25 489
Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 1996 (slotwet)

nr. 4
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 29 september 1997

De vaste commissie voor Financiën1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen. De vragen en de daarop gegeven antwoorden zijn hieronder afgedrukt.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel genoegzaam voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Ybema

De griffier van de commissie,

Janssen

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 04.27 Diverse ontvangsten Belastingdienst

1

De overschrijding van 150 miljoen op de diverse ontvangsten belastingdienst wordt verklaard uit een overboeking van een rekening buiten begrotingsverband naar dit artikel. Kan dit worden verduidelijkt?

Er heeft een analyse plaatsgevonden van een saldo van 150,1 miljoen dat stond op een tussenrekening van de Belastingdienst, die als rekening buiten begrotingsverband kon worden beschouwd. Het saldo is ontstaan in oude jaren (tot en met 1993). De analyse heeft aangetoond dat dit bedrag in ieder geval niet met derden zal worden verrekend en daarom is besloten om het saldo af te boeken ten gunste van het artikel Diverse ontvangsten Belastingdienst. Er is derhalve sprake van een schuif van een saldibalanspost naar de rekening IXB.

Artikel 04.05 Inkomstenbelasting

2

In de toelichting wordt aangegeven dat de tegenvaller in de belastingopbrengst van 450 miljoen in de inkomstenbelasting wordt veroorzaakt door de geringere belastbare grondslag. Waardoor wordt deze versmalling veroorzaakt?

De iets geringere belastbare grondslag houdt verband met lagere positieve inkomsten enerzijds en een groter gebruik van aftrekposten anderzijds. Nadere informatie over de positieve inkomsten en het gebruik van aftrekposten in belastingjaar 1995 is thans nog niet beschikbaar doordat voor 1995 de aanslagoplegging nog niet volledig is afgerond. De trend die in de Miljoenennota 1997 (bijlage 4) is gesignaleerd voor de periode 1990–1994, heeft zich naar verwachting in 1995 verder doorgezet.

Artikel 04.07 Vennootschapsbelasting

3

Kan de overschrijding in de vennootschapsbelasting van 2 miljard verder worden uitgesplitst?

Voor aftrek van de aandelen die toekomen aan het Gemeentefonds en Provinciefonds en de afdracht aan het Fonds Economische Structuurversterking bedraagt de overschrijding bij de vennootschapsbelasting 2,8 miljard. Deze overschrijding heeft betrekking op het belastingjaar 1996 (1,1 miljard), belastingjaar 1995 (1,2 miljard), de belastingjaren 1994, 1993 en ouder (0,1 miljard) en de vennootschapsbelasting uit de gassector (0,4 miljard).

4

Kan nader worden verklaard waarom er meer vennootschapsbelasting is binnengekomen als gevolg van het ontbreken van overeenstemming tussen de NAM-aandeelhouders en de Staat over de government take op de Common-Area baten?

De afdracht van heffingen met betrekking tot Common-Areabaten aan de Staat is deels wettelijk vastgelegd en deels geregeld bij overeenkomst, waarbij de aandeelhouders van de NAM mede hebben ondertekend. De als niet-belastingmiddelen ontvangen bedragen zijn voor de NAM een aftrekpost voor de vennootschapsbelasting. Lagere niet-belastingmiddelen leiden dus automatisch tot een hogere vennootschapsbelasting.

Artikel 04.11 Motorrijtuigenbelasting, e.v.

5

De belastingopbrengst van de motorrijtuigenbelasting is hoger uitgevallen dan geraamd, de accijnsopbrengsten daarentegen zijn tegengevallen. Zijn deze ontwikkelingen met elkaar te rijmen? (blz. 13/14)

De overschrijding bij de motorrijtuigenbelasting wordt voor de helft verklaard uit de meeropbrengsten als gevolg van de invoering van de houderschapsbelasting. Voor de andere helft is er sprake geweest van een snellere behandeling van bezwaarschriften.

Een overschrijding bij de motorrijtuigenbelasting als gevolg van de omvang van het wagenpark hoeft niet noodzakelijkerwijs te leiden tot een overschrijding bij de brandstofaccijnzen. Er bestaat geen eenduidige relatie tussen het aantal geregistreerde voertuigen en de opbrengst van de brandstofaccijns. Ook andere factoren zoals het gemiddelde jaarkilometrage en het gemiddelde brandstofverbruik per kilometer spelen een rol.

Artikel 04.22 Belastingen van rechtsverkeer

6

Kan de overschrijding van 0,5 miljard inzake de belastingen van rechtsverkeer worden uitgesplitst?

De overschrijding bij de belastingen van rechtsverkeer kan als volgt worden uitgesplitst: overdrachtsbelasting (0,4 miljard) en kapitaalsbelasting (0,1 miljard).


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Schutte (GPV), Van Rey (VVD), Terpstra (CDA), Smits (CDA), Reitsma (CDA), Vliegenthart (PvdA), Ybema (D66), voorzitter, Schimmel (D66), Van Gijzel (PvdA), Witteveen-Hevinga (PvdA), Hillen (CDA), Hoogervorst (VVD), ondervoorzitter, Van Wingerden (AOV), Rabbae (GroenLinks), Voûte-Droste (VVD), Adelmund (PvdA), Giskes (D66), H. G. J. Kamp (VVD), Zonneveld (CD), Van Dijke (RPF), Van der Ploeg (PvdA), B. M. de Vries (VVD), Van Zuijlen (PvdA), Van Walsem (D66), Ten Hoopen (CDA).

Plv. leden: Van der Vlies (SGP), Van Hoof (VVD), Visser-van Doorn (CDA), Heeringa (CDA), Wolters (CDA), Noorman-den Uyl (PvdA), Bakker (D66), Jeekel (D66), Van Zijl (PvdA), Feenstra (PvdA), G. de Jong (CDA), Rijpstra (VVD), Verkerk (AOV), Rosenmöller (GroenLinks), Hofstra (VVD), Crone (PvdA), Assen (CDA), M. M. H. Kamp (VVD), Marijnissen (SP), Leerkes (U55+), Verspaget (PvdA), Hessing (VVD), Van Nieuwenhoven (PvdA), Van Boxtel (D66), De Haan (CDA).

Naar boven