25 485
Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Justitie (VI) voor het jaar 1996 (slotwet)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

ALGEMEEN

Het begrotingskader werd bij Najaarsnota 1996 vastgesteld op f 6 016,0 mln. voor de uitgaven en f 1 315,2 mln. voor de ontvangsten.

De werkelijke uitgaven voor 1996 zijn vastgesteld op f 6 000,1 mln., hetgeen f 15,9 mln. minder is dan het begrotingskader bij Najaarsnota.

De gerealiseerde ontvangsten zijn f 1 373,5 mln. waardoor er sprake is van een meeropbrengst ter grootte van f 58,3 mln.

De aansluiting met de mutaties opgenomen in dit wetsvoorstel is als volgt:

(x f 1,0 mln.)

 uitgavenontvangsten
Stand Najaarsnota 1996 (TK 25 130, nr. 1 (p. 6/7))6 016,01 315,2
nadere mutaties:   
– desalderingen34,634,6
– interdepartementale overboekingen– 12,3  
– onderschrijding– 38,2 
– meer ontvangsten 23,7
   
totaal nadere mutaties– 15,958,3
Realisatie 19966 000,11 373,5

In de hiernavolgende artikelsgewijze toelichting worden de mutaties tussen de tweede suppletoire begroting en de Slotwet op artikelniveau verwerkt. Om overlappingen te voorkomen worden de mutaties in de eerste en de tweede suppletoire begroting niet opnieuw van een toelichting voorzien.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen)

01 Algemeen

01.01 Personeel en materieel ministerie

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 1996192 456192 456
1e suppletoire wet 1996– 4 189– 4 189
2e suppletoire wet 199615 90215 902
Slotwetmutaties   
– arbeidsmarktknelpunten– 700– 700
– ontvlechting– 46– 46
– opleidingen baten–lasten– 730– 730
– overloopverplichtingen3 368  
– uitstel automatiseringsuitgaven– 4 400– 4 400
– minder uitgaven arbeidsmarktknelpunten/inrichting departement– 8 433– 8 432
Stand Slotwet 1996193 228189 861

Toelichting

Arbeidsmarktknelpunten

Het budget voor arbeidsmarktknelpunten voor de Dienst Justitiële Inrichtingen wordt overgeheveld naar het artikel 05.04 Bijdrage DJI (f 0,7 mln.).

Ontvlechting

Vanwege de overheveling van enkele formatieplaatsen per oktober 1996 wordt een bedrag van f 46 000,– overgeheveld naar artikel 05.04 Bijdrage DJI. De overheveling betreft de ontvlechting van registratuur-taken en zal bij Voorjaarsnota 1997 structureel worden verwerkt.

Opleiding baten-lasten

Bij de agentschappen wordt per januari 1997 het baten-lastenstelsel ingevoerd. Vooruitlopend hierop is een opleidingstraject in 1996 uitgevoerd. Voor automatiseringsuitgaven voor dit opleidingstraject wordt een bedrag van ruim f 0,7 mln. overgeheveld naar artikel 05.04 Bijdrage DJI.

Uitstel automatiseringsuitgaven

Met name door de latere uitvoering van enkele automatiseringsprojecten (o.a. Jupiter, Vennoot) is over 1996 een meevaller bij de automatiseringsuitgaven van f 4,4 mln.

Onderschrijding

De lagere uitgaven bij het bestuursdepartement zijn ten dele bij het onderdeel personeel (lagere gemiddelde uitgaven per formatieplaats) en ten dele bij het onderdeel materieel (arbeidsmarktknelpunten, efficiency-winst bij automatiseringsuitgaven en uitstel van gebouwelijke aanpassingen).

01.03 Bijdragen en contributies

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 19963 2623 262
1e suppletoire wet 1996– 100– 100
2e suppletoire wet 1996330330
Slotwetmutaties   
– lagere bijdragen internationale instellingen– 405– 359
Stand Slotwet 19963 0873 133

Toelichting

Door de overloop van betalingen naar 1997 is op dit artikel bijna f 0,4 mln. minder uitgegeven dan bij Najaarsnota was voorzien.

01.04 Post-actieven

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 199644 42844 428
1e suppletoire wet 19961 4121 412
2e suppletoire wet 1996– 24 416– 24 416
Slotwetmutaties   
– realisatie 19963 0023 002
Stand Slotwet 199624 42624 426

Toelichting

In de tweede suppletoire begroting (TK 25 134, nr. 2, p 4) zijn de budgetten voor post-actieven overgeheveld naar de desbetreffende sector. Op dit artikel worden sindsdien alleen nog de budgetten verantwoord die betrekking hebben op wachtgelden en FLO-uitkeringen van voormalig Rijkspolitie-personeel. De uitkomsten over 1996 op dit onderdeel tonen een overschrijding van ruim f 3,0 mln.

01.05 Geheime uitgaven

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 19962 0002 000
1e suppletoire wet 1996– – 
2e suppletoire wet 19962 0002 000
Stand Slotwet 19964 0004 000

01.06 Onvoorzien

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 1996500500
1e suppletoire wet 1996– – 
2e suppletoire wet 1996– 330– 330
Slotwetmutaties  
– realisatie– 170– 170
Stand Slotwet 199600

01.07 Loonbijstelling

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 19968 3338 333
1e suppletoire wet 199641 33541 335
2e suppletoire wet 1996– 49 668– 49 668
Stand Slotwet 199600

01.08 Prijsbijstelling

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 19966 8856 885
1e suppletoire wet 19969 5579 557
2e suppletoire wet 1996– 16 442– 16 442
Stand Slotwet 199600

01.09 Diversen

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 199655 64557 293
1e suppletoire wet 199612 23812 238
2e suppletoire wet 19963 1773 177
Slotwetmutaties   
– project VAS/GBA– 1 500– 1 500
– uitstel automatiseringsuitgaven– 1 533– 2 647
Stand Slotwet 199668 02768 561

Toelichting

VAS/GBA

In het kader van uitgaven voor de koppeling van het Vreemdelingen Administratie Systeem (VAS) met de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) wordt een bedrag van f 1,5 mln. overgeheveld naar het artikel 03.04 Bijdrage IND.

Automatiseringsuitgaven

De uiteindelijke onderschrijding van ruim f 2,6 mln. is een saldo van enkele meevallers en tegenvallers. De grootste meevaller is het gevolg van het terughoudend beleid ten aanzien van nieuwe automatiseringsprojecten (f 2,7 mln.). Ook de uitgaven voor externe wetenschappelijke onderzoeken bleven achter bij de raming (f 1,6 mln.). Een tegenvaller deed zich voor bij de schadeloosstellingen aan derden (f 2,1 mln.). Op enkele kleine posten tenslotte deden zich onderschrijdingen voor van in totaal f 0,5 mln.

01.10 Garantie voor procesrisico's van faillissementscuratoren

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 1996100100
1e suppletoire wet 1996– – 
2e suppletoire wet 1996400400
Slotwetmutaties   
– overloopverplichtingen482 
– lager beroep op vergoeding proceskosten– 101– 101
Stand Slotwet 1996881399

Toelichting

In de tweede suppletoire begroting (TK 25 134, nr. 2, p. 8) is de raming voor de uitgaven uit hoofde van de garantieregeling bijgesteld naar een bedrag van f 0,5 mln. vanwege het toenemende beroep op de regeling. De uiteindelijke uitgaven blijken f 0,1 mln. lager te zijn dan de bijgestelde raming.

01.12 Tolkencentra

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 1996– – 
1e suppletoire wet 1996– – 
2e suppletoire wet 199629 94529 945
Slotwetmutaties   
– loonbijstelling477477
– overloopverplichtingen28 203  
– realisatie– 109– 109
Stand Slotwet 199658 51630 313

Toelichting

De tolkencentra zijn bij Koninklijk Besluit van 3 april 1996 (Stb. 224) overgedragen vanuit het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan het Ministerie van Justitie omdat de tolkencentra vooral taken hebben op Justitie-terreinen.

De verwerking van deze overdracht heeft plaatsgevonden bij Miljoenennota 1997 voor de jaren vanaf 1997 (TK 25 000 VI, nr. 2, p. 75/76) en bij Najaarsnota 1996 voor het lopende begrotingsjaar (TK 25 134, nr. 2, p. 9).

Bij deze overdracht was nog geen rekening gehouden met de loonbijstelling 1996. Deze is overgeheveld vanuit de artikelen 03.05 Opvang asielzoekers en 06.03 Gefinancierde rechtsbijstand en door middel van een interdepartementale overboeking van het Ministerie van VWS. De realisatiecijfers over 1996 tonen op dit artikel een onderuitputting van circa f 0,1 mln. De hogere verplichtingencijfers betreffen de subsidietoezeggingen voor 1997.

02 Politie en criminaliteitsbestrijding

02.08 Personeel en materieel Rijksrecherche en Gerechtelijke Laboratoria

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 199636 89236 892
1e suppletoire wet 19963 4383 438
2e suppletoire wet 19963 8813 881
Slotwetmutaties  
– huisvesting– 350– 350
– overloopverplichtingen235  
– realisatie– 91– 91
Stand Slotwet 199644 00543 770

Toelichting

Huisvesting

Deze post heeft betrekking op uitgaven vanwege verbouwingswerkzaamheden voor de Rijksrecherche in Tiel.

Realisatie

De uitkomsten over 1996 tonen een geringe onderschrijding op het artikel als geheel (f 0,1). Gespecificeerd naar de verschillende onderdelen is dit bedrag een saldo van een overschrijding bij het Gerechtelijk Laboratorium (f 1,2 mln.) en een onderschrijding bij de Rijksrecherche (f 1,2 mln.) en bij het Laboratorium voor Gerechtelijke Pathologie (f 0,1 mln.).

02.09 Personeel en materieel Korps Landelijke Politiediensten

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 1996421 099421 099
1e suppletoire wet 199610 26010 260
2e suppletoire wet 199643 88943 889
Slotwetmutaties  
– desalderingen2 9102 910
– hogere uitgaven projecten IT-organisatie2 4462 446
– huisvesting350350
– overloopverplichtingen9 352 
– realisatie– 1 942– 1 942
Stand Slotwet 1996488 364479 012

Toelichting

Desalderingen

Ten laste van het Kabinet van Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse Zaken wordt een bedrag van f 2,4 mln. toegevoegd aan dit artikel als bijdrage in de kosten van het recherchebijstandsteam op de Nederlandse Antillen (PAROS). Daarnaast wordt ten laste van het Ministerie van Binnenlandse Zaken een bedrag van f 0,5 mln. toegevoegd vanwege extra uitgaven voor het Landelijk Recherche Team in 1996. Beide bedragen worden verrekend via het ontvangsten-artikel 02.02 Diverse ontvangsten politie.

Hogere uitgaven projecten IT-organisatie

De uitgaven bij het KLPD vanwege projecten voor de Nederlandse politie zijn hoger uitgevallen dan bij Najaarsnota was voorzien. Dit artikel wordt derhalve verhoogd met f 2,4 mln., terwijl de samenhangende bijdrage van het Ministerie van Binnenlandse Zaken in deze kosten wordt toegevoegd aan ontvangsten-artikel 02.02 Diverse ontvangsten politie (desaldering).

Huisvesting

Deze post betreft verbouwingskosten bij de Rijksrecherche in Tiel.

Realisatie

De onderschrijding (f 1,9 mln.) is het effect van terughoudend beleid bij het onderdeel materiële uitgaven.

02.10 Bijzondere uitgaven politie

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 199686 58286 582
1e suppletoire wet 1996– 28 279– 28 279
2e suppletoire wet 19962 9192 919
Slotwetmutaties   
– lagere automatiseringsuitgaven– 3 600– 3 600
– project recherche– 645– 645
– desalderingen2 8002 800
– lagere uitgaven projectbudgetten– 4 239– 4 233
Stand Slotwet 199655 53855 544

Toelichting

Lagere automatiseringsuitgaven

Op dit artikel is een bedrag gereserveerd voor automatiseringsprojecten (o.a. redesign OPS) voor de sector Politie. Teneinde het dreigende tekort op de bewakingskosten luchthavens gedeeltelijk te dekken zijn de uitgaven voor automatiseringsprojecten in 1996 getemporiseerd. Als gevolg daarvan kan f 3,6 mln. worden overgeheveld naar artikel 02.11 Personeel en materieel overige diensten.

Project Kwaliteit recherche

Voor de aanloopperiode en de voortgang van het project Kwaliteit Recherche wordt een bedrag van ruim f 0,6 mln. beschikbaar gesteld en toegevoegd aan artikel 06.01 Personeel en materieel rechtspraak.

Desalderingen

Het Ministerie van Economische Zaken en het Ministerie van Financiën leveren beide een bijdrage in de kosten van het Samenwerkingsverband Operationele Cryptografie in 1996. Hiertoe wordt een bedrag van f 2,8 mln. toegevoegd aan dit artikel en aan ontvangsten-artikel 02.02 Diverse ontvangsten politie (desaldering).

Lagere uitgaven projectbudgetten

De lagere realisatiecijfers op de projectbudgetten zijn voornamelijk het gevolg van de vertraging die bij de PTT is opgetreden in de ontwikkeling van de GSM-tap in het kader van de bestrijding van de georganiseerde zware criminaliteit.

02.11 Personeel en materieel overige diensten

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 199656 45556 455
1e suppletoire wet 19968 6368 636
2e suppletoire wet 19969 5349 534
Slotwetmutaties  
– hogere bewakingskosten4 5344 534
Stand Slotwet 199679 15979 159

Toelichting

De uitgaven voor bewaking op luchthavens zijn uitgekomen op circa f 76 mln., terwijl in de ramingen in de vermoedelijke uitkomsten 1996 (TK 25 000, nr. 2, p. 88–90) nog was uitgegaan van circa f 72 mln. Deze hogere bewakingskosten zijn het gevolg van een toenemend aantal transferreizigers.

Compensatie voor deze tegenvaller heeft plaatsgevonden door het temporiseren van de automatiseringsuitgaven op artikel 02.10 Bijzondere uitgaven politie (f 3,6 mln.).

03 Vreemdelingenzaken

03.04 Bijdrage Immigratie- en Naturalisatiedienst

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 1996239 400239 400
1e suppletoire wet 199614 87214 872
2e suppletoire wet 199631 45031 450
Slotwetmutaties  
– project VAS/GBA1 5001 500
– compensatie huur werkruimte9292
Stand Slotwet 1996287 314287 314

Toelichting

Project VAS/GBA

In verband met de bijdrage aan de politie-organisaties voor de koppeling van het Vreemdelingen Administratie Systeem met de Gemeentelijke Basis Administratie wordt een bedrag van f 1,5 mln. overgeheveld uit artikel 01.09 Diversen.

Compensatie huur werkruimte

De jaarlijkse huurlast in verband met het gebruik van zittings- en werkruimten voor de sector bestuursrecht wordt ten dele gedragen door de directie Rechtspraak. Een bedrag van bijna f 0,1 mln. wordt derhalve overgeheveld vanuit artikel 06.01 Personeel en materieel rechtspraak.

03.05 Opvang asielzoekers

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 19961 218 1211 218 121
1e suppletoire wet 1996– 36 097– 36 097
2e suppletoire wet 1996– 3 788– 3 788
Slotwetmutaties  
– interdepartementale overboeking– 3 408– 3 408
– loonbijstelling tolkencentra– 157– 157
– desalderingen rente-ontvangst7 0007 000
– opvangkosten alleenstaande minderjarige asielzoekers19 40019 400
– verplichtingen 1996/1997– 114 738  
– realisatie– 83– 83
Stand Slotwet 19961 086 2501 200 988

Toelichting

Interdepartementale overboeking

In 1996 wordt een bedrag van f 3,4 mln. overgeboekt naar het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (Rijksgebouwendienst) voor huisvestingskosten voor het verwijdercentrum Ter Apel. Deze kosten betreffen onder andere het bouwrijp maken van de locatie, nutsaansluitingen en infrastructurele aanpassingen. De resterende kosten worden bij Voorjaarsnota 1997 verwerkt.

Loonbijstelling tolkencentra

Bij de vaststelling van de uitgaven voor de tolkencentra was nog geen rekening gehouden met de loonbijstelling 1996. Het betreffende bedrag wordt uit dit artikel en uit het artikel 06.03 Gefinancierde rechtsbijstand overgeheveld naar artikel 01.12 Tolkencentra.

Desaldering rente-ontvangst

De rente-ontvangsten van f 7 mln. hangen samen met de bevoorschottingssystematiek aan het Centraal orgaan opvang asielzoekers. De ontvangsten worden verantwoord onder artikel 03.03 Overige ontvangsten vreemdelingenzaken.

Opvangkosten alleenstaande minderjarige asielzoekers

Het artikel wordt verhoogd voor de kosten voor de opvang van alleenstaande minderjarige asielzoekers in 1996, die gefinancierd worden door de Dienst Preventie, Jeugdbescherming en Reclassering. Deze financiering is geboekt via ontvangsten-artikel 03.03 Overige ontvangsten Vreemdelingenzaken.

Verplichtingen

De verplichting aan het Centraal Orgaan opvang asielzoekers wordt vastgelegd aan het eind van het voorafgaande jaar. De verplichting voor 1997 is lager dan die voor 1996.

04 Dienst Preventie, Jeugdbescherming en Reclassering

04.01 Personeel en materieel Raad voor de kinderbescherming

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 1996112 364112 364
1e suppletoire wet 19964 7774 777
2e suppletoire wet 19967 7567 756
Slotwetmutaties  
– overloopverplichtingen251  
– hogere materiële uitgaven3 0703 070
Stand Slotwet 1996128 218127 967

Toelichting

De hogere materiële uitgaven hebben met name plaatsgevonden bij het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO). Het gaat hierbij vooral om automatiseringsuitgaven.

04.03 Subsidies Preventie, Jeugdbescherming en Reclassering

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 1996527 381527 681
1e suppletoire wet 199624 70012 301
2e suppletoire wet 199624 106– 5 394
Slotwetmutaties  
– produktiegroei CJIB– 503– 503
– contourennota OM– 480– 480
– interdepartementale overboeking– 341– 341
– overloopverplichtingen29 207  
– uitgaven subsidies– 7 683– 7 683
Stand Slotwet 1996596 387525 581

Toelichting

Produktiegroei CJIB

Vanwege de toenemende produktie bij het Centraal Justitieel Incasso Bureau wordt als compensatie een bedrag van f 0,5 mln. toegevoegd aan artikel 06.06 Bijdrage CJIB.

Contourennota OM

Ten behoeve van betere samenwerking tussen Openbaar Ministerie en openbaar bestuur en politie is in de Contourennota «OM en preventie» voorgesteld preventiefunctionarissen aan te stellen bij de arrondissementen. De kosten van dit project in 1996 (f 0,5 mln.) worden gefinancierd uit het budget op dit artikel en het bedrag wordt toegevoegd aan artikel 06 01 Personeel en materieel rechtspraak.

Interdepartementale overboeking

In verband met de overgang van enkele formatieplaatsen naar het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wordt een bedrag van ruim f 0,3 mln. voor personele en personeelsgebonden materiële uitgaven overgeboekt.

Uitgaven subsidies

De onderschrijding op dit artikel is onder meer veroorzaakt doordat het beroep van de provincie Zuid-Holland tegen de vaststelling van de subsidie over 1992 ongegrond is verklaard. In het uitgavenkader was rekening gehouden met een financieel risico van circa f 4,5 mln. Een bedrag van f 3 mln. is toegevoegd aan artikel 04.01 Personeel en materieel Raad voor de Kinderbescherming.

05 Dienst Justitiële Inrichtingen

05.04 Bijdrage Dienst Justitiële Inrichtingen

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 19961 345 6121 345 612
1e suppletoire wet 199664 45964 459
2e suppletoire wet 1996464464
Slotwetmutaties   
– interdepartementale overboekingen– 6 454– 6 454
– project parketpolitie844844
– opleidingen baten-lastenstelsel730730
– arbeidsmarktknelpunten700700
– overige146146
Stand Slotwet 19961 406 5011 406 501

Toelichting

Interdepartementale overboekingen

Deze post heeft in de eerste plaats betrekking op diverse projecten door de Rijksgebouwendienst voor de sectoren Gevangeniswezen, TBS, Jeugd en Landelijke diensten. De projecten betreffen onder meer verbouwingen, herinrichting en beveiliging en de kosten ervan (ruim f 7 mln.) worden overgeboekt naar het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.

Daarnaast is een bedrag van f 0,7 mln. overgeboekt vanuit het Ministerie van Defensie vanwege de overgang van Defensie-personeel.

Project parketpolitie

Voor personele uitgaven voornamelijk in het kader van het project parketpolitie wordt een bedrag van ruim f 0,8 mln. overgeheveld van artikel 06.01 Personeel en materieel rechtspraak.

Opleiding baten-lastenstelsel

Vanwege automatiseringsuitgaven voor het opleidingstraject baten-lastenstelsel wordt een bedrag van ruim f 0,7 mln. overgeheveld uit artikel 01.01 Personeel en materieel ministerie. Het opleidingstraject is opgezet ter voorbereiding van het baten-lastenstelsel bij de agentschappen.

Arbeidsmarktknelpunten

Het budget voor arbeidsmarktknelpunten voor wat betreft de Dienst Justitiële Inrichtingen wordt overgeheveld vanuit artikel 01.01 Personeel en materieel ministerie.

Overige

Ten behoeve van externe onderzoeken wordt vanuit artikel 06.01 Personeel en materieel rechtspraak f 0,1 mln. overgeheveld. Vanuit artikel 01.01 Personeel en materieel ministerie wordt ten behoeve van de ontvlechting registratuur DAZB/DIV f 0,046 mln. overgeheveld.

06 Dienst Rechtspleging en Rechtshandhaving

06.01 Personeel en materieel rechtspraak

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 1996970 004970 004
1e suppletoire wet 199613 43013 430
2e suppletoire wet 19969 1569 156
Slotwetmutaties  
– interdepartementale overboekingen– 2 265– 2 265
– samenwerking dienst beveiliging en vervoer– 844– 844
– contourennota OM480480
– project kwaliteit recherche645645
– plan van aanpak IPEX– 500– 500
– uitbreiding verwerkingscapaciteit CJIB– 537– 537
– overloopverplichtingen12 835  
– lagere apparaatskosten rechtspraak– 6 797– 6 797
– overige– 192– 192
Stand Slotwet 1996995 415982 580

Toelichting

Interdepartementale overboekingen

Deze overboekingen hebben betrekking op diverse huisvestingsprojecten door de Rijksgebouwendienst. De voornaamste hiervan zijn de huurlasten en eenmalige investeringen voor de huisvesting van het Parket-Generaal in Den Haag en herhuisvestingskosten voor de Registratiekamer in Den Haag. In totaal wordt een bedrag van ruim f 2,2 mln. overgeboekt naar het Ministerie van VROM.

Samenwerking dienst beveiliging en vervoer

Eind 1995 is de samenwerking gestart tussen de dienst beveiliging en vervoer van het arrondissement Amsterdam en de dienst Beveiligd vervoer van DJI. In het kader van deze samenwerking is een aantal DJI-medewerkers bij het arrondissement gedetacheerd. Ter compensatie van de personele uitgaven die met deze detachering samenhangen wordt een bedrag van ruim f 0,8 mln. overgeheveld naar artikel 05.04 Bijdrage DJI.

Contourennota OM

In de Contourennota «OM en preventie» is voorgesteld de preventiefunctie op arrondissementsparketten op te bouwen ten behoeve van een verbetering van de samenwerking met openbaar bestuur en politie. De aanstelling van preventiefunctionarissen wordt in 1996 gecompenseerd door toevoeging van f 0,5 mln. vanuit artikel 04.03 Subsidies Preventie, Jeugdbescherming en Reclassering.

Project Kwaliteit Recherche

De uitgaven voor het project Kwaliteit Recherche worden gefinancierd door de Directie Strafrechtelijke Handhaving. De bijdrage van f 0,6 mln. voor de aanloopperiode en de voortgang van het project wordt ten laste van artikel 02.10 Bijzondere uitgaven politie gebracht.

Plan van aanpak IPEX

Voor de financiering van de eerste trajecten van het project IPEX (Integrale Persoonsgerichte Executie) stelt het Openbaar Ministerie een bedrag van f 0,5 mln. aan het CJIB beschikbaar. Dit project is gericht op een verbetering van de tenuitvoerlegging van straffen door het CJIB (zie de toelichting bij artikel 06 06 Bijdrage CJIB).

Uitbreiding verwerkingscapaciteit CJIB

In verband met de uitbreiding van de verwerkingscapaciteit van het CJIB wordt een bedrag van f 0,5 mln. (voornamelijk personele uitgaven) ter beschikking gesteld aan het CJIB. De capaciteitsuitbreiding hangt samen met de landelijke coördinatie van arrestatiebevelen en de executie van Terwee-zaken (schadevergoedingen in het kader van de slachtofferzorg).

Lagere apparaatskosten

De personele en materiële uitgaven vertonen een onderschrijding van f 6,8 mln. Deze is ten dele het gevolg van onderuitputting op de budgetten NMP/milieu en bijzondere opsporing politie en ten dele het gevolg van vertraging bij het verwerken van budgetoverhevelingen naar de Rijksgebouwendienst.

06.03 Gefinancierde rechtsbijstand

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 1996393 554393 554
1e suppletoire wet 1996– – 
2e suppletoire wet 1996– 5 012– 5 012
Slotwetmutaties   
– loonbijstelling tolkencentra– 155– 155
– realisatie– 217– 217
Stand Slotwet 1996388 170388 170

Toelichting

De uiteindelijke realisatie over 1996 vertoont een geringe afwijking van de stand bij Najaarsnota. Behalve uit een geringe onderuitputting (f 0,2 mln.) is deze te verklaren uit de overheveling van het gedeelte van de loonbijstelling 1996 dat bestemd is voor de tolkencentra (artikel 01.12).

06.04 Gerechtskosten

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 199675 95375 953
1e suppletoire wet 1996– – 
2e suppletoire wet 19963 0003 000
Slotwetmutaties  
– gerechtskosten CJIB i.v.m. autonome groei– 1 100– 1 100
– lager zaaksaanbod– 7 915– 7 915
Stand Slotwet 199669 93869 938

Toelichting

Compensatie CJIB

In verband met de toename van de door het CJIB te verwerken sancties op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WAHV) stijgen de gerechtskosten CJIB navenant. Als dekking voor deze kosten wordt een bedrag van f 1,1 mln. toegevoegd aan artikel 06.06 Bijdrage CJIB (zie de toelichting bij genoemd artikel).

Lagere gerechtskosten

De onderschrijding van f 7,9 mln. heeft voornamelijk betrekking op de gerechtskosten in civiel- en administratiefrechtelijke zaken. Op deze terreinen is sprake van stabilisatie van het zaaksaanbod.

06.06 Bijdrage Centraal Justitieel Incasso Bureau

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 199626 75726 757
1e suppletoire wet 1996
2e suppletoire wet 19963 5013 501
Slotwetmutaties   
– autonome groei2 1402 140
– plan van aanpak IPEX500500
Stand Slotwet 199632 89832 898

Toelichting

Autonome groei

Al in de tweede suppletoire begroting is melding gemaakt van de toename van het aantal sancties op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WAHV). De stijging blijkt nu nog groter dan in de tweede suppletoire begroting voorzien. In verband met de hierdoor toenemende gerechtskosten bij het CJIB wordt een bedrag van f 1,1 mln. toegevoegd vanuit artikel 06.04 Gerechtskosten.

Daarnaast is vanwege onder meer extra personele uitgaven door deze autonome groei een bedrag van ruim f 1 mln. toegevoegd vanuit de artikelen 04.03 Subsidies PJ&R en 06.01 Personeel en materieel rechtspraak.

Plan van aanpak IPEX

Voor de financiering van de eerste trajecten van het project IPEX (Integrale Persoonsgerichte Executie) stelt het Openbaar Ministerie een bedrag van f 0,5 mln. beschikbaar. Dit project is gericht op een verbetering van de tenuitvoerlegging van straffen door het CJIB. De efficiencyverbetering wordt onder meer beoogd door het opzetten van een databank met persoonsgegevens en deze te koppelen aan diverse al bestaande registratiesystemen inzake sancties en boetes, zodat voor Justitiële partijen een landelijk dekkende persoonsgerichte executie mogelijk wordt.

Wetsartikel 2 (ontvangsten)

01 Algemeen

01.01 Diverse ontvangsten ministerie

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 ontvangsten
Stand ontwerp-begroting 199624 344
1e suppletoire wet 1996500
2e suppletoire wet 1996– 2 500
Slotwetmutaties  
– hogere ontvangsten arbeidsongeschiktheidsfonds en vennootschappen3 855
Stand Slotwet 199626 199

Toelichting

De realisatie over 1996 is f 3,9 mln. hoger dan de ramingen bij Najaarsnota. De hogere ontvangsten betreffen voornamelijk ontvangsten uit het Algemeen Arbeidsongeschiktheids-fonds (f 2,2 mln.) en ontvangsten in verband met verklaringen voor nieuwe statuten van vennootschappen (f 1,9 mln.). Op de andere onderdelen van dit artikel is per saldo een tekort ter grootte van f 0,2 mln.

02 Politie en criminaliteitsbestrijding

02.02 Diverse ontvangsten politie

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 ontvangsten
Stand ontwerp-begroting 1996106 795
1e suppletoire wet 199612 000
2e suppletoire wet 199640 700
Slotwetmutaties  
– desalderingen5 710
– hogere bijdrage BiZa projecten IT-organisatie2 446
– minder ontvangsten beveiligingsheffing Schiphol/realisatie 1996– 3 163
Stand Slotwet 1996164 488

Toelichting

Desalderingen

Het Ministerie van Economische Zaken en het Ministerie van Financiën leveren een bijdrage in de kosten van het Samenwerkingsverband Operationele Cryptografie (f 2,8 mln.); daarnaast levert het Kabinet van Nederlands-Antilliaanse Zaken en Arubaanse Zaken een bijdrage in de kosten van het Recherchebijstandsteam op de Nederlandse Antillen (PAROS) en het Ministerie van Binnenlandse Zaken in extra uitgaven voor het Landelijk Recherche Team in 1996 (in totaal f 2,9 mln.). De uitgaven voor de hier genoemde projecten worden verantwoord op de artikelen 02.09 Personeel en materieel KLPD (PAROS en LRT) en 02.10 Bijzondere uitgaven politie (Cryptografie).

Projecten IT-organisatie

Vanwege hogere uitgaven voor projecten t.b.v. de Nederlandse politie is de bijdrage van het Ministerie van Binnenlandse Zaken verhoogd met een bedrag van f 2,4 mln. Het corresponderende budget is toegevoegd aan uitgaven-artikel 02.09 Personeel en materieel KLPD.

Minder ontvangsten beveiligingsheffing Schiphol

De ontvangsten uit beveiligingsheffing blijken voor 1996 uiteindelijk, als gevolg van de afdracht van een geringer aantal heffingen dan bij de tweede suppletoire begroting was voorzien, f 3,5 mln. lager uit te vallen. Op de overige onderdelen van dit artikel is per saldo een kleine meevaller ter grootte van f 0,3 mln.

03 Vreemdelingenzaken

03.02 Bijdrage hoofdstuk V inzake asielzoekers

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 ontvangsten
Stand ontwerp-begroting 1996389 900
1e suppletoire wet 1996
2e suppletoire wet 1996
Stand Slotwet 1996389 900

03.03 Diverse ontvangsten

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 ontvangsten
Stand ontwerp-begroting 19961 300
1e suppletoire wet 1996
2e suppletoire wet 199630 000
Slotwetmutaties  
– opvangkosten alleenstaande minderjarige asielzoekers19 400
– desaldering rente-ontvangst7 000
– afrekening verstrekte subsidievoorschoten10 547
Stand Slotwet 1996389 900

Toelichting

Opvangkosten ama's

De kosten voor de opvang van alleenstaande minderjarige asielzoekers in 1996 worden gefinancierd door de Dienst Preventie, Jeugdbescherming en Reclassering. De verrekening is gebaseerd op de gemiddelde bezetting in de periode t/m augustus 1996. De uitgaven op artikel 03.05 Opvang asielzoekers worden met hetzelfde bedrag verhoogd (desaldering).

Desaldering rente-ontvangst

De rente-ontvangst hangt samen met de bevoorschottingssystematiek aan het Centraal orgaan opvang asielzoekers en bedraagt f 7 mln.

Teveel verstrekte subsidievoorschotten

De voorschotten voor de opvang van asiel die onbesteed blijven, worden teruggeboekt op dit artikel. De afrekening van subsidievoorschotten over 1995 geeft een meevaller ter grootte van f 10,5 mln. te zien.

04 Dienst Preventie, Jeugdbescherming en Reclassering

04.01 Diverse ontvangsten Preventie, Jeugdbescherming en Reclassering

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 ontvangsten
Stand ontwerp-begroting 199616 835
1e suppletoire wet 1996
2e suppletoire wet 1996– 3 600
Slotwetmutaties  
– afrekening subsidievoorschotten aan LBIO1 549
Stand Slotwet 199614 784

Toelichting

De meevaller betreft hoofdzakelijk ontvangsten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport naar aanleiding van de verrekening van een deel van de exploitatiekosten van het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen.

06 Dienst Rechtspleging en Rechtshulp

06.01 Boeten en transacties

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 ontvangsten
Stand ontwerp-begroting 1996550 600
1e suppletoire wet 1996
2e suppletoire wet 1996– 60 000
Slotwetmutaties  
– meevallende ontvangsten13 498
Stand Slotwet 1996504 098

Toelichting

Bij Najaarsnota 1996 is het kader voor ontvangsten uit boeten en transacties verlaagd met f 60 mln. (zie TK 25 134, nr. 2, p. 30). Doordat de ontvangsten in de laatste twee maanden substantieel hoger waren dan het gemiddelde in 1996, is op dit artikel ten opzichte van het kader bij Najaarsnota sprake van een meevaller van f 13,5 mln.

06.02 Griffierechten

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 ontvangsten
Stand ontwerp-begroting 1996179 150
1e suppletoire wet 1996
2e suppletoire wet 1996– 12 000
Slotwetmutaties  
– effecten lager zaaksaanbod-5 685
Stand Slotwet 1996161 465

Toelichting

De tegenvaller op de ontvangsten uit griffierechten van f 5,7 mln. is enerzijds het gevolg van tegenvallende autonome groei – zoals ook in de tweede suppletoire begroting is aangegeven – en anderzijds van besparingsverliezen door het aanhouden van het wetsvoorstel met betrekking tot het scheidingsprocesrecht.

06.03 Diverse ontvangsten rechtspleging

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 ontvangsten
Stand ontwerp-begroting 199646 800
1e suppletoire wet 1996
2e suppletoire wet 1996– 5 604
Slotwetmutaties  
– hogere opbrengsten PlukZe3 107
Stand Slotwet 199644 303

Toelichting

Het kader van dit artikel is bij Najaarsnota 1996 per saldo verlaagd met f 5,6 mln. onder meer in verband met lagere Plukze-opbrengsten. De realisatie over 1996 toont een meevaller van ruim f 3 mln., die betrekking heeft op de onderdelen ontnemingszaken (PlukZe) en verbeurd verklaarde gelden.

Wetsartikel 3 (agentschapbegroting)

03 Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)

Algemeen

Sinds 1 januari voert het CJIB haar administratie volgens het baten-lastenstelsel. De onderstaande verantwoording is dan ook opgesteld volgens dit stelsel.

Boeten en transacties

Door de verhoogde in- en uitstroom van voornamelijk het aantal sancties krachtens de Wet Administratief Handhaving Verkeersvoorschriften (WAHV) heeft zich ten opzichte van de ramingen van het CJIB een substantiële stijging voorgedaan.

Productie

WAHV-sancties (aantallen)

 begroting 1996realisatie 1996
de beginvoorraadn.n.b.1 271 397
de instroom van nieuwe zaken3 150 0003 718 810
de uitstroom van afgedane zaken3 150 0003 529 155
de eindvoorraadn.n.b.1 461 052

Boeten (aantallen)

 begroting 1996realisatie 1996
de beginvoorraadn.n.b.254 837
de instroom van nieuwe zaken182 000144 772
de uitstroom van afgedane zaken182 000173 146
de eindvoorraadn.n.b.226 463

OM-transacties (aantallen)

 begroting 1996realisatie 1996
de beginvoorraadn.n.b.8 081
de instroom van nieuwe zaken50 00016 276
de uitstroom van afgedane zaken50 00022 054
de eindvoorraadn.n.b.2 303

Tijdens de begrotingsuitvoering van 1996 zijn concrete afspraken gemaakt met de dienst Rechtspleging omtrent de te verwerken zaken (instroom). Deze concrete afspraken waren noodzakelijk omdat er op het moment van de ontwerpbegroting nog geen duidelijke afspraken waren gemaakt omtrent de te verwerken aantallen in relatie tot de beschikbare begroting. De afspraken zijn in 1996 enkele malen gewijzigd. Deze nieuwe afspraken waren noodzakelijk vanwege een grote autonome groei van de instroom van WAHV-sancties en door een uitbreiding van het bereik van de Wet Administratief Handhaving Verkeersvoorschriften. Het laatste heeft tevens een aanpassing van de afspraken omtrent de instroom van OM-transacties opgeleverd. De gerealiseerde instroom van boeten is ten opzichte van de afspraken iets lager. Door deze verlaagde instroom is het aantal openstaande boeten gedaald.

Hieronder volgt een opsomming van de uiteindelijke afspraken die met DRp zijn gemaakt omtrent de te verwerken aantallen voor 1996:

WAHV-sancties3 565 000
Boeten156 000
OM-transacties17 000

Uit bovenstaande gegevens blijkt dat er in 1996 meer te verwerken zaken zijn ingestroomd (v.w.b. WAHV-sancties) dan voor 1996 is afgesproken.

Programmabaten

Hierbij gaat in 1997 om de volgende baten:

Programmabaten (x f 1 mln.)

 begroting 1996realisatie 1996
WAHV-sancties266,1335,6
boetevonnissen66,271,0
OM-transacties7,65,6

De bovenstaande bedragen hebben slechts betrekking op dat deel van de boeten en transacties welke door het CJIB worden geïnd. Door met name de toename van het aantal afgedane zaken is de opbrengst van WAHV-sancties en boetevonnisen fors gestegen.

Rekening van baten en lasten (x f 1000)

 OntwerpbegrotingRealisatieSlotwetmutaties
Totale lasten28 18034 1896 009
    
Apparaatskosten    
– personeel9 73010 710980
– materieel6 6276 997370
– gerechtskosten10 55214 3613 809
Rente000
Afschrijvingen1 7001 656– 44
Dotatie aan voorzieningen000
Buitengewone lasten0465465
Efficiency-korting– 4290429
    
Totale baten28 18034 1085 928
    
Opbrengsten derden0131131
Opbrengsten departement28 18033 3385 158
Rente04646
Buitengewone baten0593593
    
Saldo van baten en lasten0– 81– 81

Toelichting op de rekening van baten en lasten

Lasten

Apparaatskosten

De apparaatskosten (personeel, materieel en gerechtskosten) zijn ten opzichte van de oorspronkelijke ramingen substantieel gestegen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een toename van het aantal te verwerken WAHV-sancties (zie kengetallen productie). Tevens is in de realisatie kolom onder personeelskosten een bedrag van f 206 800 opgenomen ten behoeve van wachtgelden. Bovendien zijn de gerechtskosten welke betrekking hebben op de incasso van boetevonnissen sneller toegenomen dan oorspronkelijk was geraamd. Voor de bovenstaande toename is het CJIB gecompenseerd vanuit het departement (zie opbrengsten departement).

Tegelijk met de invoering (1 januari 1996) van het agentschap zijn de gerechtskosten toegevoegd aan de begroting van het agentschap CJIB. Voorheen werden deze kosten verantwoord binnen de gerechtskosten van de dienst Rechtspleging. De gerechtskosten maken nu een groot onderdeel uit van de totale kosten van het CJIB. Mede gezien deze budgettaire overboeking heeft het CJIB de administratieve organisatie in 1996 aangescherpt. Medio 1997 staan nieuwe (in samenwerking met de departementale accountantsdienst) verbeteringen op stapel. Verder is het CJIB voornemens om eind 1997 de beheersbaarheid van de gerechtskosten verder te verhogen door het aantal deurwaarders fors terug te brengen. In dit laatste traject zullen werkafspraken per gerechtsdeurwaarder worden gemaakt welke in contracten zullen worden vastgelegd.

Rentekosten

Deze post is in verband met verantwoord liquiditeitsbeheer nihil.

Afschrijvingen materieel

Voor waarderingstelsel en afschrijvingsmethodieken wordt u naar de toelichting bij de eindbalans in de Financiële Verantwoording verwezen. De afschrijvingen zijn ten opzichte van de oorspronkelijke raming gedaald. Dit wordt veroorzaakt door de vervanging van de relatief dure grote systemen door goedkopere systemen.

Buitengewone lasten

De buitengewone last van 1996 heeft betrekking op boekverlies wat is opgetreden bij de vervanging van enkele grote computersystemen. De boekwaarde van de hardware is door de vervanging afgeboekt voor een bedrag van f 465 200. De huidige boekwaarde is daardoor meer in overeenstemming gekomen met de werkelijkheid.

Efficiencykorting

Doordat het CJIB in 1996 te maken heeft gehad met een verhoogde instroom is de oorspronkelijke efficiency-korting van f 429 000 ingezet voor deze autonome groei.

Baten

Opbrengst derden

Het betreft een vergoeding voor de inning van de door gemeenten opgelegde naheffingsaanslagen ter zake van gefiscaliseerde parkeermeter- en parkeerautomaatovertredingen.

Opbrengst departement

Hieronder wordt door middel van een overzicht de toename t.o.v. de oorspronkelijke ramingen toegelicht (bedragen x f 1 000,–).

Ontwerpbegroting 199628 179
Mutaties:  
– technische mutatie (*)– 1 422
– bijdrage aan Justitie brede problematiek– 200
– bijstelling loonniveau98
– produktie stijging WAHV1 300
– compensatie gerechtskosten3 400
– compensatie landelijke coordinatie arrestatiebevelen300
– compensatie Terwee-executie127
– overheveling wachtgeld62
– diverse justitiële aanpassingen3
– fysieke bijdrage afschrijvingen DRp1 061
– vervallen efficiency-korting429
Totaal33 337

* De geraamde bijdrage volgens de ontwerp-begroting van het CJIB was f 28,2 mln.. Op het bijdrage artikel 06.06 CJIB stond als bijdrage f 26,8 mln. vermeld. Om aansluiting te vinden met de opbrengsten departement wordt het verschil van f 1,4 mln. als technische post in mindering gebracht.

Aansluitstaat kasbijdrage artikel 06.06 (bedragen x f 1 000)

Opbrengst departement33 337
– fysieke afschrijvingen DRp– 1 061
– projectbureau622
Totale kasbijdrage Ministerie van Justitie (artikel 06.06)32 898

Rente

Doordat gemiddeld een credit saldo op de rekeningcourant van het Ministerie van Financiën heeft gestaan is een bedrag van f 45 900 rente gegenereerd.

Buitengewone baten

De buitengewone baten houden geen enkel verband met de normale bedrijfsvoering van het CJIB en zijn incidenteel van karakter. Het betreffen voornamelijk incidentele baten die verband houden met de overgang van het kasstelsel naar het batenlastenstelsel en de inning van een eenmalige vordering op de DGO-Leeuwarden.

Rekening van kapitaaluitgaven en -ontvangsten (x f 1000)

 OntwerpbegrotingRealisatieSlotwetmutaties
Totale kapitaaluitgaven2801 4841 204
    
Investeringen2801 4841 204
Aflossingen000
    
Totale kapitaalontvangsten2801 6561 376
    
Toevoeging liquide middelen2801 6561 376
    
Saldo kapitaaluitgaven en -ontvangsten0172172

Toelichting op de kapitaaluitgaven en -ontvangsten

Algemeen

De investeringen als volgt zijn op te splitsen:

– inventaris90 000
– hardware1 344 000
– software  50 000
Totaal1 484 000

De totale investeringen bestaan voor f 1,1 mln uit de vervanging van grote computersystemen. Een gedeelte van de investeringen heeft betrekking op uitbreidingsinvesteringen. Hierdoor moet in de toekomst rekening worden gehouden met een groter bedrag aan afschrijvingen.

Door de sterke daling van de prijzen van de grote systemen zijn minder financieringsmiddelen noodzakelijk geweest dan door de afschrijvingen ter beschikking zijn gekomen.

Het CJIB stelt voor om het overschot aan liquide middelen van f 172 000 te reserveren voor toekomstig noodzakelijke vervangingsinvesteringen.

Wetsartikel 4 (agentschapbegroting)

01 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

Algemeen

De begrotingsuitvoering 1996 laat zien dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst in totaal f 285 mln. aan uitgaven en f 301,8 mln. aan ontvangsten heeft gerealiseerd. In de ontwerpbegroting 1996 werden uitgaven en ontvangsten van f 261,9 mln. geraamd.

Saldo uitgaven en ontvangsten

 begrotingrealisatie
uitgaven261 860285 018
ontvangsten261 860301 760
saldo16 742

Per saldo is f 16,7 mln. meer ontvangen dan uitgegeven. Een deel van de onderuitputting wordt verklaard door verplichtingen (f 7,5 mln.) die wel in 1996 zijn aangegaan, maar nog niet tot betaling hebben geleid. Daarnaast heeft een aantal projecten die in 1996 waren geraamd niet tot uitgaven geleid. De hiermee gemoeide werkzaamheden (f 5,1 mln.) vinden in 1997 plaats.

Het resterende deel (f 4 mln.) wordt verklaard door enerzijds lagere uitgaven (f 1,2 mln.) als gevolg van minder asielzoekers in de aanmeldcentra en anderzijds (f 2,8 mln.) door de werkzaamheden in het kader van de overgang van het verplichtingen-kasstelsel naar het baten- en lastenstelsel. Als gevolg hiervan hebben in de laatste maand van 1996 minder betalingen plaatsgevonden en zijn deze «doorgeschoven» naar 1997.

Uitgaven

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp begroting (x f 1 000)

 verplichtingen 1996uitgaven 1996
Stand ontwerp-begroting 1996261 860261 860
onderuitputting 1995896896
departementale overboekingen4 9804 980
interdepartementale overboekingen3 5763 576
loonbijstelling1 6081 608
kosten Ter Apel8 4508 450
kosten aanmeldcentrum Schiphol5 7005 700
uitvoeringskosten Stappenplan15 00015 000
frictieproblematiek naturalisatie– 1 400– 1 400
overloopverplichtingen naar 19977 494  
onderuitputting 1996– 15 652– 15 652
Slotwet 1996292 512285 018

Toelichting

De departementale overboekingen hebben met name betrekking op de kosten in het kader van de invoering van het baten- en lasten stelsel (f 2,5 mln.), de decentralisatie van enkele door het kerndepartement beheerde budgetten (f 1,1 mln.) alsmede een aantal overige (incidentele) posten. De interdepartementale overboekingen hebben betrekking op de huisvestingsbudgetten die worden overgeboekt vanuit het ministerie van Volksgezondheid, Ruimtelijke Ordening en Milieu (Rijksgebouwendienst) en de overgang van enkele formatieplaatsen van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport naar de IND. De loonbijstelling heeft betrekking op de jaarlijkse compensatie op grond van gestegen lonen. De overige mutaties betreffen de kosten ten behoeve van het verwijdercentrum in Ter Apel, het aanmeldcentrum Schiphol en de uitvoering van het Stappenplan. Tenslotte is de raming verlaagd in verband met de lagere ontvangsten uit naturalisatieleges (zie ook de toelichting onder Ontvangsten).

De overloopverplichtingen betreffen verplichtingen die wel in 1996 zijn aangegaan, maar in 1996 nog niet tot betaling hebben geleid. Levering en feitelijke (kas)betaling van de hierop betrekking hebbende bestellingen vindt in 1997 plaats.

Specificatie per artikelonderdeel (x f 1 000)

 begroting realisatie
 verplichtingenuitgavenverplichtingenuitgaven
Actief-regulier personeel     
– salarissen, incl. toelagen en uitkeringen80 55080 55081 98981 989
– sociale lasten17 11517 11513 02413 024
– gediff.belonen/gratificaties250250846846
– servicekrachtenpmpm13 25613 256
– reiskosten7507501 2801 280
Subtotaal actief-regulier personeel98 66598 665110 395110 395
Niet-actief regulier personeel750750936936
Niet-regulier personeel2 0002 0002 4992 499
Post-actieven3003002 0902 090
Opleiding en vorming1 2501 2501 7071 707
Subtotaal personele uitgaven102 965102 965117 627117 627
Exploitatie uitgaven138 735138 735146 812145 336
Aanschaffingen16 66016 66021 42615 408
Subtotaal materiële uitgaven155 395155 395168 238160 744
Subsidies3 5003 5006 6476 647
totaal261 860261 860292 512285 018

Verplichtingen

De raming van de verplichtingen was in de begroting gelijk aan de uitgaven. In totaliteit is in 1996 voor een bedrag van f 292,5 mln. aan verplichtingen aangegaan. Alleen bij de materiële uitgaven waren de aangegane verplichtingen f 7,5 mln. hoger als gevolg van de overloopverplichtingen.

Uitgaven

De gerealiseerde personele- en materiële uitgaven zijn f 20 mln. hoger dan in de ontwerp-begroting opgenomen. Hiervan is het grootste deel te verklaren door de extra inzet van tijdelijk personeel in het kader van de uitvoering van het Stappenplan, de ingebruikname van het verwijdercentrum in Ter Apel en het aanmeldcentrum Schiphol. De hogere uitgaven dan geraamd op het onderdeel post-actieven worden veroorzaakt door de decentralisatie van enkele – door het kerndepartement beheerde – budgetten.

De gerealiseerde subsidie-uitgaven zijn ruim f 3 mln. hoger dan begroot. Het betreft hier met name de bijdrage aan de politie-organisatie in het kader van de koppeling decentrale vreemdelingen administratie (D/VAS) en de gemeentelijke basisadministratie (GBA).

De volume- en prestatiegegevens van de uitgaven

Volume- en prijsindicatoren per activiteit

 begroting realisatie
aantalgemiddelde prijs (x f 1,–)totaal (x f 1 000,–)aantalgemiddelde prijs (x f 1,–)totaal* (x f 1 000,–)
Asiel 3 656    
– gehoor35 0001 10338 60522 0101 40130 836
– beslissing37 50089933 71331 23791728 644
– herziening en bezwaar35 7501 53554 87652 8341 51680 096
– beroep Vreemdelingenkamer7 2001 1838 5186 7801 2828 692
– voorlopige voorziening17 5001 01217 71014 2811 10915 838
Regulier 1 829    
– eerste aanleg29 30074921 94631 68876424 210
– bezwaar12 7001 77522 54323 6591 75341 474
– beroep Vreemdelingenkamer3 2251 1833 8152 4631 2823 158
– voorlopige voorziening7 5001 0127 5909 9431 10911 027
Visa30 0001103 30032 8341153 775
Naturalisatie45 0001968 82069 85722515 718
Aanmeldcentra  38 200  *

* De kosten van de aanmeldcentra zijn verwerkt in m.n. de gemiddelde prijs gehoor.

Toelichting

De gemiddelde prijzen zijn toegenomen als gevolg van loon- en prijsbijstellingen. Daarnaast ontstaan schommelingen in de prijzen in verband met verschuivingen in de verschillende fasen van behandeling. Als gevolg van de daling van de instroom van asielzoekers bleef de realisatie op de onderdelen gehoor en beslissing achter ten opzichte van de raming. De hoge realisatie op de overige onderdelen wordt in belangrijke mate verklaard door de uitvoering van het Stappenplan. Hiervoor zijn in 1996 incidentele middelen aan de IND toegekend.

Volume- en prijsindicatoren per uitgavencategorie

 begroting realisatie
aantalgemiddelde prijs (x f 1,–)totaal (x f 1 000,–)aantalgemiddelde prijs (x f 1,–)totaal (x f 1 000,–)
Personeel      
– actief-regulier1 31574 50098 6651 36871 01097 139
– servicekrachten  pm  13 256
– niet actief regulier  750  936
– langdurig zieken2  6   
– ouderschapsverlof7  8  
– overige4  3   
– overig  3 550  6 296
       
materieel      
– procesvertegenwoordiging10 0001 80018 000  18 159
– verwijderingen8 7001 94017 000  15 924
– tolken36 42540514 795  11 524
       
automatisering      
– investeringen  9 960  9 995
– exploitatie  33 315  35 262
       
exploitatie uitgaven  55 625  64 467
overige aanschaffingen  6 700  5 413
subsidies  3 500  6 647
totaal  261 860  285 018

Ontvangsten

De ontvangsten bedroegen in totaal f 301,8 mln. Dit is ruim f 39 mln. meer dan is geraamd in de ontwerp-begroting. In onderstaande tabel zijn de verschillen uitgesplitst.

Specificatie per artikelonderdeel (x f 1 000)

 begrotingrealisatie
 ontvangstenontvangsten
Onderuitputting 1995896
Leges aanvragen om toelating5 6007 110
Naturalisatie15 0003 981
Diversen1 8602 459
Bijdrage Ministerie van Justitie239 400287 314
totaal261 860301 760

Toelichting

De realisatie op het onderdeel leges aanvragen om toelating wordt in hoofdzaak veroorzaakt door een eenmalige hogere ontvangst (circa f 1,2 mln.) in verband met vorderingen uit vorig jaar. De tegenvallende inkomsten op het onderdeel naturalisatiezijn enerzijds een gevolg van het niet doorgaan van een voorgenomen verhoging van het tarief voor min- en onvermogenden en anderzijds een gevolg van de overdracht van een deel van de opbrengsten aan de gemeenten bij wie het verzoek moet worden ingediend. Hiervoor is de IND in de bijdrage gecompenseerd voor een bedrag van f 8,6 mln. Het restant is gevonden door middel van een taakstelling op de materiële uitgaven (f 1,4 mln.) en de hogere ontvangst op de onderdelen diversen en leges.

Ten opzichte van de stand van de begroting (f 239,4 mln.) is de bijdrage van het kerndepartement aan de IND in de loop van 1996 met een bedrag van f 47,9 mln. verhoogd naar f 287,3 mln. De hierop betrekking hebbende mutaties worden zowel onder het onderdeel «Uitgaven» (zie hierboven) als onder artikel 03.04 van een nadere toelichting voorzien.

De volume- en prestatiegegevens van de ontvangsten

Volume- en prijsindicatoren per activiteit

 begroting realisatie
aantalgemiddelde prijs (x f 1,–)totaal (x f 1 000,–)aantalgemiddelde prijs (x f 1,–)totaal (x f 1 000,–)
naturalisatie30 00050015 00026 1141523 981
leges aanvragen om toelating56 0001005 60052 7321127 110
diversen  1 860  2 459
   22 460  13 550

02 Dienst Justitiële Inrichtingen

Algemeen

Uit de begrotingsuitvoering 1996 komt naar voren dat de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) in totaal f 1 540,4 mln. aan uitgaven en f 186,0 mln. aan ontvangsten heeft gerealiseerd. De confrontatie tussen de stand van de ontwerp-begroting en de realisatie is als volgt:

Saldo uitgaven en ontvangsten (x f 1000)

 begrotingrealisatie
uitgaven1 503 6411 540 375
ontvangsten1 503 6411 592 540
saldo (conform stand bijdrage-artikel 05.04 DJI)052 165

Het bedrag van f 52,165 mln. is als volgt samengesteld:

bijdrage bestuursdepartementf 1 406 501
overige ontvangstenf   186 039
totaal ontvangstenf 1 592 540
gerealiseerde uitgaven agentschap DJI-/- f 1 540 375
saldof    52 165

Per saldo is circa f 52 mln. minder uitgegeven dan ontvangen. Dit is een gevolg van voornamelijk vertragingen in de realisatie van de capaciteitsuitbreidingen, waardoor als sturingsmaatregelen in 1996 gelden zijn geblokkeerd, teneinde deze via de rekening-courant-verhouding met de rijkshoofdboekhouding over te hevelen ten gunste van 1997.

Ook in 1995 is er via de rekening-courant-verhouding geld ten gunste van 1996 overgeheveld.

Het begrotingsuitvoeringsresultaat wordt met inbegrip van deze rekening-courant mutaties als volgt vastgesteld:

overlopende betalingen 1995 ten gunste van 1996f    45 962
bijdrage bestuursdepartement en ontvangsten van derdenf 1 592 540
gerealiseerde uitgaven agentschap DJI-/- f 1 540 375
overlopende betalingen 1996 ten gunste van 1997-/- f    97 102
resultaat begrotingsuitvoering 1996f    1 025

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 verplichtingenuitgaven
Stand ontwerp-begroting 19961 503 6411 503 641
1e suppletoire wet 199664 45964 459
2e suppletoire wet 1996464464
Slotwetmutaties   
– rekening-courantmutatie 199545 96245 962
– desalderingen28 01028 010
– departementale overboekingen2 4202 420
– interdepartementale overboekingen-6 454– 6 454
– overloop uitgaven 1996-97 102– 97 102
– resultaat begrotingsuitvoering 1996-1 025– 1 025
– overlopende verplichtingen van 1995-219 258  
– overlopende verplichtingen naar 1997285 100 
Stand Slotwet 19961 606 2171 540 375

Toelichting

In de eerste en tweede suppletoire begroting 1996 is de stand van het bijdrage-artikel 05 04 per saldo verhoogd met f 64,9 mln. als resultaat van enerzijds mutaties die de uitgavenraming met f 106,7 mln. verhoogden en anderzijds mutaties die de raming neerwaarts bijstelden met f 41,8 mln.

In onderstaande tabel zijn deze mutaties samengevat:

(x f 1000)

Stand ontwerpbegroting 19961 503 641
Departementale overboekingen  
– ontvlechting ministerie in enge zin1 689
– vorming landelijke vervoersdienst5 735
– vervoer t.b.v. Joegoslavië-tribunaal1 190
– gedetineerden recherche informatiepunt (afgekort GRIP)– 500
– handhaving noodcapaciteit59 930
– strafrechtelijke opvang verslaafden (afgekort SOV)2 000
– overige mutaties– 1 359
Interdepartementale overboekingen  
– van Ministerie van Defensie845
– naar het Ministerie van VROM– 8 054
– van het Ministerie van Binnenlandse Zaken1 000
Toedeling salarismaatregelen en prijsbijstelling  
– loonbijstelling13 447
– prijsbijstelling2 500
Compensatie diverse problematiek– 13 500
Stand 2e suppletore begroting1 568 564

Ter toelichting op de in deze tabel opgenomen mutaties het volgende:

Departementale overboekingen (68,7 mln.)

– ontvlechting

De departementale overboekingen hebben betrekking op een verdere toedeling van gelden verband houdende met de bij de instelling van het agentschap DJI samenhangende ontvlechting van de apparaatskosten. Het gaat hier om de ontvlechting van budgetten voor maatschappelijk werk, bibliotheek en vervoer (f 1,7 mln.).

– vorming landelijke vervoersdienst/herschikking cluster II-gelden

In verband met de uitgaven voor het project Experiment Landelijk Vervoer Parketpolitie dat in 1995 en 1996 is uitgevoerd is voor de bekostiging van personeel, wagenpark, opleiding en vorming in 1996 f 0,7 mln. overgeheveld vanuit artikel 06.01 Personeel en materieel rechtspraak. De vorming van de Landelijke Vervoersdienst Justitie per 1 oktober 1996 leidde vervolgens tot de ontvlechting van parketpolitietaken en de overheveling van de hiermee samenhangende budgetten (per saldo f 5 mln.) vanuit eerdergenoemd artikel 06.01.

– vervoer Joegoslavië-tribunaal

Voor de financiering van het beveiligd vervoer voor het Joegoslavië-tribunaal is ten laste van het artikel 02.09 Personeel en materieel Korps landelijke politiediensten structureel f 0,5 mln. aan de begroting van het agentschap DJI toegevoegd. Als gevolg van de intensivering van het vervoer is dit bedrag vervolgens structureel verhoogd met f 0,7 mln. vanuit artikel 02.10 Bijzondere uitgaven politie.

– gedetineerden recherche informatiepunt (GRIP)

Ten gunste van het bovengenoemd artikel 02.09 is door het agentschap DJI structureel compensatie verleend van f 0,5 mln. voor de continuering van het GRIP.

– kabinetsintensivering: celcapaciteit en de drugsnota

Voor noodmaatregelen 1996 en de voorbereiding van de capaciteitsuitbreidingen 1997 is aan de agentschapsbegroting een bedrag toegevoegd van f 60,0 mln. De hierin begrepen overhead-gelden (circa f 0,1 mln.) zijn overgeheveld ten gunste van artikel 01.01 Personeel en materieel ministerie.

Voorts is ter medefinanciering van het experiment Rotterdam, waarbij in een opvangsituatie te Ossendrecht wordt gewerkt aan maatschappelijk herstel van verslaafden, in 1996 vanuit het artikel 01.09 Diversen f 2 mln. overgeheveld.

– overige mutaties

De onder het ontvangstenartikel 01.01 Diverse ontvangsten ministerie toegelichte lagere ontvangsten worden mede ten laste van het agentschap DJI gecompenseerd door overheveling van f 1 mln.

Voorts betreffen de overige mutaties de financiering van de stichting Epafras door overheveling van f 0,2 mln. naar artikel 04.03 Subsidies Preventie, Jeugdbescherming en Reclassering en een overboeking van f 0,4 mln. naar artikel 06.01 Personeel en materieel rechtspraak voor de financiering van de secretariële ondersteuning van de Commissies van Toezicht.

Tenslotte is als tegemoetkoming in de kosten vanwege verplichte Arbo-taken een bedrag van f 0,2 mln. aan de agentschapsbegroting toegevoegd vanuit het centrale budget voor de bedrijfsgezondheidszorg (artikel 01.09 Diversen).

Interdepartementale overboekingen (– f 6,2 mln.)

– het Ministerie van Defensie

Van het Ministerie van Defensie is een bijdrage ontvangen van f 0,1 mln. ter gedeeltelijke compensatie van het in 1995 (met doorwerking naar 1996 t/m 1999) overgenomen defensiepersoneel. Met het oog op de overname van Defensiepersoneel is eerder de meerjarenraming van het agentschap DJI taakstellend verlaagd. Voorts is ter compensatie van het in 1996 overgekomen Defensiepersoneel aanvullend f 0,7 mln. overgeheveld.

– het Ministerie van VROM

Naar het Ministerie van VROM zijn de ten laste van de begroting van het agentschap DJI geraamde gelden overgeheveld voor de financiering van zowel projecten met een urgent beveiligingskarakter als arbeidsvoorzieningen betreffende de uitvoering van de beleidsnota «Werkzame detentie». Bedoelde projecten dienen volgens de taakverdeling Rijkshuisvesting RGD (RTR'91) door (en ten laste van) de Rijksgebouwendienst te worden uitgevoerd en verantwoord (f 24 mln.). Voorts werd de overheveling geformaliseerd van de gelden ten behoeve van de bouw van particuliere jeugdinrichtingen (f 16 mln.) van het Ministerie van VROM naar het agentschap DJI.

– het Ministerie van Binnenlandse Zaken

Ten behoeve van het experiment in Rotterdam in het kader van de uitvoering van de Drugsnota, is voor de interim opvangvoorziening «Ossendrecht» van het Ministerie van Binnenlandse Zaken een incidentele bijdrage ontvangen van f 1 mln.

Toedeling salarismaatregelen en prijsbijstelling (f 15,9 mln.)

In verband met zowel de doorwerking van de aanvullende loonbijstelling 1995 (f 3,2 mln.), de algemene loonbijstelling en de arbeidsvoorwaarden 1996, als de financiële gevolgen van de privatisering van het ABP, is de agentschapsbegroting verhoogd met f 10,2 mln. Daarnaast leidt de toedeling van de prijsbijstelling 1996 tot een verhoging met f 2,5 mln.

Compensatie diverse problematiek (–f 13,5 mln.)

Het betreft hier de bijdrage van het agentschap DJI aan de oplossing van interne Justitie-problematiek. Voorts is een oplossing gevonden voor sectorspecifieke (DJI-)problematiek. Bedoelde compensatie is verkregen uit een terughoudend vacature- en uitgavenbeleid, herschikkingen binnen de DJI-raming en een meevaller als gevolg van verlaging van de ABP-premie.

De slotwetmutaties worden in de volgende tabel samengevat.

(x f 1000)

Stand 2e suppletore begroting 19961 568 564
Departementale overboekingen  
– vorming landelijke vervoersdienst100
– compensatie detacheringskosten844
– ontvlechting Ministerie in enge zin46
– deconcentratie budget arbeidsmarktknelpunten700
– aanschaf computers730
Interdepartementale overboekingen 
– van het Ministerie van Defensie754
– naar het Ministerie van VROM– 7 208
Overige mutaties 
– desalderingen28 010
– overlopende betalingen 199545 962
– overlopende betalingen 1996– 97 102
– resultaat begrotingsuitvoering 1996– 1 025
Stand Slotwet 19961 540 375

Hieronder volgt een nadere toelichting op de slotwetmutaties:

Departementale overboekingen (f 2,4 mln.)

Deze hebben betrekking op de verdere ontvlechting van het agentschap DJI, als gevolg waarvan in 1996 een aanvullend begrotingsoverheveling plaatsvond ter compensatie van de uitgaven voor arbeidsmarktknelpunten (f 0,7 mln.) de aanschaffing van computers (f 0,7 mln.) en de overheveling van een formatieplaats ten behoeve van de registratuurfunctie (f 0,05 mln.). Voorts is ter compensatie van de kosten van onderzoek betreffende de Landelijke Vervoersdienst Justitie f 0,1 mln. overgeheveld ten laste van art. 06.01 Personeel en materieel rechtspraak. Ten laste van datzelfde artikel wordt f 0,8 mln. overgeheveld ter verrekening van de inzet van voornamelijk de Dienst Beveiligd Vervoer.

Interdepartementale overboekingen (– f 6,5 mln.)

Als gevolg van de actualisering van de overname van Defensiepersoneel in 1996 is door het Ministerie van Defensie aanvullend f 0,8 mln. overgeheveld.

Naar het Ministerie van VROM is ter financiering van de projecten voor infrastructurele voorzieningen aanvullend f 7,2 mln. overgeheveld.

Overige mutaties (– f 24,1 mln.)

– desalderingen

In 1996 vonden mutaties plaats op de ontvangstenbegroting, welke – gelet op de relatie met de uitgaven – leiden tot overeenkomstige mutaties op de uitgavenbegroting. De desalderingsmutatie van f 28,0 mln. is als volgt samengesteld:

– verkregen subsidies (voornamelijk t.b.v. arbeidstoeleidingsprojecten gedetineerden)f 5,0 mln.
– hogere opbrengsten arbeidf 7,8 mln.
– lagere terugontvangsten AWBZ–/– f 1,5 mln.
– verrekeningen met de Rijksgebouwendienst/VROMf 2,3 mln.
– verrekeningen met Defensie voor de inzet van executieve ondersteuning door het Landelijke Bijstandsteam DJIf 1,6 mln.
– verrekening van vervoerskosten met de Immigratie- en naturalisatiedienstf 3,5 mln.
– afrekening subsidievoorschotten voorgaande jarenf 2,1 mln.
– inzet externe deskundigen Opleidingsinstituut DJI ten behoeve van derdenf 3,2 mln.
– overige ontvangstenf 4,0 mln.

Overlopende betalingen 1995–1996

– overloop 1995

Bij Slotwet 1995 is de achtergrond van deze overlopende betaling van f 46 mln. aangegeven (voornamelijk de effecten (vertragingen) van de bouwstakingen die debet waren aan het feit dat de in 1995 begrote uitgaven eerst in 1996 tot betaling zouden komen) en is gewezen op de (verruimde kas-) regels die gelden voor een agentschap.

– overloop 1996

In 1996 wordt de overloop van betalingen voornamelijk veroorzaakt door opgetreden vertragingen bij de realisering van de voorgenomen capaciteitsuitbreidingen en de projecten voor infrastructurele voorzieningen. Verwezen wordt naar de toelichting op de volumina en prestatiegegevens betreffende de gerealiseerde capaciteiten. Kort samengevat is de samenstelling van het bedrag als volgt:

– vertraging capaciteitsuitbreidingf 43,3 mln.
– vertraging projecten infrastructurele voorzieningenf 31,4 mln.
– vorming Landelijke Vervoersdienst Justitie (initiële kosten)f  7,1 mln.
– vertraging betalingen automatiseringsprojectenf  3,5 mln.
– financiering strafrechtelijke opvang verslaafdenf  3,0 mln.
– latere declaratie van de kosten van het verblijf van arrestanten op politiebureausf  2,4 mln.
– latere declaratie/betaling betreffende projecten i.h.k.v. kwaliteitszorg jeugdf  1,1 mln.
– latere declaratie/betaling externe deskundigen t.b.v. Opleidingsinstituut DJIf  2,5 mln.
– overigenf  2,8 mln.
 f 97,1 mln.
Resultaat begrotingsuitvoering 1996f  1,0 mln.
Totaalf 98,1 mln.

Voor wat betreft de personele uitgaven is de invloed van de vertragingen van de capaciteitsuitbreidingen gering geweest. Waar besparingen zich voordeden als gevolg van latere instroom, zijn deze ingezet ter medefinanciering van de noodmaatregelen teneinde de effecten van vertragingen in de uitbreidingen zoveel mogelijk te mitigeren.

– resultaat begrotingsuitvoering 1996

Het verschil tussen begroting en realisatie laat een positief (uitvoe- rings-)verschil zien van f 1,025 mln. oftewel 0,08% van het bijgestelde begrotingsbedrag.

Specificatie per artikelonderdeel (x f 1 000)

 begroting realisatie
 verplichtingenuitgavenverplichtingenuitgaven
Actief-regulier personeel     
– salarissen, incl toelagen en uitkeringen732 491732 491744 394744 394
– sociale lasten160 810160 810123 781123 781
– gediff.belonen/gratificaties5 8005 8004 4184 418
– servicekrachtenpmpm10 44010 440
– reiskosten13 50013 50013 14613 146
Subtotaal actief-regulier personeel912 601912 601896 179896 179
Niet-actief regulier personeel15 00015 00010 33810 338
Niet-regulier personeel1 5001 50010 86210 862
Post-actieven, verdeeld naar:     
– functioneel leeftijdsontslag18 00018 00013 19213 192
– wachtgelden13 55213 55218 27818 278
Opleiding en vorming6 5006 5008 8588 858
Subtotaal personele uitgaven967 153967 153957 707957 707
Exploitatie uitgaven220 241220 241304 828304 828
Aanschaffingen142 861142 86163 37490 470
Subtotaal materiële uitgaven363 102363 102368 202395 298
Toepassing maatregelen op het terrein van de kinderbescherming in residentiële jeugdvoorzieningen86 35186 351185 08493 103
Sociaal culturele verzorging in rijksinrichtingen554554
Verpleging van TBS-gestelden in particuliere inrichtingen87 03587 03594 67093 713
Subtotaal subsidie uitgaven173 386173 386280 308187 370
     
Totaal1 503 6411 503 6411 606 2171 540 375

Voor de toelichting op de bovenstaande tabel het volgende.

De verschillen tussen de realisatiecijfers en de begrotingscijfers worden bepaald door zowel het saldo van begrotingsmutaties tijdens het uitvoeringsjaar ten opzichte van de stand van de ontwerp-begroting 1996 als de uiteindelijke realisatie.

De gerealiseerde personele uitgaven zijn per saldo ongeveer f 9,4 mln. lager dan geraamd.

Het betreft hier:

– het achterblijven van de bezetting actief regulier personeel (– f 16,4 mln.);

– lagere uitgaven voor niet-actief regulier personeel (– f 4,6 mln.);

– hogere uitgaven voor de inzet van niet regulier personeel (f 9,4 mln.);

– hogere uitgaven voor opleiding en vorming (f 2,4 mln.).

Voor nadere informatie wordt verwezen naar de toelichting bij de gepresenteerde volume- en prestatiegegevens.

De gerealiseerde uitgaven voor post-actieven worden nader gespecificeerd naar:

– wachtgeldenf 12,0 mln.
– functioneel leeftijdsontslag (FLO)f 13,2 mln.
– uitkeringsregeling 1996f  5,1 mln.
– WWV-vervangende uitkering overheidspersoneelf  1,2 mln
Totaalf 31,5 mln.

In de stand van de ontwerp-begroting 1996 waren de uitgaven voor de twee laatstgenoemde categorieën post-actieven begrepen onder de voor FLO geraamde uitgaven. Per saldo verliep de begrotingsuitvoering nagenoeg conform de raming.

De gerealiseerde materieeluitgaven komen f 32 mln. hoger uit dan begroot. Deze hogere uitgaven worden voornamelijk veroorzaakt door:

– de aan de ontvangsten gerelateerde desalderingsmutaties (f 28 mln.)

– de toevoeging van gelden voor noodmaatregelen (f 54 mln.)

– de toevoeging van gelden voor de uit 1995 overlopende betalingen (f 46 mln.)

– de reservering van gelden voor de naar 1997 overlopende betalingen (– f 77 mln.)

– overheveling van gelden naar het Ministerie van VROM ter financiering van infrastructurele voorzieningen (– f 15 mln.)

– saldo overige begrotingsmutaties en uitvoeringsverschillen (– f 4 mln.).

Vooral het achterblijven van de uitgaven voor aanschaffingen bij de raming houdt verband met de genoemde overlopende betalingen.

De subsidie-uitgaven waren bijna f 14 mln. hoger dan begroot. Deze hogere uitgaven houden voornamelijk verband met de financiering van de capaciteitsuitbreidingen ( f 23 mln., waarvan een deel herschikking binnen de agentschapsbegroting DJI betreft) en loonbijstellingen (bijna f 3 mln.). Voor de bouw van particuliere jeugdinrichtingen is in 1996 f 16 mln. door het Ministerie van VROM overgeheveld. Voor de financiering van de capaciteitsuitbreidingen van de particuliere TBS-inrichtingen is f 6 mln. als onderdeel van de voor noodmaatregelen in 1996 beschikbaar gestelde gelden uitgetrokken. Het saldo van de toevoeging voor overlopende betalingen uit 1995 en de reservering ten behoeve van betalingen in 1997 bedraagt – f 12 mln.

Voor de toelichting op het verschil tussen de begrote en aangegane verplichtingen geldt het volgende.

Van de in 1995 aangegane verplichtingen was eerder geraamd dat hiervan f 219,3 mln. in 1996, met uitzondering van de garantieverplichtingen, tot betaling zou komen. Voor de overloop van 1996 naar 1997 geldt een bedrag van f 285 mln.

Deze overloopverplichtingen 1996 hebben betrekking op:

– materiële uitgaven ten behoeve van de rijksinrichtingen (f 5,3 mln.);

– subsidie-uitgaven voor de particuliere TBS-inrichtingen (f 94,7 mln.);

– subsidie-uitgaven voor de particuliere jeugdinrichtingen (f 100,8 mln.);

– garantieverplichtingen voor de particuliere jeugdinrichtingen (f 84,2 mln.).

In de stand van de aangegane verplichtingen ultimo 1996 is voor wat betreft de subsidies rekening gehouden met de in 1997 toe te kennen subsidies aan de particuliere inrichtingen. Voor deze overloopverplichtingen geldt dat met de financiering ervan binnen de kasraming 1997 is rekening gehouden.

De garantieverplichtingen hebben betrekking op bankgaranties voor hypothecaire leningen aan particuliere jeugdinrichtingen.

De volume- en prestatiegegevens

Gemiddelde personeelssterkte

De stand van de ontwerp-begroting 1996 onderging in de loop van 1996 belangrijke wijzigingen. Het betreft hier vooral de nadere invulling van de capaciteitsuitbreidingen van de jeugd- en de TBS-inrichtingen, die volgens de oorspronkelijke ramingsgegevens geheel in de rijkssector zouden worden gerealiseerd. Voorts vond in 1996 de overheveling plaats van enkele onderdelen van het Gevangeniswezen (Landelijk Bijstandsteam en Tijdelijke Executieve Ondersteuning) naar de Landelijke Diensten. Deze herschikkingsmutaties betekenen een aanpassing van de meerjarenraming actief regulier personeel voor de onderscheiden beleidsterreinen tijdens het uitvoeringsjaar.

Personeel

 begroting realisatie
 gemiddelde bezetting (fte's)gemiddelde uitgaven (x f 1,–)gemiddelde bezetting (fte's)gemid-delde uitgaven (x f 1,–)
Actief regulier personeel    
– rijks jeugdinrichtingen1 12571 20099470 900
– penitentiaire inrichtingen10 48065 4009 86567 000
– TBS-inrichtingen1 00676 00089177 600
– landelijke diensten67085 30089979 000
– Hoofdkantoor DJI 134104 000 13896 200
totaal actief-regulier personeel13 41568 00012 78769 200
     
Niet regulier personeel    
gemiddelde bezetting (x 1 fte)22 159  
begrotingsbeslag (x f 1000,–)1 500 10 862 
     
Niet-actief regulier personeel    
– langdurig zieken80 64  
– ouderschapsverlof100 90 
– overige 25 

De gerealiseerde gemiddelde bezetting aan actief regulier personeel laat ten opzichte van de stand van de ontwerp-begroting 1996 een ruimte zien van 628 fte's. Als gevolg van voornamelijk herschikkingen binnen de agentschapsbegroting (van personele uitgaven naar materiële uitgaven en subsidies ter financiering van eerdergenoemde gewijzigde invulling van de capaciteitsuitbreidingen), is deze ruimte verkleind naar 543 fte's. Deze vacatureruimte werd deels benut ter financiering van de tewerkstelling van gemiddeld 149 uitzendkrachten op formatieplaatsen. De resterende ruimte van 394 vacatures komt overeen met circa f 27 mln. Dit bedrag heeft deels gediend – voor zover niet reeds afgedekt door begrotingsmutaties- ter compensatie van hogere middensommen (circa f 11 mln.) en hogere uitgaven voor toelagen onregelmatige diensten en overwerk (circa f 7 mln.).

Over de ontwikkeling van de middensom, in relatie tot het eerdergenoemde prijsverschil van per saldo f 18 mln. het volgende.

De vergelijking van de gerealiseerde middensommen naar de standen van de begroting en de realisatie 1996, geeft verschillen te zien. De stand van de middensom wordt beïnvloed door maatregelen in het stelsel van af te dragen en in te houden sociale lasten en de loonbijstellingen ingevolge afgesproken CAO's. Het effect van deze maatregelen is per beleidsterrein verschillend.

Daarnaast wordt de middensom beïnvloed door kwalitatieve en kwantitatieve wijzigingen. De kwalitatieve wijzigingen (bevorderingen en normale periodieken) hebben een opwaarts effect op de middensom. De kwantitatieve wijzigingen betreffen zowel de instroom van nieuw, relatief goedkoop ingeschaald personeel met een neerwaarts effect op de middensom, als de doorstroom op grond van interne mobiliteit.

Ten aanzien van de gerealiseerde middensom wordt nog opgemerkt dat de overheveling van enkele onderdelen van het Gevangeniswezen (Landelijke Bijzondere Bijstandsverlening en Tijdelijke Executieve Ondersteuning) naar de Landelijke diensten een neerwaarts effect hebben gehad op de middensom van de Landelijke diensten. Bij het Gevangeniswezen hebben vooral de hogere uitgaven voor toelagen onregelmatige diensten en overwerk de gerealiseerde middensom beïnvloed.

Ultimo-capaciteit

Algemeen

Overeenkomstig de toelichting in de Slotwet 1995 wordt ook hier gekozen voor een toelichting op het verschil tussen de realisatiecijfers en de vermoedelijke uitkomsten 1996 uit de ontwerp-begroting 1997 (in plaats van de gebruikelijke standen uit de ontwerp-begroting 1996). De wijzigingen tussen beide indertijd begrote aantallen zijn, zoals blijkt uit de volgende tabellen, aanzienlijk. De stand van de ontwerp-begroting 1996 is namelijk ingehaald door vooral de nadere invulling van de capaciteitsuitbreidingen van de jeugd- en TBS-inrichtingen, die volgens de oorspronkelijke ramingsgegevens geheel in de rijkssector zouden worden gerealiseerd.

De taakstelling betreft de ultimostand, waarbij de stand per 31 december van enig jaar bepalend is. Vertraging in oplevering tot (vlak) na die datumgrens heeft in financiële zin gelet op voorwervingskosten van personeel en eerste inrichtingskosten – weinig betekenis. In onderstaande overzichten worden de verschillen getoond tussen de standen conform de ontwerp-begroting, de vermoedelijke uitkomsten 1996 (zoals reeds aangegeven in de begroting 1997) en de uiteindelijke realisatie 1996.

Ultimo-capaciteiten Gevangeniswezen (aantallen)

 begrotingvermoed.uitkomstenrealisatie
Penitentiaire inrichtingen12 21012 21012 127
Noodmaatregelen    
– Arrestanten op politiebureau's (gem. verblijf)133300274
– Verhogen bezettingsgraad0340399

De realisatie van de capaciteit in de penitentiaire inrichtingen bleef 83 plaatsen achter bij de ultimo-taakstelling volgens de ontwerp-begroting 1996. Debet hieraan waren:

– vertragingen bij de capaciteitsuitbreidingen te Vught – 34

– werkzaamheden betreffende herbestemming Gevangenis- wezencapaciteit t.b.v. TBS-capaciteit – 64

– overige uitvoeringsverschillen 15

Het verhogen van de bezettingsgraad (als noodmaatregel ter terugdringing van het aantal heenzendingen) en het gemiddeld verblijf van arrestanten op politiebureaus hebben in belangrijke mate het achterblijven van de ultimo-taakstelling gecompenseerd.

Ultimo-capaciteiten TBS (aantallen)

 begrotingvermoed.uitkomstenrealisatie
Rijksinrichtingen304347336
Particuliere inrichtingen347394396
Extra capaciteitsuitbreidingen7100
Totaal722741732

De bij de ontwerp-begroting 1996 opgenomen nader te bestemmen capaciteitsuitbreiding van 71 plaatsen is in de praktijk gerealiseerd in zowel particuliere als rijks TBS-inrichtingen. De capaciteitsuitbreidingen bleven in 1996 per saldo 9 plaatsen achter bij de ultimo-taakstelling volgens de vermoedelijke uitkomsten. Dit tekort zal begin 1997 worden ingelopen.

Achtergrond van het tekort is het niet tijdig realiseren van de herbestemming van een deel van de voormalige capaciteit van het Gevangeniswezen wegens langer benodigde voorbereidingstijd. De geplande oplevering per ultimo 1996 is uitgesteld tot begin februari 1996 (-10 plaatsen). Voorts lukte het niet om tijdig huisvesting te verwerven voor de uitbreiding van de Van der Hoevenkliniek. De opleveringsdatum is verschoven naar begin maart 1997 (-5 plaatsen).

Daar tegenover staat dat in de realisatie rekening is gehouden met GGZ-capaciteitsuitbreiding welke in 1996 t.l.v. van de agentschapsbegroting is gefinancierd (+6 plaatsen).

Ultimo-capaciteiten Jeugdinrichtingen (aantallen)

 begrotingvermoed.uitkomstenrealisatie
Rijksinrichtingen547599573
Particuliere inrichtingen658641641
Extra capaciteitsuitbreidingen7500
Totaal1 2801 2401 214

De bij de ontwerp-begroting 1996 nader te bestemmen capaciteitsuitbreiding van 75 plaatsen is in de praktijk gerealiseerd bij zowel particuliere als rijks jeugdinrichtingen. Het niet realiseren van de capaciteitsuitbreidingen in de rijkssector ten opzichte van de taakstelling volgens de vermoedelijke uitkomsten betreft hier de uitbreiding van de R.I. De Hartelborgt d.m.v. een dependance te Rotterdam (26 plaatsen). De opleveringsdatum is gesteld op medio januari 1997.

Gemiddelde dagprijzen

In de ontwerp-begroting 1996 werden de prijzen per plaats geraamd door de totale uitgaven, inclusief een opslag voor de kosten van de Landelijke diensten en het Hoofdkantoor per beleidsterrein te delen door de ultimo-capaciteit van het jaar. In de realisatiecijfers is waar nodig een capaciteitscorrectie aangebracht. De hieruit resulterende prijzen per capaciteits-eenheid geven een vertekend beeld. Enerzijds omdat de uitbreidingsinvesteringen en eerste inrichtingskosten in één jaar in de gerealiseerde dagprijs worden meegenomen (nadelen van de kasbegroting), anderzijds hebben begrotingsmutaties tijdens het uitvoeringsjaar een opwaarts (bijvoorbeeld loonbijstellingen) of neerwaarts effect (bijvoorbeeld begrotingsoverhevelingen naar het Ministerie van VROM).

Met ingang van 1997 wordt de agentschapsbegroting gevoerd op basis van het baten en lastenstelsel. Hiermee samenhangend worden voor de onderscheiden beleidsterreinen en produktdifferentiaties normprijzen gehanteerd. In plaats van uitgaven worden alsdan geschoonde kostprijzen opgevoerd. Een meer reële prijs per produkt wordt bevorderd en de ontwikkeling kan – beter dan in 1996 het geval was – worden gevolgd.

Tegen de achtergrond van de gegeven beperkingen dienen de onderstaande dagprijzen 1996 te worden beoordeeld.

Gemiddelde dagprijs penitentiaire inrichtingen (x f 1,–)

 begrotingrealisatie
Opbouw dagprijs   
– personele uitgaven162168
– materiële uitgaven5454
– infrastructurele voorz./initiële kosten1816
– opslag landelijke diensten2029
– opslag hoofdkantoor23
Totaal256270
Dagprijs excl. initiële/infrastruct. uitg.238254

De stijging van de gemiddelde dagprijs (excl. initiële en infrastructurele uitgaven) houdt verband met loonbijstellingen en ontwikkeling van de middensommen (zie hierboven). De stijging van de opslag van de Landelijke diensten is een gevolg van een herschikking van middelen als gevolg van de overheveling van enkele onderdelen van het Gevangeniswezen naar de Landelijke diensten.

Gemiddelde dagprijs Rijks TBS-inrichtingen (x f 1,–)

 begrotingrealisatie
Opbouw dagprijs   
– personele uitgaven648630
– materiële uitgaven96111
– infrastructurele voorz./initiële kosten128
– opslag landelijke diensten2727
– opslag hoofdkantoor79
Totaal790785
Dagprijs excl. initiële/infrastruct. uitg.778777

De verschillen tussen personele en materiële uitgaven compenseren elkaar nagenoeg. Een herschikking van middelen ligt hieraan ten grondslag.

Gemiddelde dagprijs Rijksjeugdinrichtingen (x f 1,–)

 begrotingrealisatie
Opbouw dagprijs   
– personele uitgaven385379
– materiële uitgaven7480
– infrastructurele voorz./initiële kosten2731
– opslag landelijke diensten1616
– opslag hoofdkantoor46
Totaal506512
Dagprijs excl. initiële/infrastruct. uitg.479481

Overeenkomstig de rijks TBS-inrichtingen vond in 1996 een herschikking van middelen plaats tussen personele en materiële middelen.

Gemiddelde dagprijs particuliere inrichtingen (x f 1,–)

 begrotingrealisatie
Particuliere TBS-inrichtingen697741
Particuliere jeugdinrichtingen365430

De stijging van de dagprijs bij de particuliere TBS-inrichtingen wordt voornamelijk verklaard uit de toevoeging van loonbijstelling, hogere uitgaven voor medische verzorging en de in de dagprijs begrepen betalingen voor de zogenoemde niet erkende plaatsen. Daarnaast draagt het achterblijven van de gemiddelde capaciteit ten opzichte van de raming vanwege het rekenkundige (noemer-) effect bij aan de hogere dagprijs.

De stijging van de dagprijs bij de jeugdinrichtingen wordt vooral veroorzaakt door de toevoeging van gelden van het Ministerie van VROM. Daarnaast zorgde ook het achterblijven van de gemiddelde capaciteit overeenkomstig de particuliere TBS-inrichtingen voor een hogere dagprijs.

Uitgaven per beleidsterrein (x f 1 000,–)

 begrotingrealisatie
Rijksinrichtingen/diensten  
– penitentiaire inrichtingen1 017 6221 003 952
– TBS-inrichtingen (incl. PBC)93 79689 715
– jeugdinrichtingen103 77197 131
– landelijke diensten93 540128 872
– hoofdkantoor DJI12 92616 232
– arrestanten op politiebureaus8 60017 656
totaal Rijksinrichtingen/diensten1 330 2551 353 558
   
Particuliere inrichtingen  
– TBS-inrichtingen87 03593 713
– jeugdinrichtingen86 35193 104
totaal particuliere inrichtingen173 386186 817
   
Totaal uitgaven DJI1 503 6411 540 375

De verstrekte toelichtingen betreffende de gesignaleerde fluctuaties in de gepresenteerde tabellen gelden ook voor de in bovenstaande tabel geaggregeerde uitkomsten.

Voor de uitkomsten van de Landelijke diensten geldt nog dat de toename van de uitgaven vooral voortvloeit uit de overheveling van de Dienst Ondersteuning en Bijzondere bijstand Justitie, toevoeging van middelen uit interne herschikking ten behoeve van agressietrainingen en verrekeningen met de Immigratie- en Naturalisatiedienst.

De hogere uitgaven van het hoofdkantoor DJI houden voornamelijk verband met de capaciteitsuitbreidingen en hogere uitgaven voor opleidingen in het kader van de overgang op het baten- en lastenstelsel.

Ontvangsten

De ontvangsten bedroegen in 1996 bijna f 1,6 mld. en overstegen daarmee de stand van de ontwerp-begroting met ongeveer f 89 mln.

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1 000)

 ontvangsten
Stand ontwerp-begroting 19961 503 641
1e suppletore wet 199664 459
2e suppletore wet 1996464
Slotwetmutaties  
– arbeid7 815
– terugontvangen AWBZ– 1 499
– diverse ontvangsten21 695
– mutaties bijdrage kerndepartement– 4 034
Stand Slotwet 19961 592 541

De mutaties op de ontvangstenraming zijn – gelet op de relatie met de uitgavenraming reeds toegelicht bij de uitgavenraming van de agentschapsbegroting DJI. Een meer inhoudelijke toelichting op de uitkomsten van de ontvangsten – anders dan de bijdrage van het bestuursdepartement – wordt verstrekt na de tabel met de specificatie van de ontvangsten per artikelonderdeel.

Specificatie per artikelonderdeel (x f 1000)

 begrotingrealisatie
 ontvangstenontvangsten
opbrengsten arbeid23 35031 165
terugontvangsten AWBZ132 129130 630
diverse ontvangsten2 55024 245
Bijdrage Ministerie van Justitie1 345 6121 406 501
Totaal1 503 6411 592 541

Ter toelichting op de ontvangsten het volgende.

Opbrengsten arbeid

De opbrengsten arbeid zijn ten opzichte van de stand van de ontwerp-begroting gestegen met circa f 7,8 mln.

Ten opzichte van de realisatiecijfers 1995 stegen de arbeidsopbrengsten met f 0,5 mln..

Het beeld van de opbrengsten arbeid over de afgelopen jaren is als volgt:

Desaldering arbeid

1990f 15,8 mln.
1991f 15,5 mln.
1992f 17,2 mln.
1993f 19,7 mln.
1994f 22,4 mln.
1995f 30,7 mln.
1996f 31,2 mln.

Terugontvangsten AWBZ

Het saldo van de lagere terugontvangsten AWBZ (f 1,5 mln.) is enerzijds het gevolg van hogere bevoorschotting op grond van zowel loon- en prijsontwikkeling en anderzijds de vertraging in de uitbreiding van de TBS-capaciteit. De lagere uitgaven compenseren de lagere ontvangsten in belangrijke mate.

Diverse ontvangsten

De samenstelling van de hogere diverse ontvangsten (f 21,7 mln.) is eerder toegelicht bij de uitgavenraming als onderdeel van de desalderingsmutatie. Het betreft hier voornamelijk mutaties waar tegenover gelijke uitgavenmutaties staan. Hierbij gaat het met name om verrekeningen met andere ministeries en het agentschap IND. Daarenboven zijn subsidies ontvangen voor arbeidstoeleidingsprojecten ten behoeve van (vooral) gedetineerden en jeugdigen.

De Minister van Justitie,

W. Sorgdrager

Naar boven