25 233
Regels omtrent de bemanning van zeeschepen (Zeevaartbemanningswet)

nr. 10
AMENDEMENT VAN HET LID VAN WANING

Ontvangen 25 september 1997

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

Na artikel 29 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 29a

1. Onze Minister kan op verzoek van een scheepsbeheerder voor een bepaald schip of voor bepaalde schepen, voor een periode van ten hoogste twee jaren, ontheffing verlenen van de in artikel 29 bedoelde verplichting. Aan een ontheffing kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden.

2. De scheepsbeheerder toont bij de aanvraag aan dat het schip of de schepen niet of niet met voldoende Nederlandse kapiteins kunnen worden bemand, en dat bij het voortduren van deze situatie het scheepvaartbedrijf in ernstige problemen komt.

3. Een ontheffing als bedoeld in het eerste lid wordt uitsluitend verleend indien de kapitein, ten behoeve van wie de ontheffing is aangevraagd, de nationaliteit bezit van een van de lid-staten van de Europese Gemeenschappen of van een van de overige staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, en indien er geen bezwaren tegen de kapitein bestaan in verband met de veiligheid van de staat.

4. Een ontheffing wordt ingetrokken indien de scheepsbeheerder of de kapitein de voorschriften of beperkingen van de ontheffing niet naleeft.

5. Bij ministeriële regeling worden de procedures vastgesteld voor de aanvraag en voor de beoordeling of aan de vereisten van het eerste en tweede lid is voldaan.

6. De scheepsbeheerder zorgt ervoor dat een kopie van de ontheffing aan boord is van het schip, waarop de betrokken kapitein dienst doet.

7. Onze Minister zendt binnen vijf jaar na inwerkingtreding van deze wet en vervolgens telkens na twee jaar aan de Staten-Generaal een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de ontheffingen op grond van dit artikel in de praktijk.

II

Artikel 64 wordt vervangen door:

Artikel 64

Het is verboden de verplichtingen ingevolge artikel 3, tweede lid, artikel 4 en artikel 29 niet na te komen.

Toelichting

Het kan in individuele gevallen wenselijk zijn ontheffing te verlenen van de verplichting ingevolge artikel 29 om alleen Nederlanders als kapitein aan te stellen. Hierbij wordt alleen gedacht aan de situatie waarin de scheepsbeheerder, ondanks zijn redelijke en aantoonbare inspanningen, voor een bepaald schip of voor bepaalde schepen binnen een redelijke termijn geen bevoegde Nederlandse kapitein of onvoldoende Nederlandse kapiteins heeft kunnen aantrekken.

Van Waning

Naar boven