Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1996-1997 | 25053 nr. 1;2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1996-1997 | 25053 nr. 1;2 |
Aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Wij bieden U hiernevens ter overweging aan een voorstel van wet houdende een afzonderlijke inkomensvoorziening voor kunstenaars (Wet inkomensvoorziening kunstenaars).
De memorie van toelichting (en bijlagen), die het wetsvoorstel vergezelt, bevat de gronden waarop het rust.
En hiermede bevelen Wij U in Godes heilige bescherming.
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is regels te stellen betreffende een afzonderlijke inkomensvoorziening voor kunstenaars, die niet over voldoende middelen beschikken om in de noodzakelijke kosten van bestaan te voorzien;
Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:
HOOFDSTUK I. ALGEMENE BEPALINGEN
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. Onze Minister: Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
b. burgemeester en wethouders: burgemeester en wethouders van de gemeente, bedoeld in artikel 19;
c. adviserende instelling: de instelling bedoeld in artikel 26;
d. kunstenaar: degene die hier te lande werkzaam is in een beroep of bedrijf ter uitoefening van de scheppende, uitvoerende of toegepaste kunst.
e. beginnend kunstenaar: degene die de aanvraag op grond van deze wet heeft ingediend binnen 12 maanden nadat hij of zij met goed gevolg een opleiding op het gebied van de kunst, een voortgezette opleiding op het gebied van de kunst, of een voortgezette opleiding bouwkunst als bedoeld in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek heeft voltooid, voor zover deze opleiding gericht is op de uitoefening van het kunstenaarschap, dan wel een daarmee vergelijkbare, door Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen aan te wijzen, opleiding heeft voltooid.
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. middelen: alle vermogens- en inkomensbestanddelen bedoeld in Hoofdstuk IV, afdeling 3, van de Algemene bijstandswet, waarover de belanghebbende en zijn gezin beschikken of redelijkerwijs kunnen beschikken;
b. inkomen: het inkomen bedoeld in Hoofdstuk IV, afdeling 3, § 1 en 2, van de Algemene bijstandswet;
c. beroepskosten: de kosten ter verwerving van het inkomen als kunstenaar;
d. kinderbijslag: kinderbijslag op grond van de Algemene Kinderbijslagwet.
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. woonplaats: de woonplaats bedoeld in Titel 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;
b. echtgenoot of gehuwde:
1°. degene die naar burgerlijk recht als zodanig wordt aangemerkt;
2°. de ongehuwde die met een ander een gezamenlijke huishouding voert, tenzij het betreft een bloedverwant in de eerste graad;
c. ongehuwde: mede degene die duurzaam gescheiden leeft van de persoon met wie hij gehuwd is;
d. gezamenlijke huishouding: een gezamenlijke huishouding als bedoeld in artikel 3 van de Algemene bijstandswet;
e. alleenstaande: de ongehuwde die geen tot zijn last komende kinderen heeft en geen gezamenlijke huishouding voert met een ander, tenzij het betreft een bloedverwant in de eerste graad;
f. alleenstaande ouder: de ongehuwde die de volledige zorg heeft voor een of meer tot zijn last komende kinderen en geen gezamenlijke huishouding voert met een ander:
g. gezin:
1°. de kunstenaar en zijn echtgenoot tezamen;
2°. de kunstenaar, zijn echtgenoot en de tot hun last komende minderjarige kinderen tezamen;
3°. de alleenstaande kunstenaar en de tot zijn last komende kinderen tezamen;
h. kind: het in Nederland woonachtige eigen kind of stiefkind;
i. ten laste komend kind: het kind jonger dan 18 jaar voor wie de alleenstaande ouder of de gehuwde aanspraak op kinderbijslag kan maken.
HOOFDSTUK II. HET RECHT OP UITKERING
§ 1. De voorwaarden voor het recht op uitkering
1. Recht op uitkering heeft de beginnend kunstenaar die niet over voldoende middelen beschikt om te voorzien in de noodzakelijke kosten van bestaan.
2. Recht op uitkering heeft eveneens de kunstenaar die op het moment van inwerkingtreding van deze wet geen algemene bijstand op grond van de Algemene bijstandswet ontving en die:
a. niet over voldoende middelen beschikt om te voorzien in de noodzakelijke kosten van bestaan;
b. gedurende een zekere periode als kunstenaar werkzaam is geweest; en
c. met de in onderdeel b bedoelde werkzaamheden tenminste een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen inkomen heeft verworven.
Geen recht op uitkering heeft de kunstenaar die:
a. algemene bijstand op grond van de Algemene bijstandswet ontvangt, tenzij hij voldoet aan artikel 47 van deze wet;
b. buiten Nederland zijn woonplaats heeft of die in Nederland zijn woonplaats heeft doch die, langer dan de gebruikelijke vakantieduur, verblijf houdt buiten Nederland;
c. vreemdeling is en niet in het bezit van een vergunning tot verblijf als bedoeld in de artikelen 9 of 10 van de Vreemdelingenwet;
d. rechtens zijn vrijheid ontnomen is; of
e. de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt.
1. De uitkering van de kunstenaar wordt beëindigd, indien hij:
a. over voldoende middelen is komen te beschikken om te voorzien in de noodzakelijke kosten van bestaan;
b. niet kan aantonen met zijn werkzaamheden als kunstenaar gedurende een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen periode niet tenminste het in die maatregel bepaalde inkomen heeft verworven;
c. of zijn echtgenoot daarom verzoekt.
2. Burgemeester en wethouders onderzoeken regelmatig of de omstandigheden bedoeld in het eerste lid, onderdelen a of b, zich voordoen.
3. Onze Minister kan, na overleg met Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, nadere regels stellen omtrent de regelmaat waarmee onderzoeken als bedoeld in het tweede lid moeten plaatsvinden.
Een kunstenaar kan opnieuw uitkering aanvragen, indien een grond voor beëindiging als bedoeld in artikel 6, eerste lid, is komen te vervallen.
§ 2. Vorm, hoogte en duur van de uitkering
Burgemeester en wethouders stemmen de uitkering af op de middelen van de kunstenaar en zijn gezin.
1. Onverminderd paragraaf 1 heeft de kunstenaar recht op uitkering voor zover:
a. het in aanmerking te nemen inkomen, verminderd met de overeenkomstig het vierde lid in aanmerking te nemen beroepskosten, lager is dan het bedrag genoemd in het tweede lid; en
b. er geen in aanmerking te nemen vermogen is.
2. Het maandelijkse bedrag is voor:
a. een alleenstaande: f 820,52;
b. een alleenstaande ouder: f 1054,95;
c. gehuwden: f 1172,17.
3. De hoogte van de uitkering is het verschil tussen het in aanmerking te nemen inkomen, verminderd met de overeenkomstig het vierde lid in aanmerking te nemen beroepskosten, en het bedrag genoemd in het tweede lid.
4. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden voor de in aanmerking te nemen beroepskosten normbedragen vastgesteld, die voor de verschillende kunstrichtingen verschillend kunnen zijn.
5. Bij de toepassing van dit artikel wordt het in aanmerking te nemen inkomen verminderd met de in aanmerking te nemen beroepskosten niet op minder dan nihil gesteld.
6. Beroepskosten worden niet in aanmerking genomen voor zover die uit anderen hoofde worden vergoed.
1. De uitkering heeft voorlopig de vorm van een renteloze geldlening die in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald.
2. Zodra het inkomen bekend is over het kalenderjaar waarin de uitkering is verleend, wordt de hoogte van de uitkering definitief vastgesteld en vindt, voor zover de kunstenaar en zijn gezin geen in aanmerking te nemen vermogen hebben, tot die hoogte omzetting plaats in een bedrag om niet.
3. Bij de in het tweede lid bedoelde omzetting wordt op de uitkering het inkomen van de kunstenaar en zijn gezin in het betrokken kalenderjaar in mindering gebracht, voor zover de uitkering en het inkomen – omgerekend naar een gemiddeld maandbedrag, inclusief de vakantietoeslag bedoeld in artikel 11, eerste lid – tezamen meer bedragen dan:
a. f 1572,66 voor een alleenstaande;
b. f 2021,99 voor een alleenstaande ouder;
c. f 2246,65 voor gehuwden.
4. Indien de uitkering wordt beëindigd stellen burgemeester en wethouders zo spoedig mogelijk de hoogte van de uitkering definitief vast op basis van de tot dan in het kalenderjaar verworven middelen.
1. In de uitkering is een vakantietoeslag begrepen ter hoogte van 5,2 procent van die uitkering.
2. Bij de definitieve vaststelling bedoeld in artikel 10, tweede en vierde lid, wordt de uitkering verhoogd met de loonbelasting en de premies volksverzekeringen waarvoor de gemeente die de uitkering verleent, krachtens de Wet op de loonbelasting 1964 inhoudingsplichtige is, alsmede met de over die uitkering verschuldigde ziekenfondspremie.
Onze Minister herziet telkens met ingang van de dag waarop het netto minimumloon wijzigt de in de artikelen 9 en 10 genoemde bedragen. De artikelen 55, eerste, tweede en derde lid, en 56 van de Algemene bijstandswet zijn van overeenkomstige toepassing.
1. Het recht op uitkering bestaat, al dan niet aaneengesloten, gedurende ten hoogste 4 jaar.
2. Het recht op uitkering eindigt in elk geval tien jaar na de dag met ingang van welke voor de eerste maal uitkering op grond van deze wet werd toegekend.
1. Het recht op uitkering gaat niet eerder in dan de dag waarop de uitkering is aangevraagd.
2. Indien de belanghebbende gehuwd is wordt de aanvraag door de echtgenoten gezamenlijk ingediend, dan wel door een van hen met schriftelijke toestemming van de ander.
3. De aanvraag wordt afgewezen indien niet voldaan wordt aan het tweede lid.
4. Indien beide echtgenoten recht hebben op uitkering:
a. wordt ieders individuele inkomen verminderd met de individuele beroepskosten;
b. wordt bij de toepassing van artikel 6, eerste lid, onderdeel b, slechts acht geslagen op ieders individuele inkomen;
c. bedraagt de som van hun uitkeringen ten hoogste het bedrag bedoeld in artikel 9, tweede lid, onderdeel c; en
d. wordt bij de omzetting bedoeld in artikel 10, derde lid, het aldaar onder c genoemde bedrag aangehouden.
§ 3. Aan de uitkering verbonden verplichtingen
1. Burgemeester en wethouders kunnen aan de uitkering verplichtingen verbinden die verband houden met de aard en het doel van deze wet, die strekken tot vermindering of beëindiging van het beroep op deze wet of verplichtingen die zij nodig achten voor een doelmatige bedrijfs- en beroepsuitoefening.
2. De kunstenaar is verplicht:
a. naar behoren een administratie te voeren;
b. zich naar vermogen in te spannen om met zijn kunst zelfstandig in het bestaan te voorzien;
c. aan burgemeester en wethouders op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling te doen van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op het recht op uitkering, het geldend maken van het recht op uitkering, de hoogte of de duur van de uitkering, of op het bedrag dat aan hem als uitkering wordt betaald;
d. ervoor zorg te dragen dat hij als kunstenaar in de zin van deze wet is ingeschreven bij de Arbeidsvoorzieningsorganisatie, bedoeld in artikel 2 van de Arbeidsvoorzieningswet 1996.
3. De verplichting, bedoeld in het tweede lid, onderdeel c, geldt eveneens voor de echtgenoot van de kunstenaar.
1. Burgemeester en wethouders weigeren de uitkering tijdelijk geheel of gedeeltelijk, indien de kunstenaar:
a. blijk heeft gegeven van een tekortschietend besef van verantwoordelijkheid voor de voorziening in het bestaan;
b. een verplichting als bedoeld in artikel 15, eerste lid, of tweede lid, onderdelen a, b en d, niet of niet behoorlijk is nagekomen; of
c. de verplichting bedoeld in artikel 15, tweede lid, onderdeel c, niet binnen de daarvoor door burgemeester en wethouders vastgestelde termijn is nagekomen.
2. Een maatregel als bedoeld in het eerste lid wordt afgestemd op de ernst van de gedraging, de mate waarin de kunstenaar de gedraging verweten kan worden en de omstandigheden waarin hij verkeert.
3. Indien daarvoor dringende redenen aanwezig zijn kunnen burgemeester en wethouders besluiten af te zien van het opleggen van een maatregel als bedoeld in het eerste lid.
4. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen met betrekking tot het eerste en tweede lid nadere regels worden gesteld.
1. Indien de belanghebbende de verplichting bedoeld in artikel 15, tweede lid, onderdeel c, niet of niet behoorlijk is nagekomen door geen, onjuiste of onvolledige mededelingen te doen, leggen burgemeester en wethouders hem een boete op van ten hoogste f 5000,–.
2. De hoogte van de boete wordt afgestemd op de ernst van de gedraging, de mate waarin de belanghebbende de gedraging verweten kan worden en de omstandigheden waarin hij verkeert.
3. Indien daarvoor dringende redenen aanwezig zijn kunnen burgemeester en wethouders besluiten af te zien van het opleggen van een boete.
4. Degene aan wie een boete is opgelegd is verplicht desgevraagd aan burgemeester en wethouders de inlichtingen te verstrekken die voor de tenuitvoerlegging van de boete van belang zijn.
5. Voor zover de boete nog niet is geïnd vervalt zij door het overlijden van degene aan wie zij is opgelegd.
6. Bij algemene maatregel van bestuur worden met betrekking tot het eerste en tweede lid nadere regels gesteld.
De artikelen 14b tot en met 14f, van de Algemene bijstandswet zijn van overeenkomstige toepassing.
HOOFDSTUK III. HET GELDEND MAKEN VAN HET RECHT OP UITKERING
1. Het recht op uitkering bestaat jegens burgemeester en wethouders van de gemeente waar de belanghebbende woonplaats heeft.
2. Burgemeester en wethouders stellen het recht op uitkering op aanvraag vast.
3. Burgemeester en wethouders besluiten gehoord het advies van de instelling bedoeld in artikel 26 of:
a. de aanvraag is ingediend door een kunstenaar als bedoeld in artikel 1, onder d, of door een beginnend kunstenaar als bedoeld in artikel 1, onder e, of aan de eisen bedoeld in artikel 4, tweede lid, aanhef en onder b en c, voldaan wordt of aan de eisen bedoeld in artikel 47, aanhef en onder c; of
b. de uitkering moet worden beëindigd om de reden bedoeld in artikel 6, eerste lid, aanhef en onder b.
4. Een verzoek om advies als bedoeld in het derde lid, onderdeel a, wordt eerst gedaan nadat is vastgesteld dat de aanvraag aan de andere dan de in het derde lid bedoelde eisen voldoet.
5. Bij algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald dat het recht op uitkering bestaat jegens burgemeester en wethouders van een bij die maatregel aan te wijzen gemeente.
1. Indien de belanghebbende de voor de verlening van uitkering van belang zijnde gegevens of de gevorderde bewijsstukken niet, niet tijdig of onvolledig heeft verstrekt en hem dit te verwijten valt, dan wel indien de belanghebbende anderszins onvoldoende medewerking verleent aan het onderzoek, schorten burgemeester en wethouders het recht op uitkering op:
a. vanaf de eerste dag van de periode waarop het verzuim betrekking heeft, of
b. vanaf de dag van het verzuim indien niet kan worden bepaald op welke periode dit verzuim betrekking heeft.
2. Burgemeester en wethouders doen mededeling van de opschorting aan de belanghebbende en nodigen hem uit binnen een door hen te stellen termijn het verzuim te herstellen.
3. Onverminderd het elders in deze wet bepaalde terzake van herziening of intrekking van een besluit tot toekenning van uitkering en terzake van weigering van uitkering, herzien burgemeester en wethouders een dergelijk besluit of trekken zij dat in:
a. indien een gedraging als bedoeld in artikel 16, eerste lid, of het niet of niet behoorlijk nakomen van een daar bedoelde verplichting heeft geleid tot het ten onrechte of tot een te hoog bedrag verlenen van uitkering;
b. indien anderszins de uitkering ten onrechte of tot een te hoog bedrag is verleend.
4. Als de belanghebbende in het geval bedoeld in het eerste lid het verzuim niet herstelt binnen de daarvoor gestelde termijn, trekken burgemeester en wethouders na het verstrijken van deze termijn het besluit tot toekenning van uitkering in met ingang van de eerste dag waarover het recht op uitkering is opgeschort.
5. Indien daarvoor dringende redenen aanwezig zijn kunnen burgemeester en wethouders besluiten geheel of gedeeltelijk van herziening of intrekking af te zien.
1. Burgemeester en wethouders betalen de uitkering maandelijks achteraf.
2. In afwijking van het eerste lid wordt de vakantietoeslag, voor zover niet reeds eerder betaald, jaarlijks betaald in de maand juni over de aan die maand voorafgaande 12 maanden, dan wel in de maand waarin de uitkering eindigt.
1. De uitkering is niet vatbaar voor vervreemding, verpanding of beslag.
2. Een machtiging tot het in ontvangst nemen van de uitkering, onder welke vorm of welke benaming ook verleend, is steeds herroepelijk.
3. Elk beding strijdig met dit artikel is nietig.
1. De uitkering die onverschuldigd is betaald wordt door burgemeester en wethouders van de kunstenaar teruggevorderd.
2. Indien daarvoor dringende redenen aanwezig zijn kunnen burgemeester en wethouders besluiten geheel of gedeeltelijk van terugvordering af te zien.
3. Het besluit tot terugvordering vermeldt hetgeen wordt teruggevorderd, de termijn of termijnen waarbinnen moet worden betaald, alsmede dat het besluit bij gebreke van tijdige betaling zal worden tenuitvoergelegd op de wijze bedoeld in artikel 18.
4. Degene van wie wordt teruggevorderd is verplicht desgevraagd aan burgemeester en wethouders de inlichtingen te verstrekken die voor de terugvordering van belang zijn.
De artikelen 78a, 81, 82, 85, 86 en 87 van de Algemene bijstandswet zijn van overeenkomstige toepassing.
HOOFDSTUK V. UITVOERING EN TOEZICHT
§ 1. Verantwoordelijkheid voor de uitvoering
De uitvoering van deze wet berust bij burgemeester en wethouders en, voor zover het de advisering bedoeld in artikel 26 betreft, de daar bedoelde instelling.
1. Onze Minister erkent één instelling als de adviserende instelling.
2. De adviserende instelling heeft tot taak burgemeester en wethouders van advies te dienen of:
a. de aanvraag is ingediend door een kunstenaar als bedoeld in artikel 1, onder d, of door een beginnend kunstenaar als bedoeld in artikel 1, onder e, of aan de eisen bedoeld in de artikel 4, tweede lid, aanhef en onder b en c, voldaan wordt of aan de eisen bedoeld in artikel 47, aanhef en onder c; of
b. de uitkering moet worden beëindigd om de reden bedoeld in artikel 6, eerste lid, aanhef en onder b.
3. Om voor erkenning als de adviserende instelling in aanmerking te komen is tenminste vereist dat de aanvragende instelling:
a. een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid is;
b. blijkens haar statuten tot doel heeft of mede tot doel heeft taken als bedoeld in het tweede lid te vervullen.
4. Aan een erkenning kunnen voorschriften worden verbonden.
5. Een erkenning geldt voor onbepaalde tijd.
1. Onze Minister trekt de erkenning als de adviserende instelling in indien de instelling:
a. daarom verzoekt;
b. tot ontbinding besluit;
c. in staat van faillissement wordt verklaard.
2. Onze Minister kan de erkenning als de adviserende instelling intrekken indien de instelling:
a. haar taak niet naar behoren heeft vervuld;
b. haar statuten heeft gewijzigd zonder voorafgaande goedkeuring van Onze Minister;
c. heeft gehandeld in strijd met haar statuten of de voorschriften bedoeld in artikel 26, vierde lid.
1. Onze Minister regelt in een besluit tot intrekking van de erkenning zo nodig de gevolgen van die intrekking.
2. Een besluit tot erkenning of tot intrekking van de erkenning bepaalt de dag waarop de erkenning, onderscheidenlijk de intrekking ingaat. Het besluit wordt in de Staatscourant geplaatst
Onze Minister oefent de hem in de artikelen 26, 27 en 28 verleende taken en bevoegdheden uit in overeenstemming met Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
1. Burgemeester en wethouders voeren ten behoeve van een getrouwe weergave van de uitvoering en een effectief uitvoeringsproces een zodanige administratie dat de juiste, volledige en tijdige vastlegging zijn gewaarborgd van:
a. de beslissingen over aanvragen, onderzoeken, uitkeringen, vorderingen en verplichtingen en de hieruit voortvloeiende betalingen en ontvangsten;
b. de hierop betrekking hebbende bescheiden;
c. het onderzoek dat is verricht naar de juistheid en de volledigheid van de verstrekte gegevens en de overgelegde bescheiden.
2. Onze Minister stelt, na overleg met Onze Minister van Binnenlandse Zaken, regels aangaande de in het eerste lid bedoelde administratie.
1. De adviserende instelling voert ten behoeve van een getrouwe weergave van de uitvoering van de haar toevertrouwde taak een zodanige administratie dat de juiste, volledige en tijdige vastlegging zijn gewaarborgd van:
a. de ingevolge artikel 26 verstrekte adviezen;
b. de hierop betrekking hebbende bescheiden;
c. het onderzoek dat is verricht naar de juistheid en de volledigheid van de door de aanvrager verstrekte gegevens en de overgelegde bescheiden.
2. Onze Minister kan, na overleg met Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, regels stellen aangaande de in het eerste lid bedoelde administratie.
§ 3. Inlichtingenverplichting en gegevensuitwisseling
De artikelen 121 tot en met 128 van de Algemene bijstandswet zijn van overeenkomstige toepassing.
1. Onze Minister is belast met het toezicht op de uitvoering van deze wet.
2. Burgemeester en wethouders en de adviserende instelling verstrekken desgevraagd aan Onze Minister kosteloos alle inlichtingen die hij voor de uitoefening van het toezicht nodig heeft en verlenen hem inzage in de administratie.
Onze Minister kan aan burgemeester en wethouders, nadat zij gedurende acht weken in de gelegenheid zijn gesteld hun zienswijze naar voren te brengen, aanwijzingen geven met betrekking tot een goede uitvoering van deze wet. Hij treedt daarbij niet in de besluitvorming in individuele gevallen.
1. Burgemeester en wethouders en de adviserende instelling verstrekken desgevraagd kosteloos aan Onze Minister de inlichtingen die hij voor de informatievoorziening en de beleidsvorming met betrekking tot deze wet nodig heeft.
2. Onze Minister kan na overleg met Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen regels stellen met betrekking tot het verstrekken van de in het eerste lid bedoelde inlichtingen.
1. Het Rijk vergoedt:
a. de ten laste van de gemeente gebleven kosten van uitkeringen, waaronder begrepen de bedragen die de gemeente in verband hiermee ontvangt door de toepassing van artikel 17, alsmede de loonbelasting, premies volksverzekeringen en ziekenfondspremie die daarover verschuldigd zijn;
b. de door de gemeente gemaakte uitvoeringskosten overeenkomstig de krachtens het derde lid, onder a, gestelde regels.
2. Burgemeester en wethouders declareren de in een kalenderjaar gemaakte kosten door middel van een kostenopgave over dat jaar. Deze opgave is voorzien van een verklaring van de deskundige, belast met de in artikel 213 van de Gemeentewet voorgeschreven controle omtrent de juistheid van de verstrekte gegevens.
3. Onze Minister stelt regels inzake:
a. de vergoeding van gemaakte uitvoeringskosten;
b. de wijze en het tijdstip van declareren, alsmede de daarbij door burgemeester en wethouders nader te verstrekken gegevens;
c. de in het tweede lid bedoelde verklaring en het onderzoek dat resulteert in deze verklaring.
1. Onze Minister verleent op verzoek van de gemeente voorschotten op de vergoeding.
2. Voor zover de uitvoering van deze wet door burgemeester en wethouders, dan wel de administratie bedoeld in artikel 30, ernstige tekortkomingen vertoont, kan Onze Minister besluiten de voorschotten lager vast te stellen dan uit de krachtens het derde lid gestelde regels zou voortvloeien.
3. Onze Minister stelt regels aangaande het verlenen van voorschotten.
1. Onze Minister stelt de vergoeding vast binnen een jaar na ontvangst van de kostenopgave bedoeld in artikel 36, tweede lid.
2. Indien de kostenopgave niet is ontvangen binnen 18 maanden na het kalenderjaar waarop deze betrekking heeft dan wel niet is voorzien van de verklaring bedoeld in artikel 36, tweede lid, kan Onze Minister de vergoeding over dat jaar ambtshalve vaststellen.
3. Onze Minister kan een vergoeding geheel of gedeeltelijk weigeren en een reeds betaalde vergoeding geheel of gedeeltelijk terugvorderen of verrekenen indien:
a. het uitkering betreft die is verleend in strijd met het bij en krachtens deze wet bepaalde;
b. niet is voldaan aan het bepaalde bij en krachtens artikel 30;
c. het uitkering betreft die niet of niet volledig overeenkomstig hoofdstuk IV is of wordt teruggevorderd.
4. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld met betrekking tot de toepassing van het derde lid.
§ 2. Financiering adviserende instelling
1. Het Rijk vergoedt de door de adviserende instelling gemaakte uitvoeringskosten overeenkomstig de krachtens het derde lid, onder a, gestelde regels.
2. De adviserende instelling declareert de in een kalenderjaar gemaakte kosten door middel van een kostenopgave over dat jaar. Deze opgave is voorzien van een verklaring van een registeraccountant of een Accountant-Administratieconsulent ten aanzien van wie bij de inschrijving in het in artikel 36, eerste lid, van de Wet op de Accountants-Administratieconsulenten bedoelde register een aantekening is geplaatst als bedoeld in artikel 36, derde lid, van die wet.
3. Onze Minister stelt regels inzake:
a. de vergoeding van gemaakte uitvoeringskosten;
b. de wijze en het tijdstip van declareren, alsmede de daarbij door de adviserende instelling nader te verstrekken gegevens;
c. de in het tweede lid bedoelde verklaring en het onderzoek dat resulteert in deze verklaring.
1. Onze Minister verleent op verzoek van de adviserende instelling voorschotten op de vergoeding.
2. Voor zover de uitvoering van deze wet door de adviserende instelling, dan wel de administratie bedoeld in artikel 31, ernstige tekortkomingen vertoont, kan Onze Minister besluiten de voorschotten lager vast te stellen dan uit de krachtens het derde lid gestelde regels zou voortvloeien.
3. Onze Minister kan regels stellen aangaande het verlenen van voorschotten.
1. Onze Minister stelt de vergoeding vast binnen een jaar na ontvangst van de kostenopgave bedoeld in artikel 39, tweede lid.
2. Indien de kostenopgave niet is ontvangen binnen 18 maanden na het kalenderjaar waarop deze betrekking heeft dan wel niet is voorzien van de verklaring bedoeld in artikel 39, tweede lid, kan Onze Minister de vergoeding over dat jaar ambtshalve vaststellen.
3. Onze Minister kan een vergoeding geheel of gedeeltelijk weigeren en een reeds betaalde vergoeding geheel of gedeeltelijk terugvorderen of verrekenen indien niet is voldaan aan het bepaalde bij en krachtens artikel 31.
4. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld met betrekking tot de toepassing van het derde lid.
HOOFDSTUK VII. RECHTSBESCHERMINGS- EN STRAFBEPALINGEN
In afwijking van artikel 8:69 van de Algemene wet bestuursrecht kan de rechter in beroep of hoger beroep het bedrag waarop de boete is vastgesteld ook ten nadele van de belanghebbende wijzigen.
1. Degene die in strijd met de waarheid een opgave doet of enig gegeven verzwijgt, met het oogmerk om aldus voor zichzelf of voor degene voor wie hij optreedt uitkering of hogere uitkering te verkrijgen dan wel te behouden, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of een geldboete van de vierde categorie.
2. Het in het eerste lid omschreven feit is een misdrijf.
1. Degene die de verplichting, bedoeld in artikel 15, tweede lid, onderdeel c, niet of niet behoorlijk is nagekomen door geen, onjuiste of onvolledige mededelingen, waardoor uitkering ten onrechte of tot een te hoog bedrag is verleend, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste zes maanden of een geldboete van de derde categorie.
2. Het in het eerste lid omschreven feit is een overtreding.
1. Natuurlijke personen en niet-publiekrechtelijke organen die niet voldoen aan een verplichting als bedoeld in artikel 32 of die ter zake onjuiste inlichtingen verstrekken, worden gestraft met hechtenis van ten hoogste een maand of een geldboete van de tweede categorie.
2. Het in het eerste lid omschreven feit is een overtreding.
Het recht tot strafvordering vervalt indien burgemeester en wethouders aan de belanghebbende ter zake van hetzelfde feit reeds een boete hebben opgelegd.
HOOFDSTUK VIII. OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Recht op uitkering heeft eveneens de kunstenaar die op het moment van inwerkingtreding van deze wet algemene bijstand op grond van de Algemene bijstandswet ontving en die:
a. zonder die bijstand niet over voldoende middelen beschikt om te voorzien in de noodzakelijke kosten van bestaan;
b. de aanvraag op grond van deze wet heeft ingediend binnen 12 maanden na de inwerkingtreding ervan; en
c. gedurende een zekere periode als kunstenaar werkzaam is geweest.
Onze Minister zendt in overeenstemming met Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, drie jaar na de inwerkingtreding van deze wet aan de Staten-Generaal een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van deze wet in de praktijk.
Als adviserende instelling wordt met ingang van de inwerkingtreding van deze wet erkend de Stichting Voorzieningsfonds voor Kunstenaars te 's-Gravenhage, zulks mede met toepassing van artikel 26, vierde lid.
Aan artikel 9, tweede lid, van de Algemene bijstandswet wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door een puntkomma een nieuw onderdeel d toegevoegd, luidende:
d. die uitkering op grond van de Wet inkomensvoorziening kunstenaars ontvangt of die gehuwd is met een persoon die een zodanige uitkering ontvangt.
Aan artikel 17 van de Algemene bijstandswet wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende:
6. De Wet inkomensvoorziening kunstenaars geldt niet als een voorliggende voorziening als bedoeld in het eerste lid.
In de Bijlage bij de Beroepswet, onder C, wordt een onderdeel 24a ingevoegd, luidende:
24a. Wet inkomensvoorziening kunstenaars
De artikelen van deze wet treden in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.
Deze wet wordt aangehaald als: Wet inkomensvoorziening kunstenaars.
Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.
Gegeven
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25053-1.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.