25 026
Reductie CO2-emissies

nr. 10
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN ECONOMISCHE ZAKEN, VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER EN VAN LANDBOUW, NATUURBEHEER EN VISSERIJ

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 19 juli 1999

Stand van zaken CO2-reductieplan

In vervolg op onze brief van 7 juli 1998 (Kamerstukken II, 25 026, nr. 8) informeren wij u hierbij, mede namens de Minister van Verkeer en Waterstaat, over de stand van zaken van het CO2-reductieplan.

Samenvatting

Het CO2-reductieplan bestaat uit de zogenaamde eerste tranche projecten, twee grote subsidieregelingen en uit een categorie overig.

In de afgelopen tijd is er een drietal tenders in het kader van de beide grote subsidieregelingen (de EZ- en de VROM-regeling CO2–reductieplan) afgesloten. Het totaalresultaat hiervan is zeer positief. Realisatie van de gehonoreerde projecten leidt in totaal tot een structurele reductie van 3 Mton CO2. Hiermee is een subsidiebedrag gemoeid van iets meer dan f 500 mln en een totaal investeringsbedrag van meer dan f 3,5 mrd.

Bij de eerste tranche projecten hebben de initiatiefnemers van het Gamma- en het CCF-project zich teruggetrokken. De Europese Commissie heeft het steunvoornemen ten aanzien van het Nerefco project goedgekeurd zij het met een lager bedrag. De totale met de eerste tranche genoemde CO2-reductie bedraagt thans 0,7 Mton.

De VROM-regeling CO2-reductieplan wordt op termijn heropend voor glastuinbouwprojecten. Hiervoor is f 75 mln beschikbaar. Verder is het ons voornemen op basis van de huidige subsidieregelingen, een aangepaste subsidieregeling te ontwikkelen. Deze zal op termijn opengesteld worden voor alle investeringsprojecten die leiden tot emissiereductie van broeikasgassen en die een kosteneffectiviteit kennen van 20 gld/ton of beter.

Tenslotte, eerder is ten aanzien van het CO2-reductieplan de verwachting geformuleerd dat structureel 4 á 5 Mton CO2 gereduceerd zou gaan worden.

Deze verwachting lijkt, ondanks het verlies aan twee grote kosteneffectieve eerste tranche projecten, gerealiseerd te kunnen worden.

1. Tenders EZ- en VROM-regeling

Resultaat

In het kader van het Besluit subsidies CO2-reductieplan, hierna te noemen de EZ-regeling (Staatsblad 1998, nr. 387) en de Regeling investeringsbijdrage voor niet-industriële restwarmte infrastructuur, hierna te noemen de VROM-regeling (Staatscourant 1998, nr. 166) zijn thans drie tenders afgesloten. Twee in het kader van de EZ-regeling, en één in het kader van de VROM-regeling.

De resultaten van de drie tenders zijn zeer verheugend te noemen. De totale CO2-reductie ten gevolge van deze drie tenders bedraagt 3 Mton bij een totaal hiermee gemoeid subsidiebedrag van f 507 mln. Het gaat hier om 88 projecten waarmee een zeer substantieel investeringsbedrag gemoeid is van meer dan f 3,5 mrd. Wat deze cijfers betekenen voor het resultaat van het totale CO2-reductieplan komt hierna aan de orde onder punt 5. Voor een uitgebreid overzicht van de resultaten zij verwezen naar de bijlagen.

Het gunstige totale CO2-effect blijkt ook uit de goede gemiddelde kosteneffectiviteiten voor de verschillende onderdelen van de tenders. Deze liggen allemaal beduidend onder de absolute grenswaarden die voor de verschillende onderdelen qua kosteneffectiviteit zijn gesteld. (Zie hiervoor bijlage 1, tabel 1) De gemiddelde kosteneffectiviteit van de drie tenders samen bedraagt 23 gld/ton.

Budgetten

In een aantal deelprogramma's van de tweede tender van de EZ-regeling is sprake van overtekening. Dat wil zeggen dat er meer projecten in aanmerking komen voor subsidie dan er budget beschikbaar is. Besloten is de budgetten van deze deelprogramma's zodanig aan te vullen dat alle aanvragen die een kosteneffectiviteit kennen van 20 gld/ton of beter, worden gehonoreerd. Dit leidt tot een extra financiële impuls van f 8,8 mln voor het deelprogramma duurzame energie, f 3,1 mln voor het deelprogramma procesintegratie energie-intensieve industrie en tenslotte f 22,3 mln voor het deelprogramma restwarmte. Met de intensivering voor het deelprogramma industriële restwarmte wordt invulling gegeven aan de extra impuls voor industriële restwarmtebenutting zoals deze in de Uitvoeringsnota Klimaatbeleid (Kamerstukken II, 26 603, nrs. 1–2) is aangekondigd.

Tendersysteem

De beide regelingen kennen een systeem waardoor aanvragers aangemoedigd worden een zo laag mogelijk subsidiebedrag aan te vragen. Aanvragen die weinig subsidie vragen per gereduceerde ton CO2 en die dus een goede kosteneffectiviteit hebben, komen het eerst aan de beurt voor een subsidie. Gegeven het beperkte budget geeft dit een prikkel om minder subsidie aan te vragen dan op grond van de voorwaarden maximaal toelaatbaar is. Dit systeem heeft goed gewerkt. Het blijkt dat in de drie tenders die afgesloten zijn, het subsidiebedrag in de meeste gevallen substantieel onder het maximaal toelaatbare percentage ligt (30%, bij het MKB 40%).

Het zojuist genoemde systeem leidt ertoe dat zoveel mogelijk wordt voorkomen dat projecten meer subsidie krijgen dan strikt noodzakelijk is. Het CO2-reductieplan probeert daarmee te opereren op de rand van het maximaal haalbare. Dit leidt tot een zo kosteneffectief mogelijk instrument. Het betekent tegelijkertijd wel dat als in de toekomst zou blijken dat de bedrijfseconomische omstandigheden van bepaalde projecten minder gunstig zijn dan bij de aanvraag ingeschat is, dit ertoe kan leiden dat projecten door de aanvragers worden teruggetrokken.

Procedureel

De besluitvorming omtrent toe- en afwijzing van subsidieaanvragen in het kader van de drie tenders is reeds definitief en aan de betrokkenen inmiddels meegedeeld. Via de brief van 28 november 1997 (Kamerstukken II, 1997/98, 25 026, nr. 6) zijn de hoofdlijnen van de beide regelingen, op basis waarvan de subsidietoekenning heeft plaatsgevonden, aan de Tweede Kamer meegedeeld. Met de Vaste Kamercommissies van Economische Zaken en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer is deze brief 12 maart 1998 besproken (Kamerstukken II, 1997/98, 25 026, nr. 7).

Verder geldt dat individuele aanmelding van projecten bij de Europese Commissie zoals dat bij de eerste tranche projecten noodzakelijk was, hier niet aan de orde is. Dit komt omdat de beide regelingen reeds zijn aangemeld. De Europese Commissie heeft daarop laten weten geen bezwaar tegen toepassing van de beide regelingen te hebben.

2. Eerste tranche projecten

Wij moeten u melden dat de initiatiefnemers van het Gamma- en het CCF-project ons hebben laten weten dat het project in de destijds oorgestelde vorm niet doorgaat. Voor het Gamma-project geldt dat door één van de toenmalige initiatiefnemers, Hoekloos B.V. een nieuwe aanvraag voor een op Gamma gelijkend project in de tweede tender van de EZ-regeling is ingediend. Deze aanvraag is gehonoreerd. Qua kosteneffectiviteit is dit project vergelijkbaar met het oorspronkelijke Gamma-project. De schaal van het project is echter kleiner. Voor het Nerefco-project geldt dat de procedure die de Europese Commissie ten aanzien van dit project had geopend, is afgerond. De Europese Commissie heeft geconcludeerd dat steunverlening aan dit project toelaatbaar is. Het maximaal door de Europese Commissie toelaatbare geachte subsidiebedrag bedraagt echter f 11,31 mln daar waar de voorgenomen Subsidie f 15 mln bedroeg. De initiatiefnemers van het Nerefcoproject, Eneco en Texaco, beraden zich thans op de vraag of in de huidige economische situatie deze subsidie het project voldoende perspectieven biedt.

Voor een uitgebreider overzicht van de stand van zaken eerste tranche projecten, zij verder verwezen naar bijlage 2.

3. Overig CO2-reductieplan

Zoals gemeld is in de brief van 28 november 1997, bevat het CO2-reductieplan nog een drietal clusters waarin het aantal projecten zo gering is, dat daar niet met een regeling gewerkt is. Het betreft de clusters «Agrificatie en biobrandstoffen», «Waterstof/CO2 opslag» en «Verkeer en vervoer». Daarnaast valt het wind near shore demonstratie project buiten de beide subsidieregelingen en komt er voor het aandachtgebied houttechnologie een aparte subsidieregeling. Voor wat betreft het wind near shore project zult u binnenkort geïnformeerd worden in het kader van de voortgangsrapportage Duurzame Energie in opmars. Hieronder wordt nader ingegaan op het cluster «Waterstof/CO2-opslag» en op het aandachtgebied houttechnologie.

1.1.1 cluster Waterstof/CO2-opslag

Uit het cluster «Waterstof/CO2-opslag» is in principe besloten een bedrag beschikbaar te stellen van f 25 mln voor een CO2-bufferproject. Dit project wordt gekoppeld aan een project uit deelprogramma 1 van de open tender van de EZ-regeling («levering van CO2 aan glastuinbouw» geheten van Energie Delfland N.V.). Omdat in de winter geen CO2 levering, aan de glastuinbouw nodig is, kan tijdens die periode CO2 in de diepe ondergrond tijdelijk opgeslagen worden. Deze CO2 kan tijdens warme perioden weer aan de opslagfaciliteit onttrokken worden. Hierdoor neemt de capaciteit van het genoemde project sterk toe, hetgeen leidt tot een extra reductie van 400 kton per jaar en mogelijk zelfs 500 kton. Aan het bufferproject is daarmee een CO2-reductie toe te rekenen van minimaal 0,4 Mton per jaar. Voordat er van een buffer sprake kan zijn, moet eerst CO2 in de opslagfaciliteit worden geïnjecteerd (er moet als het ware een kussen van CO2 worden gevormd). Daarom is er tevens sprake van een eenmalig reductie van 3 Mton CO2. Op korte termijn zal nagegaan worden of dit project, zoals nader omschreven is in de Uitvoeringsnota Klimaatbeleid, haalbaar is.

Regeling houttechnologie

Ook door vervanging van materialen kan CO2-reductie optreden. Dit kan als materialen die tijdens de productiefase een hoge CO2-emissie kennen, worden vervangen door hout.

Ook als hout tijdens de afdankfase als duurzame brandstof in een energiecentrale kan worden gebruikt terwijl dit bij de materialen die het betreffende hout vervangt niet mogelijk is, leidt deze vervanging tot CO2-reductie. Om dit type reductie te stimuleren, omvatte de EZ-regeling aanvankelijk een deelprogramma op dit gebied. Tijdens de behandeling van de EZ-regeling bij de Europese Commissie is dit deelprogramma echter teruggetrokken omdat dit deelprogramma ongeoorloofde steunelementen zou bevatten waardoor het goedkeuring van de EZ-regeling in de weg stond. Na langdurig informeel overleg hierover niet de Europese Commissie, is dit punt nu echter opgelost. Er zal daarom nu binnenkort een ministeriële regeling, «Regeling Houttechnologie CO2-reductieplan», genotificeerd worden. Voor wat betreft de hoofdlijnen komt deze regeling houttechnologie overeen met de EZ-regeling CO2-reductieplan. Deze hoofdlijnen zijn u medegedeeld in de hierboven genoemde brief van 28 november 1997. Het budget voor deze regeling bedraagt f 15 mln.

4. Nieuwe aanwendingsmogelijkheden CO2-reductieplan

Omdat er eerste tranche projecten niet doorgaan en omdat onderdelen van de EZ- en VROM-regeling onderuitputting kennen, zijn er binnen de klimaatgelden nieuwe aanwendingsmogelijkheden ontstaan.

Reductieplan overige broeikasgassen

Besloten is de f 50 mln van het Gamma-project toe te voegen aan het budget van het reductieplan overige broeikasgassen (ROB). Hiermee wordt invulling gegeven aan de in het Regeerakkoord aangekondigde verhoging van het budget van het ROB. Het totaalbudget van het ROB bedraagt daarmee f 150 mln. Overigens betekent deze overheveling dat het totaalbudget voor het CO2-reductieplan thans f 950 mln bedraagt. Het reductieplan overige broeikasgassen is onderdeel van de zogenaamde resterende middelen ten behoeve van intensivering klimaatbeleid (Zie Kamerstukken II, 25 600 XI, nr. 51), Deze «resterende middelen» bedragen met de overheveling van de Gamma-gelden thans f 550 mln. De «resterende middelen» en het CO2-reductieplan vormen samen de f 1 500 mln «intensivering klimaatbeleid».

1.1.2 NIRIS2 voor glastuinbouw

Omdat er een behoorlijk aantal goede glastuinbouwgerelateerde projecten ingediend is voor de EZ- en de VROM-regeling, krijgt CO2-reductie binnen de glastuinbouw een forse impuls. In totaal ontvangt de sector vanuit de beide regelingen een bedrag van meer dan f 150 mln waarmee een CO2-reductie gemoeid is van bijna 0,8 Mton. Hiermee is een zeer fors investeringsbedrag gemoeid van meer dan f 1 mrd. Het Kabinet heeft bovendien besloten tot een heropenstelling van de VROM-regeling specifiek toegespitst op CO2-reductie in de glastuinbouw (NIRIS2). Omdat de recente in gang gezette herstructurering van de glastuinbouw thans een unieke extra mogelijkheid tot CO2-reductie in deze sector biedt, wordt uit het CO2-reductieplan voor het heropenen van deze regeling een fors bedrag beschikbaar gesteld en wel f 75 mln. U bent hierover reeds geïnformeerd in de Uitvoeringsnota Klimaatbeleid.

Algemene emissie-reductieregeling

Het is gebleken dat met beide regelingen extra CO2-reductie te realiseren is tegen relatief geringe overheidskosten. Het is daarom ons voornemen op basis van de huidige subsidieregelingen, een aangepaste subsidieregeling te ontwikkelen. Mogelijk afwijkend ten opzichte van de eerdere regelingen zal zijn, dat er niet langer onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende deelprogramma's. Tevens wordt bezien of de regeling ook uitgebreid kan worden tot andere broeikasgassen. Indien een kosteneffectief project leidt tot emissiereductie van broeikasgassen anders dan via CO2-reductie, is er sinds de ondertekening van het Kyoto-protocol immers geen reden deze van subsidiëring uit te sluiten. Gelet op de resultaten van de VROM- en EZ-regeling kan er een absolute kosteneffectiviteitgrens gelegd worden van 20 gld/ton. Met deze grens is de effectiviteit van de eventueel in te zetten gelden gewaarborgd.

Van de nog overgebleven middelen binnen het CO2-reductieplan, kan circa f 50 mln beschikbaar worden gesteld voor deze nieuwe regeling. Mochten van de projecten die op grond van de EZ- en VROM-regeling gehonoreerd zijn, er eventueel een aantal onverhoopt niet doorgaan, dan kunnen deze middelen gebruikt worden als extra budget voor de nieuwe regeling. Mocht verder op enig moment blijken dat andere klimaatmiddelen beschikbaar zouden komen en indien zou blijken dat besteding daarvan via de genoemde regeling het meest efficiënt zou zijn, dan kan besloten worden één of meer extra tenders op basis van deze regeling uit te schrijven.

Deze regeling zal niet op korte termijn tot een openstelling van een tender leiden. Kort na het afronden van drie zeer omvangrijke tenders is het beter enige tijd te wachten voordat een nieuwe tender uitgeschreven wordt. Nieuwe kosteneffectieve projecten kunnen zich dan aandienen. Er is daarom gelegenheid zorgvuldig te bezien hoe een dergelijke regeling het beste opgezet zal kunnen worden. Ook de procedures met de Europese Commissie zullen uiteraard de nodige tijd vergen.

5. Totaal overzicht CO2-reductieplan

Wat betekent het bovenstaande voor de effectiviteit van het CO2-reductieplan en hoe ziet het totaal van het CO2-reductieplan er nu uit? De onderstaande tabel geeft daar inzicht in.

Overzicht CO2-reductieplan

 Categorie/ projectactueel budgetCO2 effect in Mton
  in f minzekerMogelijk
1Eerste tranche149,60,70 
2.EZ-regeling eerste tender150,70,88 
3.EZ-regeling tweede tender227,11,70 
4.VROM-regeling (NIRIS)126,70,41 
5.HOV Eindhoven5,20,004 
6.CO2 bufferproject25,00,40 
7.Wind near shore60,00,10 
8.restant verkeer en vervoer14,8 0,02
9.regeling houttechnologie15,0 0,03
10.NIRIS2 glastuinbouw75,0 0,39
11.overig (onder meer uitvoering individuele projecten en algemene regeling)100,9 0,26
Totaal1 950,04,20,7

Toelichting

In de tabel is een splitsing gemaakt waarbij voor de categorieën dan wel projecten boven de streep geldt dat deze een grote mate van zekerheid hebben. De categorieën of projecten onder de streep kennen een minder grote zekerheid. De splitsing is wel enigszins arbitrair.

Van het CO2-bufferproject en het wind near shore project is wel het CO2 effect bekend, maar de realisatie van de beide projecten is nog niet in die mate zeker zoals dat wel het geval is bij de overige projecten die boven de streep vermeld staan.

Voor de categorieën onder de streep geldt dat hier nog geen concrete projecten voorhanden zijn. Ook kan gelden dat er wel projecten in beeld zijn, maar dat met de initiatiefnemers nog wordt gesproken over de definitieve vorm van de projecten, de voorwaarden en het uiteindelijke subsidiebedrag.

Het CO2-effect van de categorieën onder de streep is conservatief ingeschat. Voor de berekening van het mogelijke CO2-effect is ervan uitgegaan dat de projecten in de betreffende categorie de maximaal mogelijke kosteneffectiviteit hebben. Voor NIRIS2 geldt bijvoorbeeld dat ervan uitgegaan is dat alle projecten een kosteneffectiviteit van 20 gld/ton hebben. Dit leidt tot een onderschatting van het potentiële effect, maar het is beter voorlopig voorzichtig te ramen.

Conclusie

In de brief van 28 november 1997 is de verwachting uitgesproken dat het CO2-reductieplan zou leiden tot een structurele CO2-reductie van 4 á 5 Mton bij een budget van f 1000 mln. Inmiddels is het budget verlaagd tot f 950 mln en zijn er veel nieuwe projecten geselecteerd. Uit de tabel blijkt dat de 4 á 5 Mton een realistische inschatting is geweest. 4 Mton is inmiddels in te boeken als «zekere reductie». Zoals opgemerkt is onder 2. hierboven valt hierbij wel op te merken dat het niet onmogelijk is dat er alsnog projecten niet doorgaan. Indien er daardoor echter middelen vrijvallen voor besteding daarvan via de onder 4. genoemde algemene regeling, zal dat niet leiden tot een verslechtering van het resultaat.

Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

De Minister van Economische Zaken,

A. Jorritsma-Lebbink

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J. P. Pronk

De Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij,

L. J. Brinkhorst

BIJLAGE 1 Resultaten tenders EZ- en VROM-regeling CO2-reductieplan

tabel 1, totaal overzicht1

 kosteneffectiviteit in gld/tontotaal jaarlijksCO2-effect in ktonbudget in f mlnaantal projecten
 grenswaardegemiddelde beschikbaaruitputting 
EZ-regeling, eerste tender       
industriële restwarmte benutting201729755552
warmtekracht/warmtepompen of combinaties10065502619,45
duurzame energie501733640406
procesintegratie energie-intensieve industrie20131773029,12
drogen, bakken, smelten en membranen5047198 7,31
bouw en hout2100940,21 0,35
        
EZ-regeling, tweede tender       
industriële restwarmte benutting201565287109,328
warmtekracht/warmtepompen of combinaties10049284511,07
duurzame energie50126385260,8222
procesintegratie energie-intensieve industrie20103183538,125
drogen, bakken, smelten en membranen50166012 7,86
bouw en hout3100560,11 0,12
        
VROM-regeling       
benutting restwarmte aan glastuinbouw20582 5,5samen3
benutting restwarmte aan glastuinbouw en gebouwde omgeving20/502621113770126,61
benutting restwarmte aan gebouwde omgeving5035117 51,1 13

1 Voor een aantal projecten geldt dat projectgegevens op onderdelen nog kunnen wijzigen. Hierdoor kunnen de genoemde totalen of gemiddelden mogelijkerwijs nog wijzigen.

2 Zoals gemeld is in de bijgaande brief in de tweede tender het budget van de deelprogramma's «restwarmte benutting», «duurzame energie» en «procesintegratie energie-intensieve industrie» verhoogd met respectievelijk f 22,3 mln, f 8,8 en f 3,1 mln. De oorspronkelijke budgetten zijn gepubliceerd in Staatscourant 125, 7 juli 1998.

3 Het gaat in dit programma om in vergelijking met de andere deelprogramma's kleinschalige projecten. Het gaat daarbij om reductie van CO2 door energiebesparing in te bouwen woningen, woongebouwen of utiliteitsgebouwen.

tabel 2, resultaten EZ-tender *

deelprogrammaAanvragerProjecttitelSubsidiex f 1000CO2-reductieton per jaarKosten-effectiviteit
restwarmteRAV Watertreatment III B.V.Restwarmte rookgassen voor destillatiewater productie5 10039 36813
benuttingStichting Europoort Botlek BelangenBenutting Industriële restwarmte49 900257 55017
wkk/warmtepompGASEDON Emmen V.O.F.Het reduceren van de CO2-productie en het verhogen van restwarmte-afname in de glastuinbouw door pakketlevering van CO2 en restwarmte vanuit de warmte/kracht-STEG centrales in Erica en Klazienaveen1 87222 22020
 Cogen ProjectsGasexpansie door energiebedrijven11 97719 84262
 Gasbedrijf Centraal Nederland N.V.Centrale warmtelevering d.m.v. gecombineerde wkk-warmptepompinstallaties voor het centrumgebied van Vleuterweide1 4652 33065
 ENW Duurzame EnergieWarmtepompen1 5301 42184
 Gemeentelijke dienst afvalverwerking A'daminzet warmtetrafo voor restwarmtebenutting AVI-Amsterdam2 5243 81190
duurzameStaatsbosbeheerOogst en transport van energiehout57023 2006
energieN.V. EPZBijstoken gedroogd RWZI-slib in de kolencentrale van N.V. EPZ te Borssele5007 0608
 N.V. EPZHoutvergassing bij Amercentrale 913 000163 6538
 N.V. PNEMBio-energie Centrale12 20063 71018
 CDEM Holland B.V.CO2-reductie door de productie van zowel een cementvervanger als energie uit papierresidu6 00028 60022
 ENW Duurzame Energie60 MW in en rondom de Wieringermeer7 73049 35822
procesDSM N.V.Procesintegratie bij DSM6 00043 62411
integratieMethanor V.O.F.Procesintegratie23 100133 00014
drogen, bakken...Energie DelflandCO2-productie met membraangasabsorptie7 25019 00047
bouw en houtKODI B.V.Volledig energiezuinig gebouw t.b.v. Kodi Elektrotechniek B.V.323544
 A+ Bureau voor bouwprodukt- ontwikkeling B.V.Infra+ kantoor151281
 Fam. Harting-ReintjesMens- en milieuvriendelijk woonhuis te Wijk bij Duurstede5486
 Wereldhave N.V.Project XX-kantoorgebouw voor 2 decennia755588
 DHV Beheer B.V.Nieuwbouw DHV16010499

* Projecten kunnen op onderdelen nog wijzigen waardoor bovenstaande gegevens kunnen veranderen.

tabel 3, resultaten 2e EZ-tender *

deelprogrammaAanvragerProjecttitelSubsidiex f 1000CO2-reductie ton per jaarKosten-effectiviteit
industriëleNedalco B.V.Restwarmtebenutting3603 3249
restwarmteLyondell Chemical Nederland LTD.Restwarmtebenutting5404 7009
 Energie Delfland N.V.Levering van CO2 aan glastuinbouw39 000303 00010
 Lyondell Dhemical Nederland LTD.Efficiëncyverbetering2 20018 10011
 N.V. EPZAfstandswarmte- en CO2-levering aan tuinbouwgebied Cromstrijen30 000150 00016
 N.V. EneecoRestwarmte Europoort/Botlek naar kop van Zuid34 986164 00017
 Gemeente MaastrichtIndividuele levering warmte en tapwater1 0004 30418
 N.V. NuonWarmtedistributie Ede Kerhem1 2004 86320
wkk/Hoogovens Staal B.V.Warmtetransformator7865 56215
warmtepompAkzo Nobel Energy B.V.Elektriciteit uit reststoom1 6606 83819
 N.V. EnecoBiogas Utilisatie in bestaande wkk-installatie met gasturbine3001 39829
 Gemeente ZwolleDuurzame geïntegreerde energieen watervoorziening industrieterrein Hessenpoort7001 14748
 Ingenieursbureau het Noorden B.V.Duurzame energievoorziening van een tuindersbedrijf met warmtepompen6441 26752
 Grontmij Zuid-Holland B.V.Energievoorziening van het tuinbouwcluster met WKK en elektrische warmtepompen5 90810 80656
 Haverleij B.V. i.o.Warmtepompen Haverleij plangebied betreft 1000 Woningen in gemeente 's-Hertogenbosch1 0001 44356
duurzameStaatsbosbeheerDrogen van Energiehout1736 7352
energieNorth Refinery B.V.Vacuümdestillatie eenheid2 02991 4592
 Ekoblok B.V.Ekokool1 25123 0444
 N.V. Huisvuilcentrale Noord-HollandWarmte- afzet aan industrieterrein Boekelermeer95017 4274
 Ecosun B.V.Hemweg project8 000141 0525
 C. De Wolff Konstruktiebedrijf B.V.Windpark Rozenburg1 00012 1557
 Propec B.V.Product- en energiecentrale te Rotterdam Europoort10 000110 8658
 C. De Wolff Konstruktiebedrijf B.V.Windpark de Zuidwal2 00020 4249
 Biomass Nederland B.V.Drogen van Biomassa5 07956 6009
 Host V.O.F.Wervelbedvergasser locatie Stork Hengelo7855 42313
 Coöperatie Windenergie Vereniging ZeeuwindWindturbineproject Bath II1441 18413
 Windpark De Plaet B.V.Windpark de Plaet2 30015 79915
 N.V. EWRRealisatie 2 grote windprojecten3 60019 98016
 Pec Groningen B.V.Product- en energiecentrale te Delfzijl4 00021 86416
 Energy Systems B.V.Windmolenpark Hendrikpolder1 8219 97416
 Weom B.V.Windpark Hoofplaat polder1 5007 00919
 VCBW NoordenwindWindturbine Damwoude, VCBW Noordenwind9252218
 AmfertDuurzame Productie Energie en Mineralen te Amsterdam5 60030 45019
 WEOM B.V.Windpark Mariapolder7253 36819
 Edon DuurzaamDemonstratieproject biomassavergassingsinstallatie Gasedon Kl'veen8 50037 27620
 CWV KennemerlandWindturbinepark Zijpe4121 93819
 CWV KennemerlandWindturbinepark Burgervliet8253 87619
procesAir Products Nederland B.V.Waterstofverwerkingsunit3 90051 5006
integratieN.V. Delta NutsbedrijvenProcesintegratie van de waterhuishouding6 50055 4329
 Hoekloos B.V.Bereiding van syngas15 000121 58210
 Exxon Chemical Holland B.V., Rotterdam Aromatics PlantVermindering milieu-uitstoot gascompressie4 18531 05811
 Dow Benelux B.V.Energie-efficiëncy kraakfornuizen8 53859 29413
drogen, bakken...SerexPalboard B.V.1 55025 0358
 Parenco B.V.Droogpartij optimalisatie door scrubber-warmtewisselaar1 61515 1208
 PLM Glasindustrie Dongen B.V.Voorverwarmen van grondstoffen1 0006 66113
 Philips Electronics Nederland B.V.Nieuwe glasovens met feedersystemen1 8185 98024
 Philips Lighting WinschotenSchroef inleg en oxy-fuel3743 08229
 Maas Glas B.V.Elektriciteitsopwekking uit rookgasenergie1 4764 44029
bouw enBruinsma TimmerbedrijfBouw van loods4736
houtM&M Holding B.V.Bedrijfsgebouw826877
levering vanPNEM Energieverkoop B.V.Warmte en CO2-levering glastuinbouwgebied Plukmadese Polder2 98848 8255
restwarmte aanMega LimburgEnergievoorziening Projectvestiging Siberië, Maasbree1 76723 2166
glastuinbouwNutsbedrijf Amstelland N.V.Energievoorziening glastuinbouw, 1e en 2e fase Schinkelpolder77510 1576
levering van restwarmte aan glastuinbouw en gebouwde omgevingEnergie Delfland N.V.SEON, Delfland70 000211 18026
levering vanN.V. EnecoWarmtelevering VINEX-locatie Schiehaven-Mullerpier3501 81215
restwarmte aanN.V. EnecoWarmtelevering VINEX-locatie Katendrecht4101 54521
de gebouwdeRemuWarmtedistributie Leidsche Rijn7 00020 66327
omgevingNUONWarmtelevering in Arnhem1 5004 08129
 RemuRenovatie 1000 woningen Zuilen Utrecht4701 25029
 NUONWarmtelevering VINEX-locatie12 00031 44730
 N.V. EnecoWarmtelevering hoogbouw wijk Rotterdam Ommoord3 2768 43530
 EdonAanpassing van de primaire infrastructuur van het stadsverwarmingsnet te Enschede6601 66731
 N.V. EnecoWarmtelevering VINEX-locatie Nesselanden1 9784 87232
 ENW-Amsterdam N.V.Restwarmtelevering door de Gemeentelijke Dienst Afvalverwerking (GDA) aan ENW Amsterdam voor stadsverwarming in Amsterdam-West4 50010 15934
 N.V. EnecoBenutting restwarmte Maashavengebied (Beremaas)1 8363 90037
 Energy SystemsStadsverwarming en koeling Stationsdistrict Eindhoven2 6074 26048
 Projectbureau IJburgWarmtelevering IJburg14 55023 01449

* Projecten kunnen op onderdelen nog wijzigen waardoor bovenstaande gegevens kunnen veranderen.

BIJLAGE 2 Stand van zaken eerste tranche CO2-reductieplan

De huidige stand van zaken eerste tranche is weergegeven in de onderstaande tabel.

tabel: stand van zaken eerste tranche

naamsubsidie in f mlnCO2-reductie in kton
VINEX7229
Nedalco14,536
Vlasvezel2,512
Harsen4,217
Bio-massa korrels2,575
Biomassa Noord-Holland3092
Lelystad12,613
Nerefco11,31230
Versgrenzen10180
totaal149,6684
   
ingetrokken projecten:  
Gamma250683
CCF360na aanvankelijke extra reductie,350 kton reductie
WK-Hengelo41824

toelichting

1. Lelystad

De realisatie van de WKK-biomassacentrale te Lelystad wijkt iets af van de oorspronkelijke plannen. Het project leidt daardoor tot 2,2 kton minder CO2-reductie. Dit project krijgt daarom in plaats van f 3 mln uiteindelijk f 2,6 mln subsidie. Hierdoor blijft de kosteneffectiviteit van 17 gld/ton van dit project op peil.

2. Gamma

Zoals gemeld in de bij deze bijlage behorende brief gaat het Gamma-project niet door. De oorzaak van het niet doorgaan van het Gamma-project ligt met name in de recessie in Azië. Deze was voor één van de belangrijkste beoogde afnemers van de producten van het Gamma-project, reden om van vestiging in Rotterdam af te zien. Hierdoor bestaat voor de producten van het oorspronkelijke Gamma-project niet langer voldoende vraag.

3. CCF

Zoals gemeld in de bij deze bijlage behorende brief gaat het CCF-project niet door. Hoogovens, de initiatiefnemer van het project, heeft voor de start van de CCF-proeffabriek gezocht naar partners die mede zorg zouden dragen voor de financiering van de ontwikkelingskosten. Hoogovens heeft in de afgelopen jaren uitgebreid onderzoek gedaan naar de toepasbaarheid van de CCF-technologie. De conclusie van dit onderzoek is dat met de CCF-technologie op lange termijn op concurrerende en milieuvriendelijk wijze ruwijzer geproduceerd kan worden. Hiernaast is echter de conclusie dat de rentabiliteit van grootschalige toepassing van de CCF-technologie op dit moment nog te gering is om voldoende mede-investeerders voor het project te interesseren. Hoogovens heeft hierdoor van versnelde uitvoering van dit project moeten afzien. Voor het CCF-project was f 60 mln subsidie beschikbaar en het kende op termijn een CO2-reductie van 0,35 Mton.

4. WK-Hengelo

Over het niet doorgaan van het WK-Hengelo project bent u geïnformeerd bij brief van 28 november 1997 (Kamerstukken II, 25 026, nr. 6).

Naar boven