nr. 52
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 25 juni 1997
Overeenkomstig de bepalingen van de Tracéwet informeer ik u, mede
namens mijn ambtgenote van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
over de voortgang van een aantal tracéprocedures.
1. A2, Rondweg 's-Hertogenbosch
Zoals ik u bij brief van 8 januari 1997, nummer DGV/DIP 626 534,
heb bericht wordt overleg gevoerd met de gemeente 's-Hertogenbosch over de
aanleg van een extra aansluiting bij Empel en een betere stedenbouwkundige
inpassing. Dit overleg verloopt voorspoedig. Het oorspronkelijke streven om
een ontwerp-tracébesluit (otb) nog voor de zomer ter inzage te leggen
wordt evenwel helaas niet gehaald. Ik ga er nu vanuit dat het otb na de zomervakantie
gepubliceerd kan worden.
2. A4, Dinteloord–Bergen op Zoom
In het standpunt is op verzoek van de Kamer gekozen voor de aanleg van
een autosnelweg tussen Dinteloord en Bergen op Zoom. Dit standpunt is uitgewerkt
tot ontwerp-tracébesluit dat begin dit jaar ter inzage heeft gelegen.
In dat kader is de bestuursorganen verzocht aan te geven of zij planologische
medewerking wilden verlenen aan het gekozen tracé. De gemeente Steenbergen
heeft daarbij te kennen gegeven geen medewerking aan de gekozen oplossing
te zullen verlenen hetgeen een aanwijzing onvermijdelijk maakt. Gelet op het
standpunt van de gemeente is het otb nog eens kritisch bezien op het punt
van de geluidhinder en de toetsing door de Raad van State in de toekomstige
beroepsprocedure. Daarbij is gebleken dat het otb op het gebied van de geluidhinder
geoptimaliseerd kan worden waardoor nog minder ontheffingen noodzakelijk zijn
dan in eerste instantie het geval was. Omdat de systematiek van de Tracéwet
er van uitgaat dat een tracébesluit niet afwijkt van een ontwerp-tracébesluit
heb ik besloten in dit geval geen enkel risico te nemen en het geoptimaliseerde
otb opnieuw ter inzage te leggen. Deze terinzagelegging, welke
op het onderdeel geluidhinder na een puur formeel karakter zal hebben, vindt
na de zomervakantie plaats.
3. A4, Delft–Schiedam
Een standpunt dient binnen 6 maanden te worden uitgewerkt in een ontwerp-tracébesluit.
In het geval van de A4 betekent dat een terinzagelegging voor de zomervakantie.
Zoals bekend is het standpunt nog onderwerp van overleg met uw Kamer en acht
ik een terinzagelegging van een otb op dit moment niet opportuun.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben ingelicht,
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
A. Jorritsma-Lebbink