25 000 XII
Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 1997

nr. 52
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 25 juni 1997

Overeenkomstig de bepalingen van de Tracéwet informeer ik u, mede namens mijn ambtgenote van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, over de voortgang van een aantal tracéprocedures.

1. A2, Rondweg 's-Hertogenbosch

Zoals ik u bij brief van 8 januari 1997, nummer DGV/DIP 626 534, heb bericht wordt overleg gevoerd met de gemeente 's-Hertogenbosch over de aanleg van een extra aansluiting bij Empel en een betere stedenbouwkundige inpassing. Dit overleg verloopt voorspoedig. Het oorspronkelijke streven om een ontwerp-tracébesluit (otb) nog voor de zomer ter inzage te leggen wordt evenwel helaas niet gehaald. Ik ga er nu vanuit dat het otb na de zomervakantie gepubliceerd kan worden.

2. A4, Dinteloord–Bergen op Zoom

In het standpunt is op verzoek van de Kamer gekozen voor de aanleg van een autosnelweg tussen Dinteloord en Bergen op Zoom. Dit standpunt is uitgewerkt tot ontwerp-tracébesluit dat begin dit jaar ter inzage heeft gelegen. In dat kader is de bestuursorganen verzocht aan te geven of zij planologische medewerking wilden verlenen aan het gekozen tracé. De gemeente Steenbergen heeft daarbij te kennen gegeven geen medewerking aan de gekozen oplossing te zullen verlenen hetgeen een aanwijzing onvermijdelijk maakt. Gelet op het standpunt van de gemeente is het otb nog eens kritisch bezien op het punt van de geluidhinder en de toetsing door de Raad van State in de toekomstige beroepsprocedure. Daarbij is gebleken dat het otb op het gebied van de geluidhinder geoptimaliseerd kan worden waardoor nog minder ontheffingen noodzakelijk zijn dan in eerste instantie het geval was. Omdat de systematiek van de Tracéwet er van uitgaat dat een tracébesluit niet afwijkt van een ontwerp-tracébesluit heb ik besloten in dit geval geen enkel risico te nemen en het geoptimaliseerde otb opnieuw ter inzage te leggen. Deze terinzagelegging, welke op het onderdeel geluidhinder na een puur formeel karakter zal hebben, vindt na de zomervakantie plaats.

3. A4, Delft–Schiedam

Een standpunt dient binnen 6 maanden te worden uitgewerkt in een ontwerp-tracébesluit. In het geval van de A4 betekent dat een terinzagelegging voor de zomervakantie. Zoals bekend is het standpunt nog onderwerp van overleg met uw Kamer en acht ik een terinzagelegging van een otb op dit moment niet opportuun.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben ingelicht,

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

A. Jorritsma-Lebbink

Naar boven