nr. 11
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 22 november 1996
Doel
Vorig jaar heb ik u bij de behandeling van de begroting van mijn ministerie
over het jaar 1996 toegezegd u te informeren over de resultaten van de
proef met een spitsstrook op de A28 tussen Zeist en Utrecht. In deze
brief wil ik u ook informeren over het vervolg op die proef.
Spitsstrook A28 een succes
Zoals bekend is er op de A28 van januari tot juli 1996 een proef met een
spitsstrook gehouden. Een eerste expert evaluatie gaf in mei een gunstig beeld
van de effecten, met name op het gebied van de doorstroming. Mede op basis
hiervan is op verzoek van ondermeer de provincie Utrecht en in overleg met
ANWB, KLPD en de Gemeente Zeist besloten de spitsstrook tot de zomervakantie
open te houden.
Onlangs is de definitieve evaluatie van de proef A28 afgerond. Het oordeel
is dat de proef aan zijn doelstellingen beantwoordt: de doorstroming is sterk
verbeterd. Ten aanzien van de verkeersveiligheid kan nog niet met voldoende
zekerheid vastgesteld worden dat er sprake is van een «minimaal gelijk,
zo mogelijk positief rendement». Door de verbeterde doorstroming is
het risico op kop-staart-ongevallen afgenomen. Het potentiële risico
bij incidenten zal met behulp van langduriger evaluatie moeten worden vastgesteld.
Op basis hiervan heb ik besloten het project Spitsstrook A28 voort te zetten
en het veiligheidsinstrumentarium nader te verfijnen. Gelijktijdig heb ik
de procedure gestart die zo snel mogelijk tot een definitieve oplossing moet
leiden van het knelpunt op de A28, door opname in de verkenningen-tabel van
het MIT.
Voorts zal op drie andere -nog nader te bepalen- lokaties het instrument
spitsstrook worden ingezet. Hiertoe zijn de volgende, in overleg met ANWB
en KLPD vastgestelde, criteria van toepassing.
Criteria voor spitsstroken
De ROA-richtlijn die bepaalt dat een vluchtstrook behoort tot de standaard
toerusting van een autosnelweg wordt gehandhaafd. In afwijking daarvan kan
in die gevallen dat congestievorming een urgent probleem oplevert, in de plaats
van een vluchtstrook, het instrument spitsstrook worden toegepast:
– TIJDELIJK (voor bepaalde tijd):
* vooruitlopend op realisatie van een wegverbreding waarvoor reeds een
formeel besluit is genomen, danwel
* vooruitlopend op een nader te bepalen structurele verkeerskundige oplossing
van een lokaal verkeersprobleem (door middel van bijv. verbetering OV of verbetering
wegenstructuur), waartoe een bestuurlijk commitment is gegeven.
– DEFINITIEF (voor onbepaalde tijd):
* in situaties waar fysiek of ruimtelijk redelijkerwijze geen mogelijkheden
bestaan tot verbreding, conform de vigerende ROA-bepaling inzake de aanwezigheid
van vluchtstroken.
De uitgangspunten zijn:
* Uiterst selectieve toepassing: als plaatselijke maatregel (niet over
lange trajecten) en als dynamische maatregel (alleen op tijdstippen wanneer
file optreedt);
* Een minimaal gelijkblijvend, zo mogelijk positief, rendement voor de
veiligheid van weggebruikers en hulpverleners;
* Geen nieuwe congestie ter plaatse van de maatregel of stroomafwaarts;
* Begrijpelijk voor weggebruikers (self-explaining-road);
* De functie van de vluchtstrook, zoals ruimte voor koerscorrectie, beheer
en onderhoud en pechgevallen, wordt gewaarborgd door middel van een specifiek
instrumentarium (bewaking, rijstrooksignalering, incident management).
* Het instrument spitsstrook zal volgens normen ten aanzien van het benodigde
hoogwaardige incident management worden toegepast. Hiertoe zal een draaiboek
worden opgesteld.
Lokaties die aan de criteria voldoen
Door mijn ministerie is een aantal haalbaarheidsstudies verricht naar
lokaties met een urgent congestieprobleem, waar het instrument spitsstrook
effectief ingezet zou kunnen worden. Een aantal lokaties bleek na studie niet
aan de criteria te voldoen. De lokaties op de A1 tussen Deventer en Twello,
en op de A50 tussen Ewijk en Valburg voldoen wel aan de criteria. Er is nog
een aantal lokaties, waaronder de A27 tussen Houten en Lunetten, in studie.
Realisatie van de eerste nieuwe spitsstroken zal naar verwachting in 1997
geschieden.
Evaluatie gedurende één jaar
Elke spitsstrook zal gedurende een periode van één jaar
worden geëvalueerd. Na afloop van de evaluaties zal in overleg met KLPD
en ANWB bezien worden of de criteria en richtlijnen nadere aanpassing behoeven.
In de hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben teken ik,
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
A. Jorritsma-Lebbink