25 000 X
Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 1997

nr. 75
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 8 april 1997

De vaste commissie voor Defensie1 heeft een aantal vragen voorgelegd aan de staatssecretaris van Defensie over diens brief van 18 februari 1997 inzake het project verwerving cutters voor de Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba (25 000 X, nr. 58).

De staatssecretaris van Defensie heeft deze vragen beantwoord bij brief van 8 april 1997.

Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Korthals

De griffier van de commissie,

Teunissen

1

Waarom is gekozen voor de aanschaf van drie cutters? Waarop is deze kwantitatieve behoefte gebaseerd?

De behoefte berust op het rapport van 13 december van de Gemengde Ambtelijke Werkgroep Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba. Het rapport formuleert een behoefte aan middelgrote eenheden die enige dagen achtereen kunnen opereren in hun taakgebied in de territoriale zee en de aangrenzende gebieden rond de Bovenwindse en Benedenwindse eilanden van de Nederlandse Antillen alsmede van Aruba. De kustwachtcutters zijn hiervoor bedoeld.

Het aantal vloeit voort uit de noodzaak permanent zowel rond de Bovenwindse eilanden als de Benedenwindse eilanden ten minste één cutter te kunnen inzetten. De derde cutter is nodig in verband met aflossing, onderhoud, opleiding, en om langdurig acties op zee te kunnen voortzetten. Met drie cutters zijn een flexibele verdeling tussen de (ei)landen en een goede beschikbaarheid gegarandeerd.

2

Hoe wordt voorzien in de behoefte tot het moment dat deze schepen instromen? Wordt inhuur overwogen?

De Kustwacht is een organisatie in opbouw. Operaties zijn mogelijk zodra de schepen beschikbaar zijn. Het huren van schepen wordt niet overwogen.

3

Hoe staat het met de verwerving van de zes inshores?

Het contract voor de levering van zes inshores, inclusief bijbehorende trailers, is op 11 november 1996 getekend met de werf Mulder&Rijke te IJmuiden. De levering van de zes vaartuigen is voorzien voor juni van dit jaar.

4

Hoe lang kunnen operaties met cutters maximaal duren?

Elke cutter is geschikt om zonder tussentijdse bevoorrading zeven dagen op zee te opereren.

5

Kan Damen Shipyards voldoen aan de eis dat onderhoud (ook) ter plaatse wordt gepleegd?

Als alle technische gegevens van de definitieve uitvoering van de schepen bekend zijn, zal Damen Shipyards een voorstel doen voor een onderhoudscontract. Uitgangspunten zijn snelle service en optimale inschakeling van lokale bedrijven. Om dit te kunnen verwezenlijken, heeft Damen Shipyards aangeboden een eigen steunpunt op de Antillen te vestigen.

6

Is Damen Shipyards geselecteerd omdat dit bedrijf zowel technisch beter als financieel voordeliger was?

De aanbieding van Damen Shipyards was, technisch gezien, gelijkwaardig aan of beter dan de andere. Zij was financieel de gunstigste.

7

Wat is het verschil tussen de gewone bemanning en de opstapbemanning?

Bij normale patrouilles wordt het schip bemand door de reguliere (vaste) bemanning. Voor speciale operaties kan extra personeel worden meegenomen. Hierbij is te denken aan een (hulp)officier van justitie, een arrestatieteam van de politie, medische teams en milieu-specialisten. Er zijn zes slaapplaatsen voor opstappers.

8

Wanneer wordt begonnen met de opleiding van de bemanning? Hoe verloopt de werving van personeel voor de Kustwacht in het algemeen?

In het contract met Damen Shipyards is voor de eerste bemanning van elk schip een opleiding op de werf opgenomen. In overleg met de werf zal de begindatum van deze opleiding nog moeten worden bepaald. Naar verwachting zal deze twee maanden voor oplevering van elk schip aanvangen en enkele weken in beslag nemen.

De formatie van de Kustwacht bestaat uiteindelijk uit 26 permanente militaire functies (waarvan twee dubbelfuncties) en 132 permanente burgerfuncties. De werving van militairen ligt op schema en er doen zich geen problemen voor. De werving van burgerpersoneel voor de niet-varende functies loopt achter bij het schema. Op wervingsadvertenties zijn tot op heden nauwelijks reacties ontvangen.

Voordat kan worden overgegaan tot werving van burgerpersoneel voor varende functies moet er een rechtspositieregeling zijn. De regering van de Nederlandse Antillen heeft in februari jl. een ontwerp-landsverordening hierover aan de Staten van de Nederlandse Antillen aangeboden. Aruba zal de regeling over de rechtspositie van het kustwachtpersoneel binnenkort in een ontwerp-landsverordening aanbieden.

Overigens moet worden opgemerkt dat de arbeidsmarkt gespannen is en dat in de praktijk moet blijken of er voldoende geschikt kader te vinden is, vooral voor de varende functies.

9

Wordt de bewapening beperkt tot mitrailleurs? Is dit wel voldoende? Kan er, technisch gezien, meer bewapening aan boord worden meegenomen?

De bewapening is beperkt tot een vast opgestelde, zware mitrailleur en de nodige (automatische) handvuurwapens. Deze bewapening wordt voldoende geacht gezien de taken van de cutters en de verwachte weerstand bij de uitvoering daarvan. Het is mogelijk meer lichte, draagbare wapens mee te nemen; meer vaste opstellingen zijn niet voorzien.

10

Is de apparatuur (radar etc.) vergelijkbaar met schepen van andere Kustwachten?

De apparatuur is, met uitzondering van de radarinstallatie, vergelijkbaar met die op schepen van andere kustwachten. Elk vaartuig wordt uitgerust met speciale, moeilijk te detecteren radarapparatuur.

11

Zijn alle subsystemen (zoals communicatieapparatuur) inbegrepen in het projectbudget?

Ja.

12

Hoeveel draagt het Ministerie van Economische Zaken bij in de kosten van de bouw en de levering van de drie patrouillevaartuigen? Onder welke specifieke regeling valt de eenmalige bijdrage door het Ministerie van Economische Zaken?

De financiële bijdrage van het ministerie van Economische Zaken aan het project is in totaal f 2,5 miljoen. Deze subsidie is toegekend in het kader van het innovatiestimulerend overheidsaanschaffingenbeleid.

13

Hoe groot is het gereserveerde bedrag voor onvoorziene uitgaven?

De Koninklijke marine hanteert voor scheepsnieuwbouwopdrachten van deze omvang en complexiteit een reservering van ongeveer vijf procent van het totale projectbudget. Op basis hiervan is per schip f 0,7 miljoen gereserveerd voor onvoorziene uitgaven.

14

Is een raming te geven van de onderhouds- en exploitatiekosten?

De kosten van het onderhoud en de materiële exploitatie van de drie cutters samen worden op een bedrag van f 3,2 miljoen per jaar geraamd.

15

Is het contract met Damen Shipyards al getekend?

Nee.


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Mateman (CDA), Wolters (CDA), Korthals (VVD), voorzitter, Weisglas (VVD), H. Vos (PvdA), Van den Berg (SGP), Van Traa (PvdA), Van Gelder (PvdA), Van de Camp (CDA), Zijlstra (PvdA), Hillen (CDA), Valk (PvdA), Sipkes (GroenLinks), Van Hoof (VVD), Hoekema (D66), ondervoorzitter, Leerkes (Unie 55+), De Koning (D66), Hessing VVD), Van den Bos (D66), Van Ardenne-van der Hoeven (CDA), Verkerk (AOV), Van Waning (D66), Sterk (PvdA), Van den Doel (VVD), vacature (CD).

Plv. leden: Terpstra (CDA), Beinema (CDA), Van Rey (VVD), Van Heemskerck Pillis-Duvekot (VVD), Dijksman (PvdA), Van Middelkoop (GPV), Houda (PvdA), Middel (PvdA), Mulder-van Dam (CDA), Van Gijzel (PvdA), Verhagen (CDA), Woltjer (PvdA), Rosenmöller (GroenLinks), Hoogervorst (VVD), Ter Veer (D66), Stellingwerf (RPF), Visser-van Doorn (CDA), Blaauw (VVD), Scheltema-de Nie (D66), Van der Hoeven (CDA), Van Wingerden (AOV), Roethof (D66), Rehwinkel (PvdA), Keur (VVD), Marijnissen (SP).

Naar boven