24 830
Rechtmatigheidsonderzoek 1995

nr. 4
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 1 november 1996

De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport1 heeft de volgende lijst van vragen opgesteld over de brief van de Algemene Rekenkamer van 29 augustus 1996 inzake het rechtmatigheidsonderzoek 1995 voor zover het betreft de financiële verantwoording 1995 van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (24 830, nrs. 1–2, blz. 204 t/m 216).

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft de vragen beantwoord bij brief van 1 november 1996.

De vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Van Nieuwenhoven

De griffier voor deze lijst van vragen en antwoorden,

Van Hezik

1

Was de afrekening van voorschotten (verwijtbare achterstand per ultimo 1995 nog f 63 mln.) per 1 juli 1996 al aanzienlijk verminderd via de rond de afgelopen jaarwisseling ingestelde Dienst Financieel en Personeel Beheer? ( blz. 206/207).

De achterstand per 31 december 1995 van f 63 miljoen is per 1 juli 1996 teruggebracht tot f 45,3 miljoen en per 1 oktober 1996 tot f 33,4 miljoen.

2

Gebeurt de schriftelijke autorisatie bij noodzakelijke afwijkingen van de handreiking Subsidiebeheer c.s. momenteel meer correct via de directeuren van de betrokken beleidsdirecties? (blz. 207).

Bij de departementale reorganisatie is de administratieve afwikkeling van het subsidiebeheer opgedragen aan de Dienst Financieel en Personeel Beheer.

De medewerkers van deze dienst toetsen of voldaan is aan alle voorschriften alvorens een beschikking wordt verzonden. Indien het beleidsmatig gewenst is om van interne instructies af te wijken, vragen zij om autorisatie van een bevoegde functionaris. Dit is veelal de directeur van de beleidsdirectie of een door hem gemandateerde functionaris.

Daarbij teken ik wel aan dat, gegeven de jaarcyclus van de subsidiëring, de procedures zich nog moeten uitkristalliseren.

3

Is de in de handreiking Subsidiebeheer voorgeschreven verantwoordingstermijn van vier maanden inmiddels al dan niet te kort gebleken? (blz. 208).

De handreiking subsidiebeheer is een beschrijving van de subsidiecyclus in het algemeen en van de achtergronden en verbanden tussen de verschillende onderdelen.

De voorschriften, waaronder de verantwoordingstermijn, zijn te vinden in de diverse subsidieregelingen.

De in de handreiking genoemde termijn van 4 maanden is voor een instelling met een ordelijk financieel beheer voldoende. Bij problemen kan om een uitstel worden verzocht.

Evenwel met name in het Bekostigingsbesluit Welzijnswet is de termijn beperkt tot 3 maanden. In het kader van de evaluatie van de sanctierichtlijn en de implementatie van de 3e tranche Awb wordt een en ander nader onderzocht.

4 en 5

Zijn de resultaten van de projectgroep «Toetsing departementaal sanctiebeleid» inmiddels aan de regering aangeboden en welke reactie kan de Kamer terzake tegemoet zien? (blz. 208).

Kan de Kamer nog in 1996 in kennis worden gesteld over de VWS- besluitvorming inzake de sanctierichtlijn? (blz. 210).

Onlangs heeft de ambtelijke projectgroep «evaluatie sanctierichtlijn» zijn rapportage afgerond. Daarin zijn opgenomen voorstellen voor de nieuwe «Beleidsregels handhaving subsidiebepalingen VWS».

Het voorstel «Beleidsregels handhaving subsidiebepalingen VWS» is echter slechts één van de instrumenten in het samenhangende stelsel van maatregelen, instructies, wet- en regelgeving en handreikingen voor de opzet en werking ter waarborging van een goed subsidie- en financieel beleid en beheer.

Vóórdat tot al dan niet geleidelijke implementatie van de «Beleidsregels handhaving subsidiebepalingen VWS» en publicatie zal worden overgegaan, zal binnenkort – in het licht van het bovenstaande – een finale uitvoeringstoets plaatsvinden.

In mijn reactie op het Rechtmatigheidsonderzoek 1995 aan de Algemene Rekenkamer heb ik aangegeven dat de aanpassingen en de invoering van het instrumentarium voor het financiële en subsidiebeheer fasegewijs in 1997 zal plaatsvinden.

De bekendmaking van de vastgestelde «Beleidsregels handhaving subsidiebepalingen VWS» vindt plaats door publicatie in de Staatscourant, en door toezending daarvan aan de subsidierelaties van VWS. De nieuwe subsidierelaties zullen op de beleidsregels worden geattendeerd, door deze mee te zenden met de beschikking tot subsidieverlening.

6

Kan de Kamer omstreeks 1 mei 1997 beschikken over:

a. een overzicht «bestedingen subsidiegeld tussen 1 januari 1995 en 1 januari 1997 door het Fonds voor de Topsporter»;

b. het inmiddels wellicht vastgestelde «uitvoeringsreglement voor het verlenen van uitkeringen aan topsporters» alsmede de aan topsporters inmiddels toegekende uitkeringen;

c. een overzicht «Besteding van de rente- en beleggingsopbrengsten door het Fonds voor de Topsporter»;

d. een activiteitenverslag 1995/1996 van bedoeld Fonds? (blz. 211/212).

Ja. Ik heb daartoe inmiddels een brief aan het Fonds laten uitgaan waarin, refererend aan mijn beschikking d.d. 19 januari 1995, de in de vraag genoemde informatie opgevraagd is. Verder kan ik u melden dat namens het ministerie van VWS de heer F. I. M. Houterman uit Amsterdam door mij is voorgedragen als lid van het bestuur van het Fonds. De heer Houterman zal binnenkort worden benoemd als opvolger van de heer De Grave, die door het aanvaarden van het ambt van staatssecretaris zijn functie als lid van het bestuur van het Fonds moest opgeven.

7

Wanneer wordt de realisatie van de nieuwe programmatuur voor de registratie van de garanties van de directie Gehandicaptenbeleid verwacht en waar is de huidige informatie op gebaseerd? (blz. 212).

Bij de reorganisatie van het departement is besloten de garantieverlening door het ministerie beleidsmatig volledig te concentreren binnen de nieuwe directie Curatieve Somatische Zorg.

Nagegaan wordt of het financieel beheer en de administratie daarbij geconcentreerd kan worden binnen de dienst Financieel en Personeel Beheer.

De garanties op het terrein van het gehandicaptenbeleid zijn daar derhalve in betrokken.

De voor de directie Gehandicaptenbeleid ontwikkelde programmatuur is nu verder aangepast zodat deze integraal kan worden toegepast voor het gehele terrein van de garantieverlening door het departement. De implementatie van die programmatuur zal op korte termijn plaatsvinden.

8

Waarom is er in 1994 en 1995 geen controle op de juistheid van de garantie-administratie van de directie Ziekenhuiszorg en Topzorg (ZZT) uitgevoerd? (blz. 212).

In de jaren 1994 en 1995 heeft onvoldoende afstemming van gegevens in het geautomatiseerde systeem met de gegevens uit de jaarrekening van de instellingen plaatsgevonden. De oorzaak waren problemen op het gebied van organisatie/menskracht. Op dit moment worden voorbereidingen getroffen om het beheer van de administratie onder te brengen bij de dienst Financieel Personeel Beheer. Dit om de actualiteit, juistheid en volledigheid van de garantie-administratie te kunnen garanderen.

Overigens heeft de accountantsdienst geconstateerd, dat de overige aspecten van de garantie-administratie over 1995 op orde waren.


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Lansink (CDA), Schutte (GPV), Van Nieuwenhoven (PvdA), voorzitter, Van der Heijden (CDA), ondervoorzitter, Van Heemskerck Pillis-Duvekot (VVD), M. M. H. Kamp (VVD), Doelman-Pel (CDA), Swildens-Rozendaal (PvdA), Vliegenthart (PvdA), Mulder-van Dam (CDA), Versnel-Schmitz (D66), Middel (PvdA), Leerkes (U55+), Nijpels-Hezemans (Groep Nijpels), Fermina (D66), Oedayraj Singh Varma (GroenLinks), Dankers (CDA), Marijnissen (SP), Essers (VVD), Oudkerk (PvdA), Cherribi (VVD), Sterk (PvdA), Van Boxtel (D66), Van Vliet (D66), Van Blerck-Woerdman (VVD).

Plv. leden: Soutendijk-van Appeldoorn (CDA), Van der Vlies (SGP), Lilipaly (PvdA), Th. A. M. Meijer (CDA), Rijpstra (VVD), Voûte-Droste (VVD), Smits (CDA), Dijksman (PvdA), Houda (PvdA), Beinema (CDA), Van den Bos (D66), Vreeman (PvdA), Rouvoet (RPF), R. A. Meijer (Groep Nijpels), Van Waning (D66), Sipkes (GroenLinks), De Jong (CDA), vacature CD, Passtoors (VVD), Kalsbeek-Jasperse (PvdA), J. M. de Vries (VVD), Noorman-den Uyl (PvdA), Bremmer (CDA), Bakker (D66), Hoogervorst (VVD).

Naar boven