24 814
Vliegramp Eindhoven

nr. 15
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's- Gravenhage, 7 juli 2000

Op 15 juli 1996 is op de Vliegbasis Eindhoven een Belgische Hercules verongelukt waarbij de 4 Belgische bemanningsleden en 28 leden van het Nederlandse Fanfarekorps om het leven zijn gekomen. Het onderzoek naar de toedracht van de ramp heeft zich onder meer gericht op het zuurstofsysteem van de Hercules dat een felle brand in het toestel heeft gevoed. In antwoorden op kamervragen hierover (in het bijzonder vraag 1 van kamerstuk 24 814, nr. 10, vergaderjaar 1998–1999) heb ik gemeld dat het zuurstofsysteem wordt vervangen door een «On Board Oxygen Generating Systeem» (OBOGS). De installatie van dit systeem in beide toestellen van de Koninklijke luchtmacht was voorzien voor de eerste helft van 2000.

Gebleken is dat de installatie van het OBOGS-systeem tot een operationele beperking leidt. Het zal niet meer mogelijk zijn het parachutespringen vanaf grotere hoogte voor het Korps Commando Troepen uit te voeren. Overigens zijn de Hercules-toestellen niet in de eerste plaats voor deze taak aangeschaft. Met het oog op deze beperking is besloten ook leveranciers van diverse andere soorten zuurstofsystemen aan te schrijven. Een grondige analyse van de verstrekte informatie heeft bevestigd dat het OBOGS toch het veiligste systeem is. De installatie van OBOGS gaat dan ook door. De analyse heeft echter meer tijd gekost dan aanvankelijk was voorzien, zodat het project enige vertraging heeft opgelopen. De installatie van het OBOGS-systeem in de twee vliegtuigen is nu voor midden 2001 voorzien. Totdat de systemen operationeel zijn, blijft het verbod passagiers mee te nemen tijdens niet-operationele opdrachten van kracht. Voor de operationele beperking wordt een andere oplossing gezocht.

De Staatssecretaris van Defensie,

H. A. L. van Hoof

Naar boven