Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1995-1996 | 24606 nr. 16 |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1995-1996 | 24606 nr. 16 |
Ontvangen 19 juni 1996
De ondergetekenden stellen de volgende amendementen voor:
In artikel 1, eerste lid, wordt onder vervanging van de punt in onderdeel g door een puntkomma, een onderdeel h toegevoegd, luidende:
h. regiovisie: een visie, per gebied als bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de Wet ziekenhuisvoorzieningen, waarin de vraag naar en het aanbod van zorg in of door verpleeghuizen en verzorgingshuizen is aangegeven en oplossingsrichtingen zijn aangegeven voor een optimaal aanbod aan zorgvoorzieningen, en waarin ten minste het aanbod aan gezinsverzorging en kruiswerk in relatie is gebracht met het aanbod van verzorgingshuizen en verpleeghuizen.
Artikel 5a wordt vervangen door:
In afwijking van het plan, verleent de Ziekenfondsraad voorzover dit uit de regiovisie voortvloeit en indien Onze Minister daartoe een aanwijzing geeft, nadat de desbetreffende provincie of een van de steden Amsterdam, Rotterdam, 's-Gravenhage of Utrecht hem daarom verzocht heeft, subsidie voorzover met omzetting van capaciteit van een verpleeghuis als omschreven bij of krachtens de Wet ziekenhuisvoorzieningen in capaciteit voor een verzorgingshuis in een tekort aan laatstgenoemde capaciteit kan worden voorzien.
Artikel 5b wordt vervangen door:
In afwijking van het plan, verleent de Ziekenfondsraad voorzover dit uit de regiovisie voortvloeit en indien Onze Minister daartoe een aanwijzing geeft, nadat de desbetreffende provincie of een van de steden Amsterdam, Rotterdam, 's-Gravenhage of Utrecht hem daarom verzocht heeft, subsidie voor zover daardoor in een tekort aan capaciteit voor verzorgingshuizen kan worden voorzien en indien dit niet ten koste gaat van de voor subsidiëring van de in dat plan opgenomen capaciteit van verzorgingshuizen benodigde bedragen, ten behoeve van de voortzetting van de exploitatie van het verzorgingshuis waarvan in dat plan sluiting of vermindering van de capaciteit is voorzien.
Aan artikel 6 wordt, onder plaatsing van het cijfer een voor de bestaande tekst, een tweede lid toegevoegd, luidende:
2. Indien de Ziekenfondsraad in bijzondere gevallen als bedoeld in het eerste lid voornemens is bij de subsidieverlening af te wijken van het plan, vraagt hij ter zake het oordeel van de provincie of een van de steden Amsterdam, Rotterdam, 's-Gravenhage of Utrecht, wiens plan het betreft.
In het opschrift van Hoofdstuk V wordt na «aan verzorgingshuizen» toegevoegd: en regiovisies.
In artikel 13 vervalt na «over de voornemens van de Ziekenfondsraad betreffende»: afwijkingen van een plan en.
Na artikel 13 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:
1. De provincies en de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, 's-Gravenhage en Utrecht stellen periodiek een regiovisie vast. De regiovisie wordt aan Onze Minister gezonden.
2. Bij de totstandkoming van een regiovisie worden gemeenten, gebruikers, zorgaanbieders en zorgverzekeraars betrokken.
De regiovisie in de Overgangswet is geen plan, in die zin dat er geen toewijzingen worden gedaan. Er wordt slechts aangegeven welke aanpassing in het zorgaanbod (onderscheiden naar de zorg als bedoeld in de Overgangswet verzorgingshuizen en de AWBZ (verpleeghuiszorg)) nodig zijn. De Ziekenfondsraad wijkt op grond van de regiovisie af van het plan (artikel 5a en 5b). Een dergelijk besluit behoeft de goedkeuring van de Minister.
Het verbindingskantoor kan op basis van de regiovisie met zorgaanbieders tot afspraken komen over wijzigingen in het zorgaanbod.
De keuze welke aanbieders welke zorg gaan bieden tegen welke budgettaire randvoorwaarden blijft aan het verbindingskantoor voorbehouden (het gaat in deze om aanspraken AWBZ (verpleeghuis en kruiswerk) en subsidieregelingen m.b.t. gezinsverzorging, patiëntgebonden budget en substitutie verpleeghuiszorg buiten de muren e.d.). Het verbindingskantoor beschikt dus over contracteervrijheid en houdt daarbij rekening met regionaal bepaalde randvoorwaarden m.b.t. kwantiteit en kwaliteit zoals in de regiovisie vervat.
Met dit amendement wordt beoogd op regionaal niveau te komen tot een breed gedragen visie over de gewenste ontwikkeling van het aanbod in de ouderenzorg. Regionale omstandigheden/verschillen kunnen daar worden afgewogen. Ook kan op regionaal niveau een link worden gelegd naar andere sectoren zoals huisvesting, vervoer en welzijn.
Daarnaast wordt bereikt dat afwijkingen van een plan door de Ziekenfondsraad gestoeld zijn op sturing door de provincies naar aanwijzing van de Minister. Hiermee wordt gewaarborgd dat een besluit op een democratisch gelegitimeerde manier tot stand komt.
Voor de regioindeling is aangesloten bij de WZV-gebiedsindeling. Gelet op de samenhang van het intramurale zorgaanbod in de ouderenzorg ligt dit voor de hand. De provincies stellen een regiovisie vast na overleg met de betrokken partijen (verzekeraars, aanbieders, gemeenten en met name ook patiënten/consumenten).
Vliegenthart
Van Boxtel
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-24606-16.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.