Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1995-1996 | 24222 nr. 17 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1995-1996 | 24222 nr. 17 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 1 februari 1996
In mijn brief van 20 december 1995 aan de voorzitter en de leden van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken van de Tweede Kamer (Kamerstukken II 1995/96, 24 222, nr. 16) heb ik op uw uitnodiging toegezegd de Tweede Kamer in de loop van januari 1996 te informeren over de in de laatste weken van december 1995 af te ronden zaken met betrekking tot USZO. Hierbij informeer ik u over de stand van zaken van de in de laatste weken van december 1995 (en de eerste weken van januari 1996) afgeronde zaken.
Oprichting van de Stichting USZO
Na aanvaarding van de Wet Stichting USZO op 20 december 1995 door de Eerste Kamer en publikatie van de wet in het Staatsblad van 27 december 1995 (Stb. 1995, 641), is op 28 december 1995 namens de Minister van Binnenlandse Zaken en het bestuur van het ABP de Stichting USZO opgericht. De overgangsdatum is bij besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken, gepubliceerd in de Staatscourant van 28 december 1995 (Stcrt. 1995, 251), vastgesteld op 1 januari 1996.
Op 29 december 1995 is de zogenaamde startbrief gestuurd naar de Raad van Toezicht USZO i.o. en de projectdirectie USZO. In de Tweede voortgangsrapportage OOW/USZO van 1 december 1995 (Kamerstukken II 1995/96, 24 222, nr. 12) was aan u het voornemen kenbaar gemaakt om vóór 1 januari 1996 in een startbrief de Raad van Toezicht en de USZO-directie te informeren over de door USZO te realiseren doelstellingen in de periode van 1 januari 1996 tot 1 januari 1998 en over de wijze van rapporteren daarover. Het gaat hierbij met name om de voorbereiding op de uitvoering van het onder de werknemersverzekeringen brengen van het overheidspersoneel (OOW) en daarmee op de toepasselijkheid van de Organisatiewet sociale verzekeringen (Osv) op USZO.
Er vindt nu overleg plaats met de Raad van Toezicht en de directie van USZO om, gegeven de startbrief, te komen tot een operationele planning. In deze planning wordt opgenomen waaraan USZO moet voldoen (de wijze waarop USZO resultaten dient te boeken dan wel aan bepaalde voorwaarden dient te voldoen). Daarnaast wordt in de planning opgenomen in welke vorm en op welke tijdstippen ik door USZO word geïnformeerd.
Aan u is bij brief van 14 december 1995 (Kamerstukken II 1995/96, 24 222, nr. 14) gemeld dat de ontvlechting van DUO uit het Ministerie van Binnenlandse Zaken en DSZM uit het Ministerie van Defensie gereed waren. Nu kan worden gemeld dat ook de ontvlechting van het SZ-bedrijf uit het Algemeen burgerlijk pensioenfonds en UO uit de Informatie Beheer Groep eind december 1995 zijn afgerond. De ontvlechtingen dienen te worden geformaliseerd in de definitieve openingsbalans. Het is de bedoeling dat de gecertificeerde openingsbalans op 1 juni 1996 beschikbaar is. Ten behoeve van de openingsbalans zijn lijsten van de vermogensbestanddelen van DUO, DSZM, het SZ-bedrijf en UO opgesteld. Vanuit de basisorganisaties is (schriftelijk) aangegeven dat men akkoord is met de opgestelde lijsten.
Overeenkomsten met de opdrachtgevers
De meeste overeenkomsten met de opdrachtgevers van USZO zijn in concept gereed en moeten nog door USZO en de opdrachtgevers worden ondertekend. In materiële zin kan worden gezegd dat de contracten voor de uitvoering van regelingen rond zijn. De werkzaamheden door USZO geschieden dan ook alsof de contracten zijn getekend.
De overeenkomst met de opdrachtgever het Fonds arbeidsongeschiktheidsverzekering overheidspersoneel (FAOP) is op 26 januari jl. ondertekend.
Overeenkomst tussen stichtingen USZO en Pensioenfonds ABP
De overeenkomst tot samenwerking tussen USZO en de Stichting Pensioenfonds ABP (inhuur van diensten door USZO) is op 11 januari 1996 ondertekend. De overeenkomst heeft een looptijd van één jaar en bevat bepalingen over de omvang van de samenwerking, de capaciteitstoedeling, de kosten, de wijze van betaling van USZO aan de Stichting Pensioenfonds ABP, het periodiek overleg, de evaluatie en de verantwoording. Met betrekking tot de omvang van de samenwerking het volgende. USZO zal van een aantal, bij de Stichting Pensioenfonds ABP aanwezige, diensten gebruik maken. Dit betreft met name de stafmatige ondersteuning (sociale zaken, communicatie, bestuursbureau, juridische en fiscale zaken, accountancy, financieel-economische zaken en actuariaat) en het facilitair bedrijf (huisvesting e.d., informatietechnologie en informatiebeheer).
Per 1 januari 1996 waren de cruciale personele benoemingen zo goed als rond. Dat geldt niet alleen voor de directie, maar ook voor de USZO-staf. De «top» van de USZO-staf is met uitzondering van het hoofd informatisering & automatisering ingevuld. Zo zijn een hoofd finance en control en een hoofd personeel en organisatie benoemd. Daarmee is een werkbare basis gelegd voor onder andere de ondersteuning met betrekking tot de afstemming van het beleid op de uitvoering.
Plannen van aanpak om te komen tot verbeteringen van de werkmaatschappijen
Voor de onderscheidene werkmaatschappijen waren er per 1 januari 1996 plannen van aanpak om te komen tot verbeteringen. In USZO-verband worden deze plannen nu geconsolideerd en geïntegreerd. Het geïntegreerde plan van aanpak USZO zal onder meer als resultaat moeten hebben een verlaging van de foutenmarge, zodanig dat er geleidelijk aan wordt toegewerkt naar een goedkeurende accountantsverklaring ultimo 1997. Over de inhoud van het geïntegreerde plan van aanpak zal ik u in de kwartaalrapportage OOW/USZO van april 1996 berichten.
Wat betreft de uitvoering van de plannen van aanpak kan ter illustratie concreet het volgende worden gemeld. Bij USZO-Groningen (voorheen UO) gaat vanaf eind januari 1996 de «kanteling» van start van een op activiteiten gerichte organisatie naar een klantgerichte organisatie. Dit betekent dat cliënten voor hun aanspraken en vragen steeds terecht kunnen bij dezelfde unit van medewerkers. De hiervoor benodigde kwaliteit van de medewerkers is/wordt bewerkstelligd door daarop gerichte opleidingstrajecten.
Bij USZO-Zoetermeer (voorheen DUO) zijn opleidingstrajecten voor de medewerkers gestart, teneinde te bewerkstelligen dat alle mogelijkheden van het DUAS-systeem op een juiste wijze worden benut.
Uitvoering van de WAO-conforme regeling per 1 januari 1996
De WAO-conforme regeling per 1 januari 1996 kan inderdaad, zoals eerder aan u gemeld, op adequate wijze door USZO worden uitgevoerd. Inmiddels heeft een eerste betaling plaatsgevonden. Die betaling heeft, zoals verwacht en goeddeels gebruikelijk, veel reacties uitgelokt van uitkeringsgerechtigden. USZO heeft capaciteit vrijgemaakt om snelle telefonische informatie mogelijk te maken. In dit stadium is vanzelfsprekend nog niet in detail duidelijk of, en zo ja in welke mate, sprake is van niet juiste betalingen. Die analyse is in voorbereiding. Wel is, op basis van de nu beschikbare gegevens, duidelijk dat ieder een uitkering heeft ontvangen.
Er is en wordt uitvoering gegeven aan de in de contra-expertise van Coopers & Lybrand genoemde voorwaarden om de verantwoorde invoering van de WAO-conforme regeling daadwerkelijk te realiseren, zoals vermeld in de brief aan de Tweede Kamer van 8 december 1995 (Kamerstukken II 1995/96, 24 222, nr. 13):
a. In stand houden van de huidige projectstructuur totdat de beheersorganisatie volledig operationeel is;
b. Analyse van de handmatig te converteren gevallen om de doorlooptijd en resources te kunnen plannen en bewaken;
c. Intensiveren van de interne controle gezien de verhoogde foutenkans in de beginperiode;
d. Opschorten van wijzigingen gedurende beperkte tijd zodat het systeem zo stabiel mogelijk is;
e. Technische infrastructuur nog binnen resterende tijd inrichten;
f. Beheersen van de invoeringsrisico's door voortgangsbewaking door het management.
Voorlichting WAO-conforme regeling
Er is een door de voorzitter van de Directieraad ABP en de algemeen directeur USZO ondertekende brief (van 22 december 1995) verstuurd aan alle werkgevers in de zin van de ABP-wet. Deze brief bevat van de kant van USZO onder andere informatie over de premies voor 1996: de FAOP-premie en de premie voor het bovenwettelijk invaliditeitspensioen. De definitieve FAOP-premie voor het jaar 1996 bedraagt zes procent. Verder geeft de brief gegevens over de betaaldata van de uitkeringen in 1996 en telefoonnummers waar informatie kan worden gevraagd over de nieuwe arbeidsongeschiktheidsregeling.
De verzekerden en uitkeringsgerechtigden zijn door middel van nieuwsbrieven geïnformeerd over de veranderingen in het stelsel van aanspraken bij ziekte en arbeidsongeschiktheid. Met betrekking tot de omzetting van de lopende arbeidsongeschiktheidsuitkeringen op 31 december 1995 is door USZO een aantal acties ondernomen. In december 1995 zijn de uitkeringsgerechtigden, die een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het ABP ontvingen, geïnformeerd over hun uitkeringssituatie op dat moment. In januari 1996 hebben de uitkeringsgerechtigden een betalingsoverzicht, de voor hen geldende beslissing(en) en de bijbehorende toelichtingsbrochures ontvangen. Verder is er een informatielijn ingericht waar zowel verzekerden als uitkeringsgerechtigden vragen kunnen stellen en informatie kunnen opvragen.
Overeenstemming is bereikt over het aanvullende protocol bij de (in augustus 1995 ondertekende) CAO voor USZO. Het aanvullende CAO-protocol geeft een uitwerking van de netto-netto garantie. Het protocol houdt in dat aan de werknemers van USZO, bij wie ten opzichte van de dag voor de overgangsdatum (1 januari 1996) een achteruitgang in besteedbaar inkomen optreedt, een in de CAO van USZO vast te leggen gewenningstoelage wordt toegekend. Het aanvullende protocol bevat bepalingen over de berekening van de gewenningstoelage en de periode van toekenning van deze toelage.
Ik ga er vanuit dat ik u door middel van de hiervoor aangegeven stand van zaken van eind december 1995/begin januari 1996 voor dit moment voldoende heb geïnformeerd. In april 1996 zal, zoals eerder door mij toegezegd, de eerste kwartaalrapportage over OOW/USZO aan u worden verstrekt.
In de eerste kwartaalrapportage zal onder andere nadere informatie worden gegeven over het geïntegreerde plan van aanpak, de voortgang inzake de contractering met de opdrachtgevers voor de uitvoering van regelingen, de (voorlopige) resultaten van de uitvoering van de WAO-conforme regeling in het eerste kwartaal van 1996, de voortgang van de wet- en regelgeving inzake OOW, het bestedingsplan invoeringskosten 1996, de verdere voortgang van de besprekingen over de structurelere samenwerking tussen USZO en de Stichting Pensioenfonds ABP en de voortgang van de opstelling van een gecertificeerde openingsbalans.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-24222-17.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.