24 176
Regels betreffende de financiële verstrekkingen ten laste van de begroting van het Ministerie van Financiën (Kaderwet financiële verstrekkingen Financiën)

nr. 5
VERSLAG

Vastgesteld 7 juli 1995

De vaste commissie voor Financiën1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen. Onder het voorbehoud dat de hierin gestelde vragen en gemaakte opmerkingen tijdig zullen zijn beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel genoegzaam voorbereid.

Inleiding

De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling van het wetsvoorstel kennis genomen. Zij ondersteunen het streven ook bij het Ministerie van Financiën een wettelijk kader te creëren voor de verstrekkingen aan derden door dit departement. Tevens steunen zij de gedachte slechts datgene te regelen dat strikt noodzakelijk is om aan deze verstrekkingen hun vereiste wetteljke basis te verschaffen. Het is deze leden bekend dat ook subsidies verleend door het Ministerie van Economische Zaken een wettelijke basis hebben gekregen. Zij vragen bij welke andere departementen een dergelijke subsidieverlening aan de orde is en in hoeverre ook daarvoor een wettelijk kader is c.q. wordt gecreëerd. Is met invoering van onderhavig wetsvoorstel voor elke vorm van subsidieverstrekking door het Ministerie van Financiën voorzien in een wettelijke basis? Deze leden vragen of door het scheppen van de vereiste wettelijke basis er ook materiële wijzigingen in de subsidieregelingen die hier aan de orde zijn plaatsvinden, en – zo ja – waaruit deze bestaan.

De leden van de GPV-fractie hebben kennis genomen van het onderhavige wetsvoorstel. Zij constateren met instemming dat voor financiële verstrekkingen door de Minister van Financiën aan derden een wettelijke basis wordt verschaft. Dit is in overeenstemming met het streven de ministeriële verantwoordelijkheid voor het steunbeleid inzichtelijker en meer helder te maken, zodat ook de controleerbaarheid en kwaliteit van de steunverlening kan verbeteren. Deze leden vinden de memorie van toelichting op dit punt echter summier en vragen in hoeverre door dit wetsvoorstel aan deze doelstelling ook daadwerkelijk een bijdrage wordt geleverd.

De leden van de GPV-fractie constateren dat het wetsvoorstel slechts een beperkte strekking heeft en slechts datgene regelt dat strikt noodzakelijk is om aan de verstrekkingen hun vereiste wettelijke basis te verschaffen. Zij vragen of is overwogen ook voor subsidies die door andere ministeries worden verstrekt een dergelijke wettelijke basis te creëren, dat wellicht een meer integrale kaderwet mogelijk zou zijn.

Welke problemen zou dit met zich meebrengen?

In dit verband wijzen de leden van de GPV-fractie ook op het karakter van het wetsvoorstel, namelijk dat het als kader functioneert voor de financiële verstrekkingen. Zij kunnen zich voorstellen dat een kaderwet voor subsidiefaciliteiten formeel een goede regeling is. Anderzijds heeft een kaderwet echter als nadeel dat de Staten-Generaal na aanvaarding van dit wetsvoorstel geen wezenlijke invloed meer kunnen uitoefenen op de financiële verstrekkingen door de Minister van Financiën. Uiteraard is een en ander wel via de begroting terug te vinden, maar een parlementaire discussie van meer inhoudelijke aard is nauwelijks mogelijk. Deze leden constateren dat ook in het onderhavige wetsvoorstel wat dat betreft geen handvatten aanwezig zijn. Daarentegen krijgt de Minister van Financiën ruim de gelegenheid nadere regels te stellen. In dit verband vragen zij waarom in artikel 2, lid 2 de mogelijkheid is opgenomen nadere regels te stellen, terwijl het voorshands niet de bedoeling is hiervan gebruik te maken. Hoe kan een meer inhoudelijke discussie met de Kamer gevoerd worden? De leden van de GPV-fractie vragen of is overwogen de hoofdlijnen van de betreffende regelingen en beschikkingen in het onderhavige wetsvoorstel op te nemen, zodat ook de Kamer een inhoudelijke beoordeling van de financiële verstrekkingen door de Minister van Financiën kan geven. Is het wellicht gewenst in het wetsvoorstel de verplichting op te nemen om jaarlijks een beleidsverslag te publiceren, waarin het financiële verstrekkingenbeleid van de Minister van Financiën tegen het licht wordt gehouden of een en ander in de memorie van toelichting op de begroting te verwerken?

De regeling zelf

De leden van de CDA-fractie hebben enkele vragen bij de inhoud van de subsidieregelingen, zoals in de memorie van toelichting beschreven. De CDA-fractie heeft in het verleden gesuggereerd een andere opzet van de exportkredietverzekering te kiezen. De vorige Minister van Financiën voelde hier destijds voor. Zijn op korte termijn wijzigingen te verwachten?

Is te verwachten dat de Europese harmonisatie van exportkredietverzekeringen invloed op de Nederlandse regeling zal hebben? Kan nader worden ingegaan op het feit dat andere instellingen die belangstelling hebben getoond de regeling BF mede uit te voeren hier niet in geslaagd zijn. Zijn er andere instellingen die hebben geprobeerd toegelaten kredietverzekeraar te worden?

Tot slot vragen zij of de minister overweegt nieuwe stimuleringsmaatregelen in het leven te roepen voor wat hij zelf noemt de «onderkant» van de venture-capitalmarkt.

De voorzitter van de commissie,

Ybema

De griffier van de commissie,

Van Overbeeke


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Schutte (GPV), De Korte (VVD), Van Rey (VVD), Terpstra (CDA), Smits (CDA), Reitsma (CDA), Vliegenthart (PvdA), Ybema (D66), De Jong (CDA), Schimmel (D66), Van Gijzel (PvdA), Witteveen-Hevinga (PvdA), Hillen (CDA), Van Heemst (PvdA), Van Wingerden (AOV), Rabbae (GL), Giskes (D66), Kamp (VVD), Zonneveld (CD), Van Dijke (RPF), Hoogervorst (VVD), Van der Ploeg (PvdA), De Vries (VVD), Van Zuijlen (PvdA), Van Walsem (D66).

Plv. leden: Van der Vlies (SGP), Hofstra (VVD), Van Hoof (VVD), De Hoop Scheffer (CDA), Van der Linden (CDA), Wolters (CDA), Noordman-den Uyl (PvdA), Bakker (D66), Van de Camp (CDA), Vacature (D66), Van Zijl (PvdA), Liemburg (PvdA), Boers-Wijnberg (CDA), Crone (PvdA), Verkerk (AOV), Rosenmöller (GL), Assen (CDA), Kamp (VVD), Marijnissen (SP), Leerkes (U55+), Voûte-Droste (VVD), Verspaget (PvdA), Hessing (VVD), Van Nieuwenhoven (PvdA), Vacature (D66).

Naar boven