24 160
Taak en positie van de commissie voor de Rijksuitgaven

nr. 2
VOORSTEL VAN DE ALGEMENE COMMISSIE VOOR DE RIJKSUITGAVEN VOOR WIJZIGING VAN HET REGLEMENT VAN ORDE

Na artikel 21 wordt een nieuw artikel 21a ingevoegd, luidende:

Artikel 21a. De commissie voor de Rijksuitgaven

1. Er is een commissie voor de Rijksuitgaven. Zij is belast met de behandeling van aangelegenheden van rechtmatigheid en doelmatigheid van besteding van collectieve middelen, alsmede met de voorlichting, advisering en ondersteuning van de Kamer en de commissies bij de uitoefening van het budgetrecht en de financiële controle. Deze voorlichting, advisering en ondersteuning strekken zich behalve tot de begrotingsstukken, uit tot door de Kamer aangewezen grote projecten en tot de budgettaire en comptabele aspecten van beleidsvoornemens en -beslissingen van de regering.

2. Rapporten van de Algemene Rekenkamer en regeringsstukken van comptabele aard worden direct in handen van de commissie gesteld. Het Presidium kan nader besluiten een dergelijk stuk mede in handen van een andere commissie te stellen; artikel 119, vierde lid, is van overeenkomstige toepassing.

3. Over een voorstel aan de Kamer, de Algemene Rekenkamer te verzoeken een onderzoek in te stellen, wordt niet beslist dan na advies van de commissie.

4. Bij afzonderlijk door de Kamer vast te stellen Reglement kunnen nadere regels worden gesteld voor de werkwijze van de commissie.

Toelichting

De motivering van dit voorstel volgt uit de brief van de commissie, kamerstuk 24 160 nr. 1 en het bijgevoegde rapport kamerstuk 24 160 nr. 3.

Ten opzichte van het artikel 46 oud Reglement van Orde is een sterke verkorting en modernisering van begrippen aangebracht.

Volstaan is met regeling van datgene dat onmiskenbaar regeling behoeft in het Reglement van Orde zelf. Overige zaken kunnen desgewenst beter in een afzonderlijk Reglement neergelegd worden. De commissie heeft thans overigens geen behoefte aan zo'n reglement.

Enkele taken en bevoegdheden uit het vorige Reglement van Orde kunnen gemist worden. Daarom is hierboven niet voorgesteld die bepalingen terug te brengen. Te denken valt aan:

– verplichte advisering bij Grote Projecten (is onderdeel van de procedureregeling zoals vastgesteld door de Kamer);

– voorzitterschap van vergaderingen voor begrotings-onderzoek;

– de regeling voor advisering bij inschakeling van externe deskundigen.

Schutte

De Korte

Van Rey

Terpstra Smits

Reitsma

Ter Veer

De Jong

Ybema

Witteveen-Hevinga

Hillen

Van Heemst

Leerkes

Van Wingerden

Rabbae

Noorman-den Uyl

Vreeman

Liemburg

H. G. J. Kamp

Zonneveld

Hoogervorst

Van der Ploeg

Bakker

Van Walsem

Hofstra

Naar boven