nr. 2
VOORSTEL VAN DE ALGEMENE COMMISSIE VOOR DE RIJKSUITGAVEN VOOR WIJZIGING
VAN HET REGLEMENT VAN ORDE
Na artikel 21 wordt een nieuw artikel 21a ingevoegd, luidende:
Artikel 21a. De commissie voor de Rijksuitgaven
1. Er is een commissie voor de Rijksuitgaven. Zij is belast met de behandeling
van aangelegenheden van rechtmatigheid en doelmatigheid van besteding van
collectieve middelen, alsmede met de voorlichting, advisering en ondersteuning
van de Kamer en de commissies bij de uitoefening van het budgetrecht en de
financiële controle. Deze voorlichting, advisering en ondersteuning strekken
zich behalve tot de begrotingsstukken, uit tot door de Kamer aangewezen grote
projecten en tot de budgettaire en comptabele aspecten van beleidsvoornemens
en -beslissingen van de regering.
2. Rapporten van de Algemene Rekenkamer en regeringsstukken van comptabele
aard worden direct in handen van de commissie gesteld. Het Presidium kan nader
besluiten een dergelijk stuk mede in handen van een andere commissie te stellen;
artikel 119, vierde lid, is van overeenkomstige toepassing.
3. Over een voorstel aan de Kamer, de Algemene Rekenkamer te verzoeken
een onderzoek in te stellen, wordt niet beslist dan na advies van de commissie.
4. Bij afzonderlijk door de Kamer vast te stellen Reglement kunnen nadere
regels worden gesteld voor de werkwijze van de commissie.
Toelichting
De motivering van dit voorstel volgt uit de brief van de commissie, kamerstuk
24 160 nr. 1 en het bijgevoegde rapport kamerstuk 24 160 nr. 3.
Ten opzichte van het artikel 46 oud Reglement van Orde is een sterke verkorting
en modernisering van begrippen aangebracht.
Volstaan is met regeling van datgene dat onmiskenbaar regeling behoeft
in het Reglement van Orde zelf. Overige zaken kunnen desgewenst
beter in een afzonderlijk Reglement neergelegd worden. De commissie heeft
thans overigens geen behoefte aan zo'n reglement.
Enkele taken en bevoegdheden uit het vorige Reglement van Orde kunnen
gemist worden. Daarom is hierboven niet voorgesteld die bepalingen terug te
brengen. Te denken valt aan:
– verplichte advisering bij Grote Projecten (is onderdeel van de
procedureregeling zoals vastgesteld door de Kamer);
– voorzitterschap van vergaderingen voor begrotings-onderzoek;
– de regeling voor advisering bij inschakeling van externe deskundigen.
Schutte
De Korte
Van Rey
Terpstra Smits
Reitsma
Ter Veer
De Jong
Ybema
Witteveen-Hevinga
Hillen
Van Heemst
Leerkes
Van Wingerden
Rabbae
Noorman-den Uyl
Vreeman
Liemburg
H. G. J. Kamp
Zonneveld
Hoogervorst
Van der Ploeg
Bakker
Van Walsem
Hofstra