24 093
Wijziging van de Ziekenfondswet en de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten in verband met uitbreiding van de personele werkingssfeer van de Ziekenfondswet met een bepaalde categorie van AOW-gerechtigden alsmede de samenstelling van de Ziekenfondsraad

nr. 15
AMENDEMENTEN VAN DE LEDEN OUDKERK EN OEDAYRAJ SINGH VARMA TER VERVANGING VAN DE TWEEDE NADER GEWIJZIGDE AMENDEMENTEN GEDRUKT ONDER NR. 141

Ontvangen 27 november 1995

De ondergetekenden stellen de volgende amendementen voor:

I

Aan de beweegreden wordt een overweging toegevoegd, luidende:

dat het voorts wenselijk is de inkomensgrens voor AOW-gerechtigden te verhogen tot f 38 300;.

II

Na artikel II worden drie nieuwe artikelen ingevoegd, luidende:

ARTIKEL IIA

In artikel 3, eerste lid, onder c, van de Ziekenfondswet wordt «f 30 500» telkens vervangen door: f 38 300.

ARTIKEL IIB

De ingevolge artikel IIA gewijzigde bedragen blijven tot de eerste dag van de tweede kalendermaand na die waarin dat artikel in werking is getreden, buiten beschouwing voor de vaststelling van de verzekeringsplicht van AOW-gerechtigden.

ARTIKEL IIC

Voor de toepassing van artikel 5 van de Wet medefinanciering oververtegenwoordiging oudere ziekenfondsverzekerden wordt het ingevolge artikel 4 van die wet vast te stellen, in 1996 mede te financieren bedrag, verhoogd met f 535 000 000.

III

Artikel III wordt vervangen door:

ARTIKEL III

1. Deze wet treedt, met uitzondering van de artikelen IIA, IIB en IIC, die in werking treden met ingang van 1 januari 1996, in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin zij wordt geplaatst. Artikel I, onderdeel A, werkt terug tot en met 1 juli 1994.

2. Indien het Staatsblad waarin deze wet wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 30 december 1995, treden de artikelen IIA en IIB in werking gelijktijdig met de overige bepalingen.

Toelichting

Via dit amendement wordt de inkomensgrens Ziekenfondswet voor AOW-gerechtigden verhoogd. Om dit effect gescheiden te houden van de oorspronkelijke doelstellingen van het wetsvoorstel waarin in artikel IA wijziging van artikel 3 lid 1 onderdeel c van de Ziekenfondswet met terugwerkende kracht tot 1 juli 1994 wordt gerealiseerd, wordt een apart artikel IIA voorgesteld.

Om de uitvoeringsorganisaties meer tijd te geven bij verhoging van de inkomensgrens per 1-1-1996 wordt artikel IIB toegevoegd waarbij de uitvoeringsorganisaties ten minste één maand extra tijd hebben na invoering van het wetsvoorstel om de verzekeringsplicht te toetsen.

Voor verhoging van de inkomensgrens Ziekenfondswet voor AOW- gerechtigden is gekozen omdat veel ouderen worden geconfronteerd met onacceptabele premieverschillen en een onevenredig groot deel van hun besteedbaar inkomen moeten betalen voor een ziektekostenverzekering. Gekozen wordt voor een bedrag dat uitgaat van een pensioenregeling gebaseerd op 70% van de loongrens en AOW-franchise van 10/7 van het AOW-pensioen, zoals door de Ziekenfondsraad in de evaluatie Wet Van Otterloo in voorbeeld 1 is aangegeven. Deze keuze betekent een een- voudige aanpassing voor komende jaren bij aanname van wetsvoorstel 24 475; keuze voor toepassing van de netto-netto-koppeling zou jaarlijks ingewikkelder aanpassing vereisen. Materieel wordt ongeveer hetzelfde bereikt.

De financiële achteruitgang voor alleenstaanden ten gevolge van overgang naar de particuliere verzekering wordt met dit amendement grotendeels opgelost. Bij hanteren van de voorgestelde grens wordt het verschil tussen te betalen ziekenfondspremie en particuliere premie en daarmee de achteruitgang in koopkracht bij overgang naar de particuliere verzekering fors verkleind.

Voor 1996 zou dit amendement een inkomensgrens voor AOW- gerechtigden betekenen van f 38 300 per jaar, berekend volgens de in wetsvoorstel 24 475 gehanteerde aanpassingssystematiek.

Oudkerk

Oedayraj Singh Varma


XNoot
1

Vervanging in verband met een wijziging in de ondertekening.

Naar boven