Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1994-1995 | 23972 nr. 10 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1994-1995 | 23972 nr. 10 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 7 juni 1995
Bestrijding van de langdurige werkloosheid staat centraal in het kabinetsbeleid. Het is dringend nodig zoveel mogelijk (nieuwe) wegen te bewandelen om de toegangsdrempel tot de arbeidsmarkt ter verlagen: van uitschakeling naar inschakeling. Bij brief van 2 november 1994 heb ik een nota van het kabinet over de bestrijding van de langdurige werkloosheid aan de Voorzitter van de Tweede Kamer gezonden (TK, vergaderjaar 1994–1995, 23 972 nrs. 1 en 2). Tegen de achtergrond van de beleidsvoornemens in voornoemde nota heb ik door middel van de Subsidieregeling experimenten activering van uitkeringsgelden (Stcrt. 1995, nr. 13) de uitvoering mogelijk gemaakt van een aantal werkgelegenheidsplannen, die perspectief bieden op doorstroming naar de arbeidsmarkt en een richtsnoer kunnen bieden voor toekomstig structureel beleid.
Door middel van deze brief informeer ik u over de ingediende voorstellen, de selectieprocedure en de uitkomsten daarvan, de regionale spreiding en de evaluatie van de maatregel.
Gezien het grote aantal ingediende projectvoorstellen (circa 150) mag worden geconstateerd dat de aansporing om met innovatieve ideeën te komen voor het ontwikkelen van een methodiek ter bestrijding van de langdurige werkloosheid weerklank heeft gevonden bij grote en kleine gemeenten, landelijke instellingen, uitzend- en werknemersorganisaties, bedrijfssectoren en arbeidsbureaus.
Een deel van de gehonoreerde projecten heeft betrekking op instroompoolconstructies, waarbij de betrokkene in dienst treedt van de pool en gedetacheerd wordt bij of ingeleend wordt door individuele ondernemers. De daarbij gehanteerde detacheringsconstructies kennen verschillende verschijningsvormen.
De te bezetten arbeidsplaatsen worden in hoofdzaak aangeboden in het midden- en kleinbedrijf en de detailhandel.
Een aantal projecten richt zich met name op het zichtbaar maken van verborgen werkgelegenheid en het naar voren halen in de tijd van te vervullen vacatures, waaronder taakafsplitsing. Daarnaast voorziet een deel van de projecten in de vormgeving van bedrijfsmatige activiteiten op het terrein van milieu, recycling, etc. waarbij naar verwachting de activiteiten na afloop van het experiment zonder subsidie kunnen worden voortgezet.
Een aantal wat kleinere projecten richt zich op dienstverlening in de particuliere sector en buurtbeheer. Met name de schoonmaak- en beveiligingsbranche zijn hierbij ruim vertegenwoordigd.
Meerdere projecten richten zich op het vergroten van de mogelijkheden van allochtonen en vluchtelingen op betaald werk.
Aangezien het om experimenten gaat en niet om een algemene regeling konden niet alle aanvragen worden gehonoreerd. Met name is bij de beoordeling naar die voorstellen gekeken die het meest veelbelovend zijn voor wat betreft de blijvende arbeidsinpassing van langdurig werklozen met een bijstandsuitkering. Bij de selectie zijn vier elementen meegewogen, te weten het vernieuwende karakter van de methode, een redelijk aantal projecten per methode, een redelijke spreiding tussen landelijke en gemeentelijke projecten, alsmede een zekere regionale spreiding.
Met het experimentenbeleid wordt beoogd de blijvende inschakeling van langdurig werklozen in het arbeidsproces te realiseren. Het belangrijkste instrument om dit doel te bereiken is tijdelijke en gedeeltelijke subsidiëring van arbeidsplaatsen door het inzetten van de uitkering als financieringsbron in combinatie met een bepaalde aanpak.
Projectvoorstellen gericht op een methodiek om nieuw werk of een nieuwe markt te creëren dragen het meeste bij aan de beoogde doelstelling van het experimentenbeleid. Bij dit type projectvoorstellen kan het werk na verloop van tijd zonder subsidie worden verricht, aangezien de werkgever op termijn de volledige prijs van de arbeidsplaats betaalt.
Ook de methodiek, waarbij de langdurig werkloze via een instroomtraject wordt voorbereid op de vervulling van een vacature draagt bij aan het beoogde doel van het experimentenbeleid. Zeker indien de werkgever op voorhand de garantie verstrekt dat de deelnemer na afronding van het instroomtraject in vaste dienst wordt genomen. Ook in deze opzet wordt via de tijdelijke inzet van subsidie de werkloze aan een reguliere baan geholpen.
Teneinde met een zo breed mogelijke aanpak te experimenteren is tevens een aantal projectvoorstellen gehonoreerd, waarvan het nog onzeker is of die op termijn tot duurzame inschakeling in het arbeidsproces leiden. Het gaat dan met name om de produktie van goederen en diensten, waarvoor kopers niet bereid of niet in staat zijn de marktprijs te betalen. De voorgestelde methodieken bevatten evenwel voldoende interessante elementen, die een uitproberen op kleine schaal rechtvaardigen.
Uiteindelijk zijn 57 voorstellen gehonoreerd. Met de goedgekeurde projecten zijn 20 000 arbeidsplaatsen gemoeid. Een lijst van de gehonoreerde projectvoorstellen gaat hierbij.
De vier grote steden hebben in totaal 7000 arbeidsplaatsen toegewezen gekregen, voorstellen van landelijke instanties omvatten circa 3000 arbeidsplaatsen en de overige ruim 9000 arbeidsplaatsen zijn over de twaalf provincies verdeeld. Dit is met inbegrip van die landelijke projecten, waarvan de regionale spreiding in het projectvoorstel is aangegeven. Er is nog een aantal plaatsen in reserve gehouden. Met twee indieners van projectvoorstellen is nog nader overleg nodig over hun voorstel.
Op basis van de realisatie van het aantal arbeidsplaatsen in 1995 is het mogelijk dat er begin 1996 een aanpassing plaatsvindt van bovenstaande aantallen arbeidsplaatsen.
De instroom op de arbeidsplaatsen zal in de loop van 1995 en 1996 geschieden. De subsidie per plaats bedraagt ten hoogste f 18 000 en wordt toegekend voor een arbeidscontract van maximaal twee jaar. Vanaf 1 januari 1997 wordt geen subsidie meer verleend voor nieuwe deelnemers. Op de begroting zijn voor de jaren 1997 en 1998 wel middelen gereserveerd voor deelnemers wier arbeidsovereenkomsten vóór 1-1-1997 zijn afgesloten en na deze datum doorlopen. Op deze wijze is verzekerd dat de experimenten uiterlijk eind 1998 zijn beëindigd. In totaal is voor deze experimenten f 720 miljoen beschikbaar.
Een van de voorwaarden voor het verkrijgen van subsidie is het meewerken aan de evaluatie van de Subsidieregeling experimenten activering van uitkeringsgelden.
Het onderzoekbureau Regioplan heeft de opdracht gekregen de gehonoreerde projecten gedurende twee jaar te volgen. Het onderzoek moet per project een beschrijving geven van hetgeen gedurende de evaluatieperiode van twee jaar plaatsvindt, de gemaakte afspraken en de gekozen concretisering met als doel om aan het eind van de evaluatieperiode inzicht te hebben in de elementen die geschikt zijn voor een landelijke toepassing. Uiteindelijk moet de eindrapportage de ervaringen uit de verschillende projecten onder één noemer brengen, zodat een nadere analyse kan plaatsvinden van die projecten, die het meeste perspectief bieden voor het inschakelen van moeilijk bemiddelbare werklozen in betaalde arbeid en het daartoe benutten van de bestaande stroom aan uitkeringsgelden. Het evaluatieonderzoek moet tevens gegevens opleveren over de mate van verdringing van bestaande werkgelegenheid als gevolg van de experimenten, de doelmatigheid van de besteding van overheidsgelden en mogelijke aanvullende financieringsbronnen.
Na een jaar vindt een tussenmeting en analyse plaats, waarbij een eerste indruk kan worden verkregen over de werkgelegenheidseffecten, de mate van verdringing en de kosten van de verschillende projecten. Eind 1996 kan deze interim-rapportage worden verwacht.
Verdeling arbeidsplaatsen in het kader van de Regeling Experimenten Activering Uitkeringsgelden
Provincie | ||
Groningen | 971 | |
Friesland | 554 | |
Drenthe | 393 | |
Overijssel | 749 | |
Flevoland | 239 | |
Gelderland | 898 | |
Utrecht | 319 | |
Noord-Holland | 794 | |
Zuid-Holland | 1 135 | |
Zeeland | 200 | |
Noord-Brabant | 1 974 | |
Limburg | 884 | 9 110 |
Grote Steden | ||
Amsterdam | 2 000 | |
Rotterdam | 2 500 | |
Den Haag | 1 500 | |
Utrecht | 1 000 | 7 000 |
Landelijke projecten | ||
IVIO/Min Biza | 750 | |
Project Samen Werken | * | |
Vedior Intern. (PIM-project) | * | |
FNV-CNV Instroompool | * | |
Samenw.verband Wisselwerk, | pm | |
FNV-Vrouwenbond | pm | |
Emplooi, Vluchtelingenwerk | 600 | |
Start | 1 500 | |
St. Opleiding en Ontw. Metaalbedr | 50 | |
Raad Arb.verh. Schoonmaak | 250 | |
Reserve | 740 | 3 890 |
Totaal | 20 000 |
* N.B. De aantallen te subsidiëren arbeidsplaatsen die zijn toegekend aan de landelijke projecten Project Samen Werken (1 200), Vedior Intern./PIM (1 190) en de FNV-CNV Instroompools (700) zijn in dit overzicht verdisconteerd in de aantallen per provincie. Bij de overige landelijke projecten staat de spreiding over de provincies niet bij voorbaat vast.
Project | Plaats | Regio | aantal 1995 | aantal 1996 |
---|---|---|---|---|
Project Werkgelegenheid | Rotterdam | 01 grote steden | 1 000 | 2 500 |
Gemeente Amsterdam | Amsterdam | 01 grote steden | 400 | 2 000 |
Gemeente Utrecht | Utrecht | 01 grote steden | 400 | 1 000 |
Gemeente Den Haag | Den Haag | 01 grote steden | 900 | 1 500 |
Stichting Projecten Samen | Amsterdam | 02 Landelijk | 450 | 1 200 |
PIM-project | Amsterdam | 02 Landelijk | 649 | 1 190 |
FNV–CNV Instroompool | Amsterdam | 02 Landelijk | 50 | 700 |
Emplooi Vluchtelingenwerk | Amsterdam | 02 Landelijk | 150 | 600 |
START | Gouda | 02 Landelijk | 100 | 1 500 |
Ministerie van Binnenlandse Zaken | Den Haag | 02 Landelijk | 250 | 750 |
St. Oplen Ontw. Fonds vh Metaal | Waddinxveen | 02 Landelijk | 15 | 50 |
1000-banen Oldambt/St. | Winschoten | 05 Groningen | 100 | 300 |
Stichting Mobiel opstappool | Veendam | 05 Groningen | 40 | 120 |
Soc. econ. stimulans Regioraad | Usquert | 05 Groningen | 44 | 132 |
Gemeente Groningen | Groningen | 05 Groningen | 100 | 300 |
Gemeente Leeuwarden | Leeuwarden | 06 Friesland | 50 | 300 |
Provincie Friesland | Leeuwarden | 06 Friesland | 0 | 50 |
Regio Oostermoer | Gieten | 07 Drenthe | 58 | 116 |
Stim.project Werk Noorderveld | Roden | 07 Drenthe | 10 | 20 |
Gemeente Emmen | Emmen | 07 Drenthe | 50 | 125 |
Gemeente Assen | Assen | 07 Drenthe | 5 | 13 |
Gemeente Hoogeveen | Hoogeveen | 07 Drenthe | 10 | 30 |
Gemeente Deventer | Deventer | 08 Overijssel | 50 | 100 |
Andorra van RBA IJssel-Vecht | Zwolle | 08 Overijssel | 200 | 500 |
Gemeente Bergh | 's-Heerenberg | 09 Gelderland | 10 | 20 |
Gemeente Wageningen | Wageningen | 09 Gelderland | 15 | 60 |
Gemeente Arnhen | Arnhem | 09 Gelderland | 115 | 263 |
St. Werk en Scholing | Arnhem | 09 Gelderland | 25 | 75 |
Gemeente Beuningen-Wijchen | Beuningen | 09 Gelderland | 4 | 10 |
Doorstroompool Zutphen | Zutphen | 09 Gelderland | 28 | 76 |
IO Rivierenland | Tiel | 09 Gelderland | 20 | 60 |
Plaatsingspool gemeente Ede | Ede | 09 Gelderland | 25 | 100 |
Gemeente Doetinchem | Doetinchem | 09 Gelderland | 2 | 4 |
Gemeente Rheden | De Steeg | 09 Gelderland | 20 | 20 |
Gemeente Wijchen | Wijchen | 09 Gelderland | 35 | 35 |
Gemeente Epe | Epe | 09 Gelderland | 4 | 11 |
Ruimbaan in IJmond | IJmuiden | 11 Noord-Holland | 50 | 50 |
Gemeente Den Helder | Den Helder | 11 Noord-Holland | 55 | 110 |
Gemeente Haarlemmermeer | Hoofddorp | 11 Noord-Holland | 86 | 125 |
Gemeente Dordrecht | Dordrecht | 12 Zuid-Holland | 60 | 200 |
Gemeente Papendrecht | Papendrecht | 12 Zuid-Holland | 50 | 100 |
Gemeente Gouda | Gouda | 12 Zuid-Holland | 2 | 6 |
Gemeente Delft | Delft | 12 Zuid-Holland | 40 | 120 |
Gemeente Hellevoetsluis | Hellevoetsluis | 12 Zuid-Holland | 11 | 50 |
Gemeente Middelburg | Middelburg | 13 Zeeland | 0 | 75 |
Gemeente Hulst | Hulst | 13 Zeeland | 2 | 5 |
Gemeente Breda | Breda | 14 Noord-Brabant | 35 | 150 |
Gemeente Eindhoven/GSD | Eindhoven | 14 Noord-Brabant | 65 | 135 |
Gemeente Tilburg | Tilburg | 14 Noord-Brabant | 120 | 360 |
RAS (Raad voor arb.verh.) | Tilburg | 14 Noord-Brabant | 100 | 250 |
PSW-Arbeidspool kunstenaars | 's-Hertogenbosch | 14 Noord-Brabant | 20 | 20 |
RSA Reg. Servicebureau | Roosendaal | 14 Noord-Brabant | 50 | 200 |
RBA Noord Oost Brabant (UAW) | 's-Hertogenbosch | 14 Noord-Brabant | 350 | 700 |
Gemeente Heerlen (Oostelijk) | Heerlen | 15 Limburg | 100 | 311 |
Noord- en Midden-Limburg | Roermond | 15 Limburg | 90 | 271 |
Gemeente Maastricht | Maastricht | 15 Limburg | 13 | 42 |
RBA Flevoland | Lelystad | 16 Flevoland | 60 | 150 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-23972-10.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.