23 972
Bestrijding langdurige werkloosheid

nr. 10
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 7 juni 1995

Inleiding

Bestrijding van de langdurige werkloosheid staat centraal in het kabinetsbeleid. Het is dringend nodig zoveel mogelijk (nieuwe) wegen te bewandelen om de toegangsdrempel tot de arbeidsmarkt ter verlagen: van uitschakeling naar inschakeling. Bij brief van 2 november 1994 heb ik een nota van het kabinet over de bestrijding van de langdurige werkloosheid aan de Voorzitter van de Tweede Kamer gezonden (TK, vergaderjaar 1994–1995, 23 972 nrs. 1 en 2). Tegen de achtergrond van de beleidsvoornemens in voornoemde nota heb ik door middel van de Subsidieregeling experimenten activering van uitkeringsgelden (Stcrt. 1995, nr. 13) de uitvoering mogelijk gemaakt van een aantal werkgelegenheidsplannen, die perspectief bieden op doorstroming naar de arbeidsmarkt en een richtsnoer kunnen bieden voor toekomstig structureel beleid.

Door middel van deze brief informeer ik u over de ingediende voorstellen, de selectieprocedure en de uitkomsten daarvan, de regionale spreiding en de evaluatie van de maatregel.

De voorstellen

Gezien het grote aantal ingediende projectvoorstellen (circa 150) mag worden geconstateerd dat de aansporing om met innovatieve ideeën te komen voor het ontwikkelen van een methodiek ter bestrijding van de langdurige werkloosheid weerklank heeft gevonden bij grote en kleine gemeenten, landelijke instellingen, uitzend- en werknemersorganisaties, bedrijfssectoren en arbeidsbureaus.

Een deel van de gehonoreerde projecten heeft betrekking op instroompoolconstructies, waarbij de betrokkene in dienst treedt van de pool en gedetacheerd wordt bij of ingeleend wordt door individuele ondernemers. De daarbij gehanteerde detacheringsconstructies kennen verschillende verschijningsvormen.

De te bezetten arbeidsplaatsen worden in hoofdzaak aangeboden in het midden- en kleinbedrijf en de detailhandel.

Een aantal projecten richt zich met name op het zichtbaar maken van verborgen werkgelegenheid en het naar voren halen in de tijd van te vervullen vacatures, waaronder taakafsplitsing. Daarnaast voorziet een deel van de projecten in de vormgeving van bedrijfsmatige activiteiten op het terrein van milieu, recycling, etc. waarbij naar verwachting de activiteiten na afloop van het experiment zonder subsidie kunnen worden voortgezet.

Een aantal wat kleinere projecten richt zich op dienstverlening in de particuliere sector en buurtbeheer. Met name de schoonmaak- en beveiligingsbranche zijn hierbij ruim vertegenwoordigd.

Meerdere projecten richten zich op het vergroten van de mogelijkheden van allochtonen en vluchtelingen op betaald werk.

De procedure

Aangezien het om experimenten gaat en niet om een algemene regeling konden niet alle aanvragen worden gehonoreerd. Met name is bij de beoordeling naar die voorstellen gekeken die het meest veelbelovend zijn voor wat betreft de blijvende arbeidsinpassing van langdurig werklozen met een bijstandsuitkering. Bij de selectie zijn vier elementen meegewogen, te weten het vernieuwende karakter van de methode, een redelijk aantal projecten per methode, een redelijke spreiding tussen landelijke en gemeentelijke projecten, alsmede een zekere regionale spreiding.

Met het experimentenbeleid wordt beoogd de blijvende inschakeling van langdurig werklozen in het arbeidsproces te realiseren. Het belangrijkste instrument om dit doel te bereiken is tijdelijke en gedeeltelijke subsidiëring van arbeidsplaatsen door het inzetten van de uitkering als financieringsbron in combinatie met een bepaalde aanpak.

Projectvoorstellen gericht op een methodiek om nieuw werk of een nieuwe markt te creëren dragen het meeste bij aan de beoogde doelstelling van het experimentenbeleid. Bij dit type projectvoorstellen kan het werk na verloop van tijd zonder subsidie worden verricht, aangezien de werkgever op termijn de volledige prijs van de arbeidsplaats betaalt.

Ook de methodiek, waarbij de langdurig werkloze via een instroomtraject wordt voorbereid op de vervulling van een vacature draagt bij aan het beoogde doel van het experimentenbeleid. Zeker indien de werkgever op voorhand de garantie verstrekt dat de deelnemer na afronding van het instroomtraject in vaste dienst wordt genomen. Ook in deze opzet wordt via de tijdelijke inzet van subsidie de werkloze aan een reguliere baan geholpen.

Teneinde met een zo breed mogelijke aanpak te experimenteren is tevens een aantal projectvoorstellen gehonoreerd, waarvan het nog onzeker is of die op termijn tot duurzame inschakeling in het arbeidsproces leiden. Het gaat dan met name om de produktie van goederen en diensten, waarvoor kopers niet bereid of niet in staat zijn de marktprijs te betalen. De voorgestelde methodieken bevatten evenwel voldoende interessante elementen, die een uitproberen op kleine schaal rechtvaardigen.

Uiteindelijk zijn 57 voorstellen gehonoreerd. Met de goedgekeurde projecten zijn 20 000 arbeidsplaatsen gemoeid. Een lijst van de gehonoreerde projectvoorstellen gaat hierbij.

De vier grote steden hebben in totaal 7000 arbeidsplaatsen toegewezen gekregen, voorstellen van landelijke instanties omvatten circa 3000 arbeidsplaatsen en de overige ruim 9000 arbeidsplaatsen zijn over de twaalf provincies verdeeld. Dit is met inbegrip van die landelijke projecten, waarvan de regionale spreiding in het projectvoorstel is aangegeven. Er is nog een aantal plaatsen in reserve gehouden. Met twee indieners van projectvoorstellen is nog nader overleg nodig over hun voorstel.

Op basis van de realisatie van het aantal arbeidsplaatsen in 1995 is het mogelijk dat er begin 1996 een aanpassing plaatsvindt van bovenstaande aantallen arbeidsplaatsen.

De instroom op de arbeidsplaatsen zal in de loop van 1995 en 1996 geschieden. De subsidie per plaats bedraagt ten hoogste f 18 000 en wordt toegekend voor een arbeidscontract van maximaal twee jaar. Vanaf 1 januari 1997 wordt geen subsidie meer verleend voor nieuwe deelnemers. Op de begroting zijn voor de jaren 1997 en 1998 wel middelen gereserveerd voor deelnemers wier arbeidsovereenkomsten vóór 1-1-1997 zijn afgesloten en na deze datum doorlopen. Op deze wijze is verzekerd dat de experimenten uiterlijk eind 1998 zijn beëindigd. In totaal is voor deze experimenten f 720 miljoen beschikbaar.

Evaluatie

Een van de voorwaarden voor het verkrijgen van subsidie is het meewerken aan de evaluatie van de Subsidieregeling experimenten activering van uitkeringsgelden.

Het onderzoekbureau Regioplan heeft de opdracht gekregen de gehonoreerde projecten gedurende twee jaar te volgen. Het onderzoek moet per project een beschrijving geven van hetgeen gedurende de evaluatieperiode van twee jaar plaatsvindt, de gemaakte afspraken en de gekozen concretisering met als doel om aan het eind van de evaluatieperiode inzicht te hebben in de elementen die geschikt zijn voor een landelijke toepassing. Uiteindelijk moet de eindrapportage de ervaringen uit de verschillende projecten onder één noemer brengen, zodat een nadere analyse kan plaatsvinden van die projecten, die het meeste perspectief bieden voor het inschakelen van moeilijk bemiddelbare werklozen in betaalde arbeid en het daartoe benutten van de bestaande stroom aan uitkeringsgelden. Het evaluatieonderzoek moet tevens gegevens opleveren over de mate van verdringing van bestaande werkgelegenheid als gevolg van de experimenten, de doelmatigheid van de besteding van overheidsgelden en mogelijke aanvullende financieringsbronnen.

Na een jaar vindt een tussenmeting en analyse plaats, waarbij een eerste indruk kan worden verkregen over de werkgelegenheidseffecten, de mate van verdringing en de kosten van de verschillende projecten. Eind 1996 kan deze interim-rapportage worden verwacht.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A. P. W. Melkert

Verdeling arbeidsplaatsen in het kader van de Regeling Experimenten Activering Uitkeringsgelden

Provincie  
Groningen971 
Friesland554  
Drenthe393  
Overijssel749 
Flevoland239  
Gelderland898  
Utrecht319 
Noord-Holland794  
Zuid-Holland1 135  
Zeeland200 
Noord-Brabant1 974  
Limburg8849 110
   
Grote Steden  
Amsterdam2 000  
Rotterdam2 500 
Den Haag1 500  
Utrecht1 0007 000
   
Landelijke projecten  
IVIO/Min Biza750 
Project Samen Werken*  
Vedior Intern. (PIM-project)* 
FNV-CNV Instroompool*  
Samenw.verband Wisselwerk,pm 
FNV-Vrouwenbondpm  
Emplooi, Vluchtelingenwerk600  
Start1 500 
St. Opleiding en Ontw. Metaalbedr50  
Raad Arb.verh. Schoonmaak250 
Reserve7403 890
Totaal 20 000

* N.B. De aantallen te subsidiëren arbeidsplaatsen die zijn toegekend aan de landelijke projecten Project Samen Werken (1 200), Vedior Intern./PIM (1 190) en de FNV-CNV Instroompools (700) zijn in dit overzicht verdisconteerd in de aantallen per provincie. Bij de overige landelijke projecten staat de spreiding over de provincies niet bij voorbaat vast.

ProjectPlaatsRegioaantal 1995aantal 1996
Project WerkgelegenheidRotterdam01 grote steden1 0002 500
Gemeente AmsterdamAmsterdam01 grote steden4002 000
Gemeente UtrechtUtrecht01 grote steden4001 000
Gemeente Den HaagDen Haag01 grote steden9001 500
Stichting Projecten SamenAmsterdam02 Landelijk4501 200
PIM-projectAmsterdam02 Landelijk6491 190
FNV–CNV InstroompoolAmsterdam02 Landelijk50700
Emplooi VluchtelingenwerkAmsterdam02 Landelijk150600
STARTGouda02 Landelijk1001 500
Ministerie van Binnenlandse ZakenDen Haag02 Landelijk250750
St. Oplen Ontw. Fonds vh MetaalWaddinxveen02 Landelijk1550
1000-banen Oldambt/St.Winschoten05 Groningen100300
Stichting Mobiel opstappoolVeendam05 Groningen40120
Soc. econ. stimulans RegioraadUsquert05 Groningen44132
Gemeente GroningenGroningen05 Groningen100300
Gemeente LeeuwardenLeeuwarden06 Friesland50300
Provincie FrieslandLeeuwarden06 Friesland050
Regio OostermoerGieten07 Drenthe58116
Stim.project Werk NoorderveldRoden07 Drenthe1020
Gemeente EmmenEmmen07 Drenthe50125
Gemeente AssenAssen07 Drenthe513
Gemeente HoogeveenHoogeveen07 Drenthe1030
Gemeente DeventerDeventer08 Overijssel50100
Andorra van RBA IJssel-VechtZwolle08 Overijssel200500
Gemeente Bergh's-Heerenberg09 Gelderland1020
Gemeente WageningenWageningen09 Gelderland1560
Gemeente ArnhenArnhem09 Gelderland115263
St. Werk en ScholingArnhem09 Gelderland2575
Gemeente Beuningen-WijchenBeuningen09 Gelderland410
Doorstroompool ZutphenZutphen09 Gelderland2876
IO RivierenlandTiel09 Gelderland2060
Plaatsingspool gemeente EdeEde09 Gelderland25100
Gemeente DoetinchemDoetinchem09 Gelderland24
Gemeente RhedenDe Steeg09 Gelderland2020
Gemeente WijchenWijchen09 Gelderland3535
Gemeente EpeEpe09 Gelderland411
Ruimbaan in IJmondIJmuiden11 Noord-Holland5050
Gemeente Den HelderDen Helder11 Noord-Holland55110
Gemeente HaarlemmermeerHoofddorp11 Noord-Holland86125
Gemeente DordrechtDordrecht12 Zuid-Holland60200
Gemeente PapendrechtPapendrecht12 Zuid-Holland50100
Gemeente GoudaGouda12 Zuid-Holland26
Gemeente DelftDelft12 Zuid-Holland40120
Gemeente HellevoetsluisHellevoetsluis12 Zuid-Holland1150
Gemeente MiddelburgMiddelburg13 Zeeland075
Gemeente HulstHulst13 Zeeland25
Gemeente BredaBreda14 Noord-Brabant35150
Gemeente Eindhoven/GSDEindhoven14 Noord-Brabant65135
Gemeente TilburgTilburg14 Noord-Brabant120360
RAS (Raad voor arb.verh.)Tilburg14 Noord-Brabant100250
PSW-Arbeidspool kunstenaars's-Hertogenbosch14 Noord-Brabant2020
RSA Reg. ServicebureauRoosendaal14 Noord-Brabant50200
RBA Noord Oost Brabant (UAW)'s-Hertogenbosch14 Noord-Brabant350700
Gemeente Heerlen (Oostelijk)Heerlen15 Limburg100311
Noord- en Midden-LimburgRoermond15 Limburg90271
Gemeente MaastrichtMaastricht15 Limburg1342
RBA FlevolandLelystad16 Flevoland60150
Naar boven