23 900 XVI
Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 1995

nr. 74
VERSLAG VAN EEN ALGEMEEN OVERLEG

Vastgesteld 29 juni 1995

De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport1 heeft op 8 juni 1995 overleg gevoerd met staatssecretaris Terpstra van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het Plan van aanpak Circuit van Zandvoort. Het overleg werd gevoerd aan de hand van o.a. een brief van de bewindsvrouwe van 18 mei 1995 (zie Bijlagen).

Van het gevoerde overleg brengt de commissie bijgaand beknopt verslag uit.

Vragen en opmerkingen uit de commissie

De heer Esselink (CDA) stelde vast dat een nieuw circuit nooit op de plaats van het huidige zou worden aangelegd, maar het ligt nu eenmaal waar het ligt en dan is het de vraag onder welke voorwaarden het kan worden gebruikt. In haar brief van 23 december 1994 (Kamerstuk 23 900, XVI, nr. 46) constateert de staatssecretaris dat uit het Plan van aanpak blijkt dat kàn worden voldaan aan de voorwaarden die destijds zijn verbonden aan de toekenning van de voorlopige A-status en dat daarom de definitieve A-status kan worden verleend. Hij benadrukte het woordje kàn, omdat, als de definitieve A-status wordt verleend, aan de voorwaarden voldaan zàl moeten worden, te meer omdat met de verwezenlijking van het Plan van aanpak ook geld van de belastingbetaler is gemoeid. Wil de staatssecretaris zich er voortdurend van vergewissen dat wordt voldaan aan de tien randvoorwaarden die destijds zijn geformuleerd? Kan de A-status weer worden ingetrokken als niet aan die voorwaarden wordt voldaan? Kan dat zonder schadeclaims?

Na de afronding van het Plan van aanpak moet het circuit voldoen aan de «normale» milieu-eisen. Hij drong erop aan dat de staatssecretaris erop toeziet dat er geen gedoogsituaties blijven bestaan of opnieuw zullen ontstaan.

Hij vroeg verder of de staatssecretaris bereid is de Kamer over twee jaar te informeren over de stand van zaken.

Ten slotte merkte hij op dat hij het voornemen steunt om het circuit de A-status te verlenen, op voorwaarde dat de tien randvoorwaarden worden verwezenlijkt en het circuit aan de «normale» milieuvoorwaarden zal voldoen.

Mevrouw Swildens-Rozendaal (PvdA) herinnerde eraan dat in het verleden is gesproken over de vraag of niet beter een circuit op een andere locatie zou kunnen worden aangelegd. De genoemde locaties hadden echter ook de nodige bezwaren.

De toenmalige staatssecretaris van WVC, de heer Dees, heeft in 1988 de voorwaardelijke A-status verleend en toegezegd dat de definitieve A-status zou worden toegekend op het moment dat aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan. Tijdens de behandeling in de Tweede Kamer is aan deze voorwaarden nog een extra voorwaarde toegevoegd, namelijk dat het duingebied niet verder mag worden belast of verstoord.

Mevrouw Swildens stelde vast dat nog niet wordt voldaan aan de gestelde voorwaarden. Inmiddels is wel een Plan van aanpak opgesteld. De provincie Noord-Holland heeft hiermee ingestemd en het college van gedeputeerde staten heeft de regering geadviseerd de definitieve A-status toe te kennen. Het plan van aanpak biedt uitzicht op vervulling van de voorwaarden. Is dat voldoende voor de definitieve toekenning van de A-status? Deze vraagt klemt te meer nu de Raad van State de vergunning op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) heeft vernietigd. Het circuit kan bovendien niet terugvallen op de in 1986 verstrekte Hinderwetvergunning, omdat die in 1990 is vernietigd. Het circuit heeft op dit moment dus geen enkele vergunning voor geluidhinder. Daarom moet zo snel mogelijk worden begonnen met de uitvoering van het saneringsprogramma. Zij verwachtte dat ook de exploitanten en gebruikers actief zullen meewerken aan het saneringsprogramma en het aantal raceprogramma's zullen beperken.

Mevrouw Swildens verbond aan haar instemming met de toekenning van de A-status verder de voorwaarde dat camping De Duinrand wordt verplaatst. Hoe kan dit worden bevorderd? Wellicht moet de bijdrage van het ministerie van Economische Zaken worden opgehouden totdat duidelijk is dat aan de afspraken zal worden voldaan.

Zij vroeg ten slotte of de sanering en het Plan van aanpak ook kunnen worden uitgevoerd als de voorwaardelijke toekenning wordt verlengd met uitzicht op een definitieve status als aan alle voorwaarden ìs voldaan.

De heer Fermina (D66) was niet zeker of met het Plan van aanpak aan alle voorwaarden wordt voldaan. Hij vroeg de staatssecretaris meer duidelijkheid te verschaffen. Heeft zij bijvoorbeeld zekerheid dat de geluidswal wordt opgericht of dat de camping wordt verplaatst?

Hij wees erop dat hij eerder schriftelijk aan de regering heeft gevraagd of de procedure bij de Raad van State gevolgen zal hebben voor de verlening van de A-status. Uit het antwoord kan worden afgeleid dat dit niet het geval is, maar niet welke gevolgen die uitspraak heeft voor de geluidhindervergunning van het circuit.

Over het algemeen zijn een status of een vergunning gebonden aan een termijn. Is dit hier ook het geval en, zo ja, hoe lang duurt die termijn?

De heer Fermina zei dat zijn instemming met de toekenning afhankelijk is van het antwoord van de staatssecretaris. Als zij op de gestelde vragen geen of onvoldoende antwoord kan geven, leek het hem beter de voorlopige A-status te handhaven.

Mevrouw Kamp (VVD) wees erop dat de toenmalige staatssecretaris van WVC, de heer Dees, een voorwaardelijke A-status heeft toegekend aan het Circuit van Zandvoort, niet alleen omdat hij het sportieve en internationale belang van het circuit onderkende, maar ook met het oog op de economische impuls die ervan kan uitgaan. Aan die toekenning is wel een aantal voorwaarden gesteld. Ook de voormalige minister van WVC, mevrouw d'Ancona schrijft in een brief aan de Kamer dat de definitieve A-status kan worden verstrekt als aan de voorwaarden kan worden voldaan. Dat lijkt ook de juiste gang van zaken: het Plan van aanpak biedt uitzicht op verwezenlijking van de voorwaarden, de vergunning wordt verleend en vervolgens wordt het Plan van aanpak uitgevoerd. Uit de besprekingen die in het verleden in de Kamer zijn gevoerd over het circuit, kan worden afgeleid dat ook de Kamer in beginsel instemt met het circuit in Zandvoort, mits aan de voorwaarden wordt voldaan.

In het kader van het bestuurlijk overleg ligt de coördinerende taak voor het Plan van aanpak primair bij de provincie. Het is verheugend dat de provincie heeft ingestemd met het Plan van aanpak, omdat aan de voorwaarden kan worden voldaan. Uit de brief van de staatssecretaris van 23 december 1994 kan worden afgeleid dat ook in het kabinet overeenstemming bestaat; de vakministers zijn het erover eens dat de definitieve A-status kan worden toegekend. Andere ministeries hebben zelfs een bijdrage voor de sanering toegezegd. In eerste instantie is hiervoor een bedrag van 4 mln. gevraagd, maar de regering zegt uiteindelijk een bijdrage van 3 mln. toe. Kunnen de benodigde maatregelen met dit bedrag worden uitgevoerd?

De Raad van State heeft op 25 april jl. een uitspraak gedaan over de geluidhinder van het circuit. Mevrouw Kamp vond het opvallend dat die uitspraak pas gisteren bij de Kamer is ontvangen. Is dit de normale gang van zaken? Dat de Raad van State het gedoogbeleid veroordeelt en de gedoogvergunning vernietigt, moet haars inziens een stimulans zijn om het Plan van aanpak zo snel mogelijk uit te voeren.

Gezien de positieve uitspraken van de provincie en de gemeente, de overeenstemming tussen de vakministers en het feit dat aan de voorwaarden kan worden voldaan, stemde zij in met de toekenning van de definitieve A-status.

De heer Rosenmöller (GroenLinks) zei dat de Kamer de voorwaarden heeft gesteld en nu moet vaststellen of daaraan wordt voldaan. Hij kwam vooralsnog tot de conclusie dat dit niet het geval is. Hij vroeg of de staatssecretaris van mening is dat wel aan de voorwaarden wordt voldaan. In haar brief van 23 december 1994 schrijft zij dat aan de voorwaarden kàn worden voldaan. De vraag is dus nu aan de orde of de Kamer moet instemmen met de toekenning van de definitieve A-status op het moment dat aan de voorwaarden kàn worden voldaan of op het moment dat aan die voorwaarden wòrdt voldaan.

Welke gevolgen heeft de vernietiging van de geluidhindervergunning door de Raad van State? In zijn uitspraak stelt de Raad dat het tonale karakter van het geluid vraagt om een herberekening van de maximale geluidsbelasting. Is de consequentie van die uitspraak dat alle berekeningen die tot nu toe zijn uitgevoerd, opnieuw moeten worden gemaakt en dat de provincie zich opnieuw over het Plan van aanpak moet buigen, waarna het weer aan de Kamer kan worden voorgelegd?

De heer Rosenmöller vroeg wat er gebeurt als de Kamer niet instemt met de toekenning van de definitieve A-status, want de voorlopige status kan natuurlijk niet eindeloos worden gehandhaafd.

Op basis van de stukken, de vragen die er nog liggen en de uitspraak van de Raad van State kwam hij tot de conclusie dat de regering nu niet kan overgaan tot het toekennen van de A-Status.

Het antwoord van de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

De staatssecretaris meende dat nu uit het Plan van aanpak blijkt dat aan de eerder vastgestelde voorwaarden kàn worden voldaan, en dus ook zàl worden voldaan, een situatie is ontstaan waarin met een gerust hart de A-status kan worden toegekend. Zij schetste de gang van zaken tot nu toe en kwam tot de conclusie dat een zeer zorgvuldig traject is gevolgd. Overigens wordt de A-status formeel toegekend door de sportbond. De regering is hier echter intensief bij betrokken en zal dat ook blijven. Zij zegde toe zich voortdurend te vergewissen van de uitvoering en verwezenlijking van het Plan van aanpak, waarover overigens overeenstemming is bereikt met de andere betrokken ministeries.

Het is waar dat nog niet wordt voldaan aan de gestelde tien voorwaarden, maar het is ook waar dat de voorwaardelijke toekenning niet eindeloos kan worden gerekt. De voorwaarde voor de vervulling van de tien voorwaarden conform het Plan van aanpak is een definitieve A-status. Zonder die definitieve toekenning zal immers niemand bereid zijn te investeren in de maatregelen die nu moeten worden getroffen. De staatssecretaris zei dat er nu een kip-en-ei-discussie dreigt te ontstaan; zij ging ervan uit dat pas nadat de definitieve A-status is toegekend het Plan van aanpak kan worden uitgevoerd en aan de tien voorwaarden zal worden voldaan. Volgens het Plan van aanpak zal de provincie dit toetsen. In het Plan wordt aangegeven dat het weliswaar geen juridische status heeft, maar ook dat alle wettelijke procedures en dus ook de daarin vervatte inspraakmogelijkheden welke noodzakelijk zijn om een voorwaarde te kunnen vervullen, aan de huidige milieuwetgeving, de inspraakwetgeving en juridische procedures moeten voldoen.

De staatssecretaris zegde toe de Kamer over twee jaar verslag te doen van de gang van zaken. Met de uitvoering van het Plan van aanpak is naar verwachting ruim anderhalf jaar gemoeid.

De heer Rosenmöller (GroenLinks) zei dat ook het omgekeerde mogelijk is. De voorwaardelijke A-status is nu zes jaar oud. Als de staatssecretaris zeker weet dat binnen twee jaar aan de voorwaarden zal zijn voldaan, zou de tijdelijke status nog zolang kunnen worden gehandhaafd. Als beloning op de uitvoering van het Plan van aanpak zou dan de definitieve status kunnen worden toegekend.

De staatssecretaris antwoordde dat de bevestiging van de A-status het uitgangspunt vormt voor de verwezenlijking van de tien voorwaarden conform het Plan van aanpak. De provincie heeft toegezegd het Plan van aanpak te gebruiken als toetssteen voor iedere stap die wordt gezet. De A-status wordt nu verleend, maar pas nadat aan alle voorwaarden is voldaan, mag de sportbond de gewenste activiteiten en wedstrijden organiseren.

De heer Rosenmöller (GroenLinks) vroeg wat de staatssecretaris de zekerheid verschaft dat, als de definitieve A-status eenmaal is toegekend, het Plan van aanpak echt zo voortvarend wordt uitgevoerd als zij hoopt.

De staatssecretaris antwoordde dat als halverwege blijkt, bijvoorbeeld door juridische toetsing, dat niet wordt voldaan aan de voorwaarden en er dus bijvoorbeeld geen geluidhindervergunning kan worden verstrekt, het proces stokt en er van activiteiten of races geen sprake kan zijn. Daarom hebben betrokkenen er alle belang bij het voorgenomen traject te volgen en het Plan van aanpak uit te voeren. De uitspraak van de Raad van State is daarvoor zeker een extra stimulans, want de situatie voor omwonenden zal door de voorgenomen maatregelen aanzienlijk verbeteren.

De vernietiging van de gedoogvergunning door de Raad van State is gebaseerd op de huidige situatie. In de berekeningen voor het Plan van aanpak is echter rekening gehouden met het tonale karakter van het geluid dat een extra geluidsbelasting van 5 dBA impliceert. De uitkomsten zijn verwerkt in de voornemens voor de geluidwerende voorzieningen die daardoor zullen voldoen aan de eisen.

De staatssecretaris wees erop dat de verplaatsing van de camping een essentieel onderdeel is van het Plan van aanpak, ook omdat het terrein van de camping is bedoeld ter compensatie voor het natuurgebied dat door het circuit wordt gebruikt.

Aan het toekennen van de A-status is geen termijn verbonden. Dat is ook niet nodig, want op het moment dat niet aan de voorwaarden wordt voldaan, zal de status worden opgeschort of zelfs worden vernietigd.

Het Stichtingsbestuur heeft laten weten dat het ook met het bedrag van 3 mln. aan het Plan van aanpak en de voorwaarden kan voldoen.

In dit verband merkte zij nog op dat zij in haar gesprek met het stichtingsbestuur onder meer heeft gesproken over het vraagstuk van de ontsluiting van het circuit en de parkeervoorzieningen. Het stichtingsbestuur heeft daarop (ook schriftelijk) geantwoord dat, juist omdat Zandvoort het enige circuit in de wereld is met een spoorwegstation, door middel van een actief promotiebeleid zal worden geprobeerd op topdagen zoveel mogelijk bezoekers per openbaar vervoer te laten reizen. Met de Nederlandse Spoorwegen wordt thans onderhandeld over de mogelijkheid om op die dagen extra treinen te laten stoppen bij het circuit. Verder zullen bezoekers met een openbaar-vervoerbewijs korting krijgen op de toegangsprijs. De staatssecretaris meende dat een dergelijke positieve opstelling de toekenning van de definitieve A-status rechtvaardigt.

Gedachtenwisseling in tweede termijn

De heer Esselink (CDA) zei dat hij instemt met de toekenning van de definitieve A-status, omdat de staatssecretaris heeft toegezegd dat zij over twee jaar aan de Kamer zal rapporteren dat aan de voorwaarden is voldaan en dat er geen nieuwe gedoogsituaties zullen worden toegestaan.

Mevrouw Swildens (PvdA) zei dat de staatssecretaris overtuigend heeft aangetoond dat de definitieve A-status voorwaarde is om het Plan van aanpak te kunnen uitvoeren, omdat alleen op basis van die definitieve status de benodigde investeringen kunnen en zullen worden gedaan. Het saneringsprogramma kost veel geld. Het grootste deel hiervan moet worden opgebracht door de exploitant en het is begrijpelijk dat de investeerders enige zekerheid willen hebben. Mevrouw Swildens stemde daarom in met de toekenning van de definitieve status, onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de wet- en regelgeving zonder onderscheid worden toegepast en dat alle vergunningen die op basis daarvan worden verstrekt, worden gehandhaafd. Zodra blijkt dat niet langer aan die eisen kan worden voldaan, moeten de activiteiten worden gestaakt.

De heer Fermina (D66) was verheugd dat de staatssecretaris zo duidelijk heeft gezegd dat aan de gestelde voorwaarden moet worden voldaan en dat er anders geen sprake kan zijn van races.

Omdat de staatssecretaris heeft toegezegd over twee jaar te rapporteren over de gang van zaken, stemde hij in met de toekenning van de definitieve A-status.

Mevrouw Kamp (VVD) wees erop dat in het Plan van aanpak wordt gesproken over een intentieverklaring van de betrokken gemeenten om in regionaal verband een oplossing te zoeken voor het verkeers- en vervoersprobleem.

De heer Rosenmöller (GroenLinks) zei dat als het verkrijgen van de A-status voor de investeerders zo belangrijk is, zij ook bereid zullen zijn met alle betrokkenen een maximale inspanning te leveren om aan de voorwaarden te voldoen als daaraan als beloning de toekenning van de definitieve status wordt verbonden. Hij vond dit geen onlogische gang van zaken, zeker niet nu de staatssecretaris zegt dat over ongeveer twee jaar aan die voorwaarden kan zijn voldaan, want het gaat natuurlijk niet aan om de voorwaardelijke status eindeloos te rekken.

De staatssecretaris heeft duidelijk gezegd dat het circuit aan alle milieuvoorschriften moet voldoen en dat er geen nieuwe gedoogsituaties zullen worden geaccepteerd. Vanaf welk moment geldt die situatie? Wanneer worden de eerste vergunningen verstrekt? De heer Rosenmöller wees erop dat nu een vacuümsituatie is ontstaan die niet onnodig lang mag duren.

De staatssecretaris meende dat het van onbehoorlijk bestuur zou getuigen als de voorlopige status zou worden gehandhaafd. Daarmee zou onvoldoende basis worden geboden voor de investeerders. Zij verzekerde de Kamer dat als gedurende het proces van verwezenlijking van de voorwaarden op enig moment blijkt dat niet aan de eisen wordt voldaan, het proces zal stokken. Het circuit heeft dan wel een A-status, maar kan er niets mee doen; die A-status is dan van nul en generlei waarde. Zij zegde toe dat zij, als dit over twee jaar het geval blijkt te zijn, haar betrokkenheid bij de A-status zal intrekken.

De circuitdirectie en de provincie hebben inmiddels laten weten dat zij door middel van interimoplossingen zo snel mogelijk een einde zullen maken aan de vacuümsituatie die is ontstaan door de vernietiging van de vergunning door de Raad van State. Daarnaast zal zo snel mogelijk een begin worden gemaakt met de uitvoering van het Plan van aanpak opdat een duurzame situatie ontstaat.

De staatssecretaris beaamde tot slot dat de vervoers- en verkeersproblematiek in regionaal kader wordt aangepakt.

De voorzitter van de commissie,

Van Nieuwenhoven

De griffier van de commissie,

Van der Windt

BIJLAGE 1

Den Haag, 16 februari 1995

Aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Naar aanleiding van Uw brief van 23 december 1994 ten geleide van het Plan van Aanpak nationaal circuit Zandvoort, besloot de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport de onderscheiden fracties in de gelegenheid te stellen hierover vragen aan U voor te leggen.

Enkele fracties hebben van deze gelegenheid gebruik gemaakt. De door hen gestelde vragen gaan hierbij.

Na ontvangst van Uw antwoorden, zal het geheel worden afgedrukt als een verslag van een schriftelijk overleg.

De griffier van de commissie,

D. B. van der Windt

BIJLAGE 2

Aan de Voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Rijswijk, 18 mei 1995

Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen over het Plan van Aanpak circuit Zandvoort, zoals gesteld op 16 februari 1995.

De overige betrokken departementen hebben met deze antwoorden ingestemd. Daarbij breng ik onder uw aandacht, dat het ministerie van VROM inmiddels de bereidheid heeft uitgesproken maximaal f 3 mln. bij te dragen ten behoeve van het oplossen van de geluidhinder. Naar mijn mening biedt deze toezegging een goed uitgangspunt om de saneringsvariant die is opgenomen in het Plan van Aanpak daadwerkelijk te kunnen uitvoeren.

In mijn eerdere brief van 23 december 1994 heb ik al aangegeven, dat uit het Plan van Aanpak blijkt dat aan de gestelde voorwaarden t.b.v. de definitieve toekenning van de A-status kan worden voldaan.

Ik sluit mij daarbij aan.

Ik ga er dan ook van uit dat u, op grond van deze antwoorden, thans zult instemmen met mijn voorstel om de A-status per 15 juni 1995 toe te kennen aan het nationaal circuit Zandvoort.

De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

E. G. Terpstra

Concept-antwoorden Kamervragen Circuit Zandvoort

1

Wat wordt precies bedoeld met de passage dat het ministerie van Economische Zaken zijn bijdrage heeft «gekoppeld aan zekerheid omtrent het realiseren van de benodigde investeringen»? Welke investeringen vallen hieronder?

Deze passage heeft betrekking op de kosten van aanpassing van het circuit in het kader van de Wet Geluidhinder (Wgh.). Het ministerie van EZ heeft haar bijdrage afhankelijk gesteld van het daadwerkelijk realiseren van de daartoe benodigde investeringen, waarvoor een bijdrage van het ministerie van VROM beschikbaar zou moeten komen.

2

Zijn de genoemde bedragen aangepast aan het prijspeil van 1995?

Voor zover gedoeld wordt op bedragen die in het Plan van Aanpak zijn opgenomen, betreft het op dit moment vigerende bedragen.

3

In het plan van aanpak worden de baanverlegging en de aanleg van een geluidwal als bovenmatige maatregelen aangemerkt, waarvoor de kosten f 4,6–f 5,9 mln. zullen bedragen. Heeft het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer inmiddels ingestemd met het verzoek van de provincie Noord-Holland om 75% van dit bedrag als schadevergoeding uit te keren? Zo neen, wat is dan de reden van een negatieve beslissing? Hoe wordt de haalbaarheid van verwezenlijking van een nationaal circuit ingeschat, indien het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer niet met het gevraagde bedrag voor de geluidwal en de baanverlegging over de brug komt?

Er heeft inmiddels overleg plaatsgevonden tussen het circuit, de provincie en het ministerie van VROM. Op basis van dit overleg is het ministerie van VROM in principe bereid ten behoeve van het oplossen van de geluidhinder maximaal f 3 mln. bij te dragen.

4

Veroorzaakt de zinsnede in de brief geen verwarring door uit te gaan van feitelijke vernieuwing van het circuit, terwijl er in het plan van aanpak sprake is van verplaatsing van het circuit?

Vanuit de startsituatie bij de opstelling van het Plan van Aanpak is sprake van een (gedeeltelijke) baanverlegging. Voor alle duidelijkheid: de thans bestaande situatie is het interimcircuit, waarvoor een constaterende vergunning is afgegeven.

5

Ten laste van welk begrotingsonderdeel van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wordt het bedrag van f 200 000 gebracht? Is er de verwachting dat dit bedrag nog op de begroting van 1995 zal drukken?

Artikel u2407 Sportbeleid, onderdeel Accommodaties en materialen. Er is een reservering gedaan voor de begroting 1995.

6

Kan de staatssecretaris uiteenzetten op grond van welke in het Plan van Aanpak genoemde zaken, zij tot de conclusie komt dat aan de voorwaarden, verbonden aan de toekenning van een A-status, wordt voldaan?

Het Plan van Aanpak beoogt antwoord op de vraag of aan de 10 voorwaarden, die zijn verbonden aan de toekenning van de voorlopige A-status, kan worden voldaan. Op grond van de conclusies per afzonderlijke voorwaarde, op grond van het positieve advies van de stuurgroep en het positieve advies van Provinciale Staten, ben ik van mening dat aan de voorwaarden verbonden aan de A-status kan worden voldaan.

7

Kan worden toegelicht op welke wijze via invulling van andere voorwaarden wordt voldaan aan de onvolkomenheden die in de milieu-effect-rapportage worden geconstateerd?

Ik sluit mij in deze aan bij de conclusie van de Stuurgroep dat de onvolkomenheden zijn weggenomen bij de nadere invulling van de andere voorwaarden uit het Plan van Aanpak. Ik doel daarbij met name op het voldoen aan de Wgh, inrichtingsplan, duinbeheersplan, scheiding, compensatie en verkeer en parkeren.

8

Is de conclusie juist, dat met name de Formule-I races en de motorraces leiden tot overschrijding van de normen van de Wet geluidhinder? Is de A-status voor Zandvoort in het bijzonder nodig omwille van deze races? Kan worden toegelicht hoe de conclusie van de stuurgroep in overeenstemming is te brengen met de geest en de letter van de Wet geluidhinder? Wat is de positie van de initiatiefnemers en de overheid in de door eventuele derden aan te spannen procedures op grond van deze Wet?

Formule 1 is gekenmerkt als uitzonderlijke bedrijfsomstandigheid en wordt derhalve niet getoetst aan de Wgh. Met betrekking tot de motorraces is gesteld dat middels het gebruik van dempers danwel beperking van het programma aan het gestelde in het Plan van Aanpak kan worden voldaan.

De A-status is primair gekoppeld aan de autosport op nationaal en internationaal niveau in de diverse klassen, waarvoor een adequate accommodatie beschikbaar dient te zijn. Om in aanmerking te kunnen komen voor een Formule 1-race dient het circuit uiteraard te voldoen aan de daarvoor geldende internationale eisen.

Met het gestelde in het Plan van aanpak ten aanzien van de voorgestelde maatregelen wordt naar mijn mening voldaan aan de geest en de letter van de Wet geluidhinder.

De Provincie is in deze de vergunningverlenende instantie. In het vervolgtraject zullen initiatiefnemers en de betrokken overheden uiteraard zo veel mogelijk gezamenlijk optrekken.

9

Waarom wordt de voorlopige A-status niet gehandhaafd zolang nog procedures aanhangig zijn tegen de wijziging van het bestemmingsplan en tegen de verlening van de milieuvergunning en dus beide niet onherroepelijk zijn? Is de verlening inmiddels aangevraagd?

De voorlopige A-status is verbonden aan een aantal voorwaarden. Nu uit het Plan van aanpak blijkt dat daaraan kan worden voldaan, is het naar mijn mening een zaak van zorgvuldig bestuur om dan ook die A-status te verlenen. Overigens wijs ik in deze op het gestelde op blz. 9 (par. 1.4) van het Plan van aanpak, waarin is vermeld dat alle wettelijke procedures die noodzakelijk zijn om een voorwaarde te vervullen, volledig in hun recht worden gelaten. Het toekennen van de A-status impliceert dat de betrokken overheden in beginsel kunnen instemmen met het voornemen om het feitelijke realiseringstraject te starten. De milieuvergunning is nog niet aangevraagd; er vindt thans overleg plaats over de condities waaronder een dergelijke vergunning kan worden aangevraagd.

10

Zijn inmiddels de campingverplaatsing, het van toepassing verklaren van de Natuurbeschermingswet en de overdracht van gronden aan de Amsterdamse waterleiding in definitieve overeenkomsten opgenomen en wellicht zelfs verwezenlijkt?

Overdracht van de gronden aan de AWL is inmiddels gerealiseerd.

Het gemeentelijk duingebied is, met uitzondering van het op te leveren terrein van de huidige camping, inmiddels onder de werking van de NB-wet gebracht.

Over de campingverplaatsing is nog overleg gaande tussen eigenaresse, gemeente en provincie, met als uitgangspunt bijlage 8 uit het Plan van aanpak.

11

Hoeveel geld wordt er uit de Bijdrageregeling bodembeschermingsgebieden ingezet voor restauratie van de noordduinen? Past een dergelijk project in de Bijdrageregeling? Wie betaalt de bodemsanering van de schietbaan en wanneer wordt die sanering uitgevoerd?

Het bedrag aan middelen uit de Bijdrageregeling bodembeschermingsgebieden voor de restauratie van de noodduinen is volgens mijn informatie f 850 000.

Een dergelijk project past in de Bijdrageregeling.

Met betrekking tot de bodemsanering van de schietbaan merk ik op, dat dit nader overleg vergt tussen gemeente en provincie, mede in het kader van het tussen betrokken overheden vigerende convenant. Deze accommodatie maakt overigens geen onderdeel uit van het Plan van aanpak.

12

Is de compensatie, die hoofdzakelijk wordt gefinancierd door de verscheidene overheden, in overeenstemming met de oorspronkelijke gedachte achter de compensatievoorwaarde? Heeft de minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij uiteindelijk nog een financiële bijdrage toegezegd? (punt 6 van bijlage 8 Plan van Aanpak)

Voor de Stuurgroep was doorslaggevend dat er gecompenseerd zou worden. De exploitant draagt daaraan ook in substantiële mate bij. De minister van LNV zal niet bijdragen aan de compensatie.

13

Is met aanzetten tot mogelijke structurele oplossingen voldaan aan de voorwaarde van een afdoende oplossing voor het verkeersvraagstuk? Kan dat oordeel nader worden toegelicht aan de hand van vervolgstappen die inmiddels zijn gezet?

Ik verwijs hiervoor naar het antwoord op vraag 3 van de fractie van GroenLinks.

14

Kunnen, ten gevolge van bij de Raad van State aanhangige procedures, belemmeringen ontstaan voor de verlening van de A-status en voor de verwezenlijking van het circuit?

Niet voor de verlening van de A-status; wel eventueel voor de realisering van de circuit-plannen.

15

Zullen op Zandvoort motorraces worden georganiseerd?

Motorraces zijn niet uitgesloten, mits wordt voldaan aan het gestelde in het Plan van aanpak.

16

Is de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer voornemens een bijdrage van circa f 4 mln. te verstrekken ter dekking van te nemen saneringsmaatregelen en uit te keren schadevergoedingen?

Ik verwijs hiervoor naar het antwoord op vraag 3 van de fractie van de PvdA.

17

Deelt de staatssecretaris de conclusie in het plan van aanpak dat met variant A – inclusief een beperking van het motorenprogramma en/of de toepassing van dempers – wordt voldaan aan de Wet geluidhinder? Zo ja, kunt u dit toelichten tegen de achtergrond van de constatering in de milieu-effect-rapportage dat voor sommige typen voertuigen (nog) geen dempers zijn ontwikkeld, dan wel een demper voor de sportbonden niet aanvaardbaar is (blz. 19).

Ja. In de Stuurgroep is vastgesteld dat de eisen van de motorsport als wens in het plan zullen worden opgenomen. Voor de motorsport betekent dit dat ofwel alsnog het gebruik van dempers zal moeten worden toegepast ofwel een beperking van het race-programma, danwel een combinatie van beide.

18

Is het in het plan van aanpak opnemen van het gebruik van dempers niet strijdig met de eerste voorwaarde, zoals deze door de rijksoverheid is gesteld, namelijk het kunnen voldoen aan de sporttechnische eisen van de betrokken landelijke sportorganisaties als deze bonden het gebruik van dempers niet aanvaardbaar achten? (blz. 19).

Ik verwijs in deze naar het antwoord op vraag 1.

19

Eén van de voorwaarden, die aan het verlenen van de A-status is gesteld, is «het voorzien in een afdoende oplossing voor de verkeers- en parkeervoorzieningen». Kan worden toegelicht hoe aan deze voorwaarde kan zijn voldaan, indien de stuurgroep concludeert dat «door het uitbrengen van de Zandvoortse verkeer- en parkeerplannen, het ondertekenen van de intentieverklaring en de ophanden zijnde vervoerregio goede aanzetten zijn gegeven tot mogelijke structurele oplossingen»? (blz. 43).

In zijn algemeenheid kan worden gesteld dan het Plan van aanpak erop is gericht antwoord te geven op de vraag of aan de gestelde voorwaarden kan worden voldaan. De Stuurgroep heeft geconcludeerd dat aan die voorwaarden ook daadwerkelijk kan worden voldaan. Met betrekking tot de onderhavige voorwaarde heeft de Stuurgroep gekozen voor de meest haalbare oplossing. Naar de mening van de Stuurgroep behoeft de toekenning van de definitieve A-status niet te wachten op het daadwerkelijk gerealiseerd zijn van de voorgestelde maatregelen. Dit geldt ook de andere voorwaarden. De Stuurgroep vertrouwt erop dat met dit Plan van aanpak het kader voor de oplossingsrichting in deze is aangegeven en dat de voorgestelde oplossingen ook daadwerkelijk zullen worden uitgevoerd. Ik sluit me daarbij aan.

20

Is inmiddels door de Raad van State beslist over het beroep tegen de ontgrondingsvergunning? Zo ja, in welke zin?

Nee; dit is nog in behandeling.

21

Kan de verzekering worden gegeven dat behalve de vijf dagen Grand Prix wedstrijden geen andere activiteiten als uitzonderlijke bedrijfsomstandigheid zullen worden aangemerkt? Zo ja, zal dit uitdrukkelijk worden vastgelegd bij de verlening van de definitieve status?

Nee. Er is sprake van 5 geluidvrije dagen waarop andere activiteiten kunnen plaatsvinden.

22

Is het waar dat de stuurgroepen van mening is dat in jaren dat geen Grand Prix wedstrijden worden verreden, er gedurende vijf dagen andere activiteiten kunnen plaatsvinden die de normen uit de Wet geluidhinder overschrijden? Zo ja, deelt u deze mening? Acht u dit in overeenstemming met de voorschriften? Deze andere activiteiten zijn immers niet als uitzonderlijke bedrijfsomstandigheid aangemerkt? Zal er op worden toegezien dat een dergelijke – niet bedoelde – ruil van zeer lawaaiige activiteiten niet plaatsvindt?

Ja. Ik deel deze mening. Dit is in overeenstemming met de bestaande jurisprudentie. Een uitruil met andere activiteiten is dan ook toegestaan.


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Lansink (CDA), Schutte (GPV), De Korte (VVD), Van Nieuwenhoven (PvdA), voorzitter, Van der Heijden (CDA), ondervoorzitter, Van Heemskerck Pillis-Duvekot (VVD), M. M. H. Kamp (VVD), Doelman-Pel (CDA), Swildens-Rozendaal (PvdA), Vliegenthart (PvdA), Mulder-van Dam (CDA), Versnel-Schmitz (D66), Middel (PvdA), Leerkes (Unie 55+), Nijpels-Hezemans (AOV), Fermina (D66), Oedayraj Singh Varma (GroenLinks), Dankers (CDA), Marijnissen (SP), Oudkerk (PvdA), Cherribi (VVD), Sterk (PvdA), Van Boxtel (D66), Van Vliet (D66), Van Blerck-Woerdman (VVD).

Plv. leden: Soutendijk-van Appeldoorn (CDA), Van der Vlies (SGP), Essers (VVD), Lilipaly (PvdA), Esselink (CDA), Rijpstra (VVD), Voûte-Droste (VVD), Smits (CDA), Dijksman (PvdA), Houda (PvdA), Beinema (CDA), Van den Bos (D66), Vreeman (PvdA), Rouvoet (RPF), Boogaard (AOV), Van Waning (D66), Sipkes (GroenLinks), De Jong (CDA), Kalsbeek-Jasperse (PvdA), J. M. de Vries (VVD), Noorman-den Uyl (PvdA), Bremmer (CDA), Bakker (D66), Cornielje (VVD).

Naar boven