23 752
Wijziging van bepalingen van de Mediawet met het oog op de uitvoering van richtlijn nr. 89/552/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 3 oktober 1989 betreffende de coördinatie van bepaalde wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in de Lid-Staten inzake de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten (PbEG L 298), en het stellen van overeenkomstige regels inzake de uitoefening van radio-omroepactiviteiten

nr. 14
AMENDEMENTEN VAN HET LID DE KONING

Ontvangen 31 januari 1995

De ondergetekende stelt de volgende amendementen voor:

I

In artikel I, onderdeel G, wordt artikel 52b als volgt gewijzigd:

A. In het eerste lid wordt de zinsnede «aan het begin en desgewenst aan het einde» vervangen door: «aan het begin of aan het einde».

B. Het tweede lid wordt vervangen door:

2. Met betrekking tot een gesponsord programma-onderdeel voor televisie duurt de vermelding van de sponsors in totaal ten hoogste vijf seconden.

De vermelding van sponsors gebeurt door middel van naam, handelsmerk, logo of beeldmerk. De vermelding bestaat uitsluitend uit stilstaande beelden, zal niet beeldvullend zijn en zal herkenbaar zijn als zijnde uitgezonden door een instelling die zendtijd heeft gekregen voor landelijke omroep.

II

In artikel I, onderdeel L, wordt in artikel 56a, vijfde lid, onderdeel c, de zinsnede «namen of handelsmerken» vervangen door: namen, handelsmerken, logo's of beeldmerken. Tevens wordt de zinsnede «de naam of het handelsmerk» vervangen door: de naam, het handelsmerk, het logo of het beeldmerk.

III

In artikel I wordt na onderdeel L een nieuw onderdeel La ingevoegd:

La

Aan artikel 61 wordt, onder plaatsing van de aanduiding «1.» vóór de tekst, een nieuw lid toegevoegd:

2. Onverminderd artikel 56a, kan de Stichting Etherreclame ten behoeve van de instellingen die zendtijd hebben verkregen voor landelijke omroep, werkzaamheden verrichten die verband houden met het sponsoren van de door hen verzorgde programma-onderdelen.

Toelichting

De indiener beoogt de toepassing minder rigide te maken.

Het sponsoren wordt aantrekkelijker gemaakt door het geven van grotere naamsbekendheid.

Het betrekken van de Stichting Etherreclame geschiedt op vrijwillige basis. Het spreekt vanzelf dat de sponsoropbrengsten ten gunste blijven komen van de omroeporganisaties.

De Koning

Naar boven