Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1994-1995 | 23710 nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1994-1995 | 23710 nr. 4 |
Vastgesteld 13 december 1994
De vaste Commissie voor Justitie1 heeft enkele vragen gesteld aan de Minister van Justitie over haar rapport Wetgeving: organisatie, proces en produkt.
Deze vragen zijn beantwoord bij brief van 9 december 1994.
De vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
Kan de regering in een apart stuk een overzicht verschaffen van de resultaten van het dereguleringsbeleid? (blz. 7)
Als bijlage bij deze beantwoording is een overzicht gevoegd van recente en in voorbereiding zijnde wetgeving en andere beleidsbeslissingen waarvoor deregulering een belangrijk motief vormt of heeft gevormd. Het overzicht pretendeert geen volledigheid, maar beoogt door middel van een korte opsomming van voorbeelden beknopt inzicht in de – zeer diverse – wijzen waarop uitvoering is gegeven aan het in de afgelopen jaren gevoerde dereguleringsbeleid. Daarnaast zij opgemerkt dat van het dereguleringsbeleid ook een zekere preventieve werking is uitgegaan: argumenten ontleend aan het dereguleringsbeleid hebben er nog al eens toe geleid dat voorstellen voor regelgeving niet in (verdere) behandeling zijn genomen.
Meer uitvoerige en meer gedetailleerde gegevens over de resultaten van dit beleid bieden de sedert 1988 uitgebrachte jaarverslagen van de Commissie voor de toetsing van wetgevingsprojecten (kamerstukken II 1993/94, 23 400 VI, nrs. 5, 11 en 49; kamerstukken II 1992/93, 22 800 VI, nr. 8; kamerstukken II 1991/92, 22 300 VI, nr. 12; kamerstukken II 1990/91, 21 800 VI, nr. 24; kamerstukken II 1989/90, 21 300 VI, nr. 7; kamerstukken II 1988/89, 20 800, nr. 13). Deze jaarverslagen bevatten onder andere samenvattingen van de kabinetsstandpunten die met betrekking tot de door de Toetsingscommissie onderzochte wetgevingsprojecten zijn ingenomen en vormen als zodanig een verantwoording en weergave van het in de afgelopen jaren gevoerde wetgevingsbeleid.
Kan de totale groei van wetgevings- en andere juridische taken over de periode 1983–1991 per minsterie worden uitgesplitst? Bestaat er een verklaring voor de sterke verschillen in groei per ministerie? (blz. 10, jo bijl. 4)
Voor een uitsplitsing per ministerie van de totale groei van wetgevings- en andere juridische taken (van 981 naar 1319 mensjaren) zij verwezen naar bijlage 4 van het Rekenkamerrapport.
De verschillen in groei per ministerie hangen voor een deel samen met de verschillende aard van de diverse beleidsterreinen. Twee duidelijke voorbeelden van meer dan gemiddelde groei van wetgevende en juridische capaciteit, die ook in het rapport van de Rekenkamer al zijn genoemd, betreffen de Ministeries van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM), waarvan de oorzaak moet worden gevonden in respectievelijk de sterk gestegen hoeveelheid bezwaar- en beroepsprocedures op het terrein van de landbouwwetgeving (met name inzake de superheffing) en de toename van de hoeveelheid milieuregelgeving.
Voor wat betreft het Ministerie van Defensie is het verschil te verklaren door het hanteren van uiteenlopende berekeningswijzen in de onderzoeken van 1983 en 1991. In het cijfer van 1991 zijn – anders dan in dat van 1983 – ook de krijgsmachtdelen waar regelgevende taken plaatsvinden (met name lagere regelgeving inzake rechtspositionele aangelegenheden) meegenomen. Bij het cijfer voor het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) past de kanttekening dat vanwege het feit dat op dat ministerie ook bij beleidsonderdelen wetgevende taken werden verricht, een tentatieve splitsing tussen beleid en wetgeving moest worden aangebracht. Inmiddels is op dit ministerie een herinrichting gaande, waarbij een centrale juridische directie gevormd zal worden met een capaciteit van tussen de 50 en 60 medewerkers.
Gezien de geringe groei van de wetgevingsafdeling op het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC) in de periode 1983–1991
Bijlage bij de beantwoording van vraag 1
– Decentalisatie-impuls van het kabinet Lubbers III
– Nieuwe Gemeente- en Provinciewet (bijvoorbeeld terugdringing preventief toezicht)
– Nieuwe Politiewet (reorganisatie politie, forse terugdringing van het aantal uitvoeringsregelingen)
– Invoering formatiebudgetsysteem in voortgezet onderwijs
– Herziening bekostiging voortgezet onderwijs
– Invoering basisvorming voortgezet onderwijs
– Invoering Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek
– Decentralisatie huisvesting h.b.o. en w.o.
– Decentralisatie arbeidsvoorwaarden hoger onderwijs, voortgezet onderwijs en BVE-sector
– Wetsvoorstel educatie en beroepsonderwijs
– Vereenvoudiging Londo-stelsel in primair onderwijs
– Invoering lump-sum bekostiging voor voortgezet onderwijs en m.b.o.
– Afspraken met onderwijsveld over bestuurlijke vernieuwing («Schevenings Beraad»)
– Herziening interne defensie-regelgeving (afschaffing land-, luchtmacht en marine orderserie, doorlichting beheers- en beleidsaanwijzingen)
– Intrekking wetsvoorstel pleziervaartuigenbelasting
– Herziening Comptabiliteitswet
– Wet en Besluit goederenvervoer over de weg
– Reglement verkeersregels en verkeerstekens
– Project herziening luchtvaartwetgeving
– Project herziening zeescheepvaartwetgeving
– Wet raad verkeer en waterstaat (vereenvoudiging van en scheiding in de advies- en overlegstructuur van het ministerie van V&W)
– Scheepvaartverkeerswet (integratie van regelgeving van de centrale overheid terzake van de verkeersordening)
– Bouwbesluit (ter vervanging van gemeentelijke bouwverordeningen)
– Besluit woninggebonden subsidies (ter vervanging van diverse ministeriële regelingen)
– Afschaffing specifieke regelgeving voor woonwagens
– Wet milieubeheer (integratie milieuwetgeving; intrekking Afvalstoffenwet, Wet chemische afvalstoffen en Hinderwet; vervanging milieuvergunningplicht door – in veel gevallen – algemene regels)
– Woningwet (afschaffing vergunningsplicht c.q. vervanging door meldingsplicht)
– Brutering (balansverkorting) van talloze volkshuisvestings(subsidie-)regelingen
– Liberalisatie huurwetgeving
– Vervanging zeven amvb's inzake geluidproduktie bouwmachines door één regeling
– Vervanging Wet op het consumptief geldkrediet en Wet op het afbetalingsstelsel door Wet op het consumentenkrediet
– Intrekking Bedrijfstellingenwet, Volkstellingenwet en Uitverkopenwet
– Wijziging Prijzenwet (aanscherping criterium uitvaardiging prijsmaatregelen)
– Verruiming Winkelsluitingswet (verruiming openingstijden en vrijstelling- en ontheffingsmogelijkheden, afschaffing preventief toezicht)
– Wijziging Colportagewet (afschaffing registratiestelsel)
– Wetsvoorstel intrekking Bedrijfsvergunningenwet
– Wetsvoorstel modernisering vestigingsbeleid
– Wetsvoorstel vereenvoudiging Handelsregisterwet
– Vervanging Kampeerwet door Wet op de openluchtrecreatie (vereenvoudiging kampeerregelgeving)
– Wetsvoorstel vervanging Jachtwet, Vogelwet 1936, Wet bedreigde uitheemse dier- en plantesoorten en hoofdstuk V Natuurbeschermingwet door Flora- en Faunawet
– Wetsvoorstel afschaffing strafrechtelijke handhaving Pachtwet
– Intrekking Besluit mestverwerkingsinrichtingen
– Nieuwe Arbeidstijdenwet
– Nieuw Arbeidsomstandighedenbesluit
– Afschaffing sancties in de WAGGS
– Kwaliteitswet zorginstellingen (stroomlijning kwaliteitsregelgeving)
– Wetsvoorstel medische experimenten met mensen
– Opneming van de Tijdelijke financieringsregeling verslavingszorg in het kader van de Tijdelijke wet stimulering sociale vernieuwing
– Nieuwe Welzijnswet (o.a. versoepeling van taakverdelingen tussen overheden)
– Wet specifiek cultuurbeleid (stroomlijning bekostiging)
Wet beroepen individuele gezondheidszorg
Samenstelling: Leden: V. A. M. van der Burg (CDA), voorzitter, Schutte (GPV), Groenman (D66), Korthals (VVD), Janmaat (CD), De Hoop Scheffer (CDA), Soutendijk-van Appeldoorn (CDA), Van de Camp (CDA), Swildens-Rozendaal (PvdA), ondervoorzitter, Scheltema-de Nie (D66), Kalsbeek-Jasperse (PvdA), Zijlstra (PvdA), M. M. van der Burg (PvdA), Aiking-van Wageningen (AOV), Rabbae (GroenLinks), J. M. de Vries (VVD), Van Oven (PvdA), Van der Stoel (VVD), Dittrich (D66), Verhagen (CDA), Dijksman (PvdA), De Graaf (D66), Rouvoet (RPF), B. M. de Vries (VVD), O. P. G. Vos (VVD).
Plv. leden: Koekkoek (CDA), Van den Berg (SGP), Van Vliet (D66), Dees (VVD), Marijnissen (SP), Biesheuvel (CDA), Hirsch Ballin (CDA), Doelman-Pel (CDA), Van Traa (PvdA), Bijleveld-Schouten (CDA), Vreeman (PvdA), Vliegenthart (PvdA), Van Heemst (PvdA), Boogaard (AOV), Sipkes (GroenLinks), Rijpstra (VVD), Middel (PvdA), Te Veldhuis (VVD), Van Boxtel (D66), Van der Heijden (CDA), Apostolou (PvdA), Versnel-Schmitz (D66), Leerkes (U55+), Van den Doel (VVD), Weisglas (VVD).
Herdruk alleen van het omslagvel: de vragen zijn niet gesteld aan de Algemene Rekenkamer, maar aan de Minister van Justitie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-23710-4-h1.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.