Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 23645 nr. 707 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 23645 nr. 707 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 juli 2019
Data beschikbaarheid en betaalgemak zijn voorwaarden om tot een drempelloze deur tot deur reis voor reizigers te komen. Open, transparante en toegankelijke data zijn essentieel voor nieuwe en innovatieve transportdiensten. En een open betaalsysteem waarmee het mogelijk gaat worden om te reizen en betalen voor alle vervoersmodaliteiten draagt verder bij aan het gemak voor de reiziger. Nieuwe OV betaalwijzen bieden een extra functionaliteit en sluiten aan bij de ambitie van een drempelloze reis overal in het OV.
Met deze brief kom ik mijn toezegging na om de intentieverklaring tussen Translink en CBS aan uw Kamer te sturen en ga daarbij in op het breed beschikbaar stellen van OV-chipkaart data. Ook informeer ik uw Kamer over recente besluitvorming in het NOVB met betrekking tot het OV betalen en de implementatiefase waarin we nu beland zijn.
OV Betalen
In het belang van betaalgemak voor de reiziger zijn de afgelopen jaren proeven uitgevoerd met nieuwe betaalwijzen. Na een uitvoerige voorbereidingsfase is in het Nationaal OV Beraad (NOVB) van 8 mei jl. het concept-besluit «OV-betalen in Nederland naar internationale dragers en wereldwijde standaarden» en het bijbehorende afsprakenkader definitief vastgesteld. Overheden en vervoerders spreken hiermee de wil uit om de komende jaren nieuwe betaalwijzen in het OV in te voeren. Met deze besluitvorming is de voorbereidingsfase afgesloten en de implementatiefase gestart.
De implementatie komt in grote lijnen neer op drie trajecten. Ten eerste moeten de beproefde technieken voor OV betalen doorontwikkeld worden. De vervoerders zorgen ervoor dat alle belanghebbenden aan de voorkant gehoord worden om te voorkomen dat er achteraf aanpassingen gedaan moeten worden. Onder meer wordt onderzocht in hoeverre voldaan kan worden aan de wensen uit het Manifest van de consumentenorganisaties. Ook zal rekening worden gehouden met reizigers met een beperking. Ten tweede moeten de nieuwe betaalwijzen per concessie geïmplementeerd worden. In de komende maanden worden deze plannen tussen concessiehouders en -verleners afgestemd en moet er overeenstemming worden bereikt over de financiële effecten. En ten derde, als sluitstuk, wordt de huidige techniek achter de OV chipkaart uitgezet zodra het nieuwe systeem aantoonbaar betrouwbaar en solide werkt en aan alle voorwaarden voldoet.
Het vervangingsvraagstuk van het huidige gesloten OV chipkaartsysteem naar het nieuwe open betaalsysteem op internationale standaarden vraagt een voortvarende en constructieve aanpak van zowel concessieverlener als -houder. Daarom heb ik de betrokken bestuurders opgeroepen (zie bijlage)1 hier ook persoonlijk bij betrokken te zijn zodat er op concessieniveau voor beide concessiepartijen tijdig een goede oplossing komt. Dit is een voorwaarde voor de daadwerkelijke landelijke implementatie. In het NOVB monitoren we de voortgang van de afspraken met als streven om in 2021 de nieuwe OV betaalwijzen landelijk operationeel te hebben.
Samenwerking CBS en Translink
Het belang van open, transparante en toegankelijke data voor nieuwe en innovatieve diensten voor reizigers is uitvoerig besproken tijdens het algemeen overleg OV en taxi van 21 maart 2019(Kamerstukken 23 645 en 31 521, nr. 690). Tijdens het AO heb ik aan het lid Schonis (D66) toegezegd de door Translink en CBS getekende intentieverklaring aan de Kamer te sturen. In de bijgevoegde verklaring staat dat beide organisaties gaan samenwerken op het gebied van statistische toepassingen van OV-chipkaartdata voor maatschappelijk belang, privacybescherming en dataverwerkingsmethoden2. Onderzocht wordt hoe deze data geschikt zijn te maken voor statistieken en het bieden van inzicht in reispatronen en reisgedrag. Ik verwacht dat ze betekenisvolle stappen zetten richting toegankelijke reizigersdata die zo open als mogelijk is.
Translink heeft een eerste stap gezet met het initiatief om in samenwerking met de OV sector een betaversie van een landelijke OV-monitor te publiceren. De betaversie staat sinds 6 juni jl. op de website3 van Translink. Translink en het CBS gaan de komende maanden verder werken aan de ontwikkeling van een landelijke OV-monitor in de vorm van een dashboard. OV-chipkaartinformatie wordt daarbij gecombineerd met gegevens van het CBS. Deze landelijke OV-monitor wordt met een breed publiek gedeeld. Ik ben benieuwd naar de doorontwikkeling en de inzichten die daarmee geboden gaan worden op de (nog live te brengen) website www.ovmonitor.nl.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven – Van der Meer
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-23645-707.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.