nr. 221
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 juni 2008
In uw brief van 14 mei 2008 (08-VW-B-093) verzoekt u mij te bevestigen
dat u voorafgaand aan het Algemeen Overleg van 25 juni 2008 nader geïnformeerd
wordt over de uitvoering van de motie Koopmans cs. (31 200-XII, nr. 36).
In deze motie wordt gevraagd met voorstellen te komen om de doelstellingen
van het Implementatieplan Toegankelijkheid Spoor zo veel als mogelijk voor
2018 te kunnen realiseren.
Mede namens de staatssecretaris laat ik weten dat ik u voorafgaand aan
het Algemeen Overleg van 25 juni 2008 nader zal informeren over voortgang
en de oplossingsrichtingen van het onderzoek op dat moment.
Op dit moment onderzoeken ProRail en NS de versnellingsmogelijkheden.
Dit onderzoek valt uiteen in twee delen: NS richt zich op de mogelijkheden
op het gebied van aanpassingen aan het rijdend materieel, ProRail op de mogelijkheden
op het gebied van aanpassingen aan de infrastructuur. Beide onderzoeksdelen
worden in overleg op elkaar afgestemd. Conform afspraak word ik in juni door
ProRail en NS geïnformeerd over de resultaten van dit onderzoek. De uitkomst
ervan zal een conceptvoorstel bevatten om het Implementatieplan versneld uit
te voeren en de consequenties daarvan in termen van kosten, effectiviteit,
doelmatigheid en mijlpalen.
Ik hecht er echter waarde aan dat dit conceptvoorstel voor versnelling,
evenals met het Implementatieplan is gebeurd, wordt afgestemd met belanghebbenden
alvorens mijn conclusies eraan te verbinden. Het definitieve voorstel voor
versnelling ontvangt u na het zomerreces. Ik heb u reeds toegezegd om als
eerste stap in deze kabinetsperiode € 20 miljoen versneld in toegankelijkheidsmaatregelen
te investeren. Dit wordt in het voorstel meegenomen.
Voorts vraagt u mij in uw brief om informatie over de prioriteitsvolgorde
die gehanteerd wordt bij het plaatsen van de liften op de stations.
Het liftenprogramma wordt afgestemd op de fasering van de perrons. In
het Implementatieplan Toegankelijkheid spoor is een overzicht gegeven van
de fasering waarin de stations toegankelijk worden gemaakt. In onderstaande
tabel is de voorlopige fasering op corridor-niveau opgenomen.
2006/2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011–2015 | 2015 e.v |
---|
Hard inc.Valys-maatregelen | Hard | Hard | Voornemen | Verwachting | Resterende stations |
Perron | Perron | Perron | Perron | Perron | Perron/liften |
Zutphen-Winterswijk (2007) | Noordelijke Nevenlijnen Valleilijn Arnhem-Winterswijk NSP Den Haag Centraal | Zutphen-Oldenzaal Almelo-Mariënberg Nader
te bepalen* NSP Arnhem NSP Rotterdam Centraal | Nader te bepalen* NSP Utrecht Centraal (deel) | Randstad-Zuid (deel) Elst-Tiel Nader te bepalen* NSP Utrecht Centraal (deel) | Randstad-Zuid (deel) Overige stations (deelvariant) |
| | | | | |
Liften op 8 stations | Liften op 5 stations | Liften op 9 stations | Liften op 2 stations | Liften
op 13 stations | |
Deel kleine maatregelen | Deel kleine maatregelen | Deel kleine maatregelen | Deel kleine maatregelen | Deel kleine maatregelen | |
* De fasering van de Merwede-Linge-lijn, Heuvellandlijn en Maaslijn
moet nader bepaald worden, maar zijn voorgenomen in de periode 2009–2011.
Ik verwacht dat de voorstellen vanuit het lopende onderzoek naar versnelling
van NS en ProRail een aangepaste planning zal laten zien.
Voor een meer uitgebreide toelichting op deze prioriteitsvolgorde verwijs
ik u volledigheidshalve naar het Implementatieplan Toegankelijkheid, zoals
op 29 september 2006 aan u is aangeboden (bijlage bij kamerstuk 23 645,
nr. 144, pagina 27 tot en met 30).
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings