nr. 101
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 september 2005
Tijdens het Algemeen Overleg van 29 juni 2005 (kamerstuk 23 645,
nr. 93) heb ik u toegezegd om u een overzicht te doen toekomen van de pilots
met de OV-Chipkaart en het geld dat daarmee gemoeid is. Tevens ga ik in deze
brief in op de stand van zaken met betrekking tot de invoering van de OV-Chipkaart
op de Regiotaxi.
Provincie Zeeland
BBA/Connex doet een proef op de Fast Ferry Vlissingen-Breskens. Het doel
van deze pilot is om in een beperkte omgeving de chipkaartapparatuur en het
systeem te testen. De Rijksbijdrage aan deze pilot is € 208 000,–.
Provincie Zuid-Holland
Connexxion doet een proef met bussen in de concessie Hoekse Waard/Voorne
Putten. Het doel van deze pilot is om tezamen met de proef op de Hoekse Lijn
van NS, die op de metro en de trampilot van de RET in een interoperabele omgeving
te toetsen of het systeem geschikt is voor nationale invoering. De informatie
die wordt gegenereerd uit deze proeven vormt de input voor mijn go/no go besluit.
De Rijksbijdrage aan deze pilot is € 1 692 000.
Stadsregio Rotterdam
De RET doet een proef op de tram. Het doel van deze pilot is om tezamen
met de proef op de Hoekse Lijn van NS, die op de metro (eveneens RET) en de
buspilot van Connexxion in een interoperabele omgeving te toetsen of het systeem
geschikt is voor nationale invoering. De informatie die wordt gegenereerd
uit deze proeven vormt de input voor mijn go/no go besluit. De Rijksbijdrage
aan deze pilot is € 938 000.
Regionaal Orgaan Amsterdam
Het GVB Amsterdam doet een proef op de bus en op de tram. Het doel van
deze pilot is om het GVBA en het ROA alvast die kennis en ervaring op te laten
doen, die nodig is om na een go/no go besluit soepel te migreren naar de OV-Chipkaart.
Door deze pilot kan het GVBA alvast de bedrijfsprocessen gereed maken voor
de OV-Chipkaart. De Rijksbijdrage aan deze pilot is € 1 048 000./
Provincie Gelderland
BBA/Connex doet een proef met bussen op de concessie Veluwe. Het doel
van deze pilot is eveneens om de BBA en Gelderland alvast die kennis en ervaring
op te laten doen, die nodig is voor soepele migratie. Door deze pilot kan
de BBA alvast de bedrijfsprocessen gereed maken voor de OV-Chipkaart. De Rijksbijdrage
aan deze pilot is € 341 000.
Provincie Friesland
Arriva doet een proef met bussen op de concessie zuidwest Friesland. Het
doel van deze pilot is eveneens om de Arriva en Friesland alvast die kennis
en ervaring op te laten doen, die nodig is voor soepele migratie. Door deze
pilot kan Arriva alvast de bedrijfsprocessen gereed maken voor de OV-Chipkaart.
De Rijksbijdrage aan deze pilot is € 1 852 000.
Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) heeft laten weten af te
zien van een pilot in het HOV (Phileas) Eindhoven. Het SRE gaf aan dat de
pilot te dicht op de regionale uitrol zou zitten. Ik heb het SRE laten weten
dat ik het betreur dat deze pilot niet doorgaat. In Noord-Brabant zou aanvankelijk
de pilot van de BBA plaatsvinden. Aangezien de concessie Breda-Utrecht zou
worden aanbesteed, heeft Noord-Brabant afgezien van het houden van een pilot.
Doordat de pilot nu in Gelderland gehouden wordt, kan BBA/Connex toch alvast
kennis en ervaring opdoen met het chipkaartsysteem.
Financieel overzicht
De wijzigingen die in het pilotprogramma zijn opgetreden ten opzichte
van het oorspronkelijke beeld, hebben tot gevolg dat de financiële verdeling
van de € 10 mln. uit het amendement Dijksma ook enigszins is veranderd.
Ik heb u eerder over de financiële verdeling voor de pilots geïnformeerd
in de bijlage bij mijn brief van 13 oktober 2004 (kenmerk DGP/MDV/U.04.03431).
Oorspronkelijk was € 7,8 mln. verdeeld voor pilots. Vervolgens
is de resterende € 2,2 mln toegezegd aan de Stadsregio Rotterdam
en provincie Zuid Holland om de kaartbijdrage voor de reizigers tijdens de
launch te reduceren. Daarmee was de € 10 mln verdeeld.
Door het niet doorgaan van de Phileas pilot in Eindhoven en het iets kleiner
worden van de pilot in Friesland, geef ik nu nog ruim € 6 mln uit
aan pilots. Dit is de optelsom van bovenvermelde bedragen. De resterende € 1,8
mln is echter niet over, maar heb ik, op grond van de afspraken met de decentrale
overheden over de verdeling van de migratiegelden aan Eindhoven en Friesland
toegezegd, omdat zij anders een te lage migratiebijdrage zouden krijgen. De
reden hiervoor is, dat bij het vaststellen van de migratiebijdrage per decentrale
overheid rekening is gehouden met de reeds eerder toegezegde pilotgelden.
Zonder het compenseren van Eindhoven, Noord-Brabant en Friesland zouden deze
decentrale overheden onder het afgesproken migratiebedrag komen.
Hiermee voldoe ik aan de strekking van het amendement Dijksma en is er
nog steeds een representatief pilotprogramma voor de OV-chipkaart.
Invoering op de Regiotaxi
Zoals reeds gemeld leg ik de prioriteit bij de invoering van de OV-chipkaart
in het reguliere openbaar vervoer waarna de invoering op de Regiotaxi aan
de orde is. Een aantal decentrale overheden heeft mij echter laten weten verschillende
redenen te zien de invoering van de OV-chipkaart in de regiotaxi gelijktijdig
met het reguliere openbaar vervoer na te streven. Ik zal gezamenlijk met deze
decentrale overheden de mogelijkheden hiervoor onderzoeken.
De taxibranche heeft mij laten weten pas na de landelijke introductie
van de OV-chipkaart in het reguliere OV bij het systeem aan te willen sluiten.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs