23 645
Openbaar vervoer

nr. 101
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 september 2005

Tijdens het Algemeen Overleg van 29 juni 2005 (kamerstuk 23 645, nr. 93) heb ik u toegezegd om u een overzicht te doen toekomen van de pilots met de OV-Chipkaart en het geld dat daarmee gemoeid is. Tevens ga ik in deze brief in op de stand van zaken met betrekking tot de invoering van de OV-Chipkaart op de Regiotaxi.

Provincie Zeeland

BBA/Connex doet een proef op de Fast Ferry Vlissingen-Breskens. Het doel van deze pilot is om in een beperkte omgeving de chipkaartapparatuur en het systeem te testen. De Rijksbijdrage aan deze pilot is € 208 000,–.

Provincie Zuid-Holland

Connexxion doet een proef met bussen in de concessie Hoekse Waard/Voorne Putten. Het doel van deze pilot is om tezamen met de proef op de Hoekse Lijn van NS, die op de metro en de trampilot van de RET in een interoperabele omgeving te toetsen of het systeem geschikt is voor nationale invoering. De informatie die wordt gegenereerd uit deze proeven vormt de input voor mijn go/no go besluit. De Rijksbijdrage aan deze pilot is € 1 692 000.

Stadsregio Rotterdam

De RET doet een proef op de tram. Het doel van deze pilot is om tezamen met de proef op de Hoekse Lijn van NS, die op de metro (eveneens RET) en de buspilot van Connexxion in een interoperabele omgeving te toetsen of het systeem geschikt is voor nationale invoering. De informatie die wordt gegenereerd uit deze proeven vormt de input voor mijn go/no go besluit. De Rijksbijdrage aan deze pilot is € 938 000.

Regionaal Orgaan Amsterdam

Het GVB Amsterdam doet een proef op de bus en op de tram. Het doel van deze pilot is om het GVBA en het ROA alvast die kennis en ervaring op te laten doen, die nodig is om na een go/no go besluit soepel te migreren naar de OV-Chipkaart. Door deze pilot kan het GVBA alvast de bedrijfsprocessen gereed maken voor de OV-Chipkaart. De Rijksbijdrage aan deze pilot is € 1 048 000./

Provincie Gelderland

BBA/Connex doet een proef met bussen op de concessie Veluwe. Het doel van deze pilot is eveneens om de BBA en Gelderland alvast die kennis en ervaring op te laten doen, die nodig is voor soepele migratie. Door deze pilot kan de BBA alvast de bedrijfsprocessen gereed maken voor de OV-Chipkaart. De Rijksbijdrage aan deze pilot is € 341 000.

Provincie Friesland

Arriva doet een proef met bussen op de concessie zuidwest Friesland. Het doel van deze pilot is eveneens om de Arriva en Friesland alvast die kennis en ervaring op te laten doen, die nodig is voor soepele migratie. Door deze pilot kan Arriva alvast de bedrijfsprocessen gereed maken voor de OV-Chipkaart. De Rijksbijdrage aan deze pilot is € 1 852 000.

Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) heeft laten weten af te zien van een pilot in het HOV (Phileas) Eindhoven. Het SRE gaf aan dat de pilot te dicht op de regionale uitrol zou zitten. Ik heb het SRE laten weten dat ik het betreur dat deze pilot niet doorgaat. In Noord-Brabant zou aanvankelijk de pilot van de BBA plaatsvinden. Aangezien de concessie Breda-Utrecht zou worden aanbesteed, heeft Noord-Brabant afgezien van het houden van een pilot. Doordat de pilot nu in Gelderland gehouden wordt, kan BBA/Connex toch alvast kennis en ervaring opdoen met het chipkaartsysteem.

Financieel overzicht

De wijzigingen die in het pilotprogramma zijn opgetreden ten opzichte van het oorspronkelijke beeld, hebben tot gevolg dat de financiële verdeling van de € 10 mln. uit het amendement Dijksma ook enigszins is veranderd. Ik heb u eerder over de financiële verdeling voor de pilots geïnformeerd in de bijlage bij mijn brief van 13 oktober 2004 (kenmerk DGP/MDV/U.04.03431).

Oorspronkelijk was € 7,8 mln. verdeeld voor pilots. Vervolgens is de resterende € 2,2 mln toegezegd aan de Stadsregio Rotterdam en provincie Zuid Holland om de kaartbijdrage voor de reizigers tijdens de launch te reduceren. Daarmee was de € 10 mln verdeeld.

Door het niet doorgaan van de Phileas pilot in Eindhoven en het iets kleiner worden van de pilot in Friesland, geef ik nu nog ruim € 6 mln uit aan pilots. Dit is de optelsom van bovenvermelde bedragen. De resterende € 1,8 mln is echter niet over, maar heb ik, op grond van de afspraken met de decentrale overheden over de verdeling van de migratiegelden aan Eindhoven en Friesland toegezegd, omdat zij anders een te lage migratiebijdrage zouden krijgen. De reden hiervoor is, dat bij het vaststellen van de migratiebijdrage per decentrale overheid rekening is gehouden met de reeds eerder toegezegde pilotgelden. Zonder het compenseren van Eindhoven, Noord-Brabant en Friesland zouden deze decentrale overheden onder het afgesproken migratiebedrag komen.

Hiermee voldoe ik aan de strekking van het amendement Dijksma en is er nog steeds een representatief pilotprogramma voor de OV-chipkaart.

Invoering op de Regiotaxi

Zoals reeds gemeld leg ik de prioriteit bij de invoering van de OV-chipkaart in het reguliere openbaar vervoer waarna de invoering op de Regiotaxi aan de orde is. Een aantal decentrale overheden heeft mij echter laten weten verschillende redenen te zien de invoering van de OV-chipkaart in de regiotaxi gelijktijdig met het reguliere openbaar vervoer na te streven. Ik zal gezamenlijk met deze decentrale overheden de mogelijkheden hiervoor onderzoeken.

De taxibranche heeft mij laten weten pas na de landelijke introductie van de OV-chipkaart in het reguliere OV bij het systeem aan te willen sluiten.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

Naar boven