23 552
Planologische Kernbeslissing Schiphol en Omgeving

nr. 12
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 12 april 1995

Hierbij bied ik u, mede namens mijn ambtgenoten van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en van Economische Zaken, de antwoorden aan op de vragen over deel 3 van de PKB Schiphol en omgeving en de daarbij behorende Nota van Toelichting, zoals ontvangen op 3 april 1995.

Voorafgaand aan de beantwoording wil ik twee algemene opmerkingen maken.

1. Aanvullende berekeningen

Een aantal vragen is alleen te beantwoorden als daarvoor nieuwe berekeningen worden gemaakt. Deze zijn niet te leveren binnen de gestelde beantwoordingstermijn. Daar waar sprake is van aanvullende berekeningen zullen deze u zo spoedig mogelijk worden nagezonden. Bij de antwoorden is aangegeven voor welke vragen aanvullende berekeningen gemaakt zullen worden.

2. Geluidszones in de aanwijzing

Zoals aangekondigd in paragraaf 4.3.4 van de Nota van Toelichting bij de PKB, worden ten behoeve van de aanwijzing ex Luchtvaartwet de nieuwste inzichten met betrekking tot horizontale spreiding rond de voorgeschreven uitvliegroutes toegepast (nieuwe horizontale spreiding: NHS). Voor het overige is in de nieuwe berekeningen uitgegaan van exact dezelfde gegevens ten aanzien van het gebruik van de luchthaven.

De resultaten van die berekeningen zijn inmiddels beschikbaar. Ze zijn opgenomen in de voorontwerp-Aanwijzing ex Luchtvaartwet, die onderwerp was van bestuurlijk overleg met de betrokken provincies en gemeenten op 4 april jl. De stukken zijn u onlangs ter kennisname toegezonden. Deze zones zijn inzet voor de aanwijzingsprocedure op grond van de Luchtvaartwet en zijn onderwerp van inspraak. Derhalve zijn ook deze zones nog voorlopig; de definitieve zones worden vastgesteld na de inspraakprocedure over de ontwerp-aanwijzing. Waar dit van toepassing is, is expliciet bij de beantwoording aangegeven dat de antwoorden gebaseerd zijn op de resultaten van deze nieuwe berekeningen.

Het toepassen van NHS in de berekeningen heeft o.a. tot resultaat, dat de geluidszone voor het vijfbanenstelsel een iets andere vorm heeft en het aantal woningen daardoor, vooral binnen de Ke-zones, lager is dan in de indicatieve zones in de PKB. Zo bevat de voorlopige gereserveerde geluidszone thans 10 900 woningen binnen de 35 Ke-zonegrens in plaats van de in de PKB genoemde bovengrens van 12 600 woningen.

Als bijlage 1 is ter informatie een tabel opgenomen met de belangrijkste verschillen tussen de berekeningen met NHS in de voorontwerp-Aanwijzing en de berekeningen in deel 3 van de PKB. Ook de resultaten van de berekeningen voor het referentiejaar 1990 zijn wederom in deze tabel opgenomen. Evenals in de PKB is de conclusie dat wordt voldaan aan de gestelde milieu-criteria. Tevens kan worden geconcludeerd dat de verbetering ten opzichte van 1990 van het vijfbanenstelsel groter is dan op grond van de berekeningen in de PKB werd verwacht. Naast de tabel zijn ook de zonekaarten uit de voorontwerp-aanwijzing bijgevoegd1, ter vergelijking met die in de PKB.

Als bijlage 2 zijn bijgevoegd de uitkomsten van de berekeningen externe veiligheid op basis van het baangebruik in 2015, dat behoort bij de gereserveerde geluidszone uit de voorontwerp-Aanwijzing. De uitkomsten daarvan hebben evenals de geluidszones een voorlopige status; de definitieve uitkomsten zullen worden vastgesteld nadat de definitieve geluidszones op basis van de Aanwijzing zijn vastgesteld.

De huidige uitkomsten zijn er zowel in tabelvorm als in de vorm van de externe veiligheidszones op een gedetaillerde achtergrond.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

A. Jorritsma-Lebbink

BIJLAGE 1

Vergelijking resultaten Nieuwe Horizontale Spreiding met PKB-3

 ReferentieVoorontwerp aanwijzing nieuwe horizontale spreidingPKB deel 3
 S4S1 1990S4S2 zoneS5P zoneS5P gereserveerde zoneS4S2 zoneS5P zoneS5P gereserveerde zone
KE-Zones       
Starts+Landingen (hele etmaal)203 000293 600408 000432 100293 600363 000432 100
Woningen > 20 Ke241 200211 100122 100128 100217 300 151 500
Woningen > 35 Ke15 10014 90010 00010 90015 10010 00012 200
Woningen > 40 Ke (isolatie)7 1006 6903 6703 9507 1004 3005 600
Mensen ernstige hinder92 00075 90043 30045 70081 000 54 000
Ke in punt K45,9 49,850,346,750,450,4
        
LAeq nachtzones       
Starts+Landingen (23–06 uur)9 86510 43823 12510 43823 125
Woningen > 20 LAeq348 800113 30095 600128 100102 300
Woningen > 26 LAeq (isolatie)30 00010 30010 13010 70010 130
Mensen vaak bij slapen gestoord134 00043 60036 80049 00039 500

BIJLAGE 2

Externe Veiligheid Schiphol uitkomsten individueel risico in PKB-3 en voorontwerp aanwijzing

Aantallen woningen zonder aanvullend beleid (2015)

 ReferentieVoorontwerp aanwijzingen nieuwe horizontale spreidingPKB deel 3 (IMER)
 S4S1 1990S4S2 zoneS5P zoneS5P gereserveerde zoneS4S2 zoneS5P zoneS5P gereserveerde zone
Individueel Risico       
10–585360454
10–63 0103 2303 639
10–739 65066 91070 755

XNoot
1

Ter inzage gelegd bij de afdeling Parlementaire Documentatie.

Naar boven