23 552
Planologische Kernbeslissing Schiphol en Omgeving

nr. 11
BRIEF VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 29 maart 1995

Na advies ingewonnen te hebben bij de Commissie voor de Rijksuitgaven (zie bijlage) vraagt de vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat U te bevorderen dat de PKB-Schiphol door de Kamer aangemerkt wordt als groot project.

De griffier van de vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat,

P. F. L. M. Tielens-Tripels

BIJLAGE

Aan de Voorzitter van de vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat

's-Gravenhage, 28 februari 1995

Uw commissie heeft in haar vergadering van 22 februari jl. de Planologische Kernbeslissing Schiphol en omgeving voorgedragen als groot projekt.

De kosten die voortvloeien uit de pkb Schiphol en omgeving worden geraamd op f 33 mrd. Ruim 12 mrd. hiervan kan worden toegerekend aan de uitbreiding van Schiphol (Projekt Mainport en Milieu Schiphol). Van deze 12 mrd. zal het grootste deel, f 8,5 mrd. worden gefinancierd door de luchthaven en andere bedrijven. De kosten voor het Rijk belopen ca. f 3,5 mrd. De Algemene Commissie voor de Rijksuitgaven is van mening dat het Projekt Mainport en Milieu Schiphol (PMMS) in aanmerking komt voor aanwijzing als groot projekt. De grote projektenprocedure voorziet in extra waarborgen bij de beoordeling van omvangrijke, kostbare en complexe projekten en bij de controle en de uitvoering daarvan.

Argumenten voor de aanwijzing tot groot projekt zijn de volgende:

1 De omvang van de investeringen die ten laste komen van het rijk is groot.

2 De rijksoverheid is aandeelhouder van de belangrijkste participerende bedrijven (NV Luchthaven Schiphol en KLM). Uit dien hoofde kunnen ook budgettaire consequenties voor het Rijk ontstaan.

3 Er zijn veel partijen betrokken bij het PMMS: verschillende departementen, provincie, bedrijven. De realisatie van de verschillende onderdelen van het projekt die onder verschillende verantwoordelijkheden vallen vergt goede afstemming.

4 Het gaat om investeringen waarvan de kosten en de rentabiliteit onzeker zijn.

De Algemene Commissie voor de Rijksuitgaven acht het voor alle duidelijkheid gewenst dat het projekt Mainport en Milieu Schiphol excl. de overige investeringen als de hoge snelheidslijnen, wordt aangewezen als groot projekt. De Hogesnelheidslijnen Zuid en Oost kunnen in de toekomst als afzonderlijke grote projekten worden aangemerkt.

De griffier van de commissie,

A. J. B. Hubert

Naar boven