23 490
Ontwerpbesluiten Unie-Verdrag

nr. 509
BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 juni 2008

Met verwijzing naar de (aanvullende) geannoteerde agenda voor de bijeenkomst van de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken van 5 en 6 juni jl.1,  doen wij u hierbij toekomen het verslag van deze bijeenkomst2.

De minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. ter Horst

De staatssecretaris van Justitie,

N. Albayrak

Verslag van de bijeenkomst van de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken, 5 en 6 juni 2008 te Luxemburg

Met betrekking tot hetgeen is aangegeven over de openbaarheid van de onder de agendapunten opgenomen documenten, kan worden opgemerkt dat het de stand weergeeft d.d. 18 juni 2008.

Een actuele weergave is te vinden in het documentenregister van de Raad1.

Met de vaststelling door de Raad van de lijst van A-punten en de definitieve agenda voor deze bijeenkomst is de volgorde van de onderwerpen, die is aangehouden in de geannoteerde agenda, komen te vervallen. Teneinde referentie aan de geannoteerde agenda voor deze bijeenkomst te vereenvoudigen, is in dit verslag de nummering van die geannoteerde agenda aangehouden. De hieronder genoemde documentnummers hebben betrekking op de documenten, die u samen met dit verslag – voor zover nog niet eerder ontvangen – worden toegezonden.

I Raad

1. Goedkeuring van de voorlopige agenda

document: 10079/08 OJ/CONS 31 JAI 284 COMIX 451(NL)
status document: openbaar 

De ontwerp-agenda werd goedgekeurd.

2. Goedkeuring van de lijst van A-punten

document: 10081/08 PTS A 27(NL)
status document: openbaar 

De lijst van A-punten werd goedgekeurd. Op deze lijst ontbreken de punten 2e (ontwerp-Raadsbesluit betreffende de uitvoering van Besluit 2008/.../JBZ inzake de intensivering van de grensoverschrijdende samenwerking, in het bijzonder ter bestrijding van terrorisme en grensoverschrijdende criminaliteit (Prüm)), 2o (samenwerking Eurojust en OLAF) en 2p (samenwerking Eurojust en Zwitserland), die bij de geannoteerde agenda voor deze bijeenkomst van de Raad aan uw Kamer zijn voorgelegd. Agendapunt 2e werd als B-punt afgehandeld. Deze punten zullen mogelijk in een volgende bijeenkomst van de Raad als A-punt worden afgehandeld. Op de lijst van A-punten is punt 1 (begroting Europol 2009) eerder met de aanvullende geannoteerde agenda voor de Raad van 18 april jl.2, aan uw Kamer voorgelegd en uw Kamer heeft hiermee ingestemd. Tevens is met de aanvullende geannoteerde agenda voor de Raad van 18 april jl. punt 1 (ontwerp van een vijfjarig financieringsplan voor Europol 2009–2013), almede punt 38 (voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake het recht dat van toepassing is op contractuele verplichtingen (Rome I)) aan uw Kamer voorgelegd. Voor de onderwerpen op de lijst van A-punten, treft u de bijbehorende documenten – voor zover nog niet eerder ontvangen – in de bijlage bij dit verslag aan.

B-punten

2. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad over gemeenschappelijke normen en procedures in de lidstaten voor de terugkeer van onderdanen van derde landen die illegaal op hun grondgebied verblijven

De voorzitter gaf een mondelinge terugkoppeling van de onderhandelingen tot op heden. Nadat er begin mei overeenstemming was bereikt in Raadskader over de tekst van de ontwerp-richtlijn, heeft het Europees Parlement aangegeven die tekst niet te kunnen aanvaarden. Het betrof hier met name de bepalingen in artikel 12, lid 4 over gratis rechtsbijstand. Na intensief overleg met het Europees Parlement, de Commissie en enkele lidstaten, werd begin juni in Raadskader wederom gesproken over de ontwerp-tekst van de richtlijn. Over de nieuwe tekst werd overeenstemming bereikt. Vervolgens is deze aan het Europees Parlement bekend gemaakt. Inmiddels heeft het Europees Parlement op 18 juni jl. de richtlijn aangenomen.

Verschillende lidstaten, waaronder Nederland en de Commissie bedankten het voorzitterschap voor zijn werkzaamheden in het kader van het bereiken van een akkoord in eerste lezing. De Commissie gaf daarbij aan dat zij bij de uitvoering van de richtlijn sterk zal toezien op het naleven van de bepalingen, in het bijzonder ten aanzien van de waarborgen en internationale verplichtingen.

De ontwerp-richtlijn terugkeer stelt duidelijke, transparante en eerlijke gemeenschappelijke Europese normen en procedures vast voor terugkeer, uitzetting, het gebruik van dwangmaatregelen, vreemdelingenbewaring en het opleggen van een inreisverbod, met volledige inachtneming van de mensenrechten en de fundamentele vrijheden van de betrokkenen. Zo is in de ontwerp-tekst van de richtlijn neergelegd dat alle beslissingen die op grond van deze richtlijn zullen worden genomen per geval worden bekeken en berusten op objectieve criteria. Aan betrokkene dient een doeltreffend rechtsmiddel te worden toegekend dat kan worden aangewend tegen het terugkeerbesluit, dat schriftelijk dient te worden uitgevaardigd. Ook is in de ontwerptekst opgenomen dat lidstaten ervoor zorgen dat gratis rechtsbijstand, overeenkomstig de nationale wetgeving wordt geboden. In een verklaring van de Commissie wordt in dat kader voorts onderstreept dat onder het Europees terugkeerfonds medefinanciering mogelijk is. Tevens zijn de nodige waarborgen opgenomen voor onderdanen van derde landen die in afwachting zijn van terugkeer en wordt voorzien in extra waarborgen voor kwetsbare personen, in het bijzonder voor minderjarigen. De termijn van vreemdelingenbewaring is op maximaal zes maanden gesteld met een mogelijke verlenging van deze periode tot maximaal 18 maanden, als betrokkene niet meewerkt of de nodige documentatie uit de derde landen op zich laat wachten. De lidstaten voorzien in een snelle rechterlijke toetsing van de rechtmatigheid van de bewaring, zo spoedig mogelijk na de aanvang ervan en met redelijke tussenpozen op verzoek van betrokkene of ambtshalve.

3. Eventueel) Voorstel voor een Richtlijn van de Raad tot wijziging van Richtlijn 2003/109/EG teneinde haar werkingssfeer uit te breiden tot personen die internationale bescherming genieten

document:10215/08 ASIM 46(NL)
status document:niet openbaar 

In de Raad vond een debat plaats op basis van een door het voorzitterschap opgesteld compromisvoorstel met betrekking tot bovengenoemde ontwerp-richtlijn. Daarin stelde de voorzitter voor om vluchtelingen en subsidiair beschermden onder de reikwijdte van de richtlijn te laten vallen en overige vormen van nationale bescherming buiten de reikwijdte te houden. Voor wat betreft de berekeningswijze van de termijn van vijf jaar legaal verblijf, die nodig is om de status van langdurig ingezetene te verkrijgen, stelde de voorzitter voor om de helft van de tijd tussen de indiening van de aanvraag en de datum waarop de verblijfsvergunning wordt verleend, mee te tellen.

Staatssecretaris Albayrak gaf aan niet in te kunnen stemmen met het voorliggende compromis, noch op het punt van de reikwijdte, noch op het punt van het berekenen van de verblijfsduur. Nederland kan namelijk niet accepteren dat er verschillen zijn in de verblijfsstatus van personen die voor bescherming in aanmerking zijn gekomen, ongeacht of die bescherming nationaal of internationaal van aard is. Wat de verblijfsduur betreft kan Nederland slechts aanvaarden dat de gehele proceduretijd wordt meegerekend.

Een viertal andere lidstaten steunde de interventie van Nederland en een andere lidstaat meldde problemen te hebben met de reikwijdte voor zover deze betrekking heeft op subsidiair beschermden.

De voorzitter concludeerde dat een aantal lidstaten het compromis niet kan aanvaarden en dat het dossier zal worden overgedragen aan het komende Franse voorzitterschap.

4. Hervestiging van vluchtelingen uit Irak

Aan de hand van een door Duitsland opgestelde non-paper vond in de Raad een gedachtewisseling plaats over hervestiging van vluchtelingen uit Irak. In het non-paper wordt een gezamenlijke inspanning voorgesteld om kwetsbare vluchtelingen uit Irak die bescherming behoeven, zoals religieuze en etnische minderheden, te hervestigen in samenspraak met UNHCR.

Een aantal lidstaten, waaronder Nederland, steunde het Duitse initiatief. Met verwijzing naar het Haags Programma gaf Nederland onder meer aan verheugd te zijn in verschillende lidstaten bewegingen te zien ten gunste van hervestiging van vluchtelingen. Ook werd opgemerkt dat lidstaten de vrijheid moeten behouden de groepen te hervestigen die het beste passen in het nationale beleid.

Frankrijk kondigde aan het Duitse initiatief op te zullen pakken tijdens zijn EU-voorzitterschap; in overleg met de Commissie en op basis van het Haags Programma zal de follow-up worden besproken van een gezamenlijk hervestigingsprogramma en de evaluatie worden geagendeerd van de pilots voor de regionale beschermingsprogramma’s.

De Commissie gaf onder meer aan dat voor hervestiging de rol van UNHCR cruciaal is. Tevens meldde de Commissie bereid te zijn samen met het voorzitterschap de follow-up te verzorgen, waarbij maatregelen op basis van het Europees Vluchtelingenfonds werden genoemd.

De voorzitter concludeerde dat de Raad het debat zal voortzetten onder Frans voorzitterschap, met bijzondere aandacht voor de meest kwetsbare groepen vluchtelingen.

5. Terrorisme – verslag van de Anti-Terrorisme Coördinator (CTC)

A) Voortgangsrapport over de implementatie van de Strategie en het Actieplan ter bestrijding van terrorisme

documenten:9416/1/08 JAI 242 ECOFIN 178 TRANS 148 RELEX 310 ECO 57 PESC 564 COTER 29 COSDP 384 PROCIV 64 ENER 143 ATO 40 DATAPROTECT 24 TELECOM 70 REV 1(NL)
 9416/08 JAI 242 ECOFIN 178 TRANS 148 RELEX 310 ECO 57 PESC 564 COTER 29 COSDP 384 PROCIV 64 ENER 143 ATO 40 DATAPROTECT 24 TELECOM 70 ADD 1 REV 1(EN)
status documenten: openbaar 

B) Follow-up van het CTC discussiedocument over de implementatie van de EU Contra-Terrorisme Strategie

document:9417/08 JAI 243 ECOFIN 179 TRANS 149 RELEX 311 ECO 58 PESC 565 COTER 30 COSDP 385 PROCIV 65 ENER 144 ATO 41 DATAPROTECT 25 TELECOM 71(NL)
status document:openbaar 

De Anti-Terrorisme Coördinator (CTC), De Kerchove, gaf een toelichting op beide rapporten met betrekking tot de implementatie en follow-up van de strategie en het actieplan ter bestrijding van terrorisme.

Hij vestigde daarbij de aandacht op de volgende onderdelen:

Verzamelen en delen van informatie:

– Uit de rapporten van Europol en Eurojust over de toepassing van het besluit uit 2005 betreffende het systematisch verschaffen van informatie aan beide organisaties blijkt dat er nog veel moet gebeuren zowel in de lidstaten, als bij beide organisaties, om informatie-uitwisseling op het gewenste niveau te krijgen. Ook de relatie met inlichtingen- en veiligheidsdiensten verdient nadere beschouwing.

– Grotere aandacht voor internet (check the web).

Preventie van radicalisering:

Op dit terrein zijn extra inspanningen nodig. De CTC riep de Commissie op om zo spoedig mogelijk met haar mededeling inzake de aanpak van radicalisering te komen. Eind 2008 dient de EU-strategie betreffende radicalisering geactualiseerd te zijn.

Technische assistentie in derde landen:

Volgens de CTC is de Europese Unie op dit terrein nog niet echt effectief. Naast aandacht voor Noord-Afrika in dit verband pleitte hij voor meer bijstand in de Sahel-regio en in Pakistan.

Uitvoering EU-wetgeving:

De CTC vroeg bijzondere aandacht voor dit punt.

Verschillende delegaties steunden de CTC in diens bevindingen, in het bijzonder waar het gaat om de prioriteiten informatie-uitwisseling en radicalisering en rekrutering.

De voorzitter concludeerde dat goede voortgang in het kader van de terrorismebestrijding is geboekt en deelde mede dat er kortgeleden een ad-hoc werkgroep informatie-uitwisseling is ingesteld die eind juni voor het eerst bijeen zal komen.

6. Ontwerp-conclusies van de Raad over mogelijke samenwerkingsmechanismen inzake wederzijdse informatie-uitwisseling tussen EVDB-missies en Europol

document: 7821/3/08 CATS 25 EUROPOL 36 CIVCOM 148 COWEB 86 REV 3(NL)
status document:niet openbaar 

Dit onderwerp werd als A-punt afgehandeld.

7. EU/Passagiersgegevens (PNR) – verslag stand van zaken

Dit onderwerp werd tijdens de lunch besproken (zie onder agendapunt B 18).

8. EU-Australië: PNR-Overeenkomst

documenten:9127/2/08 JAI 222 AUS 6 RELEX 281 DATAPROTECT 21 REV 2(NL)
 9127/2/08 JAI 222 AUS 6 RELEX 281 DATAPROTECT 21 REV 2 COR 1(NL)
status documenten:niet openbaar  
document: 9508/1/08 JAI 249 AUS 8 RELEX 320 DATAPROTECT 26 REV 1(NL)
status document: openbaar 

De voorzitter verwees naar de onderhandelingen die zijn gevoerd op basis van het mandaat dat door de Raad is verleend. Deze overeenkomst biedt in de ogen van het voorzitterschap een basis voor toekomstige overeenkomsten met andere derde landen. Voorts gaf de voorzitter aan dat deze overeenkomst het mogelijk maakt dat de visumplicht voor Australië voor enkele lidstaten zal worden opgeheven.

De Raad ging akkoord met het besluit tot ondertekening van de ontwerp-overeenkomst, met uitzondering van Ierland, dat in afwachting van de behandeling van het voorstel in het Ierse parlement, nog niet kon instemmen.

9. (Eventueel) Ontwerp-Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 562/2006 wat betreft het gebruik van het visuminformatiesysteem (VIS) in het kader van de Schengengrenscode

Dit agendapunt is komen te vervallen.

10. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende strafrechtelijke bescherming van het milieu

De Raad nam met instemming kennis van de mededeling van de voorzitter over het bereikte akkoord in eerste lezing met het Europees Parlement met betrekking tot de ontwerp-richtlijn inzake strafrechtelijke bescherming van het milieu.

11. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake scheepsverontreiniging – stand van zaken

De voorzitter gaf een overzicht van de stand van zaken met betrekking tot het voorstel voor een richtlijn inzake scheepsverontreiniging en verwees naar de uitspraak van het Hof van Justitie d.d. 23 oktober 2007 in de zaak C-440/05. Het Hof heeft hierin aangegeven dat het de bestaande richtlijn 2005/35 niet kan toetsen omdat de EG geen partij is bij het MarPol-Verdrag. Andere verdragen zijn niet gedetailleerd genoeg om aan te kunnen toetsen. Dit arrest zal verder worden besproken in de betreffende Raadswerkgroep. Commissaris Barrot stelde dat de ontwerp-richtlijn (ter vervanging van het nietig verklaarde kaderbesluit scheepsverontreiniging) essentieel is en sprak de hoop uit dat de Raad en het Europees Parlement spoedig tot overeenstemming komen.

12. Voorstel tot wijziging van het Besluit tot oprichting van Eurojust

documenten: 9980/1/08 COPEN 104 EUROJUST 54 EJN 40 REV 1(NL)
 9980/1/08 COPEN 104 EUROJUST 54 EJN 40 REV 1 COR 1(NL)
status documenten: niet openbaar 

De Raad stemde in met de voorgelegde artikelen 5a (coördinatie met oproepdienst), 9a-9g (bevoegdheden van nationale leden van Eurojust), 12 (nationaal coördinatie-systeem voor Eurojust) en 13 (uitwisseling van informatie met de lidstaten en tussen de nationale leden), met uitzondering van artikel 9c, tweede lid, sub c, artikel 9d (op het punt van de gecontroleerde afleveringen) en artikel 9f, ten aanzien waarvan door één lidstaat nog een studievoorbehoud werd aangetekend.

13. Voorstel voor een kaderbesluit betreffende verstekvonnissen

documenten: 10160/08 COPEN 111(NL)
 10160/08 COPEN 111 ADD 1(NL)
status documenten:niet openbaar 

De Raad bereikte overeenstemming over een algemene benadering van het voorstel. Het dossier werd doorgeleid naar de betreffende Raadswerkgroep voor de opstelling van het formulier voor de uitvoering van het kaderbesluit.

14. Voorstel voor een verordening betreffende de bevoegdheid, het toepasselijke recht, de erkenning en de tenuitvoerlegging van beslissingen, en de samenwerking op het gebied van onderhoudsverplichtingen

document:10045/08 JUSTCIV 114(NL)
status document:niet openbaar 

De Raad ging akkoord met het voorgelegde compromis met betrekking tot politieke richtlijnen voor de opzet van de verordening, waaronder de afschaffing van het exequatur voor alimentatiebeslissingen in de hele EU en over de gehele linie.

De technische uitwerking van afschaffing van het exequatur zal in het Comité Burgerlijk Recht worden besproken.

15. Voorstel voor een verordening houdende wijziging van Verordening (EG) nr. 2201/2003 wat de bevoegdheid betreft en tot invoeging van regels inzake toepasselijk recht in huwelijkszaken

documenten:9985/08 JUSTCIV 111(NL)
 9142/08 JUR 191 JUSTCIV 93(NL)
status documenten:niet openbaar  
document:8038/08 JUR 148 JUSTCIV 62(NL)
status document:gedeeltelijk openbaar(NL)*

* Zowel de niet-openbare versie (NL) als van de gedeeltelijk openbare versie (EN) van dit document worden u toegezonden.

De voorzitter memoreerde dat over dit voorstel voor een verordening sinds 2006 wordt onderhandeld. De onderhandelingen zijn moeizaam verlopen. Vastgesteld werd dat over het compromisvoorstel van het voorzitterschap, ten aanzien van het recht dat bij gebreke van een rechtskeuze bij echtscheiding toepasselijk is, geen overeenstemming kon worden bereikt.

De meeste lidstaten uitten hun teleurstelling over het uitblijven van resultaat op dit dossier. Daarbij spraken enkele lidstaten zich uit over nauwere samenwerking die wel eerst op zijn politieke en juridische merites dient te worden bestudeerd.

Staatssecretaris Albayrak wees op het probleem voor Nederland dat zich toespitst op de voorgestelde regeling van het recht dat bij gebreke van een rechtskeuze toepasselijk is op de echtscheiding. Wat betreft het idee voor nauwere samenwerking tussen de lidstaten, merkte Staatssecretaris Albayrak op dat deze het Nederlandse bezwaar tegen de voorgestelde regeling niet zou wegnemen. Nederland kan zich verenigen met het voorstel om de mogelijkheid van nauwere samenwerking tussen de lidstaten nader te laten onderzoeken in het Comité Burgerlijk Recht.

De voorzitter concludeerde dat de besprekingen met betrekking tot de ontwerp-verordening zullen worden voortgezet in het Comité Burgerlijk Recht, met de opdracht om de mogelijkheid van nauwere samenwerking verder te onderzoeken.

16. E-justice; stand van zaken en toekomstige werkzaamheden

document:9695/08 JURINFO 34 JAI 263 JUSTCIV 104 COPEN 98(NL)
status document:niet openbaar 

De voorzitter merkte op dat aan de orde is op welke wijze e-justice vorm kan worden gegeven op langere termijn. De basis is gelegd door het Sloveense voorzitterschap en de voorzitterschappen voorheen van Portugal en Duitsland. Ook de recent verschenen mededeling van de Commissie van 30 mei jl. over e-justice kan daarbij behulpzaam zijn. In de betreffende Raadswerkgroep zal verder worden gesproken over de door de Raad in juni 2007 vastgestelde prioriteiten op dit gebied1, als de portaalsite, rechtsbijstand/bemiddeling, de voorwaarden voor het vastleggen van de koppeling van verschillende registers, de technische voorbereiding van het elektronisch betalingsbewijs en videoconferenties (in het bijzonder voor het horen van getuigen).

Commissaris Barrot gaf aan dat de genoemde recente mededeling een globale strategie omvat. Het doel is de uitwisseling van goede praktijken en een betere coördinatie. De mededeling voorziet ook in een e-justice portaalsite die in 2009 operationeel zou moeten zijn. Vervolgens wees Commissaris Barrot op het belang van videoconferenties.

Het komende Franse voorzitterschap zal de aandacht richten op het vastleggen van de coördinatiestructuur en een meerjarenplan voor e-justice.

De Sloveense voorzitter concludeerde dat de Raad heeft kennisgenomen van het voortgangsverslag en dat de betreffende Raadswerkgroep de werkzaamheden zal voortzetten aan de hand van de recente mededeling van de Commissie.

17. Externe Betrekkingen JBZ – Verslag door de voorzitter van de Ministersbijeenkomsten met Rusland en de Oekraïne

document: 9572/08 JAI 253 RELEX 325(EN)
status document:openbaar  
document:9391/08 JAI 237 RELEX 305(NL)
status documentniet openbaar 

De voorzitter deed mondeling verslag van de ministeriële bijeenkomsten met Rusland en de Oekraïne waarbij met name de dialoog met betrekking tot visumvrijdom en de drugsproblematiek in de Oekraïne werd vermeld.

– Tweede voortgangsrapport over de implementatie van de Strategie voor de externe betrekkingen JBZ

document:8638/08 JAI 189 RELEX 242 NIS 61 COEST 80(EN)
status document:niet openbaar 

De Raad nam kennis van de voorliggende rapporten over de voortgang met de implementatie van de strategie voor externe betrekkingen op het terrein van JBZ. Tijdens het Franse voorzitterschap zullen deze rapporten nader worden bestudeerd.

18. Diversen – Follow-up illegale immigratie naar Griekenland als buitengrens van de EU

Griekenland informeerde de Raad over de stand van zaken met betrekking tot de illegale migratie naar Griekenland en de beoordeling van asielaanvragen en vroeg wederom aandacht voor de situatie waarin het land zich verkeert.

Een aantal lidstaten intervenieerde. Staatssecretaris Albayrak dankte Griekenland voor de informatie nu en tijdens de Raad van 18 april jl. en gaf aan verheugd te zijn met de ontwikkelingen in Griekenland waaronder de verbetering in de praktijk en de mededeling dat ook de regelgeving in Griekenland in juli geheel in lijn zal zijn met het EU-acquis. De problemen waar Griekenland mee wordt geconfronteerd, zijn multidimensionaal van aard, dus moeten de oplossingen dat ook zijn. Het belang van praktische samenwerking, met als doel de snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers, werd benadrukt evenals de rol die GDISC daarbij heeft. Nederland wees erop dat sommige lidstaten unilaterale maatregelen nemen bij de toepassing van de Dublin-Verordening in relatie tot Griekenland en verzocht de lidstaten om dit vooraf te melden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van het wederzijds informatiemechanisme, opdat hierover overleg kan plaatsvinden in de Raad.

De voorzitter concludeerde dat het debat in de Raad tijdens het Franse voorzitterschap zal worden voortgezet.

– Lunchbespreking

Future Group

De Franse minister van Justitie, Dati gaf een overzicht van de prioriteiten van het Franse voorzitterschap op haar beleidsterrein. Veiligheid zal hoog op de agenda staan.

Minister Dati vestigde vervolgens de aandacht op het alerteringssysteem voor vermiste kinderen: samen met de Luxemburgse minister van Justitie Frieden zal zij op 12 juli a.s. een presentatie geven. Staatssecretaris Albayrak legde in haar interventie de nadruk op wederzijds vertrouwen, volledige benutting van het bestaande instrumentarium en verdere ontwikkeling van het EU-acquis op basis van de ervaringen en behoeften van de praktijk. Tevens benadrukte zij dat de rapporten van de Future Group Justitie en de Future Group Binnenlandse Zaken goed op elkaar moeten worden afgestemd, gelet op de verbanden die er bestaan, zoals bijvoorbeeld tussen georganiseerde criminaliteit en illegale immigratie.

Commissaris Barrot sprak over het belang van een alerteringssysteem voor vermiste kinderen en de elektronische uitwisseling van gegevens uit strafregisters.

EU-PNR

Minister Hirsch Ballin bracht de ernstige bezwaren naar voren die in Nederland (ook in het parlement) bestaan tegen vergaande verstrekking van persoonsgegevens, zoals ten aanzien van HIV, ras of godsdienst. Dit geldt tevens voor de vragenlijst van het Amerikaanse Visa Waiver Program, waarbij minister Hirsch Ballin wees op de internationale standaarden voor HIV-geïdentificeerden. Hoewel er geen bezwaar gemaakt kan worden tegen het vragen naar besmettelijke ziekten, gaf Commissaris Barrot aan ook problemen te hebben met specifieke onderdelen. Minister Hirsch Ballin benadrukte verder – evenals de Britse en Duitse ministers – het belang van een goede bescherming van de verstrekte persoonsgegevens.

«High Level Contact Group EU-VS» gegevensbescherming

Het belang van gemeenschappelijke standaarden in het kader van de gegevensbescherming werd algemeen erkend. Samen met de Duitse minister van Binnenlandse Zaken Schäuble, vroeg minister Hirsch Ballin aandacht voor reciprociteit bij de verstrekking van persoonsgegevens. Voorts benadrukte minister Hirsch Ballin wederom de noodzaak van een effectieve bescherming van persoonsgegevens, inclusief de toegang tot de rechter.

II Gemengd Comité

1. SIS II

a) Stand van zaken

   
document: 10252/08 JAI 297 SIRIS 91 SIS-TECH 82 COMIX 465(NL)
status document:niet openbaar 

De voorzitter gaf een toelichting op de voorliggende rapportages van de Raad en de Commissie en hield een pleidooi voor een gezamenlijk optreden van de lidstaten, de Commissie en de Raad in de verschillende gremia. Hij benadrukte voorts het belang van de migratie van SIS II datnog wordt besproken door de Raad en kondigde een hoorzitting aan van het Europees Parlement op 30 juni a.s.

De voorzitter gaf aan dat de testen van enkele (geselecteerde) lidstaten (waaronder Nederland) succesvol zijn verlopen en op 3 oktober a.s. zullen alle testen van de lidstaten zijn afgerond.

Na dankzegging voor de inzet van de lidstaten concludeerde de voorzitter dat de Raad instemt met de voorliggende documenten.

b) Presentatie door de Commissie van het schema m.b.t. SIS II

document:10103/08 CATS 49 SIS-TECH 79 SIRIS 88 COMIX 453(NL)
status document:niet openbaar 

Commissaris Barrot gaf aan dat de infrastructuur voor de aansluiting van het centrale en nationale deel van het systeem is geregeld. De voorbereidingen voor het operationeel beheer van SIS II worden samen met Frankrijk en Oostenrijk getroffen.

De voorbereiding voor de migratie van SIS II dient in mei 2009 gereed te zijn.

De Raad stemde in met het schema voor de planning, de verdere ontwikkeling en de werking van SIS II.

c) Ontwerp-voorstellen voor een Raadsbesluit en Verordening inzake de migratie van SIS II (stand van zaken)

Dit onderwerp is vervallen.

(nieuw c) stand van zaken communicatienetwerk SIS

Door het Raadssecretariaat werd een kort overzicht gegeven van de stand van zaken. Het contract naar aanleiding van aanbestedingsprocedure is inmiddels getekend en de contractant heeft een plan gepresenteerd om in augustus 2008 klaar te zijn voor de migratie van het systeem. Het Raadssecretariaat deed een oproep aan de lidstaten om tijdig de noodzakelijke maatregelen ten behoeve van het netwerk te nemen.

2. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad over gemeenschappelijke normen en procedures in de lidstaten voor de terugkeer van onderdanen van derde landen die illegaal op hun grondgebied verblijven

Zie onder agendapunt B2.

3. (Eventueel) Ontwerp-verordening tot wijziging van de gemeenschappelijke Consulaire Instructies m.b.t. visa voor diplomatieke en consulaire posten in relatie tot de introductie van biometrie met inbegrip van bepalingen over de organisatie van de in ontvangst neming en de behandeling van visumaanvragen

Dit agendapunt is komen te vervallen.

4. Ontwerp-Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 562/2006 wat betreft het gebruik van het visuminformatie-systeem (VIS) in het kader van de Schengengrenscode

Zie onder agendapunt B9.

5. Diversen

– Uitvoering van Verordening (EG) nr. 1931/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 tot vaststelling van regels inzake klein grensverkeer aan de landbuitengrenzen van de lidstaten en tot wijziging van de bepalingen van de Schengengrenscode

Enkele lidstaten hielden een pleidooi voor amendering van Verordening 1931/2006 betreffende het lokaal grensverkeer. De Commissie gaf daarop aan dat conform deze verordening begin 2009 verslag zal worden gedaan over de implementatie en dat daarbij ook zal worden bekeken of amendering noodzakelijk is.

BIJLAGE Overzicht van documenten op de lijst van A-punten die nog niet, respectievelijk nog niet in Nederlandse vertaling, zijn toegezonden.

2a.document:9604/08 ASIM 41 RELEX 329 DEVGEN 77(NL)
 status document:openbaar  
    
2c.document:9199/08 PROCIV 59 COWEB 134 ELARG 47 FIN 178(NL)
 status document:openbaar  
    
2d.documenten:9402/1/08 JAI 239 PROCIV 62 COTER 27 ENER 140 TRANS 146 TELECOM 68 ATO 38 ECOFIN 176 ENV 291 SAN 79 CHIMIE 23 RECH 175 DENLEG 49 RELEX 307 REV 1 (NL) 9402/08 JAI 239 PROCIV 62 COTER 27 ENER 140 TRANS 146 TELECOM 68 ATO 38 ECOFIN 176 ENV 291 SAN 79 CHIMIE 23 RECH 175 DENLEG 49 RELEX 307 REV 1 ADD 1(NL)
 status documenten:openbaar  
    
2e. document:9320/08 CRIMORG 73 ENFOPOL 91(NL)
 status document:openbaar 
    
2f.documenten:8461/1/08 SCHEVAL 21 COMIX 306 REV 1 RESTREINT UE(NL)
  8463/1/08 SCHEVAL 22 COMIX 307 REV 1 RESTREINT UE(NL)
  8464/1/08 SCHEVAL 23 COMIX 308 REV 1 RESTREINT UE(NL)
  8465/1/08 SCHEVAL 24 COMIX 309 REV 1 RESTREINT UE(NL)
 status documenten:niet openbaar 
    
2h.document:8460/2/08 SCHEVAL 20 COMIX 305 REV 2(NL)
 status document:niet openbaar  
    
2k.document:9665/08 FRONT 48 FAUXDOC 14 COMIX 418(NL)
 status document:openbaar  
    
2q.document:9718/08 CATS 46 EUROJUST 50 EUROPOL 55(NL)
 status document:openbaar 
    
2s.document:8104/2/08 CRIMORG 60 ENFOPOL 68 ENFOCUSTOM 44 COWEB 95 REV 2(NL)
 status document:openbaar 
    
2u. document:10043/08 JUSTCIV 113 CH 30 ISL 19 N 22(NL)
 status document:openbaar  
    
2v. documenten:9460/08 ASIM 39 COAFR 150 COEST 101 ADD 1(NL)
  9460/08 ASIM 39 COAFR 150 COEST 101 ADD 1 COR 1(NL)
  9460/08 ASIM 39 COAFR 150 COEST 101 ADD 2(NL)
 status documenten:openbaar  
    
2x.document:9873/08 FRONT 50 COMIX 436(NL)
 status document:openbaar  
    
A1. documenten:7802/08 EUROPOL 33(NL)
 :7803/08 EUROPOL 34(EN)
 status documenten:openbaar  
    
A15.documenten:8409/08 CRIMORG 63 COPEN 75 EJN 27 EUROJUST 34(NL)
  8409/08 CRIMORG 63 COPEN 75 EJN 27 EUROJUST 34 COR 1(NL)
 status documenten:openbaar  
    
A18.document:10103/08 CATS 49 SIS-TECH 79 SIRIS 88 COMIX 453(NL)
 status document:niet openbaar  
    
A21.document:9481/08 SIRIS 75 COMIX 393(NL)
 status document:openbaar 
    
A27.document:9565/1/08 SCHEVAL 36 COMIX 408 REV 1 RESTREINT UE(NL)
 status document:niet openbaar 
    
A28. document:9568/08 SCHEVAL 39 COMIX 411 RESTREINT UE(NL)
 status document:niet openbaar 
    
A29. document:9567/08 SCHEVAL 38 COMIX 410 RESTREINT UE(NL)
 status document:niet openbaar 
    
A30. document:9569/08 SCHEVAL 40 COMIX 412 RESTREINT UE(NL)
 status document:niet openbaar 
    
A31. document:9566/08 SCHEVAL 37 COMIX 409 RESTREINT UE(NL)
 status document:niet openbaar 
    
A33.document:9683/08 SCHEVAL 42 SIRIS 80 COMIX 420(NL)
 status document:niet openbaar 
 document:9059/08 SCHEVAL 27 SIRIS 64 COMIX 348(NL)
 status document:openbaar 

XNoot
1

23 490 nrs. 502 en 504.

XNoot
2

De beschikbare documenten met als status «openbaar» en «gedeeltelijk openbaar» zijn ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer. De documenten met als status «niet openbaar» zijn ter inzage gelegd, alleen voor de leden, bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer. De «restreint» documenten onder agendapunten 2f, A27, A28, A29, A30 en A31 met als status «niet openbaar» zijn ter vertrouwelijke inzage gelegd, alleen voor de leden, bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

XNoot
1

http://www.consilium.europa.eu/cms3_fo/showPage.asp?id=549&lang=nl&mode=g

XNoot
2

Zie 23 490, nr. 498.

XNoot
1

Zie voor de (aanvullende) geannoteerde agenda en het verslag van de bijeenkomst van de Raad van 12 en 13 juni 2007, 23 490, nrs. 456, 457 en 461.

Naar boven