23 249
Bangladesh/Flood Action Plan

nr. 5
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR ONTWIKKELINGSSAMENWERKING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 27 november 1995

Onder verwijzing naar mijn toezegging de Tweede Kamer voorafgaand aan de Flood Action Plan (FAP) conferentie te informeren over de laatste ontwikkelingen ten aanzien van het FAP, heb ik het genoegen U hierbij een samenvatting te geven van recente ontwikkelingen.

Zoals aangekondigd in mijn brief aan U d.d. 23 augustus jl. (23 249, nr. 4), heb ik de aanbeveling van de missie Schulte Nordholt opgevolgd om een herformuleringsmissie uit te zenden voor het Compartmentalization Pilot Project (FAP-20). Op basis van de knelpunten die de missie Schulte Nordholt heeft geïdentificeerd en naar aanleiding van suggesties die de UNDP missie heeft gedaan ten aanzien van de voortzetting van FAP-20, heeft de herformuleringsmissie het volgende voorgesteld:

1. Het verruimen van doelstellingen en activiteiten van het project tot geïntegreerd waterbeheer zodat projectactiviteiten naast gecontroleerde overstroming en drainage ook andere aspecten van waterbeheer omvatten, zoals waterkwaliteit en water voor huishoudelijk gebruik en sanitatie.

2. Een verbeterde bevolkingsparticipatie waarbij specifieke aandacht wordt besteed aan de behoeften van vrouwen en economisch marginale groepen.

3. Het creëren van watermanagementcomités op lokaal niveau die duurzaam en repliceerbaar zijn en in staat zijn tot conflictoplossing.

4. Een meer procesgerichte benadering welke is geïntegreerd in het nationale institutionele raamwerk en een basis verschaft voor voortzetting van activiteiten wanneer het project is voltooid.

5. Het uitvoeren van mitigerende maatregelen ter compensatie van negatieve effecten van compartimentering; binnen het compartiment met name ten behoeve van visserij en milieu en buiten compartiment vooral gericht op verbeterde drainage en «floodproofing».

6. Het verbeteren van de monitoring en evaluatie van het project.

De missie heeft een strategie voorgesteld waarin de kritiek op het project is verwerkt en waarin de nadruk ligt op verbeterde participatie, institutionele versterking, verbeterde monitoring en evaluatie en compensatie van diegenen die een nadelige invloed ondervinden van interventies onder FAP-20. Voorgesteld wordt ook NGO's actief te betrekken bij de besluitvorming en uitvoering van projectactiviteiten.

Ik stel mij voor om het herformuleringsrapport als uitgangspunt te beschouwen bij de verdere besluitvorming over FAP-20. Nadat de Nederlandse delegatie naar de a.s. FAP-conferentie heeft gerapporteerd over de uitkomsten, zal een gezamenlijke Nederlands-Duitse donorreviewmissie de voorstellen met de overheid van Bangladesh bespreken.

Nederland zal tijdens de a.s. FAP-conferentie luisteren naar voorstellen van de overheid en NGO's voor de tweede fase van het FAP (1996–2000). Tijdens de conferentie zullen zes technische sessies worden gehouden waarbij onder meer bevolkingsparticipatie, milieu en institutionele ontwikkeling in de watersector op de agenda staan. Ten behoeve van de technische sessies zullen panels worden gevormd bestaande uit vertegenwoordigers van de overheid, donoren, onderzoeksinstellingen en NGO's. Nederland zal deelnemen aan het panel voor bevolkingsparticipatie.

Ik zal mij bij de besluitvorming ten aanzien van Nederlandse deelname aan het FAP na 1995 baseren op het beleid zoals is uiteengezet in mijn brieven van 22 mei (23 249, nr. 3) en 23 augustus jl. en de uitkomsten van de FAP-conferentie.

De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking

J. P. Pronk

Naar boven