nr. 5
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 27 november 1995
Onder verwijzing naar mijn toezegging de Tweede Kamer voorafgaand aan
de Flood Action Plan (FAP) conferentie te informeren over de laatste
ontwikkelingen ten aanzien van het FAP, heb ik het genoegen U hierbij
een samenvatting te geven van recente ontwikkelingen.
Zoals aangekondigd in mijn brief aan U d.d. 23 augustus jl. (23 249,
nr. 4), heb ik de aanbeveling van de missie Schulte Nordholt opgevolgd om
een herformuleringsmissie uit te zenden voor het Compartmentalization Pilot
Project (FAP-20). Op basis van de knelpunten die de missie Schulte Nordholt
heeft geïdentificeerd en naar aanleiding van suggesties die de UNDP missie
heeft gedaan ten aanzien van de voortzetting van FAP-20, heeft de herformuleringsmissie
het volgende voorgesteld:
1. Het verruimen van doelstellingen en activiteiten van het project tot
geïntegreerd waterbeheer zodat projectactiviteiten naast gecontroleerde
overstroming en drainage ook andere aspecten van waterbeheer omvatten, zoals
waterkwaliteit en water voor huishoudelijk gebruik en sanitatie.
2. Een verbeterde bevolkingsparticipatie waarbij specifieke aandacht wordt
besteed aan de behoeften van vrouwen en economisch marginale groepen.
3. Het creëren van watermanagementcomités op lokaal niveau
die duurzaam en repliceerbaar zijn en in staat zijn tot conflictoplossing.
4. Een meer procesgerichte benadering welke is geïntegreerd in het
nationale institutionele raamwerk en een basis verschaft voor voortzetting
van activiteiten wanneer het project is voltooid.
5. Het uitvoeren van mitigerende maatregelen ter compensatie van negatieve
effecten van compartimentering; binnen het compartiment met name
ten behoeve van visserij en milieu en buiten compartiment vooral gericht op
verbeterde drainage en «floodproofing».
6. Het verbeteren van de monitoring en evaluatie van het project.
De missie heeft een strategie voorgesteld waarin de kritiek op het project
is verwerkt en waarin de nadruk ligt op verbeterde participatie, institutionele
versterking, verbeterde monitoring en evaluatie en compensatie van diegenen
die een nadelige invloed ondervinden van interventies onder FAP-20. Voorgesteld
wordt ook NGO's actief te betrekken bij de besluitvorming en uitvoering van
projectactiviteiten.
Ik stel mij voor om het herformuleringsrapport als uitgangspunt te beschouwen
bij de verdere besluitvorming over FAP-20. Nadat de Nederlandse delegatie
naar de a.s. FAP-conferentie heeft gerapporteerd over de uitkomsten, zal een
gezamenlijke Nederlands-Duitse donorreviewmissie de voorstellen met de overheid
van Bangladesh bespreken.
Nederland zal tijdens de a.s. FAP-conferentie luisteren naar voorstellen
van de overheid en NGO's voor de tweede fase van het FAP (1996–2000).
Tijdens de conferentie zullen zes technische sessies worden gehouden waarbij
onder meer bevolkingsparticipatie, milieu en institutionele ontwikkeling in
de watersector op de agenda staan. Ten behoeve van de technische sessies zullen
panels worden gevormd bestaande uit vertegenwoordigers van de overheid, donoren,
onderzoeksinstellingen en NGO's. Nederland zal deelnemen aan het panel voor
bevolkingsparticipatie.
Ik zal mij bij de besluitvorming ten aanzien van Nederlandse deelname
aan het FAP na 1995 baseren op het beleid zoals is uiteengezet in mijn brieven
van 22 mei (23 249, nr. 3) en 23 augustus jl. en de uitkomsten van de
FAP-conferentie.
De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking
J. P. Pronk