23 180
Agentschappen bij het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

nr. 4
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 23 september 1997

De vaste commissie voor Landbouw, Natuurbeheer en Visserij1 heeft naar aanleiding van de brief van de minister van Landbouw van 18 april 1997 inzake de agentschapsstatus van het Bureau Heffingen van het ministerie van LNV (23 180, nr. 3) de navolgende vragen geformuleerd. De antwoorden zijn eveneens in dit verslag opgenomen.

De voorzitter van de commissie,

Blauw

De griffier van de commissie,

Van Overbeeke

1

Met ingang van 1 januari 1998 gaat het Bureau Heffingen alle taken uitvoeren die voortvloeien uit de mestregelgeving.

Dit zijn ook de taken die tot nu toe werden uitgevoerd door de Stichting Landelijke Mestbank, die per 1 januari 1998 zal worden opgeheven. Het betreft bijvoorbeeld de volledige registratie van de afleveringsbewijzen, het verlenen van erkenningen aan intermediairen en de registratie van formulieren bij export van mest.

Zijn met de overdracht van dit takenpakket ook de personeelsleden van SLM naar Bureau Heffingen overgegaan?

De opheffing van de Stichting Landelijke Mestbank en de daarmee samenhangende overdracht van een aantal taken naar Bureau Heffingen is gebaseerd op voorstellen van de Stuurgroep Heroriëntatie Uitvoeringsorganisaties Mestbeleid. In deze Stuurgroep waren zowel de overheid als het landbouwbedrijfsleven vertegenwoordigd. Kern van dit advies is dat de overheid zich concentreert op de uitvoering van de regelgeving terwijl het bedrijfsleven zelf de bevordering van de mestafzet voor haar rekening neemt. Dit principe is overigens ook vastgelegd in het Raamwerk voor de verdere uitwerking van de Integrale Notitie, waarover ik u bij brief van 22 februari 1996 heb geïnformeerd.

Met de overdracht van de taken van de SLM uit hoofde van regelgeving naar Bureau Heffingen zijn niet automatisch de betrokken medewerkers mee overgegaan naar het Bureau. Voorzover de taken ongewijzigd door Bureau Heffingen zijn overgenomen zijn betrokkenen in de gelegenheid gesteld de taak te volgen. Daar waar als gevolg van de wijziging van de Meststoffenwet in verband met de invoering van het mineralenaangiftesysteem (MINAS) de taken en de uitvoering van de taken zijn gewijzigd, is dit niet aan de orde geweest. Wel heeft Bureau Heffingen personeelsleden van de Stichting Landelijke Mestbank in de gelegenheid gesteld om bij Bureau Heffingen vacante functies te gaan vervullen. Van deze mogelijkheid is in zeer beperkte mate gebruik gemaakt. In enkele gevallen heeft dit geleid tot een indiensttreding bij Bureau Heffingen. De andere medewerkers hebben inmiddels elders een baan gevonden of doen een beroep op het sociaal plan van de Stichting.

2

De SLM had ook het beheer over een 200-tal mestsilo's die zij met name in de tekortgebieden had geplaatst. Waarom zijn deze niet overgegaan naar Bureau Heffingen, maar tegen zeer gereduceerde prijzen met veel moeite aan particulieren overgedaan?

De verkoop van de mestsilo's vloeit rechtstreeks voort uit de nieuwe taakverdeling tussen overheid en bedrifjsleven die in dit kader is afgesproken. De overheid concentreert zich op de uitvoering van de regelgeving en het bedrijfsleven neemt zelf de bevordering van de mestafzet voor haar rekening. Overname van de silo's door Bureau Heffingen lag derhalve niet voor de hand.

3

Wat zijn de financiële gevolgen met betrekking tot het vervroegd afstoten van deze silo's tegen zeer lage prijzen en komen deze gevolgen voor rekening van Bureau Heffingen of het ministerie van LNV?

Alvorens het besluit te nemen tot verkoop van de silo's heb ik overwogen om het beheer te laten continueren door een afgeslankte Stichting Landelijke Mestbank. In een onderzoek naar de mogelijkheden daarvan bleek deze optie evenwel financieel minder aantrekkelijk dan de directe verkoop. De belangrijkste redenen daarvoor waren dat door leegstand een aantal silo's geen huur meer oplevert en dat de onderhoudskosten de komende jaren aanzienlijk gaan toenemen. Omdat er ook geen beleidsmatige redenen meer zijn om het beheer van de silo's te continueren, heb ik besloten de Stichting Landelijke Mestbank te verzoeken de silo's tegen een zo hoog mogelijke prijs te verkopen.

Over het verkooptraject van de silo's zijn afspraken gemaakt tussen de Stichting landelijke Mestbank en het ministerie. In dat verband zijn alle silo's op verzoek van het ministerie door een tweetal onafhankelijke bureaus aan een taxatie onderworpen. De getaxeerde prijzen zijn uitgangspunt in het verkooptraject. De taxatieprijzen weerspiegelen de marktwaarde van de silo's, waarbij ook rekening is gehouden met de onderhoudstoestand. Ik ben dan ook van mening dat de silo's niet tegen zeer gereduceerde prijzen van de hand worden gedaan, maar dat het gaat om marktconforme prijzen. Wat de uiteindelijke verkoopopbrengst zal zijn, kan op dit moment nog niet worden vastgesteld.


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Van der Linden (CDA), Blauw (VVD), voorzitter, Van der Vlies (SGP), ondervoorzitter, M. M. H. Kamp (VVD), Smits (CDA), Reitsma (CDA), Huys (PvdA), Swildens-Rozendaal (PvdA), Ter Veer (D66), Witteveen-Hevinga (PvdA), Feenstra (PvdA), Aiking-van Wageningen (Groep Nijpels), Woltjer (PvdA), Schuurman (CD), Augusteijn-Esser (D66), Van den Bos (D66), Van Ardenne-van der Hoeven (CDA), Stellingwerf (RPF), Crone (PvdA), M. B. Vos (GroenLinks), Van Waning (D66), Keur (VVD), O. P. G. Vos (VVD), Passtoors (VVD), Th. A. M. Meijer (CDA).

Plv. leden: De Haan (CDA), Te Veldhuis (VVD), Van Middelkoop (GPV), Remkes (VVD), Heeringa (CDA), Biesheuvel (CDA), Van Gijzel (PvdA), Liemburg (PvdA), Hoekema (D66), Verspaget (PvdA), M. M. van der Burg (PvdA), Verkerk (AOV), Dijksma (PvdA), Poppe (SP), Van Walsem (D66), Jorritsma-van Oosten (D66), Gabor (CDA), Leerkes (U55+), Van Zijl (PvdA), Oedayraj Singh Varma (GroenLinks), Doelman-Pel (CDA), Cornielje (VVD), Verbugt (VVD), H. G. J. Kamp (VVD), Beinema (CDA).

Naar boven