nr. 19
GEWIJZIGDE AMENDEMENTEN VAN HET LID DANKERS TER VERVANGING VAN DIE
GEDRUKT ONDER NR. 13
Ontvangen 9 februari 1995
De ondergetekende stelt de volgende amendementen voor:
I
Artikel 2 wordt vervangen door:
Artikel 2
1. Elke zorgaanbieder treft een regeling voor de behandeling van klachten
over een gedraging van hem of van voor hem werkzame personen jegens een cliënt.
Hij brengt de getroffen regeling op passende wijze onder de aandacht van zijn
cliënten.
2. De in het eerste lid bedoelde regeling:
a. waarborgt dat aan de behandeling van een klacht niet wordt deelgenomen
door een persoon op wiens gedraging de klacht rechtstreeks betrekking heeft;
b. voorziet er in dat aan de klager na de behandeling van de klacht zo
spoedig mogelijk schriftelijk wordt medegedeeld of naar aanleiding van de
klacht maatregelen zullen worden genomen, en zo ja welke.
3. Door of namens een cliënt kan bij de klachteninstantie, aangewezen
in de in het eerste lid bedoelde regeling, een klacht tegen een zorgaanbieder
worden ingediend over een gedraging van hem of van voor hem werkzame personen
jegens de cliënt.
4. In afwijking van het derde lid kan bij de klachteninstantie, aangewezen
in de in het eerste lid bedoelde regeling, eveneens een klacht tegen een zorgaanbieder
worden ingediend over een gedraging van hem of van voor hem werkzame personen
jegens een cliënt die inmiddels is overleden.
II
In de artikelen 3, 4 en 10 wordt «centrale klachtencommissie»
en «centrale klachtencommissies» telkens vervangen door «klachtencommissie»
onderscheidenlijk «klachtencommissies».
III
In artikel 4, tweede lid, tweede volzin, wordt «artikel 2, vijfde
lid» vervangen door: artikel 2, tweede lid, onder b.
Toelichting
Op deze wijze wordt de maximale wijze van zelfregulering gehandhaafd.
Dankers