nr. 100
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 juni 2006
Tijdens het VAO preventiebeleid voor de volksgezondheid, d.d. 21 juni
2006 is een motie (22 894, nr. 97) ingediend van Azough (GL) en Arib
(PvdA) over smaaklessen. In de motie wordt VWS verzocht voor de begroting
in 2007 een fonds te regelen opdat alle scholen in Nederland smaaklessen kunnen
bieden. Daarnaast wordt de regering verzocht om voedingsonderwijs een structurele
plek te geven in de kerndoelen van het onderwijs.
Onderstaand geef ik, zoals toegezegd tijdens het VAO, mijn schriftelijk
oordeel ten aanzien van bovengenoemde motie. Onderstaand schrijven is mede
namens de minister van LNV en de minister van OCW.
Ik richt me in mijn preventiebeleid specifiek op de jongeren, aangezien
het aanleren van onder andere goede voedingsgewoonten op jonge leeftijd van
belang is voor de gezondheid en preventie van chronische ziekten op latere
leeftijd. De setting school is hiertoe uitermate geschikt. Om onderwijs en
jeugd via één afzender te benaderen ondersteun ik de Gezonde
School aanpak. Daarnaast lopen er verschillende projecten, zoals smaaklessen,
schoolgruiten en gezonde schoolkantines, om een gezonde leefstijl bij leerlingen
te stimuleren. Een aantal van deze projecten zijn opgenomen in het actieplan
van het Convenant Overgewicht.
Ik wil ten aanzien van de motie niet alleen ingaan op het project smaaklessen,
maar ook op het project schoolgruiten. Beide projecten laten kinderen via
de school kennismaken met voedingsmiddelen.
Het project smaaklessen is geïnitieerd door de minister van LNV.
Smaaklessen hebben ten doel de jeugd te interesseren voor voedsel (productiewijze/gezondheid)
via het aspect smaak. Leerlingen van de (basis)scholen worden via een zogenaamd
smaaklespakket bewust gemaakt van de smaak, productiewijze en gezondheidsaspecten
van voedingsmiddelen. Ten aanzien van de smaaklessen heeft het ministerie van LNV voldoende begroot om in schooljaar 2006/2007 te starten met
smaaklessen en de verdere ontwikkeling ervan op te pakken. Vanaf schooljaar
2007/2008 kan het aanbod van smaaklessen verder worden verbreed. Hierbij zal
worden ingezet op bredere financiering. Ik zie op dit moment echter geen noodzaak
een speciaal fonds in het leven te roepen.
Het project schoolgruiten is, naar aanleiding van de motie Atsma, geïnitieerd
door mijn ministerie. Schoolgruiten heeft ten doel om de consumptie van groente
en fruit te bevorderen bij de jeugd. Twee keer per week wordt er een portie
groente of fruit verstrekt bij kinderen op de basisschool. Daarnaast wordt
er les gegeven over gezonde voeding, waaronder groente en fruit. Kinderen
maken verder kennis met verschillende soorten groenten en fruit en leren zo
ook gevarieerd te eten binnen deze productgroep.
Van 2003–2005 heeft een proefproject schoolgruiten plaatsgevonden.
Ik ben nu actief op zoek naar een manier om scholen en gemeenten te stimuleren
zelf de financiering van schoolgruiten te organiseren zodat de continuïteit
gewaarborgd blijft. In 2007 kan ik via de VWS begroting voorzien in de ondersteuning
van het project schoolgruiten.
Momenteel bekijk ik met de minister van LNV de opties voor synergie betreffende
de projecten smaaklessen en schoolgruiten. We streven naar een koppeling van
beide projecten na het schooljaar 2006/2007. Hierbij zullen de mogelijkheden
worden onderzocht om bovengenoemde projecten smaaklessen en schoolgruiten
als keuzeprojecten onder te brengen in hetzelfde lesmateriaal voor scholen,
opdat scholen niet met verschillende initiatieven vanuit verschillende ministeries
worden benaderd.
Ik wil onder meer het Convenant Overgewicht benutten om te bezien hoe
in samenwerking met ministeries en veldpartijen verdere ontwikkelingen mogelijk
zijn.
Ik acht het relevant dat voeding aandacht krijgt in het onderwijs. De
kerndoelen van het (primair) onderwijs zijn recentelijk herzien, door de Tweede
Kamer goedgekeurd en zijn sinds maart van dit jaar van kracht. Het kerndoel
dat leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid
van henzelf en anderen biedt scholen de ruimte om voeding in het onderwijsprogramma
op te nemen. Ik zal met de minister van LNV en OCW overleggen hoe scholen
duidelijk kan worden gemaakt dat met onder andere de projecten smaaklessen
en schoolgruiten hieraan invulling kan worden gegeven.
Op de wijze zoals boven beschreven zal ik invulling geven aan de motie
die ik zie als ondersteuning van het beleid.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
J. F. Hoogervorst