22 187
Ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid

nr. 100
VERSLAG VAN EEN ALGEMEEN OVERLEG

Vastgesteld 23 februari 2000

De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid1 heeft op 9 februari 2000 overleg gevoerd met staatssecretaris Hoogervorst van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de taakverdeling tussen CTSV en LISV wat betreft (augustus)rapportages (22 187, nr. 98).

Van dit overleg brengt de commissie bijgaand beknopt verslag uit.

Vragen en opmerkingen uit de commissie

Mevrouw Schimmel (D66) merkte op het niet eens te zijn met de opvatting van de staatssecretaris. De rapportages van het CTSV – door haar zeer op prijs gesteld – mogen op meer worden gebaseerd dan alleen de informatie van het LISV. Het gaat niet zozeer om beleidsverantwoording als wel uitvoeringseffectrapportages, zoals besproken bij de OSW in 1997. Mevrouw Schimmel pleitte voor het handhaven van de huidige augustusrapportages door het CTSV. De toezichtsfunctie bij de uitvoeringsstructuur werk en inkomen dient opnieuw aan de orde te worden gesteld.

Mevrouw Essers (VVD) zei het wel eens te zijn met de brief van de staatssecretaris. Zij hechtte zeer aan een onafhankelijke toezichtstaak van het CTSV. Het is van belang dat geen dubbel werk wordt gedaan. Het CTSV kan indien nodig gericht onderzoek verrichten.

Mevrouw Essers toonde zich zeer tevreden met het in de tijd naar voren halen van de rapportages. Is het mogelijk alle rapportages over de sociale zekerheid per april te laten verschijnen?

Mevrouw Smits (PvdA) meende dat de augustusrapportage inmiddels een stevige reputatie heeft verworven: een degelijk onderzoeksrapport met een schat aan gegevens, verzameld door onderzoekers die zelf de invalshoek kiezen.

Zij was het er niet mee eens dat het CTSV niet langer de augustusrapportage hoeft te leveren. Het LISV is gehouden verantwoording af te leggen over de eigen taak. Het zal daarvoor gegevens verzamelen. Het is veel te mager als het CTSV op basis van de gegevens van het LISV een apart oordeel geeft. De Tweede Kamer heeft om een rapportage gevraagd, niet alleen een oordeel over een rapportage van een ander.

Mevrouw Smits wenste nog geen uitspraak te doen over de wijze waarop het toezicht moet worden geregeld in de nieuwe uitvoeringsorganisatie. Er moet niets kapot worden gemaakt voordat zeker is hoe de nieuwe organisatie eruit ziet. Mevrouw Smits ging ervan uit dat het CTSV de ruimte houdt voor een jaarlijkse uitgebreide doeltreffendheidsrapportage werknemersverzekeringen. Zij had geen bezwaar tegen het naar voren halen van de rapportage in april. Het CTSV moet het budget en de menskracht behouden om goed te kunnen rapporteren.

De heer Harrewijn (GroenLinks) merkte op wel wat te herkennen in de brief van de staatssecretaris. In de augustusrapportage van het CTSV liepen de verantwoording en het toezicht door elkaar. Aan het LISV moet eigen verantwoording worden gevraagd. De heer Harrewijn sprak de zorg uit dat de verschuiving ten koste gaat van de mogelijkheden van het CTSV. Het CTSV moet niet alleen gebruik maken van de gegevens van het LISV, maar moet bepaalde gegevens kunnen checken en zelf onderzoek kunnen doen.

Zorgen had hij ook over de verantwoording van het LISV in de overgangsfase over de structuur van de uitvoering, in het bijzonder de automatisering. Het is zaak dat het CTSV in de tussentijd niet te veel gemuilkorfd wordt.

Antwoord van de regering

De staatssecretaris merkte op dat het onafhankelijke toezicht een primaire plaats zal krijgen. Sinds de OSV 1997 is het LISV verantwoordelijk voor de uitvoering en het CTSV voor het toezicht op de rechtmatigheid en de doelmatigheid van de uitvoering. Het LISV als uitvoerder moet verantwoording afleggen, hetgeen dwingt tot zelfevaluatie, zelfreflectie en verbetering van de organisatie. De toezichthouder kan daarop zijn oordeel baseren. De staatssecretaris was ervan overtuigd dat het leggen van de verantwoordingsplicht bij het LISV een sanerende werking heeft en een verbetering van de uitvoering met zich zal brengen.

De staatssecretaris benadrukte dat het CTSV zich voor zijn onafhankelijke toezichtsoordeel niet uitsluitend baseert op de informatie van het LISV. Het CTSV kan monitoren en valideren op het gehele toezichtsterrein en heeft derhalve al invloed op de kwaliteit. Voor het geven van een oordeel kan het CTSV onderzoek verrichten. Muilkorven is absoluut niet aan de orde. Op suggestie van het CTSV heeft het LISV twee externe onderzoekers ingeschakeld die door het CTSV bij de augustusrapportage handhaving 1999 zijn betrokken.

Het naar voren halen in de tijd van de verantwoordingsrapportages kost tijd.

Ten slotte meende de staatssecretaris dat zijn voorstellen leiden tot een verbeterde informatie aan de Tweede Kamer.

Nadere gedachtewisseling

Mevrouw Schimmel (D66) merkte op zich gerustgesteld te voelen als kan worden gegarandeerd dat het CTSV doorgaat met de augustusrapportage, waarbij het zich op meer bronnen kan baseren dan alleen de beleidsverantwoording van het LISV en het thematische onderwerpen in onderlinge samenhang bekijkt. Op die manier biedt het CTSV de Kamer de mogelijkheid van zelfreflectie en zelfevaluatie.

Mevrouw Essers (VVD) was het eens met de uitgezette koers van de staatssecretaris. Het is een verbetering dat het LISV verplicht wordt deugdelijker informatie te verschaffen.

Mevrouw Smits (PvdA) merkte op het ermee eens te zijn dat het LISV uitgebreid verantwoording gaat afleggen. Het spreekt vanzelf dat het CTSV daarop invloed uitoefent. Zij verwacht ieder jaar een eigen rapportage van het CTSV waarbij het met zelfgekozen thema's moet kunnen werken.

De heer Harrewijn (GroenLinks) wees erop dat het CTSV tot nu toe zelf gegevens moest verzamelen, een verkeerde taak voor een toezichthouder. Een directe relatie tussen het ministerie en het LISV als uitvoerder achtte de heer Harrewijn een goede zaak, ook met het oog op een juiste sturing. Vooralsnog moet het CTSV doorgaan met het verzamelen van gegevens op die terreinen waar het LISV geen verantwoording aflegt.

Verandert er wat in de budgetten en de personele bezetting van het CTSV?

Mevrouw Bijleveld-Schouten (CDA) merkte op grote waarde te hechten aan de rapportages van het CTSV, met zelf gekozen onderwerpen en hoopte op de garantie van de staatssecretaris dat dit zo zal blijven.

De staatssecretaris kon niet garanderen dat het CTSV met het thematisch onderzoek zal doorgaan omdat dit een vrijheid van het CTSV zelf is. Hij verwachtte wel dat het dit zal blijven doen. Desgevraagd zei de staatssecretaris toe dat als het CTSV geen onderzoek op een bepaald terrein wenst te verrichten, hij het CTSV zal manen het wel te doen. Hij zal de wens van de Kamer dat het CTSV door blijft gaan met thematisch onderzoek, naast het jaarlijkse doelmatigheids- en rechtmatigheidsonderzoek overbrengen.

In het nieuwe SUWI-model zal de sturing van de uitvoering eenvoudiger worden.

De te wijzigen taakverdeling in het opstellen van de augustusrapportages zal voor het CTSV geen budgettaire en personele gevolgen hebben.

De voorzitter van de commissie,

Terpstra

De griffier van de commissie,

Van Dijk


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Terpstra (VVD), voorzitter, Biesheuvel (CDA), Schimmel (D66), Bijleveld-Schouten (CDA), Kalsbeek (PvdA), Van Zijl (PvdA), Noorman-den Uyl (PvdA), ondervoorzitter, Kamp (VVD), Essers (VVD), Van Dijke (RPF), Bakker (D66), Visser-van Doorn (CDA), De Wit (SP), Verburg (CDA), Smits (PvdA), Spoelman (PvdA), Van der Staaij (SGP), Örgü (VVD), Harrewijn (GroenLinks), Van Gent (GroenLinks), Bussemaker (PvdA), Balkenende (CDA), Wilders (VVD), Santi (PvdA) en Snijder-Hazelhoff (VVD).

Plv. leden: Meijer (VVD), Van Ardenne-van der Hoeven (CDA), Giskes (D66), Dankers (CDA), Hamer (PvdA), Van der Hoek (PvdA), Kortram (PvdA), Blok (VVD), Van Blerck-Woerdman (VVD), Van Middelkoop (GPV), Van Vliet (D66), Stroeken (CDA), Marijnissen (SP), Eisses-Timmerman (CDA), Schoenmakers (PvdA), Middel (PvdA), Van Walsem (D66), Weekers (VVD), Vendrik (GroenLinks), Rosenmöller (GroenLinks), Wagenaar (PvdA), Mosterd (CDA), De Vries (VVD), Oudkerk (PvdA) en Klein Molekamp (VVD).

Naar boven