22 150
Subsidiebeleid

nr. 25
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 maart 1995

Op 16 november jongstleden vond een Algemeen Overleg plaats tussen de algemene commissie voor de Rijksuitgaven en de minister van Financiën. Tijdens de vergadering is onder meer de rapportage van 18 maart 1994 over enkele aspecten van het geïntegreerd subsidiebeleid en over tarieven besproken (Kamerstukken II, 1993–1994, 22 150, nr. 20). De commissie heeft gevraagd om in een overzicht voor alle subsidies die in de desbetreffende rapportage als gevoelig voor misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O) werden aangemerkt kort aan te geven wat de reden is van deze M&O-gevoeligheid. Voorts vroeg de commissie om een overzicht van de niet-kostendekkende tarieven met daarin kort de overwegingen die ten grondslag liggen aan het in rekening brengen van tarieven beneden de kostprijs.

Op basis van de rapportage van 18 maart 1994 zijn bedoelde overzichten samengesteld en aan de departementen voorgelegd voor actualisering en completering.

Dit leidt tot de volgende situatie.

Thans is bij alle subsidieregelingen het M&O-beleid op orde. Desondanks kunnen echter onzekerheden blijven bestaan met betrekking tot de rechtmatigheid als gevolg van beperkingen in de mogelijkheden om verdergaand te controleren. Een dergelijke beperking doet zich bijvoorbeeld voor bij regelingen die inkomensafhankelijk zijn.

In dergelijke gevallen, waarbij ondanks een toereikend M&O-beleid onzekerheden bestaan, wordt besproken van een resterende inherente onzekerheid.

Het aantal subsidies dat als M&O-gevoelig is aangemerkt omdat ondanks een toereikend M&O-beleid een inherente onzekerheid resteert, is gedaald tot veertien.

Van de zevenennegentig niet-kostendekkende tarieven in maart 1994 is een zevental tarieven nu (meer dan) kostendekkend. Twee tarieven zijn uit het overzicht verwijderd omdat de activiteit niet meer plaatsvindt.

Daarnaast zijn er twee nieuwe tarieven aan de lijst toegevoegd. Per saldo komt het totaal aantal niet-kostendekkende tarieven thans op negentig.

Beide overzichten doe ik u hierbij toekomen.

De Minister van Financiën,

G. Zalm

Subsidies

M&O-gevoelige regelingen (rapportage maart 1994)oorzaak M&O-gevoeligheid: M&O-beleid niet op orde dan wel inherente onzekerheid (IO) (maart 1994)stand van zaken (maart 1995)resterende M&O-gevoelige regelingen1 (maart 1995): oorzaak van de inherente onzekerheid
Kabna4.011StudiefinancieringIOregeling tijdelijk stopgezetinkomensafhankelijk
Just.6.002SlachtofferhulpIOonveranderdverschuivingsgevaar door bekostiging van slechts een deel van de geldstromen
 6.012VluchtelingenwerkIOonveranderdverschuivingsgevaar door bekostiging van slechts een deel van de geldstromen
 6.014Wet rechtsbijstandIOonveranderdinkomens- en vermogensafhankelijk
OCW8.144Universitair asylfondsIOonveranderdinkomensafhankelijk (student)
 8.153StudiefinancieringIOregeling aangepast/IO resteertinkomensafhankelijk (student/ouder), afhankelijk van woonsituatie
 8.154Tegemoetkoming studiekostenIOonveranderdinkomensafhankelijk (ouder)
VROM11.007Huisvesting gehandicaptenIOovergegaan naar Gemeentefonds/niet vigerend2/geen IO van materieel belang 
 11.010Huursubsidie (IHS)IOregeling aangepast/IO resteertinkomensafhankelijk, samenstelling gezinshuishouding, woonsituatie, onderhuur, vermogen
 11.011Regeling huurgewennings-bijdrageIOniet vigerend2/geen IO van materieel belang 
 11.017Marktgerichte huur- en koopwoningenIOniet vigerend2/geen IO van materieel belang 
 11.018Bijdrage huurwoningen beleggersIOniet vigerend2/geen IO van materieel belang 
 11.019Budget sociale sectorIOonveranderdinkomensafhankelijk, woonsituatie
 11.020Budget huurverlagingstoeslagenIOop basis van nader onderzoek geen IO van materieel belang 
 11.024Budget marktsectorIOop basis van onderzoek geen IO van materieel belang 
 11.026StudentenhuisvestingIOniet vigerend2/geen IO van materieel belang 
 11.027Particuliere huurwoningenIOniet vigerend2/geen IO van materieel belang 
 11.030Verbeteringen particuliere huurwoningenIOniet vigerend2/geen IO van materieel belang 
 11.036PremiekoopwoningenIOonveranderdinkomensafhankelijk
 11.037MilieutechnologieIO, M&O-beleid nagenoeg op ordemaatregelen geëffectueerd/geen IO 
 11.038Milieu-organisatieIO, M&O-beleid nagenoeg op ordemaatregelen geëffectueerd/geen IO 
 11.042WindenergieIO, M&O-beleid nagenoeg op ordemaatregelen geëffectueerd/geen IO 
 11.043Schone vrachtwagens/bussenIOop basis van nader onderzoek geen IO 
 11.044AutowrakkenIO, M&O-beleid nagenoeg op ordemaatregelen geëffectueerd/geen IO 
 11.045SchadevergoedingIOop basis van nader onderzoek geen IO 
 11.047Gemeentelijk milieubeleidIOop basis van nader onderzoek geen IO 
 11.048ProvinciesM&O-beleid niet geheel op ordemaatregelen geëffectueerd/geen IO 
 11.049NMP gemeentenIOop basis van nader onderzoek geen IO 
 11.050NMP provinciesM&O-beleid niet geheel op ordemaatregelen geëffectueerd/geen IO 
 11.052BodemsaneringM&O-beleid niet geheel op ordemaatregelen geëffectueerd/geen IO 
 11.055GevelisolatieIO, M&O-beleid nagenoeg op ordemaatregelen geëffectueerd/geen IO 
 11.056VliegveldenIO, M&O-beleid nagenoeg op ordemaatregelen geëffectueerd/geen IO 
 11.058VerkeersmaatregelenIO, M&O-beleid nagenoeg op ordemaatregelen geëffectueerd/geen IO 
 11.059IndustrielawaaiIO, M&O-beleid nagenoeg op ordemaatregelen geëffectueerd/geen IO 
 11.060WegverkeerslawaaiIO, M&O-beleid nagenoeg op ordemaatregelen geëffectueerd/geen IO 
 11.061SpoorweglawaaiIO, M&O-beleid nagenoeg op ordemaatregelen geëffectueerd/geen IO 
SZW15.037BasisremigratieIOonveranderdgeen sluitende controle mogelijk
VWS16.030JeugdhulpverleningIOinkomensafhankelijke component vervangen door normbijdrage 
 16.033Kinderen binnenschippers en kermisexploitantenIOregeling aangepast/IO resteertinkomensafhankelijk
 16.036WBOIOonveranderdinkomens- en vermogensafhankelijk
 16.037WBO bijzondere functieIOonveranderdinkomens- en vermogensafhankelijk

1 Het betreft thans nog slechts regelingen waarbij ondanks een toereikend M&O-beleid een inherente onzekerheid resteert.

2 Regeling is niet vigerend; betreft slechts uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen. Bij de aanvraag van de subsidie was sprake van M&O-gevoeligheid, bij de uitbetaling van de verplichtingen is er geen sprake van M&O-gevoeligheid.

Tarieven

Begroting Algemene Zaken

Naam van het tarief:Reden van minder dan kostendekkendheid
RVD; verkoop publikaties en abonnementenHet betreft de uitgifte (gratis + abonnementen) van «Beleid beschouwd» en «Selectie»; interne produkten t.b.v. ambtelijke en politieke leiding. Aan derden wordt een tegemoetkoming van (afdruk)kosten gevraagd. De verkoop is derhalve niet integraal kostendekkend. De activiteiten behoren tot de kerntaken van de RVD.

Begroting Justitie

Naam van het tarief:Reden van minder dan kostendekkendheid
Aanvraag verblijfstitelOp grond van artikel 16, lid 2, van de Vreemdelingenwet kan bij het indienen van een aanvraag om toelating een bedrag van maximaal f 1 000 worden gevraagd. Gelet op het feit dat in de praktijk een bedrag van f 50 of f 125 per aanvraag wordt ontvangen, is bij de raming uitgegaan van een gemiddeld bedrag van f 100. Dit bedrag is niet kostendekkend daar wordt aangesloten bij internationale tarieven.
Beveiligingsheffing SchipholBij aanvang was dit tarief kostendekkend, sindsdien is het niet meer herzien. Inmiddels vindt ten aanzien van dit tarief nader onderzoek plaats.
D en J, verrichten van arbeid (inclusief de werkzaamheden in de 50 pen. inrichtingen)Arbeid binnen een just. inrichting is niet cf. arbeid binnen een bedrijf te managen. Belangrijke factoren die daarbij een rol spelen zijn bezettings- en efficiencyverschillen alsmede de noodzaak een bepaald niveau van veiligheid voor personeel en gedetineerden te handhaven. De te gebruiken grondstoffen worden doorberekend aan de opdrachtgever. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen. Deze marktprijzen kunnen, door de hierboven genoemde factoren, lager zijn dan de kosten die in de penitentiaire inrichtingen worden gemaakt.
GriffierechtenVoorkomen moet worden dat met de griffierechten een te hoge drempel wordt opgeworpen, waardoor een redelijke rechtsgang voor rechtzoekenden belemmerd wordt. Met ingang van 1 januari 1994 zijn, door middel van een wetswijziging, de tarieven voor burgerlijke zaken aanzienlijk verhoogd. In de toekomst kunnen tarieven worden aangepast op basis van ontwikkelingen van het prijsindexcijfer.
NaamswijzigingenStandaardtarief is f 500. Gemiddeld tarief is f 200. Op grond van het Koninklijk Besluit van 23 december 1987 (Stb. 609) kan de Minister van Justitie in bijzondere gevallen afwijken van het tarief van f 500. Regelgeving wordt zodanig aangepast dat kostendekkendheid binnenkort wordt gerealiseerd.
Politie, levering van goederen en verlenen van dienstenDe ontvangsten hebben voornamelijk betrekking op opbrengsten van geleverde goederen door de divisie Logistiek van het KLPD aan de Nederlandse Politie (geleverde kleding, uitrusting en bewapening). Er is in feite geen sprake van een tarief. De gefactureerde bedragen zijn in principe gelijk aan de inkoopwaarde van de goederen. De personele en materiële uitgaven voor de divisie Logistiek worden niet doorberekend.
Verlengingen van visaBasis van de ontvangsten in verband met het wijzigen en verlengen van visa is de Wet van 9 mei 1890 tot nadere regeling van de heffing en bestemming van de kanselarijleges (Stb. 80) en het legesbesluit visa, laatstelijk gewijzigd op 1 september 1990. De vaststelling van dit tarief (inclusief differentiatie) is gebaseerd op internationale afspraken.

Begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

Naam van het tarief:Reden van minder dan kostendekkendheid
RIOD; beschikbaarstellen van foto'sHet RIOD acht het om-niet of tegen geringe kosten verstrekken van fotomateriaal een wezenlijk onderdeel van zijn takenpakket op het gebied van publieksvoorlichting (een paternalistisch motief derhalve).

Begroting Financiën

Naam van het tarief:Reden van minder dan kostendekkendheid
Directie PFC; werkzaamheden m.b.t. MenO bij sociale en wettelijke regelingen/verstrekken van NAW-, inkomens- en vermo- gensgegevens aan uitkerende en heffende instanties.Momenteel worden voor deze activiteiten van PFC geen kosten doorberekend. Er zijn argumenten voor kostendoorberekening (zoals inzicht in de kosten bij afnemers, kostenbesparing voor het ministerie van Financiën). Er zijn echter ook argumenten tegen tarifering (zoals te hoge inningskosten, remmende werking op de vraag naar de gegevens waar de overheid o.a. in het kader van de fraudebestrijding zelf belang bij heeft). Na heroverweging in 1994 blijven de argumenten tegen tarifering doorslaggevend. Aangesloten wordt bij het kabinetsstandpunt inzake kostenvergoedingen voor informatie uit Kamer van Koophandelregisters en uit de sociale zekerheidsbestanden; voor die informatievoorziening worden geen kosten in rekening gebracht.
Diverse ontvangsten, overige ontvangsten (publikaties)Sommige ontvangsten zijn kostendekkend, sommige meer dan kostendekkend, sommige ook minder dan kostendekkend. De exploitatie van de publikaties zal in de loop van 1995 worden overgedragen aan de SDU; dan zal (ten minste) van kostendekkende tarieven worden uitgegaan.
Legesgelden: registreren van akten en duouanewerkzaamhedenDe legesgelden voor het registreren van akten door de Bel. dienst is gebaseerd op 50 procent van de integrale kosten. Dit wegens het gezamenlijke belang bij de registratie van de Belastingdienst (renseigneringsdoeleinden) en de burger (rechtszekerheid). Momenteel vindt een onderzoek plaats naar de kostendekkendheid. De legesgelden voor de douanewerkzaamheden worden in 1995 op kostendekkendheid beoordeeld.

Begroting Defensie

Naam van het tarief:Reden van minder dan kostendekkendheid
Onderhoudsd. Marvliegkamp Kooy: activiteiten t.b.v. zweefvliegclubOvereenkomst bepaalt dat maximaal 37 uur per jaar niet wordt verrekend.
Opleiden buitenlandse militairenNato-overeenkomst is van toepassing (Stanag).

Begroting Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Naam van het tarief:Reden van minder dan kostendekkendheid
Abonnementen VROM info attenderingsbulletinProdukt primair samengesteld voor VROM-ambtenaren, externe belangstellenden dienen er voor te betalen. Interdepartementale harmonisatie. Prijsverhoging van 110 naar 125 per jaar, per 1 januari 1995.
Dir. bew. zkn. en IHS; onderhuurverkl. bij ontruimingsprocessenEr worden geen tarieven gehanteerd vanwege de ongewenste drempeleffecten die hier vanuit zouden kunnen gaan.
Dir. bew. zkn. en IHS; advies over bedingenThans is in overweging of een tarief in rekening zou moeten worden gebracht. Daarbij zal het niet gaan om kostendekkende tarieven. Dit om de drempel voor advies over bedingen niet te hoog te maken.
Knipselkrant VROMProdukt primair samengesteld voor VROM-ambtenaren, externe belangstellenden dienen ervoor te betalen. Deze beleidslijn wordt, ten aanzien van knipselkranten, overigens bij meer departementen gehanteerd.
Leges huurcommissiesHet opwerpen van een lage drempel m.b.t. het indienen van een verzoekschrift door de burger. Er is een voorstel in ontwikkeling om te komen tot een verdubbeling van de huidige leges tot f 50 per verzoekschrift. Opmerking: bovenstaande informatie betreft «leges huurcommissies» en «uitspraken bij geschillen over huuraanpassingen».

Begroting Verkeer en Waterstaat

Naam van het tarief:Reden van minder dan kostendekkendheid
DGSM; vaarwegmarkering rondom olie-installatiesNaar dekking zal nader onderzoek plaatsvinden.
KNMIIn principe geldt een integrale kostprijs. Voor bepaalde gegevens wordt een marktprijs in rekening gebracht die beneden de integrale kostprijs ligt. De overige tarieven zijn wel volledig kostendekkend.
Keuren van rand-apparatuurHet beleid voor de komende jaren is erop gericht het tarief gelijk te maken aan de integrale kostprijs. Wijzigingen worden voorzien in 1995 naar aanleiding van nieuw tarievenbeleid.
Machtigingen HF (landmobiel)Het beleid voor de komende jaren is erop gericht het tarief gelijk te maken aan de integrale kostprijs. Geleidelijke aanpassing tot kostendekking.
RLD/LVI; bewijzen van bevoegdheidTarieven worden stapsgewijs verhoogd tot 100 procent van de integrale kosten. Thans wordt tevens bezien hoe de door te berekenen kosten kunnen worden verlaagd.
RLD/LVI; certificatiesHet streven is om in 1995 kostendekkend te werken.
RLD/LVI; erkenningenStapsgewijze invoering naar 100% kostendekkende tarieven (doch niet in grote sprongen om de markt niet te frustreren), in relatie met huidige overdekking van BvLs.
RLD; erkenning ontwerporganisatiesStapsgewijze invoering van 100% kostendekking. Wordt onderdeel van de tariefgroep certificaties.
RlD; erkenning opleidingenDe ontvangsten voor dit tarief vallen onder het tarief RLD/LVI; erkenningen. Zie voor overwegingen dit tarief.
RLD; examensVoor de komende jaren is er sprake van stapsgewijze invoering van 100% kostendekkende tarieven (doch niet in grote sprongen om de markt niet te frustreren)
RLD; helihavens/dekkenDe helidekken worden een keer aangewezen, met daarna op gezette tijdstippen inspecties op veiligheids- en milieunormen. Sinds 1993 bestaat het voornemen om dit te vervangen door een eenmalige aanlegvergunning en een periodiek te verlengen gebruiksvergunning. Thans vindt voorbereidingstraject plaats t.b.v. de wijziging van de Luchtvaartwet, waarbij ook tariefstelling m.b.t. vergunningverlening wordt meegenomen.
RLD; keuring vluchtnabootsersVoor deze activiteit zal geen apart tarief worden ingevoerd. De keuringskosten worden ondergebracht bij het produkt «Vergunning tot vluchtuitvoering» (een kostendekkend tarief) en op deze wijze in het tarief hiervan opgenomen.
RLD; luchtvaartterreinenDe luchthavens worden een keer wettelijk aangewezen met daarna op gezette tijdstippen inspecties op veiligheids- en milieunormen. Sinds 1993 bestaat het voornemen om dit te vervangen door een eenmalige aanlegvergunning en een periodiek te verlengen gebruiksvergunning. Thans vindt voorbereidsingstraject plaats ten behoeve van de wijziging van de Luchtvaartwet. Hierbij komt ook tariefstelling met betrekking tot vergunningverlening aan de orde. Introductie van het nieuwe vergunningensysteem is voorzien in 1996.
Rijksd. voor het Wegverkeer; buitenlandse rijbewijzen/gemeentenZie reden bij RDW-kenteken opnamekeuring.
Rijksd. voor het Wegverkeer; departementale rijbewijzenZie reden bij RDW-kenteken opnamekeuring.
Rijksd. voor het Wegverkeer; kenteken opnamekeuringenBij de RDW is in het kader van de verzelfstandiging een nieuw kostprijsmodel in ontwikkeling. Met behulp van dit model worden thans alle RDW-tarieven opnieuw doorgelicht. Uitgangspunt daarbij is dat vanaf de verzelfstandigingsdatum voor alle produkten/diensten een kostendekkend tarief in rekening zal worden gebracht. In totaliteit is de RDW thans meer dan kostendekkend.
Rijksd. voor het Wegverkeer; overige opbrengstenZie reden bij RDW-kenteken opnamekeuring.
Rijksd. voor het Wegverkeer; periodieke keuringenZie reden bij RDW-kenteken opnamekeuring.
Rijksd. voor het Wegverkeer; typekeuringenZie reden bij RDW-kenteken opnamekeuring.
Rijksd. voor het Wegverkeer; verstrekken van inlichtingenZie reden bij RDW-kenteken opnamekeuring.
Rijksdienst voor het wegverkeer; registratie snelle motorbotenZie reden bij RDW-kenteken opnamekeuring.
Rijksverkeersinspectie; schippersbeursBinnen de RVI is een kostprijssysteem in ontwikkeling voor onder meer de vaststelling van (kostendekkende) tarieven. Invoering van dit systeem zal in 1996 plaatsvinden. Het merendeel van de tarieven is nu nog niet kostendekkend.
Rijksverkeersinspectie; vergunningen binnenvaartZie reden bij RVI; schippersbeurs.
Rijksverkeersinspectie; vergunningen personenvervoerZie reden bij RVI; schippersbeurs.
Scheepvaartinspectie; afgifte vaarbevoegdheidsbewijzenHet tarief is bijna kostendekkend; echter nog niet exact te bepalen. Voor alle tarieven van DGSM geldt dat aan een extern bureau de opdracht is gegeven een voorstel tot een methode van kostentoerekening per soort activiteit uit te werken zodat er kostenhelderheid per tariefsoort verkregen wordt (dit met het oog op kostendekkende tarieven).
Scheepvaartinspectie; bemanningsz. incl. examenDe tarieven voor bemanningsdocumenten zijn gemeten naar bestede arbeidsuren kostendekkend. De tarieven voor deelname aan de Rijksexamens voor de zeevaart- en zeevisvaartdiploma's zijn in zeer beperkte mate kostendekkend. Er wordt gewerkt aan een andere methode van kostentoerekening om te komen tot volledige kostendekking.
Scheepvaartinspectie; insp. koopvaardij- en visserijschepenDe markt verzet zich tegen een te snelle invoering van kostendekking. Wettelijke grondslag: Schepenwet. Er wordt gewerkt aan een nieuwe methode van kostentoerekening om te komen tot volledige kostendekking.
Scheepvaartinspectie; inspecties binnenvaartschepenDe markt verzet zich tegen een te snelle invoering van kostendekking. Er wordt gewerkt aan een nieuwe methode van kostentoerekening om te komen tot volledige kostendekking.
Scheepvaartinspectie; overige dienstverleningEr wordt gewerkt aan een nieuwe methode van kostentoerekening om te komen tot volledige kostendekking.
Scheepvaartinspectie; scheepsmetingenDe markt verzet zich tegen een te snelle invoering van kostendekking. Er wordt gewerkt aan een nieuwe methode van kostentoerekening om te komen tot volledige kostendekking.
Scheepvaartinspectie; zeebrievenGerekend naar bestede arbeidsuren is het tarief kostendekkend. Er wordt gewerkt aan een nieuwe methode van kostentoerekening om te komen tot volledige kostendekking.

Begroting Economische Zaken

Naam van het tarief:Reden van minder dan kostendekkendheid
Advieswerk door de InnovatiecentraHet tarief is gebaseerd op het tarief dat door soortgelijke organisaties (bureaus) wordt gerekend. Eerst na twee adviesdagen wordt er een tarief in rekening gebracht. Deze keuze is gemaakt om drempelverlagend te werken voor het Midden- en Kleinbedrijf.
Rijksgeologische Dienst; bibliotheekDe bibliotheek is voor derden toegankelijk. Er wordt niets in rekening gebracht. De overweging is om de kennis ter beschikking te stellen van de samenleving. Naar verwachting zijn de kosten voor een op te starten betaalde entree hoger dan de opbrengst.

Begroting Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

Naam van het tarief:Reden van minder dan kostendekkendheid
Directie Handel en IndustrieVoor verschillende activiteiten van de directie H&I (zoals handelscontactbijeenkomsten, Hollandpromotie, handelsvoorlichting en bemiddeling) worden om paternalistische redenen geen tarieven in rekening gebracht.
Directie LNO; uitvoering van (andere) nationale regelingenVoor deze activiteit van de directie LNO worden geen tarieven in rekening gebracht. Hieraan liggen paternalistische motieven ten grondslag.
Directie LNO; uitvoering van EG-regelgevingVoor deze activiteiten van de LNO-kantoren worden geen tarieven in rekening gebracht wegens EG-richtlijnen hieromtrent.
Diverse ontvangsten Bos- en landschapsbouwHet betreft hier overwegend ontvangsten uit verkoop van publikaties. Door derden worden hiervoor in het algemeen de marginale kosten vergoed. Omwille van de toegankelijkheid en stimulerende functie worden geen integrale kosten in rekening gebracht.
Diverse ontvangsten NatuurHet betreft hier overwegend ontvangsten uit de verkoop van publikaties. Door derden worden daarvoor in het algemeen de marginale kosten vergoed. Omwille van de toegankelijkheid en de stimulerende functie worden geen integrale kosten in rekening gebracht.
Griffierechten (pachtzaken)Het beginsel van kostendekkendheid werd bij de invoering van het Tariefbesluit Pachtwet 1962 verlaten, omdat het bij colleges van rechtspleging in het algemeen niet werd (en wordt) toegepast. Bij latere tariefsverhogingen is het element «aanvaardbaar voor 's Rijks schatkist» ingevoerd.
Importontheffingen diergeneesmiddelenDe binnengrenzen van de EG bestaan niet meer. Binnen de EG mogen geen tarieven worden geheven daar dit concurrentievervalsend werkt. Aan de buitengrenzen kunnen tarieven in rekening worden gebracht. Wanneer echter alleen Nederland zou overgaan tot het instellen van een buitengrenstarief, zou dit tot gevolg hebben dat diergeneesmiddelen via een andere lidstaat ingevoerd worden (zodat de importontheffing alsnog gratis wordt verstrekt). Er wordt daarom geen tarief in rekening gebracht.
RVV; invoerkeuring derde landenDe EG-richtlijn bepaalt dat sommige activiteiten gratis zijn. Nederland is voor kostendekking.
RVV; keuring konijnen en wildHet tarief zal zodanig worden vastgesteld dat het kostendekkend zal zijn.
RVV; keuring vleesproduktenHet tarief zal zodanig worden vastgesteld dat het kostendekkend zal zijn.
Raad voor het Kwekersrecht; griffierechtenDe tarieven van de raad voor het Kwekersrecht zijn de afgelopen jaren aangepast. Het ligt in de lijn der verwachting om nog een tariefaanpassing te laten plaatsvinden teneinde de kosten van het methodiekenonderzoek te dekken. Na deze aanpassing zal het kwekersrecht kostendekkend werken. Het is de bedoeling om het tarief in 2 tranches naar kostendekkendheid te brengen.
Raad voor het Kwekersrecht; jaarcijnzenHet is de bedoeling om het tarief in 2 tranches naar kostendekkendheid te brengen.
Rijksd. voor de Keuring van Vee en Vlees; levend veeEen deel van de activiteiten heeft geen tarief; de mogelijkheid om een tariefbasis te creëren wordt onderzocht.
Rijksd. voor de Keuring van Vee en Vlees; pluimveeHet tarief zal zodanig worden vastgesteld dat het kostendekkend zal zijn.
Rijksd. voor de Keuring van Vee en Vlees; visEr vindt onderzoek plaats naar de mogelijkheid om in de produktschapsverordening een tarief te creëren.
Rijksd. voor de Keuring van Vee en Vlees; werkzaamheden op verzoekDe tarieven zullen zodanig worden vastgesteld dat ze kostendekkend zullen zijn.
Rijksdienst voor de Keuring van Vee en Vlees; roodvleesHet tarief zal zodanig worden vastgesteld dat het kostendekkend zal zijn.
Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees; overige keuringenUitgangspunt voor de activiteiten van de RVV is 100 procent kostendekkendheid daar waar dit wettelijk gezien mogelijk is. Voor de nevenstaande activiteiten is dat wettelijk niet mogelijk.
Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees; overige keuringsactiviteitenBij de activiteiten van de RVV wordt gestreefd naar de kostendekkende tarieven, indien dit wettelijk gezien mogelijk is. Voor sommige activiteiten zijn er wettelijke beperkingen voor het in rekening brengen van tarieven.
TentoonstellingenAfhankelijk van de marktperspectieven (paternalistisch motief) wordt beleidsmatig bepaald, welk percentage van deze kosten in het tarief wordt doorberekend.
Verkoop van diverse publikatiesHet betreft hier ontvangsten voor de verkoop van diverse publikaties zoals marktrapporten, knipselkranten, tijdschriften, abonnementen op mededelingen. Bij verkoop van algemene publikaties worden over het algemeen de marginale kosten gevraagd. Omwille van de toegankelijkheid en de stimulerende functie van sommige publikaties worden geen integrale kosten doorberekend.
Voedselvoorzienings- en verkoopbureau; activiteiten t.b.v. OS-hulporganisatiesVoor deze activiteiten van het Voedselvoorzienings- en verkoopbureau worden geen tarieven in rekening gebracht. Hieraan liggen paternalistische motieven ten grondslag.

Begroting Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Naam van het tarief:Reden van minder dan kostendekkendheid
Arbeidsinspectie; tarifering arbeidswetIn het verleden heeft onderzoek plaatsgevonden naar de (on)mogelijkheden om tarieven in rekening te brengen. Verwezen wordt naar de ontwerpbegroting 1994 (artikel 03.01). Zie tevens de opmerkingen bij de tarifering stuwadoorswet.
Arbeidsinspectie; tarifering i.h. kader van de stuwadoorswetWanneer de taken aangaande de Stuwadoorswet resp. de Arbeidstijdenwet worden uitbesteed, zullen de werkzaamheden waar het hier om gaat komen te vervallen.
Arbeidsinspectie; vergunningen stralingsbescherming (Kernenergiewet)In 1993 zijn de tarieven verachtvoudigd. In 1994 zijn de tarieven vertienvoudigd. Hoewel de tarieven nog niet-kostendekkend zijn, kunnen zij wel worden beschouwd als een substantiële bijdrage in de kosten wat t/m 1992 niet het geval was. Er zal nader onderzoek plaatsvinden naar de mate van kostendekkendheid (en de vraag of verdere verhoging wenselijk is).
Arbeidsinspectie; vergunningverlening i.v.m. werktijdverkortingHet voornemen bestaat deze werkzaamheden niet meer door SZW te laten verrichten; aanpassing van de tarieven lijkt daarom thans niet opportuun.
Tewerkstelling gewetensbezwaarden militaire dienstIndien voor het te werk stellen van gewetensbezwaarden de integralen kostprijs zou worden doorberekend, zou de drempel daarvoor te hoog kunnen worden.

Begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Naam van het tarief:Reden van minder dan kostendekkendheid
Algemene ontvangstenMinimumprijs publikatie is f 15 (handlingskosten). De prijs van iedere publikatie wordt vastgesteld door CDVDB en de uitgevende directie en is afhankelijk van het beoogde bereik van de publikatie. De mate van kostendekkendheid verschilt per publikatie.
Algemene ontvangsten Rijksac. voor de Beeldende KunstToegankelijkheid voorzieningen. Bijdrage van de student is verhoogd van f 1 000 naar f 1 500.
Algemene ontvangsten en verkocht drukwerkDe prijs van elke publikatie wordt door CDVDB en de uitgevende directie vastgesteld en is afhankelijk van het doel en het beoogde bereik van de publikatie. De minimumprijs van een publikatie is f 15 (handlingskosten). Het dekkingspercentage verschilt per publikatie.
Algemene ontvangsten: verkoop boekwerken, knipselkranten e.d.De prijs van iedere publikatie wordt door CDVDB en de uitgevende directie vastgesteld en is afhankelijk van het doel en het beoogde bereik van de publikatie. De minimumprijs van een publikatie is f 15 (handlingskosten). De mate van kostendekkendheid verschilt per publikatie.
Diensten voor derdenTarieven zijn gebaseerd op overeenkomsten met derden. De ontvangsten vloeien voort uit meerdere activiteiten.
Entree Rijksmuseum AmsterdamToegankelijk houden musea t.b.v. een breed publiek.
Jeugdbeleid; filmkeuringHet beleid is vooralsnog om geen kostendekkende tarieven in rekening te brengen.
Overige RijksmuseaToegankelijk houden musea tbv een breed publiek.
Overige ontvangsten cultuurbeheerArchiefwet staat het heffen van tarieven slechts in zeer beperkte mate toe. Bij de behandeling van de nieuwe Archiefwet kunnen nieuwe tarieven worden vastgesteld.
Rijksinst. voor Geneesmiddelonderzoek; onderzoek o.v.v. importeursVanaf 1994 wordt gestreefd naar verdere verhoging van kostendekkendheid.
Rijksmuseum voor VolkenkundeToegankelijk houden voor een breed publiek.
Naar boven