Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 22112 nr. 905 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 22112 nr. 905 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 augustus 2009
Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij 15 fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC):
1. Verordening betreffende de oprichting van een netwerk van immigratieverbindingsfunctionarissen; (Kamerstuk 22 112, nr. 899)
2. Mededeling inzake follow-up Europese Pact Immigratie en Asiel; (Kamerstuk 22 112, nr. 900)
3. Mededeling inzake aanscherping chemische, biologische, radiologische en nucleaire beveiliging in de Europese Unie; (Kamerstuk 22 112, nr. 901)
4. Mededeling inzake CCS China; (Kamerstuk 22 112, nr. 902)
5. Mededeling inzake kankerbestrijding; (Kamerstuk 22 112, nr. 903)
6. Voorstel betreffende IT-AGENTSCHAP; (Kamerstuk 22 112, nr. 904)
7. Mededeling inzake partnerschap Europese Unie – Afrika op het gebied van vervoer;
8. Mededeling inzake het recht van vrij verkeer en verblijf op het grondgebied van de lidstaten voor de burgers van de Unie en hun familieleden; (Kamerstuk 22 112, nr. 906)
9. Mededeling inzake btw groepoptie; (Kamerstuk 22 112, nr. 907)
10. Mededeling inzake garanderen efficiënte, veilige en gezonde derivatenmarkten; (Kamerstuk 22 112, nr. 908)
11. Voorstel betreffende vaccinatie voor seizoensgriep; (Kamerstuk 22 112, nr. 909)
12. Voorstel betreffende wet- en regelgeving energie-infrastructuur; (Kamerstuk 22 112, nr. 910)
13. Voorstel betreffende wet- en regelgeving kapitaalvereisten; (Kamerstuk 22 112, nr. 911)
14. Voorstel tot wijziging van de verordening met algemene bepalingen voor het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds en het Cohesiefonds; (Kamerstuk 22 112, nr. 912)
15. Samenvatting van het verslag over het sectorale onderzoek naar de farmaceutische sector. (Kamerstuk 22 112, nr. 913)
Fiche: Mededeling inzake partnerschap Europese Unie – Afrika op het gebied van vervoer
Titelvoorstel: MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD: Partnerschap Europese Unie-Afrika; Afrika en Europa met elkaar verbinden: naar een nauwere samenwerking op het gebied van vervoer
Datum Commissiedocument: 24 juni 2009
Nr. Commissiedocument: COM(2009)301 final
Pre-lex:http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_;real.cfm?CL=nl&DosId=198371
Nr. impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: Niet opgesteld.
Behandelingstraject Raad: Raadswerkgroep Vervoer, Intermodale Vraagstukken en Netwerken; Transportraad (mogelijk raadsconclusies in oktober of december).
Eerstverantwoordelijk ministerie: Verkeer en Waterstaat
In de 11 pagina’s tellende mededeling constateert de Commissie dat de ontwikkeling van Afrika mede beperkt wordt door de slechte toestand van de transportnetwerken en -diensten. Voortbouwend op het EU-Afrika Partnerschap voor Infrastructuur (2006) en op verzoek van de Afrikaanse Unie wil de Commissie:
• Om de transportstromen tussen de EU en Afrika te faciliteren, een proces starten van «reflectie op het verlengen van het trans-Europese Netwerk richting Afrika»;
• Voortbouwend op het werk van het Partnerschap voor Infrastructuur op het gebied van transport diensten, de Afrikaanse partners bekend maken met de ervaringen en best practices, opgedaan met het Gemeenschappelijk Transport Beleid.
3. Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in?
Volgend op deze mededeling en gebaseerd op de resultaten van de dialoog tussen de EU en de Afrikaanse Unie, zal een actie plan en details van financiering van de acties opgesteld worden en in een gezamenlijke EU/Afrikaanse Unie Verklaring worden opgenomen.
Nederland zal de Commissie vragen zo precies mogelijk aan te geven wat de financiële gevolgen van de toekomstige voorstellen zullen zijn. Nederland is van mening dat de financiële middelen gevonden dienen te worden binnen de bestaande financiële kaders van de EU-begroting. Het voor Europese infrastructuur bedoelde TEN-T budget kan hier niet voor gebruikt worden.
Bevoegdheid: De EG is bevoegd op het gebied van samenwerking met derde landen met betrekking tot transeuropese netwerken op basis van art. 155 lid 3.
Subsidiariteit: Voor zover tot beoordeling kan worden overgegaan, luidt het oordeel: positief. Er is meerwaarde te verwachten van coördinatie van de ontwikkeling van de aansluitingen van het trans-Europese Vervoersnetwerk op de Afrikaanse infrastructuur en van samenwerking met Afrika en Europa teneinde de vervoersdiensten op een hoger peil te brengen.
Proportionaliteit:. Voor zover tot beoordeling kan worden overgegaan, luidt het oordeel: positief. Vooralsnog gaan de plannen niet verder dan het opstellen van een Actieplan met financieringsafspraken welke opgenomen worden in een gezamenlijke verklaring van de EU en de Afrikaanse Unie.
4. Nederlandse positie over de mededeling
a Nederlandse belangen en eerste algemene standpunt
De in de mededeling genoemde mogelijke acties zijn nog niet nader uitgewerkt. Met het doel van de mededeling is Nederland het eens: een «reflectie» starten op hoe transcontinentale verbindingen verbeterd kunnen worden en door het suggereren van mogelijk samenwerkingsvormen en het delen van ervaringen om het transportsysteem en de transport diensten te verbeteren en duurzamer te maken. Dit past in het Nederlandse beleid dat voor Afrika gericht is op armoedebestrijding, economische ontwikkeling en private sector ontwikkeling. Naast versterking van de infrastructuur kan verbeterde samenwerking tussen de EU en de Afrikaanse Unie bijdragen aan verhoging van de veiligheid in de luchtvaart, wegtransport en de zeescheepvaart en nieuwe initiatieven mogelijk maken de duurzaamheid van alle modaliteiten te vergroten.
b Besloten gedeelte van de standpuntbepaling dat niet naar het parlement gaat
Deze mededeling is sterk ingegeven door de wens van de Italiaanse vice-president van de Commissie, de heer Tajani, om met name de verbindingen van de zuidelijke EU-lidstaten met het Afrikaanse continent op een hoger peil te brengen. Het belang voor Nederland van deze mededeling is beperkt. Het actieplan zal wellicht de Nederlandse zeevaart- en de luchtvaartsector raken maar de echte voordelen van de mogelijke verbeteringen op het Afrikaanse continent zullen bij de Afrikaanse landen en de Mediterrane EU lidstaten terecht komen. Het gaat dan vooral om verbindingen van zeesnelwegen tussen de EU en Afrika, lees tussen de landen in het Mediterrane bekken. Als het gaat om financiering van acties op het Afrikaanse continent is Nederland van mening dat het voor Europese infrastructuur bedoelde TEN-T budget hier niet voor gebruikt kan worden en dat de financiële middelen gevonden dienen te worden binnen de bestaande financiële kaders van de EU-begroting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-22112-905.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.