22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 1710 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 oktober 2013

Conform de afspraak gemaakt in het AO op 12 februari 2013 inzake informatievoorziening over Europese besluitvorming (Kamerstuk 22 112, nr. 1581) treft u bijgaand het antwoord van het kabinet op de consultatie van de Commissie inzake effectieve reductie van geluid veroorzaakt door spoorgoederenwagons («Effective reduction of noise generated by rail freight wagons in the European Union»)1. In bijlage 2 is de vragenlijst van de consultatie zelf bijgevoegd. Er is voor gekozen de Nederlandse positie schriftelijk samen te vatten in plaats van de vragenlijst in te vullen2.

Voor het reduceren van spoorweggeluid is bronbeleid vanuit kosten-baten oogpunt de meest effectieve methode om groei van het spoorvervoer mogelijk te maken binnen de gestelde grenzen van de geluidsproductieplafonds.

Bronbeleid heeft vooral betrekking op het vervangen van gietijzeren remblokken door kunststof remblokken. Voor het stimuleren van de ombouw van spoorgoederenwagons bestaat er in Nederland, Duitsland en Zwitserland een financiële stimuleringsregeling via de gebruiksvergoeding. Het Zwitserse parlement heeft in 2012 een wet aangenomen waarin het gebruik van lawaaiige spoorgoederenwagons vanaf 2020 verboden is. Deze Zwitserse beslissing is een belangrijke aanleiding voor de huidige consultatie van de Europese Commissie. Verder wordt er binnenkort in het Europees Parlement en de Raad gestemd over een akkoord over het financieringsinstrument Connecting European Facility (CEF) voor de Trans-Europese Netwerken-Transport (TEN-T). In dat akkoord staat de mogelijkheid opgenomen van een maximale directe financiering vanuit CEF voor ombouw van spoorgoederenwagons van 20%.

Deze ontwikkelingen samen bevorderen de kans om in de periode tot 2020 in Europees verband te komen tot versnelde ombouw van het spoorgoederenmaterieel.

Een verbod op het gebruik van lawaaiige spoorgoederenwagons vanaf een bepaalde datum dient daarbij te worden overwogen mede afhankelijk ook van de uitkomsten van de Europese maatschappelijke kosten-baten studie naar verschillende opties.

ProRail heeft momenteel een bonusregeling om ombouw naar stillere wagons te stimuleren. Daarnaast bezie ik de mogelijkheden om de gebruiksvergoeding verder te differentiëren zodanig dat de inzet van stil materieel wordt gestimuleerd.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

X Noot
2

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven