22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 1282 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 december 2011

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij zes fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC).

Fiche 1: Mededeling systeem voor het beheer van de luchtvaartveiligheid in Europa (Kamerstuk 22 112, nr. 1277)

Fiche 2: Mededeling «Slimme grenzen – opties en te volgen weg» (Kamerstuk 22 112, nr. 1278)

Fiche 3: Mededeling initiatief voor sociaal ondernemerschap (Kamerstuk 22 112, nr. 1279)

Fiche 4: Herziening transparantierichtlijn ( Kamerstuk 22 112, nr. 1280)

Fiche 5: Verordening betreffende veiligheid offshore olie en gas (Kamerstuk 22 112, nr. 1281)

Fiche 6: Mededeling sterker Europees antwoord op de drugsproblematiek

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,

H. P. M. Knapen

Fiche: Mededeling sterker Europees antwoord op de drugsproblematiek

1. Algemene gegevens

Titel voorstel: Mededeling Commissie Naar een sterker Europees antwoord op de drugsproblematiek

Datum Commissiedocument: 27 oktober 2011

Nr. Commissiedocument: COM (2011) 689 definitief

Pre-lex: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0689:FIN:NL:PDF

Nr. impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: N.v.t.

Behandelingstraject Raad: JBZ-raad

Eerstverantwoordelijk ministerie: Ministerie van Veiligheid en Justitie

2. Essentie voorstel

In de mededeling kondigt de Commissie aan een nieuwe impuls te geven aan het EU-drugsbeleid. Daartoe worden o.a. de onderstaande voorstellen in de mededeling aangekondigd:

  • nieuwe EU-wetgeving op het gebied van strafrechtelijke sancties, ter verhoging van de doeltreffendheid van regels die het illegale misbruik van precursoren (benodigde stoffen om drugs te maken) moeten voorkomen en van regels inzake confiscatie en ontneming (waaronder met betrekking tot wederzijdse erkenning van beslissingen terzake) en witwassen, alsmede herziening van het kaderbesluit drugshandel

  • sterkere EU-wetgeving inzake nieuwe psychoactieve stoffen voorstellen, mogelijk door groepen stoffen aan te pakken,

  • kernindicatoren om de effecten van maatregelen op drugsterrein te meten,

  • actie om internationale samenwerking inzake precursoren te versterken,

  • assistentie van LS bij minimumkwaliteitsnormen inzake harm reduction en preventie,

  • maatregelen voor het aanpakken van rijden onder invloed van drugs.

3. Kondigt de Commissie maatregelen of concrete wet- en regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in, alsmede de gevolgen op het gebied van regeldruk en administratieve lasten?

Bevoegdheidsvaststelling

In de onderhavige mededeling komt de Commissie nog niet met concrete voorstellen, maar ze kondigt deze wel alvast aan. Daarmee loopt de Commissie vooruit op de uitkomsten van onderzoeken die nog gaande zijn, bijvoorbeeld de evaluatie van het kaderbesluit drugshandel en het impact assessment van het Raadsbesluit nieuwe psychoactieve stoffen. De Commissie lijkt daarmee nu al conclusies te trekken over wetgevingsinstrumenten zonder dat die conclusies behoorlijk kunnen worden onderbouwd.

Subsidiariteit

Het Nederlandse subsidiariteitsoordeel met betrekking tot de aankondiging van een wetgevingspakket op het gebied van justitiële samenwerking is positief, want om te komen tot grensoverschrijdende aanbodreductie van drugs binnen de Europese Unie en om te komen tot een doeltreffendere samenwerking is aanpak op Europees niveau noodzakelijk. Echter, ten aanzien van de vooraankondiging van de Commissie van sterkere EU-wetgeving inzake nieuwe psychoactieve stoffen, heeft Nederland grote twijfels op het gebied van de subsidiariteit. Uitgangspunt van deze wetgeving is onder meer de bescherming van de volksgezondheid. Nederland is van mening dat optreden van de Europese Unie op dit terrein een aanvulling moet vormen op het nationale beleid. De huidige aankondiging van een wetgevingsvoorstel is niet afdoende onderbouwd en loopt bovendien vooruit op het lopende impact assessment van de huidige regelgeving. Hierdoor is nut en noodzaak van deze nieuwe wetgevende voorstellen voor Nederland op dit moment niet evident. Nederland vindt dat eerst het impact assessment moet worden afgewacht.

Proportionaliteit

In deze mededeling kondigt de Commissie aan met concrete voorstellen te zullen komen. Nederland is van mening dat Europese regelgeving op dit terrein een ultimum remedium is. De in deze mededeling aangekondigde wetgevingsvoorstellen zijn of niet (afdoende) onderbouwd of lopen vooruit op lopende onderzoeken. Daardoor zijn nut en noodzaak van die voorstellen op dit moment voor Nederland niet evident. Zeker zo lang de uitkomsten van de impact assessment niet bekend zijn, is Nederland daarom niet overtuigd van de proportionaliteit van de nu door de Commissie geschetste aanpak.

Financiële gevolgen

De financiële gevolgen van de in de mededeling aangekondigde voorstellen zijn nog niet in te schatten. Eventuele financiële consequenties voor de overheid zullen worden ingepast op de begroting van het beleidsverantwoordelijke departement, conform de regels met betrekking tot budgetdiscipline.

Regeldruk/administratieve lasten

De in de mededeling aangekondigde wetgevende voorstellen hebben mogelijk een aanzienlijke toename van de regeldruk, in de vorm van administratieve lasten en toezichtslasten, tot gevolg. Nederland zal daar kritisch op letten in het verdere traject.

4. Nederlandse positie over de mededeling

Nederland is voorstander van grensoverschrijdende doeltreffende samenwerking op het terrein van de drugsaanpak, zowel wat betreft de vraag als wat betreft het aanbod. Nederland kan dan ook instemmen met het streven naar een doeltreffender aanpak voor wat betreft het ontnemen van criminele vermogens, rijden onder invloed, het terugdringen van de vraag en het effectiever maken van de bestrijding van de handel in drugsprecursoren.

Nederland heeft echter bedenkingen bij het inzetten op een wetgevingspakket voordat de lopende onderzoeken zijn afgerond. Daardoor rijzen er vragen omtrent noodzaak, effectiviteit en doeltreffendheid. Nederland meent daarnaast dat dit niet het meest effectief is ten aanzien van het bevorderen van meer doeltreffende grensoverschrijdende samenwerking. Nederland wil liever inzetten op het intensiveren van de operationele samenwerking. Bovendien zorgt bovenstaande voor een aanzienlijke toename van de regeldruk in de vorm van administratieve lasten en toezichtslasten. Dit is uiteraard niet wenselijk.

Het is prematuur om nu de EU-wetgeving inzake nieuwe psychoactieve stoffen aan te passen omdat het impact assessment daarvan moet nog worden uitgevoerd. Nederland schort een inhoudelijk oordeel hierover dan ook op totdat die is afgerond. Nederland bepleit ook de resultaten van de evaluatie van het drugsbeleid af te wachten en aan te sluiten bij bestaande initiatieven om de Europese samenwerking ten aanzien van drugs verder te intensiveren. Een ander punt van aandacht is nog dat indien grote groepen stoffen nu worden verboden terwijl diezelfde stoffen later een medische of andere industriële toepassing kunnen krijgen, dit de regeldruk en de administratieve lasten zal doen toenemen. Nederland zal de volgende stappen van de Commissie nauwlettend in de gaten houden.

Naar boven