22 100
Meerjarenplan Verkeersveiligheid

nr. 41
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 16 augustus 1995

Tijdens het nota-overleg verkeersveiligheid van 13 maart 1995 is onder andere motie 22 100 nr. 35 ingediend, waarin om onderzoek werd gevraagd naar de gevolgen voor de verkeersveiligheid van het sterk toenemende gebruik van communicatie-apparatuur door weggebruikers.

Echter, onder andere in het kader van de Europese «DRIVE»-onderzoeksprogramma's, is en wordt reeds op uitgebreide schaal onderzoek verricht naar elektronica en telecommunicatie-middelen in voertuigen.

In het SWOV-rapport «Safety implications of electronic driving support systems» wordt daarvan een goed overzicht gegeven. In deze grondige studie worden tal van systemen besproken. Het is ondoenlijk om de bevindingen, die niet altijd eenduidig zijn, kort samen te vatten.

Voorts wordt thans gewerkt aan het ontwikkelen van een beleidsvisie op het gebied van telematica in relatie tot verkeersveiligheid. Het doel daarvan is veiligheidsgerichte telematica-toepassingen te stimuleren en randvoorwaarden vanuit de veiligheid aan te geven voor andere telematica-toepassingen. Waar toepasselijk worden de bevindingen van het eerdergenoemde SWOV-rapport hierin verwerkt.

Het SWOV-rapport treft u bijgaand aan.1 De beleidsvisie zal ik u zo spoedig mogelijk doen toekomen.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

A. Jorritsma-Lebbink


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij de afdeling Parlementaire Documentatie.

Naar boven