22 100
Meerjarenplan Verkeersveiligheid

nr. 22
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 14 februari 1995

Hierbij doe ik u het advies «Top Tien van Aanbevelingen, 1995» van de Raad voor de Verkeersveiligheid toekomen1.

Ik vat het raadsadvies op als een lijst van onderwerpen die in de ogen van de Raad prioriteit verdienen. De onderwerpen verschillen aanzienlijk van elkaar wat betreft inhoud, belang, actualiteit en haalbaarheid. Inhoudelijk hebben de in het raadsadvies genoemde onderwerpen zonder uitzondering mijn aandacht.

Als bijlage treft u een overzicht aan met per onderwerp een korte reactie of een aanduiding van de stand van zaken.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

A. Jorritsma-Lebbink

BIJLAGE

Reactie van de minister van Verkeer en Waterstaat c.q. aanduiding van de stand van zaken met betrekking tot de onderwerpen uit het advies «Top Tien van aanbevelingen, 1995» van de Raad voor de Verkeersveiligheid

1. Puntenstelsel

Met betrekking tot het puntenstelsel streef ik er naar de Tweede Kamer binnenkort nader te informeren door middel van een gezamenlijke brief met mijn collega van Justitie.

2. Proef met begeleid rijden

Aan een proef met een vorm van rijopleiding waarbij 16- of 17-jarigen ervaring opdoen met het besturen van een auto kleven bezwaren.

In plaats van een proef te houden zal ik nagaan of begeleid rijden in andere Europese landen waardevolle elementen kent die ook in ons land ingezet kunnen worden om hier de rijopleiding voor jonge mensen nog te verbeteren.

3. Rechts voorrang voor fietsers

Rechts voorrang voor fietsers is in principe een goede zaak, maar moet niet op stel en sprong worden ingevoerd. Voorwaarde voor invoering in ons land is dat geen extra risico's voor de fietsers gaan ontstaan.

4. Fietsinfrastructuur en 30 km/h-zones

Het derde meerjarenplan Verkeersveiligheid en het Masterplan Fiets zijn onverminderd van kracht. Ik streef dus naar meer en betere infrastructuur voor fietsers en naar meer 30 km-zones. De realisatie daarvan is echter een zaak van de andere overheden. In de praktijk blijkt ook dat gemeenten steeds meer 30 km/h-zones en dergelijke aanleggen.

5. Toelatingseisen brom- en snorfietsen

De betreffende voertuigeisen staan in Brussel op de agenda.

De Tweede Kamer is geïnformeerd middels de beleidsnota Bromfiets– snorfiets (juni 1994) en mijn brief van 20 januari jl. ten behoeve van het nota-overleg verkeersveiligheidsbeleid.

6. Remmen en verlichting van fietsen verbeteren

Op dit gebied wenst de Raad nieuwe regelgeving. Er zijn intussen verschillende andere maatregelen getroffen en ontwikkelingen gestimuleerd. Ik noem hier voorlichting via gesubsidieerde verenigingen en de regionale organen voor de verkeersveiligheid en het (ook wettelijk) toelaten van de nu verkrijgbare verbeterde fietsverlichting.

7. Invoeren matrix-systemen op grote schaal

Hiervoor is in het kader van benuttingsmaatregelen voor het hoofdwegennet reeds geld beschikbaar gesteld in de lopende begroting.

8. Nieuw aansprakelijkheidsstelsel invoeren

Inhoudelijk zal ik niet op korte termijn op dit raadsadvies reageren.

Naar verwachting zal deze zomer een kabinetsstandpunt kunnen worden ingenomen in het kader van een door de minister van Justitie in te dienen wetsvoorstel betreffende de verkeersaansprakelijkheid.

9. Vlakke zijafscherming zwaar verkeer

De opvatting van de Raad dat de bestaande regeling omtrent open zijafscherming «volstrekt niet volstaat» deel ik niet. Niettemin zou dichte zijafscherming een verbetering betekenen. Volgend op de uitkomsten van het demonstratieproject dichte zijafscherming zullen de mogelijkheden worden onderzocht om in EG-verband de bestaande richtlijn zijafscherming aan te passen.

10. Versnelde verplichting derde remlicht

Dit staat in Brussel op de agenda. De Europese Commissie is bezig met een ontwerp-richtlijn met betrekking tot een verpicht derde remlicht. Ik wil daar niet op vooruitlopen.


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij de afdeling Parlementaire Documentatie.

Naar boven