22 026 Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam–Brussel–Parijs en Utrecht–Arnhem–Duitse grens

Nr. 440 MOTIE VAN DE LEDEN DE BOER EN HOOGLAND

Voorgesteld tijdens het Notaoverleg van 4 november 2013

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat de NS de vloot van intercity's gaat vervangen door een nieuwe generatie intercity's, die zowel op het hoofdrailnet als op de HSL zullen worden ingezet;

overwegende dat deze nieuwe generatie intercity's een levensduur heeft van 30 jaar waardoor deze strekt tot voorbij de afloop van de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet in 2024;

overwegende dat de NS voornemens is, een aanbesteding uit te schrijven voor deze nieuwe intercity's, waarvan de treinen die bedoeld zijn voor de HSL minimaal 200 km/uur kunnen rijden;

overwegende dat de NS binnenkort start met de studiefase voorafgaand aan de aanbesteding van de nieuwe intercity's;

overwegende dat in deze fase de belangrijkste eigenschappen van het materieel worden vastgesteld, waaronder de maximumsnelheid;

overwegende dat 2021 rijkelijk laat is om nieuwe IC's te kunnen laten rijden;

verzoekt de regering om, de NS in de studiefase de mogelijkheden te laten onderzoeken om met de nieuwe IC sneller dan 200 km/u op de binnenlandse corridors van de HSL te rijden, waarbij de inzet erop gericht is om de eerste treinen al vanaf 2018 te laten rijden,

en gaat over tot de orde van de dag.

De Boer

Hoogland

Naar boven