21 501-34 Raad voor Onderwijs, Jeugd, Cultuur en Sport

Nr. 285 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 februari 2018

Hierbij zend ik u de geannoteerde agenda van de Informele Onderwijs-, Jeugd-, Cultuur- en Sportraad (OJCS-raad) die op 27 en 28 februari 2018 zal plaatsvinden in Sofia, Bulgarije, onder Bulgaars Voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Het Bulgaars voorzitterschap heeft als thema voor deze informele ministersbijeenkomst gekozen voor «Cultuur: een inclusieve waarde voor de Europese Unie».

In de geannoteerde agenda in de bijlage wordt het onderwerp van bespreking nader toegelicht. U treft het doel van de Raadsbehandeling, de inhoud van het onderwerp, de inzet op hoofdlijnen van Nederland en een indicatie van het krachtenveld aan.

Ik wijs u erop dat, zoals te doen gebruikelijk, over de definitieve standpuntbepaling van Nederland nog afstemming in de ministerraad zal plaatsvinden.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, I.K. van Engelshoven

Bijlage 1 GEANNOTEERDE AGENDA INFORMELE OJCS-RAAD 27–28 februari 2018

Cultuur

Het Bulgaars voorzitterschap van de EU organiseert – met het oogmerk cultuur en cultureel erfgoed een sterkere positie op de Europese politieke agenda te geven – een informele bijeenkomst van Cultuurministers. Als thema heeft het Bulgaars voorzitterschap gekozen voor «Cultuur: een inclusieve waarde voor de Europese Unie». Met de informele bijeenkomst in Sofia geeft het Bulgaars voorzitterschap follow-up aan de Mededeling van de Europese Commissie «De Europese identiteit versterken via onderwijs en cultuur1», en aan de conclusies van de Europese Raad van 14-15 december 2017. Over de uitkomsten van de Europese Raad bent u door de Minister van Buitenlandse Zaken geïnformeerd.2 Een kabinetsreactie over de hierboven genoemde Mededeling van de Europese Commissie is op 11 december jl. naar de TK gezonden.3

Tijdens deze informele OJCS-raad stelt het Bulgaarse voorzitterschap in het licht van de genoemde thematiek de volgende vragen centraal:

  • Hoe kan er beter worden samengewerkt met collega’s van andere beleidsterreinen om cultuur te positioneren als een factor voor het versterken van het gevoel bij Europa te horen? Welke concrete acties kunnen door lidstaten en op EU niveau hieraan bijdragen?

  • Hoe kan de energie en het potentieel van jongeren benut worden bij het behouden en ontwikkelen van Europese waarden via cultuur?

Doel en inhoud Raadsbehandeling

Het vraagstuk van toenemende diversiteit van de Europese bevolking stelt ook de culturele sector in Europa voor nieuwe uitdagingen. Binnen de EU leeft een breed gedragen overtuiging dat cultuur een stevigere plaats verdient in het Europese beleid. Er wordt gesteld dat cultuur een belangrijke bijdrage kan leveren aan sociale cohesie en het bevorderen van waarden als vrijheid van meningsuiting en tolerantie.

Het Bulgaarse voorzitterschap organiseert dit debat om juist dit aspect van de Europese agenda op het gebied van cultuur meer inhoud en verdieping te geven en als input te zijn voor het verdere politieke debat over de rol van cultuur in de Europese samenwerking. De discussie zal gericht zijn op het uitwisselen van goede praktijken in de lidstaten en het bespreken van de rol van cultuur in de Europese Unie.

Nederlandse inzet

De Nederlandse inzet zal op hoofdlijnen de volgende elementen bevatten:

  • Nederland beschouwt de Europese Unie als een gemeenschap van waarden. Cultuur is bij uitstek geschikt om uitdrukking en betekenis te geven aan die waarden. Nederland verwelkomt dan ook het initiatief van het Bulgaarse voorzitterschap om de betekenis van cultuur voor de Europese Unie aan de orde te stellen.

  • Cultuur draagt bij aan het bevorderen van tolerantie, vrijheid van meningsuiting en sociale cohesie. Cultuur maakt ons bewust van onze historische afkomst, cultuur draagt bij aan ons zelfbewustzijn en onze identiteit, en daarmee ook aan het bewustzijn dat Nederland deel uitmaakt van een grotere gemeenschap. Conform regeerakkoord zal er aandacht zijn voor het feit dat kabinetsinzet is om de Nederlandse identiteit herkenbaar te laten blijven in een sterke internationale inbedding.

  • Juist in tijden van onzekerheid en ingrijpende maatschappelijke veranderingen door digitalisering, globalisering en migratie, kan cultuur bijdragen aan de stabiliteit en verbinding in onze samenlevingen.

  • Dit inzicht wordt ook gereflecteerd door kunstenaars en culturele instellingen, die steeds meer werken in een mondiale context en die zich steeds meer bewust zijn van de rol die cultuur kan spelen op andere terreinen.

  • Nederlands ondersteunt dan ook Europese initiatieven die hieraan bijdragen aan zoals de Europese Agenda voor Cultuur, Het Europees Erfgoed Jaar en het huidige Europese financieringsprogramma voor cultuur en media «Creative Europe» (2014–2020).

  • Nederland ziet vooral op het terrein van het (behoud van) cultureel erfgoed grote kansen voor Europese samenwerking. Cultureel erfgoed speelt een belangrijke rol om zowel de diversiteit als de gedeelde achtergrond en gemeenschappelijke waarden van Europa zichtbaar te maken.

  • Nederland onderschrijft ook het belang dat wordt toegekend aan de rol van cultuureducatie bij het bevorderen van sociale cohesie, burgerzin en het bevorderen van waarden als vrijheid van meningsuiting en tolerantie. In dit licht steunt Nederland ook de initiatieven van de Europese Commissie om de mobiliteit van studenten en jongeren binnen Europa te bevorderen.

  • Nederland zal haar inbreng doen met inachtneming van de verantwoordelijkheden van de lidstaten en de Europese Commissie op het terrein van cultuur, en zonder vooruit te lopen op de uitkomsten van de discussie over het toekomstig Meerjarig Financieel Kader, na 2020.

Indicatie krachtenveld Raad en Europees parlement

De thematiek van het geagendeerde debat is positief ontvangen door de lidstaten.


X Noot
1

COM (2017) 673, 14 november 2017

X Noot
2

Kamerstuk 21 501-20, nr. 1281

X Noot
3

Kamerstuk 22 112, nr. 2443

Naar boven