21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie

Nr. 533 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 maart 2015

Vanaf het moment dat de geannoteerde agenda ter voorbereiding op de Transportraad van 13 maart aanstaande aan u is verstuurd, heeft zich de volgende ontwikkeling in Brussel voorgedaan: het Letse voorzitterschap heeft twee agendapunten op het gebied van luchtvaart aan de Raadsagenda toegevoegd. Voor de volledigheid wil ik u daarover met een aanvulling op de geannoteerde agenda informeren.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Aanvulling op de geannoteerde agenda Transportraad 13 maart 2015

Diversenpunt: EU- Golfstaten luchtvaartafspraken

Frankrijk en Duitsland zullen een toelichting geven op een gezamenlijke brief waarin zij de contouren van een onderhandelingsmandaat voor de Europese Commissie met de Golfstaten voorstellen.

De Raad liet zich in december 2012 positief uit over het initiatief van de Europese Commissie om met de Golfstaten een dialoog aan te gaan over transparantie in de financiering van de luchtvaartsector en het waarborgen van een eerlijke concurrentie. Om voortgang te boeken stellen Frankrijk en Duitsland voor dat de Europese Commissie een onderhandelingsmandaat uitwerkt en de Raad vraagt om onderhandelingen over een luchtvaartakkoord met de Golfstaten te starten.

Nederland is van mening dat discussies over ongeoorloofde staatssteun en oneerlijke concurrentie in Europees verband gevoerd moeten worden. Het is van belang dat er een gezamenlijk en eensgezind antwoord komt op de vraag hoe wij op de indrukwekkende opmars van de Golfstaten moeten reageren, zeker gezien de aanhoudende berichten over vermeende staatssteun en oneerlijke concurrentievoorwaarden. Een Europese aanpak past ook bij de motie van de leden Bashir en Elias om in Europees verband in beeld te brengen waardoor oneerlijke concurrentie ontstaat en welke mogelijkheden er vanuit Europa richting de Golfstaten zijn om tot een gelijk speelveld te komen. Nederland wil de oproep van Frankrijk en Duitsland voor een EU-Golfstaten luchtvaartakkoord dan ook steunen onder de voorwaarden zoals door beide landen gesteld. Dat wil zeggen dat de inzet moet zijn om een einde te maken aan oneerlijke concurrentie in ruil voor beperkte markttoegang.

Lunchonderwerp bijdrage van EU luchtvaart aan groei en banen

Het Voorzitterschap heeft een eerste algemene discussie voorzien over de bijdrage van de EU luchtvaartsector aan groei en banen, mede ingegeven doordat de Europese Commissie het vergroten van de concurrentiekracht van de luchtvaart tot prioriteit heeft benoemd. Dit najaar wordt de publicatie van een Luchtvaartpakket verwacht samen met een Europese Luchtvaart Strategie. Over de inhoud hiervan is nog niets bekend, zodat de discussie nog een zeer verkennend karakter zal hebben.

Nederland verwelkomt de Commissie prioriteit voor het vergroten van de concurrentiekracht van de luchtvaart en ziet mogelijkheden dit onderwerp met prioriteit te behandelen tijdens het Voorzitterschap. Reden hiervoor is dat Nederland hecht aan eerlijke concurrentie en een gelijk speelveld binnen de EU en met derde landen. Het behoud van regionale en mondiale connectiviteit is voor Nederland en voor de EU van kapitaal belang. Om deze connectiviteit en hoogwaardige banen te behouden, steunt Nederland een Europees luchtvaartbeleid dat de sector helpt de uitdagingen aan te gaan en haar concurrentiekracht te vergroten. Voor het vergroten van de concurrentiekracht dient bovendien te worden ingezet op better regulation, met betere impact assessments, en verminderde administratieve en inspectielasten.

Naar boven