21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie

Nr. 519 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 december 2014

Mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu bied ik u het verslag aan van de Transportraad van 3 december 2014. Tijdens het AO op 27 november gaf u aan op de hoogte gehouden te willen worden over onder meer het tijdpad en de planning van Single European Sky. U wordt hier nog nader over geïnformeerd in het eerste kwartaal van 2015.

De volgende Transportraad zal plaatsvinden op 13 maart 2015 te Brussel. Het AO voorafgaande de Raad heeft uw Kamer ondertussen geagendeerd op 11 maart.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Verslag Transportraad 3 december 2014

Onder Italiaans voorzitterschap (Minister Lupi) vond op 3 december in Brussel de Transportraad plaats. Namens het Nederlands kabinet waren de Minister en Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu aanwezig. Eurocommissaris Bulc (Transport) en Eurocommissaris Bienkowska (Interne markt, Industrie, Ondernemerschap, MKB en ruimtevaart) waren namens de Commissie aanwezig. Voor beide Commissarissen was het de eerste Transportraad.

Europa 2020; TEN-T

Met het oog op de tussentijdse herijking van de Europa 2020 Strategie begin 2015, lagen Raadsconclusies voor over de financiering van transportinfrastructuur. In deze conclusies werd het belang onderstreept van investeringen in transportinfrastructuur voor het creëren van groei en banen. De Commissievroeg nadrukkelijk aandacht voor investeringen van private partijen, die kunnen worden aangejaagd met nieuwe financieringsinstrumenten via de Europese Investeringsbank EIB. Dergelijke instrumenten komen volgen de Commissie alleen tot wasdom met goed zicht op voorgenomen investeringen, waarvoor ten behoeve van het Juncker investeringsprogramma een eerste inventarisatie is uitgevoerd. Verder gaf zij aan dat het zaak is om administratieve lasten bij infrastructuur-investeringen verder te beperken. Het voorzitterschap wees ook op de mogelijkheden om enige flexibiliteit in het Stabiliteits- en Groeipact te benutten om publieke investeringen te verhogen. Al deze punten waren in de conclusie reeds opgenomen.

De meeste lidstaten spraken zich positief uit over de noodzaak voldoende publieke en private middelen te mobiliseren om tot een hoogwaardig, geïntegreerd en duurzaam transeuropees vervoernetwerk te komen. Cohesielanden onderstreepten de noodzaak van een evenwichtige geografische verdeling van de middelen vanuit het voorgenomen Juncker investeringsprogramma. Diverse Noord-Europese lidstaten spraken reserves uit ten aanzien van de nieuwe financiële instrumenten, terwijl Nederland aangaf zich te willen inzetten voor het succes hiervan in het bijzonder bij PPS-projecten. Ook brak Nederland een lans voor een goede invulling van de grensoverschrijdende coördinatie per corridor en noemde het nut van meerjarenprogrammaringen voor kostenbeheersing; beide punten, die in de conclusies een plaats hadden ontvingen in de Raad expliciete steun, met name van de Commissie en Oost-Europese lidstaten. Uiteindelijk namen de lidstaten de voorliggende Raadsconclusies zonder inhoudelijke aanpassingen aan.

Luchtvaart

De Raad besprak de voorstellen uit het Single European Sky pakket (SES2+); 1) Een voorstel tot herziening van de verordening over het Europees Agentschap voor luchtvaartveiligheid (EASA) en 2) een voorstel over de Single European Sky (SES) verordening. De Raad nam een Algemene Oriëntatie aan over beide voorstellen.

De Raad is akkoord met de inhoud van het voorstel over SES. Het voorstel bevat echter een passage over Gibraltar waarover tussen Verenigd Koninkrijk en Spanje geen overeenstemming is. Om die reden stemde het Verenigd Koninkrijk niet in met het voorstel en legde een verklaring af ter vastlegging in de notulen van de Raad. Het Verenigd Koninkrijk maakte bovendien een parlementair voorbehoud. Er is besloten om tot een algemene oriëntatie te komen, behoudens het artikel met betrekking tot Gibraltar. In deze bilaterale kwestie zullen het Verenigd Koninkrijk en SPA onderling tot overeenstemming moeten komen.

Scheepvaart

Het raadsbesluit ter ratificering van het Verdrag dat toeziet op internationale beroepsvereisten voor zeevarenden in de visserij IMO STCW-F Verdrag1 lag voor in de Transportraad. De Commissie moedigde een brede en snelle ratificatie aan. Het Raadsbesluit werd aangenomen.

Landtransport

Het voorzitterschap presenteerde een voortgangsverslag over de marktpijler van het Vierde Spoorpakket. De Commissie benadrukte het belang van hervorming van de spoorsector en hoopte op besluitvorming onder het Letse voorzitterschap. Verschillende landen waaronder Nederland gaven prioriteit aan de voortgang op de technische pijler. Het voorzitterschap informeerde de Raad dat onlangs de triloog met het Europees parlement is gestart voor de technische pijler.

Een klein aantal landen waaronder Nederland gaven aan onderhandse gunning voor het belangrijkste deel van het netwerk te willen behouden. Nederland benadrukte te sturen op verbetering van de kwaliteit en efficiency van het spoorsysteem via een onderhands gegunde concessie met daarin opgenomen prestatie-eisen. De Raad nam kennis van het voortgangsverslag over de voorstellen van de marktpijler.

De Raad stemde in met een algemene oriëntatie over het voorstel betreffende de gemeenschappelijke regels voor de normalisatie van de rekeningstelsels van de spoorwegondernemingen.

Overige agendapunten

Het voorzitterschap gaf een terugkoppeling van de jaarlijkse veiligheidsconferentie over op afstand bestuurde luchtvaartuigen- drones (Remotely Piloted Aircraft Systems- RPAS). De conferentie vond op 15 en 16 oktober plaats in Rome.

De Commissie bracht de Raad op de hoogte van de laatste stand van zaken omtrent het Europese satelliet navigatieprogramma Galileo. De Commissie benadrukte het belang van ruimtevaart voor het concurrentievermogen. Het streven is om Galileo zo snel mogelijk operationeel te krijgen (deels in 2016 en uiterlijk 2020). Bovendien ging de Commissie in op de status van de in augustus gelanceerde satellieten die na de lancering in een verkeerde baan terecht is gekomen. De Commissie gaf aan dat deze twee satellieten inmiddels weer in een juiste baan zijn gebracht. Momenteel zet de Commissie alle inspanning in om die zo goed mogelijk te benutten. Onder verwijzing naar de vestiging van het Galileo Reference Centre (GRC) in Noordwijk zegde NL alle medewerking toe en benadrukte de samenwerking met de Commissie.

Op verzoek van Litouwen plaatste het voorzitterschap kort voor de Raad het Russische invoerverbod van landbouwproducten uit de EU op de agenda. Litouwen gaf aan veel directe en indirecte schade te lijden onder de sinds 21 november door Rusland ingestelde controles op al het vrachtverkeer en personenverkeer met een Litouws nummerbord. Litouwen zou graag samen met de andere lidstaten en de Commissie hier tegen optreden. Polen beaamde de zorgen van Litouwen. De Commissie nam notie van de zorgen van beide landen en houdt de situatie nauwlettend in de gaten.

De nieuwe voorzitter Letland bedankte het Italiaanse voorzitterschap en ging kort in op de prioriteiten van het Letse Voorzitterschap. Letland zal zich met name inzetten om voortgang te boeken op de lopende dossiers. Daarnaast organiseert het voorzitterschap een high-level bijeenkomst over Drones en TEN-T dagen in Riga.


X Noot
1

The International Convention on Standards of Training, Certification and Watch-keeping dor Fishing Vessel Personnel, of the International Maritime Organization.

Naar boven