nr. 216
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 maart 2009
In het Algemeen Overleg met de Vaste Commissie voor Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer op 27 november 2008 (21 501-08,
nr. 295) over een drietal onderwerpen (Milieuraad, Klimaat- en Energiepakket,
handel in broeikasgassen)1 zijn door de Kamerleden
Spies (CDA) en Neppérus (VVD) vragen gesteld aan de minister van VROM
over het luchtruim. Er is gevraagd naar de ontwikkelingen in de besprekingen
inzake één Europees luchtruim, de Europese samenwerking en de
samenwerking tussen de civiele en militaire luchtvaart. Als minister van Verkeer
en Waterstaat ben ik verantwoordelijk voor dit onderwerp en doe ik u op verzoek
van de minister van VROM hierbij het antwoord toekomen.
Afgelopen zomer is door de Europese Commissie (EC) een verordening voorgesteld
(het zogenoemde Single European Sky pakket, SES II) teneinde de prestaties
en de duurzaamheid van het Europese luchtvaartsysteem te verbeteren. De voorgestelde
verordening stelt aanvullende communautaire maatregelen voor op de vier bestaande
verordeningen (SES I, 2004) over luchtvaartnavigatiediensten, organisatie
en interoperabiliteit in het gemeenschappelijke Europees luchtruim. Het pakket
heeft als doel om de veiligheid, capaciteit, efficiëntie en milieuvriendelijkheid
te verhogen en de kosten te verlagen. U bent eerder inhoudelijk over dit Europese
Commissievoorstel geïnformeerd door middel van de BNC-fiche2.
Belangrijke maatregelen zijn het opzetten van zogenoemde Functional Airspace
Blocks (FAB’s) door de lidstaten teneinde de samenwerking tussen verleners
van luchtvaartnavigatiediensten te verbeteren. Daarnaast stelt de EC communautaire
targets op waarna lidstaten bindende targets vaststellen voor de prestaties
van luchtverkeersdienstverleners. De onafhankelijke toezichthouders (National
Supervisory Authority, NSA) zullen deze prestaties moeten meten. Tot slot
wordt een nieuwe generatie luchtverkeersleidingssystemen gerealiseerd onder
het programma SESAR (SES ATM Research). Hierover bent u in een eerdere brief
ingelicht3.
Over de stand van zaken rond SES II, FAB Europe Central en SESAR kan ik
u het volgende melden. Op 9 december 2008 is in de Europese Transportraad
door alle lidstaten overeenstemming bereikt over het voorstel tot herziening
van de Single European Sky wetgeving1. Spanje
en het Verenigd Koninkrijk zullen inzake de toepassing van de verordening
op Gibraltar bilateraal een passage uitwerken voordat de overeenstemming in
de Raad kan worden geformaliseerd. Eind maart 2009 zal het Europese Parlement
zich in eerste lezing uitspreken over het voorstel. Raad, Commissie en Parlement
hebben de intentie uitgesproken om snel tot een akkoord te komen, indien mogelijk
vóór de parlementaire verkiezingen in juni 2009. Formeel zal
het voorstel waarschijnlijk pas door het nieuwe Parlement in tweede lezing
aangenomen kunnen worden.
Op 18 november 2008 hebben Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk,
Duitsland en Zwitserland een intentieverklaring getekend om een gemeenschappelijk
functioneel luchtruimblok af te bakenen, FABEC genoemd (FAB Europe Central).
FABEC handelt 55% van het vliegverkeer in Europa af voor zowel het
hoge als het lage luchtruim. Uiterlijk 2012 moeten de FAB’s opgericht
zijn door de lidstaten. Door de realisatie van dit blok kunnen vliegtuigen
in de toekomst kortere routes vliegen, komt er meer capaciteit in het luchtruim,
waar mogelijk komen vaste tarieven, zijn er minder overdrachten nodig tussen
luchtverkeersleiders en kunnen gezamenlijke militaire oefengebieden afgesproken
worden. FABEC is daarmee een essentiële ontwikkeling voor de Nederlandse
luchtvaart en de mainport Schiphol. Het is tevens een zeer concrete maatregel
die kortere vliegafstanden per vlucht mogelijk maakt hetgeen resulteert in
brandstofen kostenbesparingen en de reductie van de emissies van CO2 en Nox. De civiel-militaire samenwerking speelt een belangrijke
rol bij het bereiken van de doelstellingen van het SES II pakket. Het luchtruim
zal flexibel gebruikt moeten worden met inachtneming van de effectiviteit
van militaire missies2.
Op 8 december 2008 is in Brussel het startschot gegeven voor de SESAR
Joint Undertaking, de ontwikkelorganisatie van SESAR. Tot 2013 zullen innovatieve
technologieën worden getest en standaarden worden ontwikkeld. Van 2014
tot 2020 is de implementatiefase voorzien. Een aantal aanpassingen met grote
winst op korte termijn worden reeds nu geïmplementeerd.
In de Luchtvaartnota die in april 2009 gereed zal zijn zal ik uitgebreider
ingaan op deze Europese ontwikkelingen en de doelen die NL daarbij wil realiseren.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings
XNoot
1Brief van M VROM 17-11-2008 over verslag Milieuraad 20–10–2008;
(21 501-08, nr. 292)
Brief van M VROM 21-11-2008 over voortgang Klimaat- en Energiepakket;
(21 501-08/21 501-33, nr. 294)
Brief van M VenW 25–11–2008 over herziening Richtlijn handel
in broeikasgassen. (21 501-33/31 305, nr. 201).
XNoot
2Tweede Kamer 2008–2009, 22 112, nr. 677.
XNoot
3Tweede Kamer 2008–2009, 21 501-33, nr. 182.
XNoot
1Tweede Kamer 2008–2009, 21 501-33, nr. 198 en nr. 207.
XNoot
2Zie ook Tweede Kamer 2008–2009, 29 665, nr. 111, met bijlagen.