21 501-30 Raad voor Concurrentievermogen

Nr. 524 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 december 2020

Bijgevoegd vindt u het verslag van de videoconferentie informele Raad voor Consumentenbescherming op 7 december jl. Er is gesproken over de Europese Consumentenagenda.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer

Verslag videoconferentie informele Raad voor Consumentenbescherming op 7 december 2020

Tijdens de Raad spraken de lidstaten over de op 13 november door de Commissie gepresenteerde Europese Consumentenagenda.1 Uw Kamer ontvangt hier zoals gebruikelijk nog een BNC-fiche over. De Raad wisselde van gedachten over de verschillende uitdagingen waar het consumentenbeleid momenteel voor staat.

Het Duitse voorzitterschap benadrukte het belang van een hoog niveau van consumentenbescherming binnen de interne markt. Dit niveau moet gehandhaafd blijven in tijden van crisis en grote veranderingen die invloed hebben op de manieren van consumeren.

Eurocommissaris voor justitie Didier Reynders lichtte de Europese Consumentenagenda toe en ging in op relevante maatschappelijke ontwikkelingen die effect hebben op consumentenbescherming. Hij gaf aan dat door de coronacrisis er een grote toename is in het gebruik van digitale platformen. Hij benadrukte het belang van juiste informatie voor consumenten voor de groene transitie, waarbij duurzame producten beschikbaar en vergelijkbaar moeten zijn voor alle consumenten. Voor de digitale transitie benadrukte hij het belang van bescherming van de fundamentele rechten van consumenten.

Europarlementariër Anna Cavazzini, voorzitter van de Commissie interne markt en consumentenbescherming (IMCO), benadrukte het belang van lange levensduur van producten voor consumentenbescherming en de duurzame transitie.

Er was brede steun van lidstaten voor de gepresenteerde agenda en veel lidstaten gaven aan uit te kijken naar de wetgevende voorstellen voor productveiligheid, consumentenkrediet en consumenteninformatie. Ik gaf aan tevreden te zijn dat verschillende punten die Nederland heeft ingebracht terug te zien zijn in de agenda. Ook heb ik aangegeven uit te kijken naar nieuwe regels voor (digitale) productveiligheid en de Digital Services Act die in zullen gaan op de rol en verantwoordelijkheden van platforms. Ook veel andere lidstaten gaven aan dat er in regelgeving meer aandacht besteed moet worden aan de rol en verantwoordelijkheden van platforms en benadrukte dat de consument online en offline dezelfde bescherming moet kunnen genieten. Net als tijdens de informele Telecomraad op 7 december pleitte ik voor privacy by design als onderdeel van bescherming van fundamentele burgerrechten.

Op het gebied van de groene transitie gaven enkele lidstaten aan dat consumentenbeleid hieraan kan bijdragen. Veel lidstaten benadrukten vanuit duurzaamheid de repareerbaarheid van producten en een langere bruikbaarheid. Ook werd ingebracht, mede door mijzelf, dat informatie overzichtelijk moet zijn en consumenten moet helpen bij het maken van duurzame keuzes. Ik gaf aan dat gekeken moet worden naar zinvolle informatie: wat heeft een consument op welk moment nodig. Ook bracht ik in dat extra consumentenregelgeving niet voor te hoge lasten voor het mkb moet leiden.

Over het algemene consumentenbeleid gaven enkele lidstaten aan dat hierbij aandacht moet worden gegeven aan specifieke en meer kwetsbare groepen, door de coronacrisis zijn verschillende groepen op verschillende manieren geraakt. Veel lidstaten benadrukten met mij dat goede samenwerking tussen lidstaten, Commissie en derde landen belangrijk is bij effectieve consumentenbescherming.

Naar boven