21 501-09
Transportraad

21 501-10
Telecommunicatie- en Postraad

nr. 130
VERSLAG VAN EEN ALGEMEEN OVERLEG

Vastgesteld 23 juli 2001

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1 en de algemene commissie voor Europese Zaken2 hebben op 21 juni 2001 overleg gevoerd met minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat over:

Agenda Transportraad en Telecommunicatieraad van 27 en 28 juni 2001 (21 501-09, nr. 128);

Verslag Transportraad van 5 april 2001 (21 501-09, nr. 129).

Van dit overleg brengen de commissies bijgaand beknopt verslag uit.

Vragen en opmerkingen uit de commissies

De heer Herrebrugh (PvdA) vraagt de regering om nadere informatie omtrent het gedifferentieerd haventarief voor segregated ballast tanks binnen het kader van het Ericapakket I. Kan de verwachte inkomstendaling niet worden opgevangen met hogere tarieven? Aangaande het Ericapakket II wijst hij erop dat het gebruik van transponders met name van nut zal zijn als de vertrek- en bestemmingshaven binnen de EU ligt; het probleem van de doorvaarders zal hiermee dus niet worden opgelost. Verder merkt de heer Herrebrugh op dat het Europees Parlement heeft voorgesteld om bunkerolieschepen te belasten voor het internationale compensatiefonds voor olieverontreiniging. Is het niet verstandiger om deze gelden, eventueel met een versleutelsysteem, via de havengelden te genereren, omdat alle gemotoriseerde schepen bunkerbrandstof aan boord hebben?

De heer Weekers (VVD) herinnert eraan dat de VVD nog steeds twijfelt aan het publieke belang van het Galileo-project. Hij zou graag zien dat de Nederlandse regering zich hierbij vooralsnog terughoudend opstelt.

Verder vraagt hij naar de stand van zaken in de kwestie-Gibraltar. Bovendien vraagt hij naar het voorgenomen takenpakket voor Eurocontrol: zal het zich volledig bezighouden met de luchtverkeersleiding en wat zijn hiervan de eventuele gevolgen voor Schiphol?

Tevens verzoekt de heer Weekers de regering om een uitgebreide notitie omtrent de richtlijn voor de vakbekwaamheid van beroepschauffeurs en de Nederlandse inzet daarbij. En wordt er nog steeds gestreefd naar een harmonisatie van de voorschriften voor kinderzitjes? Hoe dan ook, het leeftijdscriterium van 12 jaar en het lengtecriterium van 1,50 m lijken de heer Weekers slecht handhaafbaar. Het heeft er alle schijn van dat de EU-regelgeving hier doorschiet.

Hoe staat de Nederlandse regering tegenover de wens van het Europees Parlement om het compensatiefonds voor olieverontreiniging niet alleen te laten financieren door ontvangers, maar door alle bij het vervoer van olie en andere stoffen betrokken partijen?

Tot slot vraagt de heer Weekers naar een spoedige notitie over het Witboek Gemeenschappelijk vervoersbeleid. Graag ziet hij die voorzien van een helder standpunt van de Nederlandse regering, zodat de Kamer hierover in een vroeg stadium met de regering van gedachten kan wisselen. Ook vraagt hij om een nadere uitleg over conclusie nr. 29 van de Göteborg-top: hoe kan een verschuiving van het wegvervoer naar andere modaliteiten bijdragen aan een aanzienlijke ontkoppeling van economische groei en vervoersgroei?

De heer Stroeken (CDA) is tevreden met de inzet van de Nederlandse regering op dit dossier. Ook hij twijfelt aan het publieke belang van het Galileo-project. Met betrekking tot de passagiersrechten steunt hij het vrijwillig aangaan van commitments, maar acht hij ook wetgeving op terreinen als prestatie en overboeking onontbeerlijk.

De heer Stroeken vreest eveneens overregulering op het dossier van de kinderzitjes; hij ziet meer in subsidiariteit. Ook hij vraagt om een nadere toelichting op het Witboek Gemeenschappelijk vervoersbeleid.

Het antwoord van de regering

De minister meldt dat de publicatie van het Witboek Gemeenschappelijk vervoersbeleid helaas is uitgesteld. Als het Witboek verschijnt, zal de Kamer de gevraagde toelichting ontvangen.

Veel landen zijn voorstander van het Galileo-project. Deels is dat om industriepolitieke en innovatieve redenen: zij vinden het van belang dat Europa zelf de techniek voor een dergelijk systeem ontwikkelt en bovendien biedt het huidige GPS niet een compleet mondiale dekking. Het systeem zal niet voor defensiedoeleinden worden opgezet.

De creatie van een gemeenschappelijk Europees luchtruim is van groot logistiek belang. Er lijkt schot te zitten in het conflict tussen Spanje en Groot-Brittannië over Gibraltar, maar echt zicht op een oplossing bestaat nog niet. De Europese Commissie is zeer actief op het gebied van de rechten voor luchtvaartpassagiers, dus de minister heeft goede hoop op een spoedige vooruitgang op dit dossier.

De minister is voorstander van een Europese normering voor veiligheidsriemen en kinderzitjes. Vanwege het lengteverschil van kinderen van dezelfde leeftijd binnen de lidstaten van de EU is besloten tot het vervangen van het leeftijdscriterium door het lengtecriterium. Daarbij wordt aan de individuele lidstaat de keuze gelaten tussen 1,35 m en 1,50 m. De Nederlandse regering zal waarschijnlijk kiezen voor 1,35 m, wat neerkomt op een leeftijd van 6 à 7 jaar. Voor kinderen boven de 4 à 5 jaar gaat het overigens niet om een kinderzitje, maar om een stoelverhoger waardoor voorkomen wordt dat de veiligheidsgordel de hals van de kinderen beschadigt.

Het verhogen van haventarieven kan nadelig uitpakken voor Rotterdam, dat al zeer hoge tarieven berekent. Overigens is tariefsverandering een zaak voor het Havenbedrijf. De minister toont zich verder voorstander van het streven naar een oplossing van de problematiek met betrekking tot Erica II in IMO-verband.

De minister acht de richtlijn voor de vakbekwaamheidseisen voor beroepschauffeurs onder andere van groot belang vanwege de toetreding van nieuwe lidstaten. Zij toont zich bezorgd om ontwikkelingen in Nederland zelf, waar steeds meer sprake is van eigen rijders die zich vanwege de hevige concurrentie en kleine marges vaak over de kop moeten werken. De Kamer zal in september een notitie hieromtrent ontvangen.

De voorzitter van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,

Blaauw

De voorzitter van de algemene commissie voor Europese Zaken,

Te Veldhuis

De griffier van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,

Roovers


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Blaauw (VVD), voorzitter, Van den Berg (SGP), Biesheuvel (CDA), Rosenmöller (GroenLinks), Valk (PvdA), Van Gijzel (PvdA), Leers (CDA), ondervoorzitter, Feenstra (PvdA), Van Heemst (PvdA), Verbugt (VVD), Giskes (D66), Stellingwerf (ChristenUnie), Klein Molekamp (VVD), Hofstra (VVD), Wagenaar (PvdA), Van der Knaap (CDA), Ravestein (D66), Van der Steenhoven (GroenLinks), Niederer (VVD), Van Bommel (SP), Eurlings (CDA), Herrebrugh (PvdA), Ten Hoopen (CDA), Hindriks (PvdA), De Swart (VVD).

Plv. leden: Te Veldhuis (VVD), Bakker (D66), Stroeken (CDA), Van Gent (GroenLinks), Waalkens (PvdA), Crone (PvdA), Atsma (CDA), Duivesteijn (PvdA), Witteveen-Hevinga (PvdA), Voûte-Droste (VVD), Augusteijn-Esser (D66), Slob (ChristenUnie), Geluk (VVD), Luchtenveld (VVD), Spoelman (PvdA), Buijs (CDA), Van Walsem (D66), Vendrik (GroenLinks), Weekers (VVD), Poppe (SP), De Pater-van der Meer (CDA), Depla (PvdA), Th.A.M. Meijer (CDA), Dijsselbloem (PvdA), Nicolaï (VVD).

XNoot
2

Samenstelling: Leden: Te Veldhuis (VVD), voorzitter, Weisglas (VVD), Scheltema-de Nie (D66), Van Middelkoop (ChristenUnie), Van Oven (PvdA), ondervoorzitter, Voûte-Droste (VVD), Hessing (VVD), Hoekema (D66), Marijnissen (SP), Verhagen (CDA), Rouvoet (ChristenUnie), De Haan (CDA), Koenders (PvdA), Van den Akker (CDA), Ross-van Dorp (CDA), Karimi (GroenLinks), Bussemaker (PvdA), Timmermans (PvdA), Vendrik (GroenLinks), Weekers (VVD), Albayrak (PvdA), Eurlings (CDA), Van Baalen (VVD), Molenaar (PvdA).

Plv. leden: Verbugt (VVD), Blaauw (VVD), Dittrich (D66), Van den Berg (SGP), Valk (PvdA), Wilders (VVD), Remak (VVD), Ter Veer (D66), Van Bommel (SP), Van Ardenne-van der Hoeven (CDA), De Graaf (D66), Van der Hoeven (CDA), Waalkens (PvdA), Balkenende (CDA), Cörüz (CDA), M.B. Vos (GroenLinks), Feenstra (PvdA), Zijlstra (PvdA), Harrewijn (GroenLinks), Geluk (VVD), Visser-van Doorn (CDA), Örgü (VVD), Gortzak (PvdA), Crone (PvdA).

Naar boven