31 772
Wijziging van de Wet op het kindgebonden budget, de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten en de Wet studiefinanciering 2000 in verband met de integratie van hoofdstuk 3 van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten in de Wet op het kindgebonden budget

B
VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT/JEUGD EN GEZIN1

Vastgesteld 19 mei 2009

Het voorbereidend onderzoek heeft de leden van de SP-fractie alsmede de leden van de fracties van de ChristenUnie en de SGP aanleiding gegeven tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.

De leden van de SP-fractie hebben kennis genomen van het wetsvoorstel en zij hebben de volgende vragen:

Is het reëel de huidige besluitvorming aangaande het niet koppelen van het kindgebonden budget aan de kinderbijslag en deze inkomensafhankelijk te maken nog steeds te baseren op een uitspraak van de Tweede Kamer uit 2004, gelet op de algehele veranderde financiële situatie, mede ten gevolge van de kredietcrisis? Is de regering bereid hieromtrent op afzienbare termijn een discussienotitie aan het parlement voor te leggen? Zo ja, wanneer mag deze notitie worden verwacht? Zo niet, waarom niet?

Deze leden lezen verder in de nota naar aanleiding van het verslag (31 772, nr. 7, p. 2–3) dat de resultaten van het onderzoek naar de samenloop van kinderbijslag, kindgebonden budget (kindertoeslag) en pleegvergoeding, inclusief de situatie met betrekking tot de regelingen voor kinderen die gedeeltelijk of geheel onder voogdij staan, en de samenloop met de Wtos, in april 2009 aan de Kamer zullen worden gezonden. Om de uitwerking van de samenloop van de verschillende regelingen voor juist deze kwetsbare groepen beter te kunnen beoordelen, verzoeken de leden van de SP-fractie de resultaten van dit onderzoek zo spoedig mogelijk (ook) aan de Eerste Kamer te zenden.

De leden van de fracties van ChristenUnie en SGP hebben met instemming kennis genomen van deze wetswijziging. De invoeging van de WTOS in de WKB is een logisch stap, het vermindert het aantal kinderrelingen en draagt bij aan administratieve vereenvoudiging.

Deze leden zouden op den duur een verdere integratie wensen van de kinderregelingen in Nederland, onder meer van de kinderbijslag, die niet inkomensafhankelijk is, maar wel als basis kan dienen voor een kinderregeling met inkomensonafhankelijke en inkomensafhankelijke delen. De verhouding tussen kinderbijslag en andere kinderregelingen zou in elk geval nader moeten worden bezien. Immers, ook de kinderbijslag voorziet in kosten die ouders hebben voor het opvoeden van kinderen.

Kan de regering aangeven welke plaats deze wetswijziging heeft binnen dit grote raamwerk van kinderregelingen?

Wat de regeling zelf betreft gaat het om een tegemoetkoming die nu wordt ondergebracht in de uitkeringssystematiek van het kindgebonden budget. Het kindgebonden budget voorziet in een maandelijkse uitkering. Is overwogen de tegemoetkoming voor onderwijs en schoolkosten niet maandelijks, maar bijvoorbeeld eens in het half jaar uit te keren, zo vragen de leden van de fracties van ChristenUnie en SGP? De bijdrage wordt daarmee beter zichtbaar voor de ontvangers.

De voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport/Jeugd en Gezin,

Slagter-Roukema

De griffier van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport/Jeugd en Gezin,

Warmolt de Boer


XNoot
1

Samenstelling:

Werner (CDA), Van den Berg (SGP), Dupuis (VVD) (vice-voorzitter), Rosenthal (VVD), Swenker (VVD), Tan (PvdA), Van de Beeten (CDA), Slagter-Roukema (SP) (voorzitter), Linthorst (PvdA), Biermans (VVD), Putters (PvdA), Leijnse (PvdA), Engels (D66), Thissen (GL), Goyert (CDA), Peters (SP), Quik-Schuijt (SP), Klein Breteler (CDA), Huijbregts-Schiedon (VVD), Laurier (GL), Ten Horn (SP), Meurs (PvdA), Leunissen (CDA), De Vries-Leggedoor (CDA), Koffeman (PvdD), Kuiper (CU), Lagerwerf-Vergunst (CU), De Boer (CU) en Yildirim (Fractie-Yildirim).

Naar boven