31 200 IXA
Vaststelling van de begrotingsstaat van Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2008

31 200 IXB
Vaststelling van de begrotingsstaten van het ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2008

A
VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR FINANCIEN1

Vastgesteld 29 januari 2008

Het voorbereidend onderzoek van deze wetsvoorstellen heeft de commissie aanleiding gegeven tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.

31 200 IXA

De leden van de SP-fractie hebben met instemming en waardering kennisgenomen van het geïntegreerd middelenbeheer en van de toename van rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT’s). Zij hebben ook met instemming kennisgenomen van het voornemen betreffende een beleidsmatig gecentreerde portefeuille.

Naar aanleiding van de memorie van toelichting (pagina 8) vragen deze leden de regering toe te lichten waarom juist voor een 7-jaars gecentreerde portefeuille is gekozen; er zouden immers ook argumenten kunnen zijn voor een 10-jaars gecentreerde portefeuille, mede gezien de wenselijkheid van het jaarlijks uitgeven van een nieuwe lening in het 10-jaars segment (memorie van toelichting, pagina 11). Liggen aan de centrering op 7 jaar ideeën over conjunctuurcycli ten grondslag?

31 200 IXB

De leden van de SP-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de begrotingsstaten van het Ministerie van Financiën 2008 en de Memorie van Toelichting daarbij.

De leden van de SP-fractie hebben de indruk dat de tabel op pagina 42 van de memorie van toelichting onjuist is. Klopt het dat, in tegenstelling tot hetgeen in de tabel is aangegeven, de cijfers onder de kopjes «verkopen 2006» en «verkopen 2007» geen voortschrijdend gemiddelden zijn? Indien de eerste kolom wel een voortschrijdend gemiddelde betreft, over welke jaren gaat het dan?

Het geheel van de Rijksbegroting 2008 overziende, constateren de leden van de SP-fractie dat daarbij een Balans van het Rijk en de Collectieve Sector ontbreekt. Voor de beoordeling van de begroting door het parlement is dit een gemis. De leden van de SP-fractie hebben daarom twee verzoeken. Ten eerste, kan de regering toezeggen dat bij de Rijksbegroting 2009 een materiële en financiële balans (samen: vermogensbalans) van het Rijk en van de Collectieve Sector verstrekt wordt, zowel nominaal als in percentages van het BBP? Ten tweede, kunnen deze balansen voor de jaren 1970, 1977, 1987 en 2007 alsnog verstrekt worden, nominaal en in percentages van het BBP?

Voorts zou het nuttig zijn om, indien de tijd het toestaat, de cijfers over zoveel mogelijk tussenliggende jaren te krijgen. Het is de leden van de SP-fractie bekend dat het Centraal Bureau voor de Statistiek dergelijke opstellingen maakt, doch pas vanaf 1990 en vanuit wisselende perspectieven. Het komt deze leden voor dat balansen onder verantwoordelijkheid van de minister van Financiën verstrekt zouden moeten worden1. Deze balansen dienen de beoordeling van de begroting in het algemeen. Voorts dienen zij wellicht de relativering van het eenzijdig concentreren op de EMU-schuld (bruto schuld). Het in de voetnoot vermelde onderzoek levert immers aanwijzingen dat de verbetering van de positie met betrekking tot de EMU-schuld vanaf 1993 niet gepaard ging met een overeenkomstige verbetering van de netto vermogenspositie. Ook levert het onderzoek aanwijzingen op dat in de periode 1982–2007 de netto vermogenspositie als percentage van het BBP meer dan gehalveerd is, met een scherpe daling tussen 1993 en 1995. Voor de beoordeling van de huidige Nederlandse financieel-economische politiek in vergelijking tot die in de afgelopen decennia zijn de genoemde balansen derhalve van groot belang.

Ten slotte hebben de leden van SP-fractie een aanvullende vraag over Bijlage 1 van begrotingsstuk 31 200 (Miljoenennota). In de tabel op pagina 72 staat voor 2008 de post «Overig» op 3,2 miljard euro (dat wil zeggen bijna 2% van de totale uitgaven 2008). In de volgende bijlagen of in andere begrotingsstukken hebben deze leden geen specificatie van deze post kunnen terugvinden. Graag worden zij geïnformeerd over de betreffende vindplaats dan wel de verantwoording van deze post2.

De voorzitter van de commissie,

Essers

De griffier a.i. van de commissie,

Van Oort


XNoot
1

Samenstelling:

Van den Berg (SGP), Bemelmans-Videc (CDA), Terpstra (CDA), Ten Hoeve (OSF), Kox (SP), Vedder-Wubben (CDA), Biermans (VVD), Essers (CDA), voorzitter, Noten (PvdA), Sylvester (PvdA), Schouw (D66), Van Driel (PvdA), Doek (CDA), Leijnse (PvdA), Peters (SP), De Boer (CU), vice-voorzitter, Reuten (SP), Hofstra (VVD), Asscher (VVD), Laurier (GL), Hermans (VVD), Koffeman (PvdD), Böhler (GL), Elzinga (SP) en Yildirim (Fractie-Yildirim).

XNoot
1

De leden van de SP-fractie verwijzen ook naar het door hun zeer gewaardeerde onderzoek van CPB-medewerker (voorheen CBS) dr. Frits Bos – o.a. CPB Document 150 (2007) pagina 34, waar de bruto schuld en het netto vermogen zijn vergeleken. Vermoedelijk kan de regering echter meer omvattende en gedetailleerde cijfers verstrekken.

XNoot
2

De voetnoot bij de betreffende tabel zegt slechts iets over mutaties in 2009 en 2010, maar niet over de «basisomvang» van de post.

Naar boven