30 968
Regels omtrent de basisregistraties adressen en gebouwen (Wet basisregistraties adressen en gebouwen)

B
VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEU/WONEN, WIJKEN EN INTEGRATIE1

Vastgesteld 9 november 2007

Het voorbereidend onderzoek heeft de commissie, in het bijzonder de leden van de VVD-fractie, aanleiding gegeven tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.

Allereerst vragen de leden van de VVD-fractie zich af welk huidig of toekomstig probleem door deze nieuwe wet wordt opgelost. Is de indruk juist dat het hier om een geheel nieuwe wet gaat, die geen enkele bestaande wet of andersoortige regeling vervangt? Kan het gewenste effect van een goede registratie van adressen en gebouwen niet veel effectiever worden bereikt door lagere regelgeving of wellicht zelfs door een circulaire van de VNG?

Enige jaren geleden was er sprake van een zogenoemd gebouwdossier, waarin allerlei gegevens van een gebouw zouden worden samen gebracht. Na discussie met de Tweede Kamer over dat voornemen is door de toenmalige minister besloten om niet te kiezen voor een dergelijke bureaucratische rompslomp. Komt dit gebouwdossier nu via deze wet weer terug? Welke gebouwgegevens worden via deze wet geregistreerd als het gaat om geometrie, type en functie? Wordt ook de nieuwe regel betreffende het thermische isolatiecertificaat bij verkoop in deze registratie opgenomen. Zo nee, waar dan wel?

De wet kent op diverse plaatsen lagere regelgeving zoals ministeriële regeling en algemene maatregelen van bestuur. Kan de minister aangeven welke hiervan spoedig zullen worden uitgevoerd en wat de strekking daarvan zal zijn?

Ten aanzien van de uitvoering is allereerst de vraag hoe de taakverdeling tussen enerzijds gemeenten en anderzijds de dienst, blijkbaar het kadaster, zal zijn. Houden beide dezelfde informatie bij, of is er een taakverdeling? In een aantal artikelen worden perioden genoemd waar binnen bepaalde acties moeten worden uitgevoerd. De VVD-fractie is voorstander van een voortvarende overheid, maar vraagt zich af of 1 of 2 werkdagen een realistische norm is. Wie handhaaft dit en wat zijn de sancties bij niet naleving? (bijvoorbeeld art. 31 en art. 39) Mag worden verwacht dat er per gemeente een uniforme uitvoering zal zijn?

Wat zijn de financiële consequenties van deze wet en welk bedrag slaat neer in hogere lasten voor burgers en bedrijven? Kan een gespecificeerd overzicht van kosten en baten worden verstrekt? Voor commerciële gebruikers mogen hogere tarieven worden gehanteerd dan de kostprijs. Volgens het advies van de Raad van State zou dit – binnen voorwaarden – mogen, maar waarom wil de minister dat? Welke diensten worden hierdoor duurder? Hanteren de gemeenten een transparante en identieke tariefstructuur? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?

Hoe vaak wordt het register in het veld gecontroleerd? En gaat het dan om steekproeven of om een volledige check?

Kan de minister bevestigen dat aan de direct belanghebbenden (eigenaar en huurder) de betreffende gegevens gratis, zowel eenmalig als bij mutatie, worden geleverd?

In art. 42 is geregeld dat de minister bedrijven aanwijst die de juistheid van het systeem mogen controleren, op kosten van de rijksoverheid. Waarom betaalt de rijksoverheid dit, en om welk soort bedrijven gaat het en om hoeveel? Wordt hierdoor de marktwerking niet te veel verstoord?

De commissie ziet de antwoorden met belangstelling tegemoet.

De voorzitter van de commissie,

Meindertsma

De griffier van de vaste commissie,

Van Dooren


XNoot
1

Samenstelling:

Van den Berg (SGP), Meindertsma (PvdA), (voorzitter), Meulenbelt (SP), Rosenthal (VVD), Swenker (VVD), Slagter-Roukema (SP), Schouw (D66), Putters (PvdA), Eigeman (PvdA), Leijnse (PvdA), Thissen (GL), Slager (SP), Hendrikx (CDA), De Boer (CU), Willems (CDA), Hofstra (VVD), Asscher (VVD), Klein Breteler (CDA), Huijbregts-Schiedon (VVD), Laurier (GL), Meurs (PvdA), Leunissen (CDA), De Vries-Leggedoor (CDA), (vice-voorzitter), Janse de Jonge (CDA), Koffeman (PvdD), Böhler (GL), Kuiper (CU), Lagerwerf-Vergunst (CU), Smaling (SP) en Yildirim (Fractie-Yildirim).

Naar boven