Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | XXIII nr. A |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | XXIII nr. A |
Den Haag, 12 april 2005
Ter voldoening aan artikel 16 van het Reglement van Orde biedt de Huishoudelijke Commissie hierbij de Kamer de raming aan van de in 2006 voor haar benodigde uitgaven, alsmede die van de in dat jaar te verkrijgen ontvangsten en van de meerjarencijfers. De ramingen zijn bestemd om, na door de Kamer te zijn vastgesteld, bij de regering te worden ingezonden ten behoeve van de Rijksbegroting voor het jaar 2006.
De Huishoudelijke Commissie,
Timmerman-Buck, Voorzitter
Jurgens
Bierman-Beukema toe Water
Klaassen, Griffier
Taak en bevoegdheden van de Eerste Kamer
De Eerste Kamer en de Tweede Kamer vormen samen de Staten-Generaal. Er zijn overeenkomsten en verschillen tussen beide Kamers. Beide Kamers hebben een wetgevende en een beleidscontrolerende taak en ze hebben een aantal bevoegdheden gemeen, zoals het recht schriftelijke vragen te stellen, het recht moties in te dienen en het recht van interpellatie. De Tweede Kamer kent het recht van initiatief; senatoren kunnen daarentegen niet zelf een wetsvoorstel indienen. Ook heeft de Tweede Kamer het recht een wetsvoorstel te wijzigen; de Senaat mist dat recht van amendement en kan een wetsvoorstel alleen maar aannemen of verwerpen. De Eerste Kamer heeft dus wel een vetorecht en heeft daarmee – omdat zij wetsvoorstellen alleen kan behandelen nadat deze in de Tweede Kamer zijn aangenomen – het laatste woord. Krachtens de Grondwet zijn beide Kamers gelijkwaardig.
Met de bevoegdheden die beide Kamers der Staten-Generaal gemeen hebben, wordt in de praktijk verschillend omgegaan. Het grootste verschil betreft de terughoudendheid van de Eerste Kamer om van die bevoegdheden gebruik te maken. Deze terughoudendheid is gebaseerd op de sinds lange tijd bestaande gewoonte dat de Senaat (ook wel «chambre de réflexion» genoemd) wetsvoorstellen eerder toetst op kwaliteit dan op politieke wenselijkheid.
De beleidscontrolerende taak beslaat ook de (implementatie van de) Europese regelgeving, de Europese integratie en belangrijke regeringsnota's. Tenslotte heeft de Eerste Kamer – gelijktijdig met de Tweede Kamer – het zelfstandig recht in te stemmen met, of instemming te onthouden aan voorgenomen besluiten in het kader van de derde pijler van de Europese Unie die een het Koninkrijk bindend karakter hebben.
Het doel van de ambtelijke diensten van de Eerste Kamer
De ambtelijke diensten van de Eerste Kamer hebben ten doel de leden van de Eerste Kamer in staat te stellen hun wetgevende en beleidscontrolerende taak naar behoren te vervullen. De wijze waarop deze doeleinden worden bereikt, vloeit voort uit het werkaanbod voor de Eerste Kamer en de wensen van haar leden bij het vervullen van hun taken.
Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal
De wetgevende taak van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal is beperkt van omvang. Hetgeen hiervoor is opgemerkt over de wetgevende taak van de Eerste Kamer, is op de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de te behandelen voorstellen van wet door de regering worden voorgesteld en niet door de Tweede Kamer worden aangeboden.
De Grondwet bepaalt dat de Voorzitter van de Eerste Kamer de leiding heeft van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal. Dientengevolge zijn het vooral de ambtelijke diensten van de Eerste Kamer die belast zijn met de organisatie van de Verenigde Vergadering. Enkele plenaire vergaderingen van de Verenigde Vergadering hebben een sterk ceremonieel karakter: de vergadering die op grond van artikel 65 van de Grondwet jaarlijks op de derde dinsdag van september wordt gehouden, en, in voorkomend geval, herdenkingen van de leden van het Koninklijk Huis. Dit laatste ingevolge een door de Voorzitters van beide Kamers in overeenstemming met respectievelijk het College van Senioren van de Eerste Kamer en het Presidium van de Tweede Kamer en met instemming van de Minister-president genomen besluit.
Daarnaast kan worden gewezen op de Bijzondere Verenigde Vergadering die op 30 april 2005 werd gehouden ter gelegenheid van het zilveren regeringsjubileum van H.M. Koningin Beatrix.
De uit de organisatie van de Verenigde Vergadering voortvloeiende kosten maken deel uit van de begroting van de Eerste Kamer.
Artikel 1: Wetgeving en controle Eerste Kamer
De verplichtingen, uitgaven en ontvangsten (in € 1 000)
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 8 329 | 8 304 | 8 304 | 8 304 | 8 304 |
Uitgaven – totaal | 8 329 | 8 304 | 8 304 | 8 304 | 8 304 |
01. Apparaat | 4 705 | 4 680 | 4 680 | 4 680 | 4 680 |
02. Vergoedingen Voorzitter en leden Eerste Kamer | 3 601 | 3 601 | 3 601 | 3 601 | 3 601 |
03. Verenigde Vergadering | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Ontvangsten | 63 | 63 | 63 | 63 | 63 |
Evenals in de raming voor 2005 is thans opnieuw uitgegaan van de inspanningsverplichting om te voldoen aan de taakstelling die door de regering wordt gehanteerd voor de rijksuitgaven.
De voorliggende raming voor 2006 sluit in grote lijnen aan bij de financiële kaders zoals die ook voor 2005 zijn gehanteerd. Toch zijn substantiële veranderingen in de bedrijfsvoering er de oorzaak van dat een aantal veranderingen in de Raming noodzakelijk is. Het gaat hier om:
1. uitbestede werkzaamheden;
2. parlementair drukwerk;
3. automatiseringskosten.
Ad 1: omdat er in 2004 en 2005 (dienstverlenings)overeenkomsten zijn gesloten op het gebied van Catering en Beveiliging is er een verschuiving opgetreden binnen een aantal posten op de begroting. De post personeel van de Kamer is enigszins verlaagd en de post uitbestede werkzaamheden is verhoogd.
Ad 2: met de Sdu is een zgn. package deal afgesloten. Dit contract heeft zowel voordelen voor de Sdu als voor de Kamer. De Sdu weet precies welke inkomsten worden verkregen uit de diensten die zij voor de Kamer verricht. De Kamer is verlost van veel administratieve lasten en weet, binnen een bepaalde bandbreedte, welke kosten aan de Sdu verschuldigd zijn. Hier is sprake van een win-win situatie.
Ad 3: met de Tweede Kamer wordt een DVO inzake de automatisering afgesloten waardoor de inzet van de eigen organisatie op dit punt wordt verminderd. De structurele kosten van de automatisering, zoals die tot nu toe in de raming waren opgenomen, kunnen worden verlaagd. Ook hier geldt weer dat de post uitbestede werkzaamheden dient te worden verhoogd.
De Tweede Kamer heeft besloten met ingang van 2005 de leden in beginsel geen kamerstukken meer op papier te verstrekken. Voor de leden van deze Kamer is zo'n besluit (nog) niet genomen. Toch moet reeds nu worden opgemerkt dat het niet uitgesloten is dat de verstrekking van kamerstukken op papier binnen afzienbare tijd tot het verleden behoort.Voordat hiertoe besloten wordt zal overleg plaatsvinden over de wijze van verstrekking van kamerstukken. De Huishoudelijke Commissie beraadt zich op dit moment op welke wijze en met wie dit overleg gevoerd dient te worden.
Artikel U01.01 – PERSONEEL EN MATERIEEL
De personele bezetting geeft per januari 2004 het volgende beeld te zien:
Totaal aantal ambtenaren | 49 |
---|---|
Schalen 1 t/m 4 | 4 |
Schalen 5 t/m 10 | 35 |
Schaal 11 en hoger | 10 |
De beschikbare formatie in full-time eenheden (fte's) bedraagt 53; dit is de formatieruimte waarop het personeelsbudget vanaf 2005 is vastgesteld. De werkelijke structurele bezetting in fte's per 1 januari 2005 bedraagt 42,73. De verdeling daarvan is als volgt:
Schaal | Aantal fte's | Vacatures | |
---|---|---|---|
18 | 1 | ||
14 | 3 | ||
13 | 1,7 | 1 | |
12 | 1 | ||
11 | 3,08 | 1 | |
Totaal schaal 11 en hoger | 9,78 | ||
10 | 5,44 | 1 | |
9 | 5,11 | ||
8 | 0,81 | ||
7 | 3,25 | 1 | |
6 | 8,59 | 3,02 | |
5 | 8,75 | 3,25 | |
Totaal schalen 5 t/m 10 | 31,95 | ||
4 | 1 | ||
3 | 0 | ||
Totaal schalen 1 t/m 4 | 1 | ||
Totaal | 42,73 | 42,73 | 10,27 |
Een deel (3,27 fte) van de nog niet structureel ingevulde formatieruimte is ontstaan door het gebruik maken van diverse regelingen, zoals deeltijdwerk, PAS-regeling, buitengewoon verlof, etc. Voor een ander deel (4 fte + 3 fte) zijn vacatures en formatie-uitbreiding voorlopig nog niet structureel ingevuld in afwachting van een meer uitgekristalliseerd beeld van de gewenste toekomstige formatie, met inbegrip van het eventueel uitbesteden van bepaalde werkzaamheden. (Voor een aantal functies zijn wel tijdelijke voorzieningen getroffen).
Ten tijde van het opstellen van deze raming is een reorganisatieproces in gang gezet, gericht op het verbeteren van de werkprocessen in de organisatie. Daarmee wordt beoogd de diverse ondersteunende processen beter op elkaar af te stemmen, de werkprocessen directer aan te sturen en de flexibiliteit van de personele inzet te vergroten.
Door de ontwikkeling van nieuwe producten wordt vorm gegeven aan de behoefte aan meer inhoudelijke ondersteuning van de leden. In de sfeer van de facilitaire dienstverlening wordt door uitbesteding van diverse werkzaamheden (vb. beveiliging, catering, automatisering) de bestaande kwetsbaarheid in de eigen (kleine) organisatie verminderd en de professionaliteit vergroot.
Naar verwachting zal de reorganisatie in de loop van 2005 kunnen worden geëffectueerd.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord onder andere de kosten van inhuur uitzendkrachten, opleidings- en cursusgelden, tegemoetkoming studiekosten ten behoeve van personeel, niet-belastbare gratificaties en de kosten van de ondernemingsraad. Vanaf 2006 worden ook de bijdragen voor kinderopvang hieronder geboekt. Dit is het gevolg van de gewijzigde wetgeving per 1 januari 2005.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de uitkeringen aan oud-personeel van de Kamer op wie de Wachtgeldregeling van toepassing is. In 2006 drukken op dit onderdeel één oud-personeelslid en één personeelslid dat voor 18 uur wachtgeld ontvangt en voor de overige uren herplaatst is bij de Eerste Kamer. Tevens worden door Uitvoeringsinstelling Sociale Zekerheid voor Overheid en Onderwijs, sedert 1 januari 2002 opgegaan in Uitvoering Werknemersverzekeringen (UWV USZO) de apparaats- en administratiekosten doorberekend. Ten slotte worden, conform de afspraken in de Sector Overleg Rijk, de heffingsgelden voor scholing en vorming OR-leden en voorlichtingskosten op dit onderdeel geraamd.
Op dit onderdeel worden de kosten geraamd en verantwoord die nodig zijn voor de administratieve ondersteuning van de fracties. In 2005 is de bijdrage voor de fractiemedewerkers verhoogd. Het geraamde bedrag hoeft niet te worden aangepast.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord vergoedingen aan personeel voor maaltijden bij overwerk, reis- en verblijfkosten en kosten van het vervoerplan woon-werkverkeer Staten-Generaal. In 2004 zijn veel taxikosten gemaakt omdat de dienstauto niet steeds kon worden ingezet. Dit is inmiddels ondervangen door een reserve-chauffeur aan te stellen.
Diensten van derden/uitbestede werkzaamheden
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord door derden uitgevoerde werkzaamheden. De uitbestede werkzaamheden zijn onder andere glazenwassen, bewaking, beveiliging, onderhoud groenvoorziening, technische en bedrijfsinstallaties, kantoormachines, meubilair, binnen- en buitenonderhoud gebouwen. Met de Tweede Kamer is een DVO gesloten met betrekking tot de beveiliging en openstelling van de Kamer. Hierdoor kan beter worden voldaan aan de eisen die in deze tijd aan de beveiliging worden gesteld en voorts is een langere openstelling van het gebouw bewerkstelligd. Dit heeft tot gevolg dat de kosten voor uitbesteding beveiliging sterk zijn gestegen. Derhalve is ten behoeve van de beveiliging de raming met een bedrag van € 100 000,– verhoogd. De helft van dit bedrag is verkregen, door de post ambtelijk personeel met€ 50 000,– te verlagen. Voor de uitbesteding onderhoud kantoormachines/apparatuur is een verhoging van € 25 000,– geraamd. Dit zal een eenmalige verhoging zijn in verband met nu nog lopende contracten. De kosten van de printers zullen vanaf 2007 niet meer op deze post verantwoord worden omdat deze onder de DVO automatisering met de Tweede Kamer zullen vallen. De post uitbesteding kinderopvang is hier niet meer opgenomen. De overige posten zijn gelijk gebleven.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord uitgaven voor porti- en bezorgkosten, telefoon, fax en voor werving en selectie.
Algemene benodigdheden/bureaukosten
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord uitgaven voor papier, enveloppen, schrijf- en bureaubehoeften alsmede aanschaf boeken en abonnementen.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor aankoop van gereedschappen, dienstkleding en (kleine) vervangingsmaterialen.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van het verbruik en vastrecht van elektra, gas, water en warmtelevering alsmede de kosten van aankoop van schoonmaakmiddelen e.d.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor representatie. Voor het komende jaar wordt geen aanzienlijke afwijking van deze begrotingspost voorzien.
Belastingen/heffingen/retributies
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor rioolrecht, verontreinigingsheffing en het abonnement kabelnetaansluiting. De jaarlijkse subsidie aan het Binnenhoffestival komt ook ten laste van dit onderdeel.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten die betrekking hebben op alle door de cateraar aan de Eerste Kamer doorberekende kosten. Het cateringbedrijf, dat HACCP en ISO gecertificeerd is, verzorgt met hulp van het personeel van de huishoudelijke dienst de lunches op vergaderdagen. Alle grote evenementen worden door de cateraar verzorgd. Ook dragen ze zorg voor de inkoop. De overige activiteiten worden, op niet vergaderdagen, door het personeel van de Kamer verzorgd. Door de uitbesteding aan het cateringbedrijf moet op dit onderdeel € 30 000,– meer worden geraamd. De ontvangsten van de kantineverkopen worden geboekt op het ontvangstenartikel 9901, artikelonderdeel 01, diverse ontvangsten.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor de stafafdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen.
Nader bezien wordt of in 2005 een dvd zal worden gemaakt ter vervanging van de uit 1996 daterende videofilm.
Op dit moment is in ontwikkeling een gezamenlijke educatieve web site van de Staten-Generaal voor jongeren. De kosten die hiermee gemoeid zijn zullen op deze post verantwoord moeten worden.
De jaarlijkse bijdrage aan de Stichting Bezoekerscentrum Binnenhof, die dagelijks toeristische rondleidingen in de gebouwen van de Eerste Kamer of Tweede Kamer en in de Ridderzaal verzorgt, is tevens opgenomen.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten die betrekking hebben op de dienstauto, dienstbromfiets en dienstfietsen. De post autobrandstoffen is niet aangepast ondanks de lagere kosten op de exploitatierekening 2004. Er zal meer gebruik van de dienstauto worden gemaakt, omdat een reserve-chauffeur is benoemd.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van het parlementair drukwerk. Met ingang van 1 januari 2004 is met de SDU een package deal gesloten. Jaarlijks zal hierover worden onderhandeld. De oplage van de gedrukte stukken is verlaagd. Hierdoor zullen de uitgaven met € 60 000,– worden gereduceerd.
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van de DVO automatisering met de Tweede Kamer, de lijnhuur verbindingen, en de ontwikkel- en onderhoudskosten van de Eerste Kamersite en de Europapoortsite door PDC. In deze DVO zijn ook de kosten voor vervanging van hard- en software opgenomen, zodat er niet meer ad-hoc geïnvesteerd hoeft te worden. Er zal tijdens kantooruren altijd gebruikt gemaakt kunnen worden van de helpdesk. Op termijn zullen ook de printers in deze DVO worden ondergebracht.
Ook zullen in dit onderdeel worden verantwoord de kosten van een nieuw geautomatiseerd personeels- en salarissysteem. De salarisadministratie wordt tot 2006 door het ministerie van Binnenlandse Zaken verzorgd. In 2007 stopt het ministerie van BZK met deze service-verlening en zal het nieuw op te richten Shared Services Centre de salarisbetaling van het Rijk op zich nemen. Gezien het feit dat de Staten-Generaal een eigen ambtenarenreglement heeft en dientengevolge andere arbeidsvoorwaarden, heeft de Tweede Kamer besloten zich hier niet bij aan te sluiten. De Eerste Kamer heeft eenzelfde besluit genomen Met de Tweede Kamer zal een DVO salarisadministratie worden gesloten. De kosten zijn nog niet bekend en in deze raming op PM gesteld.
Uitzending leden en ambtenaren naar het buitenland
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de reis- en verblijfkosten, alsmede andere uitgaven inzake de uitzending van leden en begeleidende ambtenaren van de Eerste Kamer naar het buitenland. Het geraamde bedrag is niet gewijzigd, omdat aan de leden de toezegging is gedaan, dat zij in de gelegenheid gesteld zullen worden meer vergaderingen bij te wonen in die landen van de EU die het Voorzitterschap bekleden. In de tweede helft van 2004 bekleedde Nederland zelf het Voorzitterschap. Als gevolg hiervan zijn er weinig buitenlandse dienstreizen gemaakt, wat heeft geleid tot een onderuitputting van het artikel.
Aanschaf/vervanging van overige investeringsgoederen
In 2006 zijn geen grote vervangingen van meubilair of installaties te voorzien. Mocht tijdens de voortgang van het Masterplan blijken, dat er door de Eerste Kamer zelf in vervangingen moet worden geïnvesteerd dan zal dit door middel van de suppletore begroting 2006 worden verwerkt.
UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 02, VERGOEDINGEN VOORZITTER EN LEDEN EERSTE KAMER
De raming van dit artikel is gebaseerd op de Wet van 18 mei 1995 tot regeling van de vergoeding voor de werkzaamheden, vergoeding secundaire voorzieningen en de kostenvergoedingen van de leden van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, alsmede van de toelage en andere voorzieningen van de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal (Stb. 1995, 291). Met ingang van 1 januari 1997 is de wijziging van (onder meer) de Wet vergoedingen leden Eerste Kamer (Stb. 1997, 250) in werking getreden. Sedert 1 januari 2001 is de Wet van 20 december 2001 tot wijziging van de wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer en de Wet vergoedingen leden Eerste Kamer enz. (Stb. 2001, 704) van kracht. Deze Wet bevat twee maatregelen. De eerste maatregel betreft de aanpassing van de vergoeding van de aan het kamerlidmaatschap verbonden kosten. De maatregel past binnen het doel van het kabinet om ten aanzien van de kosten en voorzieningen voor alle (politieke) functionarissen in het openbaar bestuur een consistente en uniforme lijn te volgen. Verder wordt het stelsel aangepast aan de wijziging van het belastingstelsel 2001. De tweede maatregel betreft de mogelijkheid tot compensatie voor diverse politieke ambtsdragers van het inkomensnadeel dat zij in de jaren 1998 en 1999 hebben geleden als gevolg van de toepasselijkheid van de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen.
Vergoeding voor de werkzaamheden, toelagen Ondervoorzitters en fractievoorzitters
Op dit artikelonderdeel worden geraamd en verantwoord de vergoedingen voor de werkzaamheden die voortvloeien uit de vervulling van het lidmaatschap van de Eerste Kamer der Staten-Generaal. Tevens worden op dit onderdeel de eindejaarsuitkering, de toelagen voor de Ondervoorzitters en de fractievoorzitters geraamd en verantwoord. Sedert 1 mei 2003 bedraagt de vergoeding voor de werkzaamheden van de leden € 21 020,40 per jaar. De vergoedingen voor de Ondervoorzitters en de fractievoorzitters worden uitgedrukt in percentages van de vergoeding voor de werkzaamheden..
Ook worden op dit artikelonderdeel geraamd en verantwoord de toelage en andere voorzieningen van de Voorzitter. Tevens worden op dit onderdeel geraamd en verantwoord de eindejaarsuitkering en de tegemoetkoming in de premies van een ziektekostenverzekering. De vergoeding voor de werkzaamheden en de vergoeding voor secundaire voorzieningen zijn niet van toepassing op de Voorzitter. Sedert 1 mei 2003 bedraagt de (bruto)toelage van de Voorzitter van de Eerste Kamer € 4 808,68 per maand, inclusief 8% vakantie-uitkering.
De onder dit onderdeel genoemde vergoedingen worden beschouwd als belastbaar inkomen en zijn derhalve belast ingevolge de Wet op de Inkomstenbelasting.
Vergoeding voor secundaire voorzieningen
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de vergoedingen waarmee kamerleden voorzieningen kunnen treffen ter zake van arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden. Sedert 1 januari 2005 bedraagt deze vergoeding € 1 743,00 per jaar. Deze vergoeding wordt eveneens beschouwd als belastbaar inkomen en wordt derhalve belast. Echter, indien deze vergoeding wordt aangewend voor bedoelde voorzieningen, is het mogelijk dat zij, voor zover aldus aangewend, aftrekbaar wordt van het belastbaar inkomen.
Op dit artikelonderdeel worden geraamd en verantwoord de vergoedingen van ambtskosten, reiskosten en verblijfkosten. De vergoeding van de ambtskosten bedraagt sedert 1 januari 2005 € 4 420.98 per jaar, de vergoeding van reiskosten sedert 1 januari 2004 € 4 875,00 per jaar. (Over deze vergoeding is momenteel overleg gaande tussen de Staten-Generaal en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties) en de vergoeding van de verblijfkosten is afhankelijk van de afstand van de woonplaats van het kamerlid tot het gebouw van de Eerste Kamer en bedraagt sedert 1 januari 2005 bij 0 km. € 544,19, bij 10 km. € 5 421,51, bij 75 km. € 10 846,08 en bij 150 km. en meer € 17 625,52. Deze kostenvergoedingen zijn gebruteerd als gevolg van het in werking treden van de eerder genoemde Wet van 20 december 2001 enz. (2001, Stb.704).
Pensioen Oud-Voorzitters Eerste Kamer
Gelet op artikel 15 van de Wet van 18 mei 1995, (Stb.1995, 291) is de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers op de Voorzitter van toepassing. Sedert 13 juni 1995, de datum waarop de Wet van 18 mei 1995 inwerking is getreden, worden op de toelage van de Voorzitter pensioenpremies ingehouden.
De oud-Voorzitters, hebben een pensioenrecht opgebouwd. Voor 2006 wordt dientengevolge een bedrag van € 8 000 geraamd.
UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 03, VERENIGDE VERGADERING
Grafelijke Zalen voor de Verenigde Vergadering der Staten-Generaal
Op dit artikel worden geraamd en verantwoord alle kosten die verband houden met het in orde brengen van de Ridderzaal voor de Verenigde Vergadering op de derde dinsdag van september. De kosten bestaan uit onder andere de bloemversiering van de Ridderzaal, het drukken van toegangskaarten en programmafolders, de ontvangst Corps Diplomatique en leden van het Kabinet in de Rolzaal en het inhuren van hostesses voor het aanwijzen van plaatsen in de Ridderzaal.
Op dit artikel worden ook de uitgaven voor een eventuele herdenkingsbijeenkomst verantwoord. Gezien het incidentele karakter van deze uitgaven worden deze niet geraamd.
ONTVANGSTENARTIKEL 1, artikelonderdeel 01, ONTVANGSTEN
Op dit artikel worden de ontvangsten van diverse aard geraamd en verantwoord. Dit betreft met name de volgende posten: opbrengst kantineverkopen, verkoop relatiegeschenken Eerste Kamer en ingehouden pensioenpremies op toelage Voorzitter. Het geraamde bedrag voor 2006 is gelijk aan het begrote bedrag voor 2005.
UITSPLITSING NAAR UITGAVEN- EN ONTVANGSTENSOORTEN BETREFFENDE DE REALISATIE 2004, BEGROTING 2005 EN DE RAMING 2006
RAMING VAN DE UITGAVEN – uitsplitsing naar uitgavensoort in €
artikel | artikel- onder- deel | Omschrijving | realisatie 2004 | begroting 2005 | raming 2006 |
---|---|---|---|---|---|
9901 | Wetgeving en controle Eerste Kamer – totaal | 7 880 676 | 8 197 000 | 8 329 000 | |
01 | APPARAAT – totaal | 4 507 806 | 4 573 000 | 4 705 000 | |
Personeel Eerste Kamer – totaal | 2 531 543 | 2 791 000 | 2 756 000 | ||
Ambtelijk personeel | 2 254 076 | 2 732 000 | 2 682 000 | ||
Overige personeelsuitgaven | 277 467 | 59 000 | 74 000 | ||
Post-actieven | 39 137 | 43 000 | 40 000 | ||
Wachtgelden | 39 137 | 43 000 | 40 000 | ||
Materieel – totaal | 1 937 126 | 1 739 000 | 1 909 000 | ||
Fractieondersteuning Leden | 60 165 | 100 000 | 100 000 | ||
Vergoedingen | 80 445 | 66 300 | 61 300 | ||
Diensten van derden/uitbestede werkzaamheden | 247 358 | 228 000 | 338 000 | ||
Overige diensten | 241 761 | 238 500 | 238 500 | ||
Algemene benodigdheden/bureaukosten | 98 453 | 92 000 | 92 000 | ||
Specifieke gebruiksgoederen | 10 548 | 14 500 | 14 500 | ||
Specifieke verbruiksgoederen | 80 622 | 85 000 | 85 000 | ||
Representatiekosten | 22 140 | 25 000 | 25 000 | ||
Belastingen/heffingen/retributies | 6 900 | 7 500 | 7 500 | ||
Catering Eerste Kamer | 56 128 | 54 500 | 84 500 | ||
Publiciteitskosten | 89 720 | 111 000 | 111 000 | ||
Exploitatie vervoermiddelen | 4 735 | 8 700 | 8 700 | ||
Parlementair drukwerk | 277 345 | 250 000 | 190 000 | ||
Automatiseringskosten | 546 095 | 220 000 | 365 000 | ||
Aanschaf/vervanging computerapparatuur | 18 172 | 50 000 | – | ||
Uitzending leden en ambtenaren naar het buitenland | 24 698 | 90 000 | 90 000 | ||
Aanschaf/vervanging overige investeringsgoederen | 71 841 | 98 000 | 98 000 | ||
02 | VERGOEDINGEN VOORZITTER EN LEDEN EERSTE KAMER – totaal | 3 313 775 | 3 601 000 | 3 601 000 | |
Vergoeding voor de werkzaamheden | 1 667 259 | 1 718 000 | 1 718 000 | ||
Vergoeding voor secundaire voorzieningen | 129 958 | 134 000 | 134 000 | ||
Kostenvergoedingen | 1 510 755 | 1 741 000 | 1 741 000 | ||
Pensioen Oud-Voorzitters | 5 803 | 8 000 | 8 000 | ||
03 | VERENIGDE VERGADERING – totaal | 59 095 | 23 000 | 23 000 | |
Grafelijke Zalen voor de Verenigde Vergadering | 59 095 | 23 000 | 23 000 |
RAMING VAN DE ONTVANGSTEN – uitsplitsing naar ontvangstensoort in €
artikel | artikel- onder- deel | Omschrijving | realisatie 2004 | begroting 2005 | raming 2006 |
---|---|---|---|---|---|
9901 | Wetgeving en controle Eerste Kamer – totaal | 70 762 | 63 000 | 63 000 | |
01 | ONTVANGSTEN – totaal | 70 762 | 63 000 | 63 000 | |
Diverse ontvangsten | 68 071 | 61 000 | 61 000 | ||
Inhouding voor pensioen van de Voorzitter of zijn betrekkingen | 2 691 | 2 000 | 2 000 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-20042005-XXIII-A.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.