29 420
Wijziging van de Invoeringswet Wet werk en bijstand in verband met het verlenen van de bevoegdheid aan gemeentebesturen om in het kader van de Wet werk en bijstand categoriale regelingen voor de kosten van chronische ziekte of handicap voort te zetten of nieuwe categoriale regelingen terzake tot stand te brengen

B
MEMORIE VAN ANTWOORD

Ontvangen 25 juni 2004

Met belangstelling heeft de regering kennis genomen van het voorlopig verslag van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het doet ons genoegen dat de commissie bereid is geweest het verslag binnen een korte termijn op te stellen.

De leden van de CDA-fractie stellen het niet-gebruik van de bijzondere bijstand door chronisch zieken en gehandicapten aan de orde. Het dringend appel dat deze leden doen op de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om bij alle voorlichting transparantie, helder woordgebruik en eenvoud te betrachten, sluit aan bij de inzet van de Staatssecretaris, zoals ook uit het volgende moge blijken. De samenspraak met chronisch zieken en gehandicapten bij de totstandkoming van het voorlichtingsmateriaal, waarnaar de leden van de CDA-fractie vragen, heeft vorm gekregen in overleg met de organisaties van chronisch zieken en gehandicapten. Opmerkingen van deze organisaties over de helderheid en toegankelijkheid van het voorlichtingsmateriaal zijn overgenomen.

De leden van de CDA-fractie en van de PvdA-fractie merken op dat bij gemeenten onzekerheid kan bestaan over de in de toekomst te verwachten rijksbijdragen. De leden van de CDA-fractie vragen hierbij aandacht voor mogelijke effecten van de toekomstige aanpassingen in het objectieve verdeelmodel van de WWB en de mogelijkheden om een en ander nog te wijzigen. De regering wijst er op dat het Inkomensdeel van de WWB, waar het objectief verdeelmodel (deels) op van toepassing is, is bedoeld voor de verstrekking van algemene bijstand. Bijzondere bijstand kunnen gemeenten bekostigen uit de algemene uitkering van het gemeentefonds. Er is dus geen directe financieringsrelatie tussen het objectief verdeelmodel en de door de leden van de CDA-fractie geschetste situatie. Op 14 mei 2004 heeft de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn voorstellen voor het verbeteren van het objectieve verdeelmodel gepresenteerd aan de Tweede Kamer en Eerste Kamer1. Hierbij is ook aandacht besteed aan het nieuwe verdeelkenmerk «granieten voorraad». Over de voorstellen ten aanzien van de verbetering van het objectieve verdeelmodel heeft de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op 23 juni 2004 gesproken met de Tweede Kamer. Op verzoek van de Tweede Kamer zullen nog een aantal varianten op deze voorstellen worden doorgerekend. Na raadpleging van de Tweede Kamer zal een definitief besluit genomen worden over deze voorstellen.

In antwoord op de vraag van de leden van de CDA-fractie of vóór 1 december 2004 het resultaat van de eigen activiteiten van de Rijksoverheid voor chronisch zieken en gehandicapten tegemoet kan worden gezien, deelt de regering mee dat gegevens over het beroep op de Tijdelijke regeling tegemoetkoming buitengewone uitgaven in het jaar 2004 over het belastingjaar 2003 naar verwachting vóór 1 december 2004 beschikbaar zullen zijn. Gegevens over het beroep op de fiscale buitengewone uitgavenaftrek en het Tijdelijk besluit tegemoetkoming buitengewone uitgaven in 2005 over het belastingjaar 2004 zullen eind 2005 beschikbaar komen.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

H. A. L. van Hoof


XNoot
1

Kamerstukken II, 28 870, nr. 110.

Naar boven