nr. 18
GEWIJZIGD VOORSTEL VAN WET
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van
Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is het begrip
taalondersteuning in te vullen en vast te leggen aan welke eisen leraren moeten
voldoen om taalondersteuning van allochtone leerlingen te geven;
Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der
Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en
verstaan bij deze:
ARTIKEL I
De Wet op het primair onderwijs wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 173, tweede lid, komt als volgt te luiden:
2. De gemeenteraad kan, nadat de allochtone ouders op een door de gemeenteraad
te bepalen wijze in staat zijn gesteld hun mening daarover kenbaar te maken,
de middelen die de gemeente als specifieke uitkering, bedoeld in het eerste
lid, uit 's Rijks kas ontvangt voor onderwijs in allochtone levende talen
geheel of gedeeltelijk overdragen aan een andere gemeente ten behoeve van
onderwijs in een of meer allochtone levende talen in die gemeente.
B
Na artikel 173 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 173a. Inzet van de gemeentelijke middelen voor
taalondersteuning
1. De gemeenteraad kan, nadat de allochtone ouders op een door de gemeenteraad
te bepalen wijze in staat zijn gesteld hun mening daarover kenbaar te maken,
de middelen die de gemeente als specifieke uitkering, bedoeld in artikel 173,
eerste lid, uit 's Rijks kas ontvangt voor onderwijs in allochtone levende
talen, geheel of gedeeltelijk bestemmen voor taalondersteuning van allochtone
leerlingen in het basisonderwijs. Indien de gemeenteraad besluit de uitkering
geheel te bestemmen voor een zodanige taalondersteuning, is artikel 171 niet
van toepassing. Taalondersteuning van allochtone leerlingen omvat alle onderwijsactiviteiten
die met behulp van een allochtone levende taal bijdragen aan het aanleren
van de Nederlandse taal en daarmee aan het behalen van de doelstellingen van
de kerndoelen, bedoeld in artikel 9.
2. Tot taalondersteuning van allochtone leerlingen zijn bevoegd leraren
die de desbetreffende allochtone levende taal beheersen en die in het bezit
zijn van één van de op grond van artikel 186, zesde lid, aangewezen
verklaringen en diploma's met betrekking tot de beheersing van de Nederlandse
taal.
C
In de inhoudsopgave wordt na het opschrift van artikel 173 ingevoegd: Artikel 173a. Inzet van de gemeentelijke middelen voor taalondersteuning
ARTIKEL II
De Wet op de expertisecentra wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 159, tweede lid, komt als volgt te luiden:
2. De gemeenteraad kan, nadat de allochtone ouders op een door de gemeenteraad
te bepalen wijze in staat zijn gesteld hun mening daarover kenbaar te maken,
de middelen die de gemeente als specifieke uitkering, bedoeld in het eerste
lid, uit 's Rijks kas ontvangt voor onderwijs in allochtone levende talen
geheel of gedeeltelijk overdragen aan een andere gemeente ten behoeve van
onderwijs in een of meer allochtone levende talen in die gemeente.
B
Na artikel 159 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 159a. Inzet van de gemeentelijke middelen voor
taalondersteuning in het speciaal onderwijs
1. De gemeenteraad kan, nadat de allochtone ouders op een door de gemeenteraad
te bepalen wijze in staat zijn gesteld hun mening daarover kenbaar te maken,
de middelen die de gemeente als specifieke uitkering, bedoeld in artikel 159,
eerste lid, uit 's Rijks kas ontvangt voor onderwijs in allochtone levende
talen, geheel of gedeeltelijk bestemmen voor taalondersteuning van allochtone
leerlingen in het speciaal onderwijs. Indien de gemeenteraad besluit de uitkering
geheel te bestemmen voor een zodanige taalondersteuning is artikel 157 niet
van toepassing. Taalondersteuning van allochtone leerlingen omvat alle onderwijsactiviteiten
die met behulp van een allochtone levende taal bijdragen aan het
aanleren van de Nederlandse taal en daarmee invulling geven aan de inhoud
van het speciaal onderwijs.
2. Tot taalondersteuning van allochtone leerlingen in het speciaal onderwijs
zijn bevoegd leraren die de desbetreffende allochtone levende taal beheersen
en die in het bezit zijn van één van de op grond van artikel
171, zevende lid, aangewezen verklaringen en diploma's met betrekking tot
de Nederlandse taal.
C
In de inhoudsopgave wordt na het opschrift van artikel 159 ingevoegd: Artikel 159a. Inzet van de gemeentelijke middelen voor taalondersteuning
in het speciaal onderwijs
ARTIKEL III
De Wet op het voortgezet onderwijs wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 274, tweede lid, komt als volgt te luiden:
2. De gemeenteraad kan, nadat de allochtone ouders op een door de gemeenteraad
te bepalen wijze in staat zijn gesteld hun mening daarover kenbaar te maken,
de middelen die de gemeente als specifieke uitkering, bedoeld in het eerste
lid, uit 's Rijks kas ontvangt voor onderwijs in allochtone levende talen
geheel of gedeeltelijk overdragen aan een andere gemeente ten behoeve van
onderwijs in een of meer allochtone levende talen in die gemeente.
ARTIKEL IV
Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.
Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat
alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren wie zulks aangaat,
aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.
Gegeven
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,