27 549
Regels met betrekking tot de positionering van de reïntegratiediensten van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie (Wet verzelfstandiging reïntegratiediensten Arbeidsvoorzieningsorganisatie)

nr. 140a
VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID1

Vastgesteld 7 december 2001

Het voorbereidend onderzoek gaf de commissie aanleiding tot het maken van de navolgende opmerkingen en het stellen van de navolgende vragen.

De leden van de CDA-fractie hadden kennis genomen van het in aanhef genoemde wetsvoorstel. In de Tweede Kamer is dit voorstel langdurig en uitvoerig besproken alvorens tot besluitvorming te komen. Desondanks rezen nog enkele vragen.

Een klemmende vraag in dit kader is of de regering wil aangeven waarom ervoor gekozen is om de meest kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt op enige termijn geheel afhankelijk te maken van de vrije markt?

Is dit principieel gezien eigenlijk wel aanvaardbaar?

Een tweede vraag, eveneens van meer principiële aard, is wat een Overheids-NV toevoegt aan een markt waarop nu al enkele honderden, veelal private bedrijven opereren.

KLIQ NV wordt een privaat bedrijf, waarvan de aandelen vooralsnog voor 100% in handen van de staat zijn. In de brief van 13 maart 2001 wordt op blz. 9 niet gekozen voor het vrijwillige structuurregime. Gezien de vermogenspositie, de aantallen personeelsleden en de wettelijk voorgeschreven instelling van een Ondernemingsraad, zou KLIQ over drie jaar automatisch onder het structuurregime vallen, aannemende dat de drie genoemde voorwaarden ook alsdan nog gelden. Is de regering voornemens om op die termijn het structuurregime wel van toepassing te doen zijn?

In dezelfde alinea wordt, naar de mening van de leden van de CDA-fractie, terecht gekozen voor een zuivere rolopvatting van de staat als aandeelhouder, die zich als zakelijke partij zal opstellen en die op gepaste aftand van de onderneming staat.

Wil de minister exact aangeven wat, als deze wet eenmaal van kracht is geworden, zijn beleidsmatige rol is naar de vennootschap? Op blz. 26–1855 van de Handelingen van de Tweede Kamer wordt een kabinetsnota aangekondigd, handelende over staatsdeelnemingen. In dat kader wordt door de minister over «aanvullend op het bestaande beleid» gesproken.

Kan daarover op dit moment al iets naders worden gezegd? Loopt KLIQ enig risico dat de zuivere rolopvatting, waarover gesproken wordt in de brief van 13 maart jl., niet volledig gehandhaafd zal worden, in die zin dat de onderneming minder ruimte zou krijgen om volwaardig als private onderneming te functioneren?

In de nota naar aanleiding van het nader verslag is op blz. 1 sprake van het onderbrengen van verschillende activiteiten in afzonderlijke werkmaatschappijen. In de plenaire behandeling in de Tweede Kamer werden in dit kader een drietal werkmaatschappijen benoemd, t.w. reïntegratie, employability en detachering, die ieder voor zich resultaatplichtig zullen zijn en derhalve wel in BV-en zullen worden ondergebracht. In de brief van 12 november 2001 werden aan KLIQ onder het kopje «Achtergesteld converteerbaar krediet» financiële garanties gegeven voor de toekomst van het bedrijf. Gelden deze garanties voor de gehele NV, inclusief de activiteiten die niet direct met subsidiabele reïntegratie te maken hebben?

Wat moet verder worden verstaan onder de term «conversie», als de solvabiliteit van KLIQ duurzaam zou zakken onder de grens van 30%?

Is conversie dan te verstaan als het omzetten van bestaande leningen in leningen met een lagere rente of ligt het meer voor de hand dat bestaande staatsleningen worden omgezet in aandelenkapitaal van de vennootschap?

In de nota van wijziging d.d. 23 maart jl. wordt bij artikel 8 lid 5 uitsluitend als toelichting gegeven: «Het gebruik van het sofi-nummer in het vijfde lid is beperkt tot de publieke reïntegratietaken». De leden van de CDA-fractie hadden hier behoefte aan meer toelichting rondom de vraag wat precies de publieke reïntegratietaken zijn van het private bedrijf.

De voorzitter van de commissie,

Kneppers-Heijnert

De griffier van de commissie,

Nieuwenhuizen


XNoot
1

Samenstelling: Ginjaar (VVD), Jaarsma (PvdA), Van Leeuwen (CDA), Van den Berg (SGP), Hofstede (CDA), Bierman (OSF), Hessing (D66), Ruers (SP), Wolfson (PvdA), (plv. voorzitter), Lodders-Elfferich (CDA), Swenker (VVD), Kneppers-Heijnert (VVD), (voorzitter), De Wolff (GL) en De Vries (ChristenUnie).

Naar boven